• Mickelarsson

Jobb med barnens idrott

Hur mycket xtra jobb är det med olika idrotter som era barn håller på med?
    Mina spelar fotboll och det är ganska mycket jobb med kiosktider och matchvärd och saker som ska säljas mm.

• Svar på tråden Jobb med barnens idrott
  • Studentpappa
    Anonym (kul) skrev 2018-09-19 14:55:54 följande:
    Det känns olämpligt att en tränare har en sån syn på de barn han tränar och föräldrarna till barnen han tränar. Hur ser du på din roll som ideell tränare egentligen? Det svarade du inte ens på. Men ordet bortskämd skavde lite i alla fall, kanske ligger nåt i det då...

Om du var mitt barns tränare skulle jag vilja veta att du ser mitt barn som en belastning och mig som förälder som bortskämd och oengagerad. 
    Så du har ett bråkigt barn som inte kan bete sig alltså? Och du vill inte ta ansvar för det? Annars ser jag inget problem med det.

Barnen behandlar jag likvärdigt oavsett hur de sköter sig, vad jag sedan anser om föräldrarnas insats varierar.
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Det känns olämpligt att en tränare har en sån syn på de barn han tränar och föräldrarna till barnen han tränar. Hur ser du på din roll som ideell tränare egentligen? Det svarade du inte ens på. Men ordet bortskämd skavde lite i alla fall, kanske ligger nåt i det då...

Om du var mitt barns tränare skulle jag vilja veta att du ser mitt barn som en belastning och mig som förälder som bortskämd och oengagerad. 
    Jag lovar att du får höra det om du kommer till vår förening och säger att du inte har tid eller orkar hjälpa till, jag kommer isf att berätta för dig vad jag anser om det inga problem. 
  • amia01
    I vilket annat sammanhang i samhället är det OK att utnyttja andra för egen vinning? Är det inte OK att tycka att de som gör det gör fel? Till och med att tillskriva dessa "snyltare" några mindre smickrande epitet som "bortskämd" och "oengagerad"....
    Du kan ju fundera själv på hur du ser på de som försöker tränga sig i kön på akuten...
    Det hela handlar om respekt, respekt för varandra och det gemensamma. Respekt för att alla måste bidra och respekt för allas arbetsinsatser.
    Men alla måste inte vara medlemmar i en förening. Vill man inte bidra, får man välja andra alternativ.
  • Studentpappa
    amia01 skrev 2018-09-19 15:17:08 följande:
    I vilket annat sammanhang i samhället är det OK att utnyttja andra för egen vinning? Är det inte OK att tycka att de som gör det gör fel? Till och med att tillskriva dessa "snyltare" några mindre smickrande epitet som "bortskämd" och "oengagerad"....
    Du kan ju fundera själv på hur du ser på de som försöker tränga sig i kön på akuten...
    Det hela handlar om respekt, respekt för varandra och det gemensamma. Respekt för att alla måste bidra och respekt för allas arbetsinsatser.
    Men alla måste inte vara medlemmar i en förening. Vill man inte bidra, får man välja andra alternativ.
    Nu är ju (Kul) viktigare än alla andra och hens fritid mer värd än vår så det är ingen idé att försöka misstänker jag. 

Hen tror säkert att till exempel en lärare tycker lika bra om alla barn och föräldrar oavsett hur de beter sig. 
  • Duckan

En fråga bara, ang detta med föreningslivet, varför inte ta ut en högre avgift istället för att tvinga folk att sälja diverse saker för att få det att gå runt?

Under alla dessa år har jag handlat så mycket onödigt för att stödja brorsans pojke, kompisars barn osv. Senast idag har jag klickat hem nåt jag inte vill ha för att visa mitt stöd för ett barn.
    Skulle det vara så att dotterns klubb hade sånt på sin agenda hade jag fasen hellre betalat för sakerna själv, bara jag slipper kränga något.

• Studentpappa
    Duckan skrev 2018-09-19 15:23:17 följande:

En fråga bara, ang detta med föreningslivet, varför inte ta ut en högre avgift istället för att tvinga folk att sälja diverse saker för att få det att gå runt?

Under alla dessa år har jag handlat så mycket onödigt för att stödja brorsans pojke, kompisars barn osv. Senast idag har jag klickat hem nåt jag inte vill ha för att visa mitt stöd för ett barn.
    Skulle det vara så att dotterns klubb hade sånt på sin agenda hade jag fasen hellre betalat för sakerna själv, bara jag slipper kränga något.

Kort svar, idrott ska vara för alla, inte bara de som har råd. Varför göra föreningsliv till en klassfråga?
  • Duckan
    Kort svar, idrott ska vara för alla, inte bara de som har råd. Varför göra föreningsliv till en klassfråga?

Jo, det är en god anledning förstås.
  • Studentpappa
    Duckan skrev 2018-09-19 15:31:02 följande:

Jo, det är en god anledning förstås.
    Ja och det är själva andan i en förening, man vill göra något tillgängligt för kollektivet. Vi jobbar gratis, ger av vår fritid för att andra ska få tillgång.

• amia01
    Duckan skrev 2018-09-19 15:23:17 följande:

Eller, som fallet är i de föreningar jag är engagerad i, hålla nere kostnaderna och stötta genom mycket ideellt arbete istället för diverse försäljning.
    Det finns olika modeller, och här är föreningarna olika. Det gemensamma är ändå att alla måste bidra, på ett eller annat sätt.
    Jag gillar också tanken på att det ska vara lika för alla och billigt, men samtidigt så har jag sett många föreningar som dragit på sig väldigt höga kostnader som förväntas täckas av kiosker, lotter mm.
    Själv föredrar jag att hålla nere utgifterna, och få mer tid att ägna mig åt föreningsaktiviteterna. Exempel på det här kan vara att man själv sköter underhåll av lokaler och utrustning i större utsträckning, att skötsel av anläggningen görs i egen regi, företagsevent och uthyrning av anläggningar kan både ge bra inkomster och vara utvecklande för verksamheten. Och till sist, att ha en fungerande anläggning och verksamhet efter behov räcker. Det behöver inte vara störst, bäst och snyggast i alla föreningar
  • Duckan

amia01 och jag uppskattar att alla dotterns aktiviteter har varit sådana där vi betalat terminsavgiften och inget mer. Hon har genom åren dansat, gått på gympa, karate, tennis och nu då fotboll.

• Anonym (kul)
    Studentpappa skrev 2018-09-19 15:27:44 följande:
    Men de som inte har tid eller ork ska uteslutas tycker du?
  • Anonym (kul)
    Studentpappa skrev 2018-09-19 15:15:05 följande:
    Jag lovar att du får höra det om du kommer till vår förening och säger att du inte har tid eller orkar hjälpa till, jag kommer isf att berätta för dig vad jag anser om det inga problem. 
    Ja, det är bra om du berättar det direkt så att man kan välja bort den föreningen. 
    På vilket sätt utnyttjar man någon för egen vinning genom att välja bort aktiviteter som man upplever ställer orimliga krav på ens medverkan? Och studentpappa tycker tom att föräldrar ska vara med på träningarna för att se till sina barn eftersom han inte klarar av det. Så då blir det ytterligare en tidsåtgång för föräldern som vill ha sitt barn i studentpappas aktivitet. 

Även tränaren kan ju visa respekt för föräldrars olika förmåga och resurser att delta.
  • amia01
    Duckan skrev 2018-09-19 16:11:12 följande:

amia01 och jag uppskattar att alla dotterns aktiviteter har varit sådana där vi betalat terminsavgiften och inget mer. Hon har genom åren dansat, gått på gympa, karate, tennis och nu då fotboll.

Så bra att det finns alternativ för alla
  • amia01
    Anonym (kul) skrev 2018-09-19 16:13:04 följande:
    Tid och ork är en prioriteringsfråga. Om man inte prioriterar tid och ork för att bidra i en förening som bygger på ideellt arbete, kanske man ska söka sig till andra alternativ...
  • amia01
    Anonym (kul) skrev 2018-09-19 16:17:50 följande:

På vilket sätt utnyttjar man någon för egen vinning genom att välja bort aktiviteter som man upplever ställer orimliga krav på ens medverkan? Och studentpappa tycker tom att föräldrar ska vara med på träningarna för att se till sina barn eftersom han inte klarar av det. Så då blir det ytterligare en tidsåtgång för föräldern som vill ha sitt barn i studentpappas aktivitet. 

Även tränaren kan ju visa respekt för föräldrars olika förmåga och resurser att delta.
    Inget fel på att välja bort aktiviteter om man inte kan respektera kraven som följer med ett medlemskap.

Självklart ska föreningen också respektera allas olika förmåga att bidra, men med alla olika arbetsuppgifter som finns i en förening så finns det alltid npgot man kan göra, om man som sagt var bara prioriterar tid och ork till det
  • Studentpappa
    Anonym (kul) skrev 2018-09-19 16:13:04 följande:

Tid har du det handlar bara om att prioritera, ingen utesluts pga bristande engagemang från föräldrarna det har aldrig varit på tal. Men det står oss fritt att ha åsikter om de som inte bidrar.

Barnen klandrar jag aldrig.
  • Sandraberg
    amia01 skrev 2018-09-19 16:23:32 följande:

Tid och ork är en prioriteringsfråga. Om man inte prioriterar tid och ork för att bidra i en förening som bygger på ideellt arbete, kanske man ska söka sig till andra alternativ...

Tror de flesta har fullt upp med annat än att jobba ideellt i ett kafé eller vad det nu kan vara. Man gör det för att föreningen ska fungera o h få in pengar.

Där är blir man jäkligt irriterad på dr som tycker att deras tid är värd mer än andras och att de ska få vara med ändå.

Sen har vi dom som vill köpa sig fri och inte förstår att uppgifterna behöver utföras ändå.
  • Anonym (xXx)
    Sandraberg skrev 2018-09-19 16:53:45 följande:
    Tror de flesta har fullt upp med annat än att jobba ideellt i ett kafé eller vad det nu kan vara. Man gör det för att föreningen ska fungera o h få in pengar.

Där är blir man jäkligt irriterad på dr som tycker att deras tid är värd mer än andras och att de ska få vara med ändå.

Sen har vi dom som vill köpa sig fri och inte förstår att uppgifterna behöver utföras ändå.
    Detta! 

"Jag orkar inte" "Mitt jobb är så stressigt" "Jag har inte tid" "Jag har inte lust" 
    bla bla bla bla 

Välj en annan sport då! 

Sådana människor ger mig gråa hårstrån! Som tycker att deras fritid är så himla dyrbar medan andra människor, med minst lika stressiga dagar, står på sin fritid och ställer upp som tränare/hjälper till.... 

Om inga skulle ställa upp ideelt, och man bara skulle ta betalt, skulle de människorna starta x-antal trådar om det här inne om hur dyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyrt det är!Skrattande
  • Anonym (xXx)
    Studentpappa skrev 2018-09-19 13:43:38 följande:
    Nu är jag tränare åt barn inte åt föräldrar, så vad jag tycker om vuxna hör väl knappast till mitt uppdrag som tränare för barn. Vad du jobbar med bryr jag mig knappast i, vill du att dina barn ska vara aktiva i en viss förening får du bidra eller välja någon förening som inte kräver det. Du orkar inte sälja kakor några ggr per år men jag orkar ha träning varje vecka, jag måste säga att önskan om att slippa dig är ömsesidig. 
    FörvånadSkrattandeSolig *fniss*

Heja heja!
  • Sandraberg
    Anonym (xXx) skrev 2018-09-19 17:06:37 följande:

Detta! 

Om inga skulle ställa upp ideelt, och man bara skulle ta betalt, skulle de människorna starta x-antal trådar om det här inne om hur dyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyrt det är!

Ja även om det kan kan kännas dyrt med alla avgifter för idrotsföreningar så är det ingenting mot vad det skulle kosta om allt skulle drivas av ett företag.
Svar på tråden Jobb med barnens idrott