Fredrika, Eleonora eller nåt annat förslag?
Vilket är finast? Eller har ni andra förslag på ståtliga, vackra, gamla flicknamn?
Vilket är finast? Eller har ni andra förslag på ståtliga, vackra, gamla flicknamn?
Aurora, Désirée och Josephine var fina. Men Désirée, är det för svår stavning för barn?
Det är inte svårare än Eleonora och döper ni barnet till det kommer hon få stava sitt namn hela livet tillskillnad från Désirée. Missförstå mig inte, jag tycker Eleonora är ett jättefint namn men jag har en barndomskompis som heter Ellinor och hon får alltid bokstavera och får ofta sitt namn felstavat.
Sofia, Ulrika, Märta.
Av dina två namn tycker jag bäst om Fredrika, eftersom jag som lärare stött på så många Eleonora men ingen Fredrika.
Fredrika, det är såcoolt och fint! Föreslår Augusta.
Tycker att Fredrika är jättevackert. Ståtligt och seriöst.
Jag gillar Fredrika jättemycket. Eleonora med för den delen, men lite långt och träligt på nåt vis. Aurora skrev någon och det är jättefint.
Föredrar Eleonora
Andra namn: Henrica, Vendela, Beatrice, Daniela, Teodora, Petronella,
Av dessa Eleonora.
Fredrika är väldigt vackert! Hade en äldre släkting som hette Theodora, tycker det är lite häftigt, och lite samma stuk
Har även träffat en Axelina
Det lutar nog mest åt Fredrika nu.
Eleonora - jag tvekar lite på stavningen varje gång när jag skriver det för hand...
Men är Fredrika för HÅRT? Det låter lite som en tråkig plugghäst egentligen... *skämde*
Fredrika är ett namn som signalerar en intellektuell bakgrund tycker jag. Det går inte att bortse från den fina feministiska touchen. En Fredrika står upp för sig själv och bär ett kulturellt kapital.
Fredrika är ett namn som signalerar en intellektuell bakgrund tycker jag. Det går inte att bortse från den fina feministiska touchen. En Fredrika står upp för sig själv och bär ett kulturellt kapital.
Eleonora, definitivt.
Obs, kan vara liiite partisk då mitt barn ska heta Ellinor
Fredrika är jättefint! Ett annat coolt och lite ovanligt namn är Turid :)
Fredrika!
Vet inte vilket jag tycker är finast av Fredrika och Eleonora. Men några exempel på namn som jag tycker mycket om är Emilia, Lydia, Honoria och Virginia.
Fredrika tycker jag är finast för det är mer ovanligt
Amalia
Josephine
Cornelia
Olivera
Marianne
Dorothea
Henrietta och Odette men både Fredrika och Eleonora är ju helt underbara.
Jag tycker båda namnen är väldigt fina, dessutom låter de väldigt bra tillsammans (Fredrika Eleonora, om man har det ena som tilltalsnamn och det andra som andranamn i den ordningen).
Andra längre rejäla namn som jag gillar är: Gustava, Augustine, Katarina/Katrina, Magdalena.