• telly

Fredrika, Eleonora eller nåt annat förslag?

Vilket är finast? Eller har ni andra förslag på ståtliga, vackra, gamla flicknamn?

BF feb 2018
  • Svar på tråden Fredrika, Eleonora eller nåt annat förslag?
  • Glinda från Oz
    telly skrev 2018-01-01 21:05:43 följande:

Aurora, Désirée och Josephine var fina. Men Désirée, är det för svår stavning för barn?

Det är inte svårare än Eleonora och döper ni barnet till det kommer hon få stava sitt namn hela livet tillskillnad från Désirée. Missförstå mig inte, jag tycker Eleonora är ett jättefint namn men jag har en barndomskompis som heter Ellinor och hon får alltid bokstavera och får ofta sitt namn felstavat.
  • MallaL
    Glinda från Oz skrev 2018-01-02 08:18:40 följande:

Det är inte svårare än Eleonora och döper ni barnet till det kommer hon få stava sitt namn hela livet tillskillnad från Désirée. Missförstå mig inte, jag tycker Eleonora är ett jättefint namn men jag har en barndomskompis som heter Ellinor och hon får alltid bokstavera och får ofta sitt namn felstavat.

Man kan stava nästan alla namn fel, min väninna med det enkla (och ståtliga!) namnet Katarina fick det nästan alltid felstavat i skolan, ofta med C och extra h. Hennes dotter heter Lovisa och henne lyckades de stava fel på dagis, hon berättade att det stod "Louvisa" på hennes hylla . Mitt namn går det också att stoppa in extra h i, vilket jag ofta får säga till att det inte ska vara.

Om jag funderar bland mina vänner, finns det några som aldrig behöver påpeka stavningen? Ja möjligtvis Åsa, Lars, Anna, Sven, Robert och Eva. Vi andra med namn som Caroline, Sophia, Michael, Thomas, Susanne, Anne, Kristina kan alla få namnen felstavade om vi inte påtalar rätt stavning.
  • annabellelee

Sofia, Ulrika, Märta.

Av dina två namn tycker jag bäst om Fredrika, eftersom jag som lärare stött på så många Eleonora men ingen Fredrika.

• pinoisme

Fredrika, det är såcoolt och fint! Föreslår Augusta.

• Duckan

Jag gillar Fredrika jättemycket. Eleonora med för den delen, men lite långt och träligt på nåt vis. Aurora skrev någon och det är jättefint.

• Kusin Krakel

Föredrar Eleonora

Andra namn: Henrica, Vendela, Beatrice, Daniela, Teodora, Petronella,

• doradorothea

Fredrika är väldigt vackert! Hade en äldre släkting som hette Theodora, tycker det är lite häftigt, och lite samma stuk Glad
    Har även träffat en Axelina Glad

• telly

Det lutar nog mest åt Fredrika nu.

Eleonora - jag tvekar lite på stavningen varje gång när jag skriver det för hand...

Men är Fredrika för HÅRT? Det låter lite som en tråkig plugghäst egentligen... *skämde*

BF feb 2018
  • Carabellis kusp

Fredrika är ett namn som signalerar en intellektuell bakgrund tycker jag. Det går inte att bortse från den fina feministiska touchen. En Fredrika står upp för sig själv och bär ett kulturellt kapital.

• telly
    Carabellis kusp skrev 2018-01-14 22:19:53 följande:

Fredrika är ett namn som signalerar en intellektuell bakgrund tycker jag. Det går inte att bortse från den fina feministiska touchen. En Fredrika står upp för sig själv och bär ett kulturellt kapital.

Tack för positiva ord. Vi gillar "vuxna" namn, jag och maken, alltså namn som blir att växa i. Motsats är väl tex Ellie, Tindra och Pelle som är gulliga men låter mer som smeknamn.
    BF feb 2018
  • Woohooo

Eleonora, definitivt.
    Obs, kan vara liiite partisk då mitt barn ska heta Ellinor Flört

• Nimzay

Vet inte vilket jag tycker är finast av Fredrika och Eleonora. Men några exempel på namn som jag tycker mycket om är Emilia, Lydia, Honoria och Virginia.

• senalena

Fredrika tycker jag är finast för det är mer ovanligt

Amalia
    Josephine
    Cornelia
    Olivera
    Marianne
    Dorothea

• legomum

Henrietta och Odette men både Fredrika och Eleonora är ju helt underbara.

• Elderberry

Jag tycker båda namnen är väldigt fina, dessutom låter de väldigt bra tillsammans (Fredrika Eleonora, om man har det ena som tilltalsnamn och det andra som andranamn i den ordningen).

Andra längre rejäla namn som jag gillar är: Gustava, Augustine, Katarina/Katrina, Magdalena.

Svar på tråden Fredrika, Eleonora eller nåt annat förslag?