• Anonym (s)

    straffad pga fira nyår med sina vänner?

    Jag bor i en familj som är väldigt kontrollerande och även om jag är 14 år får jag bara sova borta 1 dag varannan helg (2 ggr i månaden) även om det är lov får jag inte sova borta. om jag inte sover borta måste jag vara hemma tidigt även om det är helg därför sov jag borta igår och även om det var nyår blev dom irriterade och sa att jag inte får bo kvar om jag inte följer deras regler plus att jag inte kommer få sova borta igen innan dom "säger till". Jag vet ingen som inte är med sina vänner eller familj på nyår om man vill och har det och om man aldrig är med hamnar man utanför därför tycker inte jag det är rätt att bli straffad.....

    Jag undrar om ni håller med mig? om alla tycker dom gjort rätt är det ingen mening att ta upp med soc eftersom hon kommer vara på deras sida som vanligt men jag tycker man borde få vara med sina vänner på nyårsafton? inte bli straffad och till saken är också att deras ena bio barn fick vara ute på nyårsafton och han är bara 1½ år äldre...

  • Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?
  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (s) skrev 2018-01-06 15:43:13 följande:
    Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad för att fira nyår med sina vänner eftersom dom fira nyår med sina vänner och doms barn fira med sina vänner och då borde inte jag ha blivit straffad för att ha gjort det. visst, om jag blir straffad 1 gång pga att jag sov borta även om det också är fel pga att det inte går bussar på natten men nu har jag fråga om alla helger den här månaden som jag inte fick och det är inte ett lite överdrivet straff för att ha firat nyår med dom man vill fira nyår med, och det är jag som är mogen för min ålder och inte dom som är omogna för sin.....
    Eh nej, du är inte mogen för din ålder. Om du hade varit det hade du gjort som familjehemsföräldrarna sa åt dig.
  • Anonym (Va Smart !)
    Anonym (s) skrev 2018-01-06 15:43:13 följande:
    Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad för att fira nyår med sina vänner eftersom dom fira nyår med sina vänner och doms barn fira med sina vänner och då borde inte jag ha blivit straffad för att ha gjort det. visst, om jag blir straffad 1 gång pga att jag sov borta även om det också är fel pga att det inte går bussar på natten men nu har jag fråga om alla helger den här månaden som jag inte fick och det är inte ett lite överdrivet straff för att ha firat nyår med dom man vill fira nyår med, och det är jag som är mogen för min ålder och inte dom som är omogna för sin.....

    Hej ts. Beklagar responsen på din tråd. Jag har inte glömt hur kalla de vuxna var när jag var yngre och mådde dåligt. Det är som att någonting händer med de flest när dom blir vuxna, som att alla har utsatts för kylan ända in i benmärgen på dom. Det är lite konstigt faktiskt hur blinda så många kan vara. Som jag förstår det bor du nu alltså i familjehem. 
    Livet är så orättvis men samhällets kalla vägg är ändå ännu värre.

    Håller med dig att dom straffade dig överdrivet faktiskt. Men det du inte tänker på var ju att dom var tvungna att förklara för andra att dom inte hade dig under kontroll o det är skämmigt för dom. O när vuxna får skämmas då ska ungen betala för att ungen fick dom det. Det är klart viktigare än att försöka se, förstå och lyssna. Vissa i tråden gjorde även på hopp. Men vet du, man får lära sig att ta sånt. För det slutar aldrig. O dom som är värst är ju dom som utmärker sig för att vara "fina / (präktiga* som det stavs) " ordentliga människor. Dom är är värst, men så växte dom upp några av dom med svartvit tv och helt plötsligt har alla mobiltelefoner plus datorer, bara faxen var ju överväldigande för dom ! xP Dom hamnade på efterkälken och har inte mycket annat än sina regler. 

    Men för att tänka lite längre så förstår jag att du bör på ångest och känsla av orättvisa och egoism bland vuxna. Du söker dig alltså då till en grupp som har liknande tyngder. Vilket inte alls är konstigt utan det är precis så människan fungerar när den söker efter vänner. Tyvärr ts så är du en tjej.. du vet, en kille kan ju faktiskt inte bli gravid. Och med dom som ingen bryr sig om, som alltså kan göra i princip vad dom vill utan att någon annan vuxen bryr sig om så är risken stor att du kan råka ut för för tidiga händelser! Jag vet att du känner dig vuxen och det är du antagligen i hjärnan än många i din ålder men du är fortfarande ung och att råka bli gravid innebär bara antingen depression efter abortion eller många år som försvinner som du skulle / borde använda för att resa omkring och känna pulsen på jorden över!

    Livet nu är antagligen riktigt surt för dig nu! Men var smart, satsa dessa år fram tills det att du är 18. Fixa skolan, eller ännu hellre börja jobba så snabbt du får och kan och börja spara spara spara cash! Sen gör du högskoleprovet mellan 8-20 o börjar universitet när du är 20, körkortet fixar du direkt när du fyller 18 ! O du KÖR ALDRIG PÅVERKAD! när du är 24-27 kan du vara läkare /psykolog eller precis vad du vill !  
    Önskar jag kunde vrida tillbaka mitt liv och börja om med min ekonomi istället för att supa bort ångesten ! Du kan klara det om du verkligen satsar ! Ge dig själv 10 år på att göra ditt vuxna liv till den bästa starten ekonomiskt och utbildningsmässigt ! Läs ekonomi, lär dig aktier, psykologi, djur, meditation, spara spara spara, tjäna pengar o be dom köpa värdepapper o sätta in i ditt namn! Så har du ett antal tusen antagligen att plocka ut efter 5 år eller liknande ! Ställ dig i bostadskö, planera för dig själv och håll tålamodet uppe tills du fyller 18 år och har både cash lägenhet jobb körkort och pågående studier inför högskoleprovet ! Lär dig studieteknik så du lär dig bättre och snabbare !! 


    Hatade själv som yngre skolan och har fortfarande inte godkänt i 3 ämnen ifrån gymnasiet. Så säger bara.. Kämpa för dig själv ! Ingen annan kommer göra det åt dig, möjligtvis utnyttja och vara "falska" då de själva har sina problem i de kretsarna som du dras till tyvärr! Jag vet har själv hängt som ung, o man älskar ju sina bästa vänner som alltid finns där o allt är så kul ! Men glöm inte planera det absolut bästa för din framtid !Änänad rökelser istället för droger eller alkohol om du är RIKTIGT SMART ! Du ansvarar för din egna grund! Dom andra vill gärna tro att dom gör det så låt dom tro det.


    Lycka till!

    O du glöm inte att vara kreativ ! Det är där d finner det roliga i livet när man inte kan klättra eller hoppa fallskärm eller ligga o steka i solen. O bry  dig inte om  monstren ifrån "the winter is coming" i denna tråd :P

  • Queennr1
    Anonym (s) skrev 2018-01-06 15:43:13 följande:

    Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad för att fira nyår med sina vänner eftersom dom fira nyår med sina vänner och doms barn fira med sina vänner och då borde inte jag ha blivit straffad för att ha gjort det. visst, om jag blir straffad 1 gång pga att jag sov borta även om det också är fel pga att det inte går bussar på natten men nu har jag fråga om alla helger den här månaden som jag inte fick och det är inte ett lite överdrivet straff för att ha firat nyår med dom man vill fira nyår med, och det är jag som är mogen för min ålder och inte dom som är omogna för sin.....


    Du är superomogen vilket du visade på nyår. Pga detta behöver du mogna på dig lite innan du får sova borta, det är inget straff. Du blev också upplyst om att du kanske inte kommer att kunna bo kvar om du fortsätter att bryta regler. Eftersom socialtjänsten då kan komma att avsluta placeringen eftersom den inte fungerar. Det är heller inte ett straff eller ett hot utan fakta. I en familj är det inte så att reglerna är lika för alla vare sig det är vuxna, tonåringar eller femåringar. Reglerna varierar beroende på ålder och mognad etc. Du Visar genom ditt resonerande i denna och andra trådar att du faktiskt är ganska barnslig fortfarande, och det är inget fel på det, ta vara på din barndom istället för att slänga bort din framtid. Om du blir omplacerad vet du inte var du hamnar. Kanske hos en familj som inte är snäll eller värsta scenariot en SiS- institution. Och det vill du undvika tro mig.
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (s) skrev 2018-01-06 15:43:13 följande:

    Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad för att fira nyår med sina vänner eftersom dom fira nyår med sina vänner och doms barn fira med sina vänner och då borde inte jag ha blivit straffad för att ha gjort det. visst, om jag blir straffad 1 gång pga att jag sov borta även om det också är fel pga att det inte går bussar på natten men nu har jag fråga om alla helger den här månaden som jag inte fick och det är inte ett lite överdrivet straff för att ha firat nyår med dom man vill fira nyår med, och det är jag som är mogen för min ålder och inte dom som är omogna för sin.....


    Tycker att du låter lika mogen (eller omogen) som vilken annan 14-åring som helst. Du blir inte mogen bara för att du kan klara dig på egen hand, att du umgås med äldre personer eller för att du druckit alkohol. Du blir inte heller mer vuxen om du skulle röka eller ha sex.

    Hade du varit mogen hade du förstått att allt inte handlar om dig. Du är omyndig, så det betyder ju såklart att någon annan har ett ansvar för dig. För att dina familjehemsföräldrar ska kunna ta hand om dig på bästa sätt måste dom kunna veta var du är, med vem och hur länge du tänker vara borta. Hade du varit mogen hade du förstått varför du straffas nu. Och hade du varit mogen hade du lyssnat på dem när dom sa att du inte fick vara med dina vänner på nyår.

    Jag har skrivit förut att det är fel av dem att hota om att du kanske inte kan bo kvar om du fortsätter så här. Klart att dom inte borde göra det! Men! Jag förstår att dom blir frustrerande. Du har väl bara bott där i 2-3 månader, och du har redan brytit mot deras regler flera gånger. De tycker väl att det kanske vore bättre för dig om du fick bo i ett annat familjehem där du kanske trivs bättre, och där du då kommer vara tryggare.

    Men du har ju också en chans att bättra dig nu. Visa att du är mogen, att du berättar när du vill åka nånstans, om du vill sova borta, att du följer deras regler och lyssnar när de säger nej. Att du hör av dig direkt om du missar bussen. Visar du att du vet bättre och att dom kan lita på dig kommer du troligtvis få mer friheter.

    Tycker att det familjehemmet du bor i nu verkar väldigt vettigt. Dom verkar ha helt normala (och ibland väldigt generösa) regler för en 14-åring, såna regler som jag hade själv i den åldern. Ge dem en chans!
  • Anonym (...)
    Anonym (Va Smart !) skrev 2018-01-06 17:08:48 följande:

    Hej ts. Beklagar responsen på din tråd. Jag har inte glömt hur kalla de vuxna var när jag var yngre och mådde dåligt. Det är som att någonting händer med de flest när dom blir vuxna, som att alla har utsatts för kylan ända in i benmärgen på dom. Det är lite konstigt faktiskt hur blinda så många kan vara. Som jag förstår det bor du nu alltså i familjehem. 

    Livet är så orättvis men samhällets kalla vägg är ändå ännu värre.

    Håller med dig att dom straffade dig överdrivet faktiskt. Men det du inte tänker på var ju att dom var tvungna att förklara för andra att dom inte hade dig under kontroll o det är skämmigt för dom. O när vuxna får skämmas då ska ungen betala för att ungen fick dom det. Det är klart viktigare än att försöka se, förstå och lyssna. Vissa i tråden gjorde även på hopp. Men vet du, man får lära sig att ta sånt. För det slutar aldrig. O dom som är värst är ju dom som utmärker sig för att vara "fina / (präktiga* som det stavs) " ordentliga människor. Dom är är värst, men så växte dom upp några av dom med svartvit tv och helt plötsligt har alla mobiltelefoner plus datorer, bara faxen var ju överväldigande för dom ! xP Dom hamnade på efterkälken och har inte mycket annat än sina regler. 

    Men för att tänka lite längre så förstår jag att du bör på ångest och känsla av orättvisa och egoism bland vuxna. Du söker dig alltså då till en grupp som har liknande tyngder. Vilket inte alls är konstigt utan det är precis så människan fungerar när den söker efter vänner. Tyvärr ts så är du en tjej.. du vet, en kille kan ju faktiskt inte bli gravid. Och med dom som ingen bryr sig om, som alltså kan göra i princip vad dom vill utan att någon annan vuxen bryr sig om så är risken stor att du kan råka ut för för tidiga händelser! Jag vet att du känner dig vuxen och det är du antagligen i hjärnan än många i din ålder men du är fortfarande ung och att råka bli gravid innebär bara antingen depression efter abortion eller många år som försvinner som du skulle / borde använda för att resa omkring och känna pulsen på jorden över!

    Livet nu är antagligen riktigt surt för dig nu! Men var smart, satsa dessa år fram tills det att du är 18. Fixa skolan, eller ännu hellre börja jobba så snabbt du får och kan och börja spara spara spara cash! Sen gör du högskoleprovet mellan 8-20 o börjar universitet när du är 20, körkortet fixar du direkt när du fyller 18 ! O du KÖR ALDRIG PÅVERKAD! när du är 24-27 kan du vara läkare /psykolog eller precis vad du vill !  

    Önskar jag kunde vrida tillbaka mitt liv och börja om med min ekonomi istället för att supa bort ångesten ! Du kan klara det om du verkligen satsar ! Ge dig själv 10 år på att göra ditt vuxna liv till den bästa starten ekonomiskt och utbildningsmässigt ! Läs ekonomi, lär dig aktier, psykologi, djur, meditation, spara spara spara, tjäna pengar o be dom köpa värdepapper o sätta in i ditt namn! Så har du ett antal tusen antagligen att plocka ut efter 5 år eller liknande ! Ställ dig i bostadskö, planera för dig själv och håll tålamodet uppe tills du fyller 18 år och har både cash lägenhet jobb körkort och pågående studier inför högskoleprovet ! Lär dig studieteknik så du lär dig bättre och snabbare !! 

    Hatade själv som yngre skolan och har fortfarande inte godkänt i 3 ämnen ifrån gymnasiet. Så säger bara.. Kämpa för dig själv ! Ingen annan kommer göra det åt dig, möjligtvis utnyttja och vara "falska" då de själva har sina problem i de kretsarna som du dras till tyvärr! Jag vet har själv hängt som ung, o man älskar ju sina bästa vänner som alltid finns där o allt är så kul ! Men glöm inte planera det absolut bästa för din framtid !Änänad rökelser istället för droger eller alkohol om du är RIKTIGT SMART ! Du ansvarar för din egna grund! Dom andra vill gärna tro att dom gör det så låt dom tro det.

    Lycka till!

    O du glöm inte att vara kreativ ! Det är där d finner det roliga i livet när man inte kan klättra eller hoppa fallskärm eller ligga o steka i solen. O bry  dig inte om  monstren ifrån "the winter is coming" i denna tråd :P


    Men alltså, vilket konstigt resonemang. De ?straffa? Ts (gav konsekvenser) för att de skämdes, menar du? Sen menar du att de bryr sig om Ts på grund av att hon kan bli gravid? Lite osammanhängande text, även om du gav några bra råd också.
  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (s) skrev 2018-01-06 15:43:13 följande:
    Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad för att fira nyår med sina vänner eftersom dom fira nyår med sina vänner och doms barn fira med sina vänner och då borde inte jag ha blivit straffad för att ha gjort det. visst, om jag blir straffad 1 gång pga att jag sov borta även om det också är fel pga att det inte går bussar på natten men nu har jag fråga om alla helger den här månaden som jag inte fick och det är inte ett lite överdrivet straff för att ha firat nyår med dom man vill fira nyår med, och det är jag som är mogen för min ålder och inte dom som är omogna för sin.....
    Och det är inget straff, det är en konsekvens av att du inte lyssnade. Du får inte den friheten eftersom de inte litar på dig.
  • Jemp
    Anonym (s) skrev 2018-01-06 15:43:13 följande:

    Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad för att fira nyår med sina vänner eftersom dom fira nyår med sina vänner och doms barn fira med sina vänner och då borde inte jag ha blivit straffad för att ha gjort det. visst, om jag blir straffad 1 gång pga att jag sov borta även om det också är fel pga att det inte går bussar på natten men nu har jag fråga om alla helger den här månaden som jag inte fick och det är inte ett lite överdrivet straff för att ha firat nyår med dom man vill fira nyår med, och det är jag som är mogen för min ålder och inte dom som är omogna för sin.....


    Du har återigen visat att du inte är mogen för det ansvar/tillit det innebär att sova borta eller vara ute sent på kvällarna. Därför får du inte behålla det privilegiet. Det handlar inte om att du blir straffad för vem du firade nyår med.

    Du har frågat om alla helger den här månaden? Det har gått sex dagar?
  • Anonym (...)

    Du skrev ju i Ts att de skulle säga till när du fick sov borta igen, antagligen eftersom det beror på hur du sköter resten av reglerna etc. Tjata om det lär inte hjälpa. Om du istället hade skött dig i tre veckor och sen frågat hade du kanske fått som du ville.

  • Fiona M
    Anonym (s) skrev 2018-01-06 15:43:13 följande:
    Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad
    Hur har du blivit straffad och hotad?
  • Anniegu

    Jag tycker till skillnad från majoriteten att du utan tveksam ska ta upp hoten med socialen. Det spelar ingen roll om det är fakta, absolut inte okej!! Om de blir så frustrerade över det här är de inte lämpliga som familjehem.

  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (eh) skrev 2018-01-08 12:20:18 följande:

    Hur får du ens tag på alkohol?


    Troligen från de äldre vännerna.
  • legomum

    Ser inget konstigt att du som 14 åring inte får sova borta och göra hur du vill.

    Vänta några år så kan du göra precis allt du känner för.

  • Anonym (?????)

    Fast att du skulle få ett ?straff? måste du ju ha förstått när du helt gick emot vad de sa, dvs att du inte fick fira nyår ute med dina kompisar.

  • Anonym (Hmmm)

    Alla mognar i olika åldrar. Omöjligt att säga om det var fel eller rätt att du inte fick fira nyår med din vänner, utan att känna dig.

Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?