• Lilla Götet

    Inte nu igen! Gjort allting rätt och nu går det åt helvetet ändå!

    Med Nr 1 gjorde vi alla fel med sömnen, han somnade under amningen, på oss och vaggades till sömn. Än idag har han jättesvårt att somna själv och han är 5 år gammal! Så med Nr 2 var vi supernoga att lägga henne vaken sedan BB. Och det lönade sig, hon somnade alltid själv och sov i eget rum genom hela natten sedan 6 månaders ålder. Nu är hon 1 1/2 och började klättra ur sin spjälsäng så vi var tvugna att byta till den stora sängen fast utan ben. Och allt vårt hårda jobb är som fulkomligt bortblåst!!! Hon vill inte somna själv och springer ut till oss och vi bär bort henne och så håller det på i 87 gånger på en timme och sen måste vi ligga bredvid för att klockan blivit för mycket. Och då vaknar hon ju naturligtvis på natten och undrar vart vi är. Det är ett jävla helvete åter igen. Jag pallar inte det här. Jag har inte sovit på 5 år och nu ska det här helvetet vi upplevt med sonen upprepar sig trots att gjort allting rätt!!! Vad gör vi nu? Några förslag =(

  • Svar på tråden Inte nu igen! Gjort allting rätt och nu går det åt helvetet ändå!
  • Lilla Götet
    Mikaelayasar skrev 2018-01-02 21:17:28 följande:

    Men jisses! Varför stöta bort sina barn i så tidig ålder?!! Det mysigaste som finns är att ha den där gosiga lilla varma kroppen bredvid sig. Att man får några få timmars sömn per natt är så värt det! De söker trygghet och vi som föräldrar ska se till att ge dem all trygghet vi bara kan. "Hon kommer till oss under natten" Wow! Vilket problem ni har... lär er att njuta av era barns närhet istället! Vissa föräldrar är nog inte skapta för att vara föräldrar!


    Ja, vi kan inte alla vara lika fantastiska föräldrar som du men vi gör alla de bästa vi kan och hoppas att det duger. Alla hanterar sömnbrist olika bra, hoppas du kan ha förståelse för det utan att dömma någon som sämre förälder för det.
  • Lilla Götet
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-02 21:28:50 följande:

    Det har ingenting att göra med att vissa inte är "skapta för att vara föräldrar". Det har att göra med att man analyserar sig själv som förälder och tar till sig allt som står om barnuppfostran. "Hur ska man göra?" och så finns det de som lyssnar på "proffsen" i stället för sig själva och bara använder sig av sunt förnuft.

    Det är märkligt och fullständigt fel att utgå ifrån att TS inte är skapt som förälder. Det är inte så lätt alla gånger. Däremot tror jag att många föräldrar måste stanna upp och ställa sig själva en enkel fråga då och då. 

    Varför går mitt barn upp ur sängen och in till oss hela tiden?

    Svar: Barnet vill vara nära.

    Så vad gör man åt det? Man låter barnet vara nära. Varför? För att det är ett barn och våra barn behöver närhet, trygghet och kärlek.

    Sedan att det finns vissa forskare, professorer och så kallade experter som påstår både det ena och det andra om att barn blir si och så om de inte sover i sina egna säng helt ensamma efter att ha tagit sitt första andetag, det är bara att kasta i en papperskorg eftersom att det är fullständigt skitsnack. 

    TS. Analysera inte så mycket. Ni har inte gjort mer fel än att övertänka problemet. Om er dotter inte somnar utan er så tvinga henne inte att göra det. Som någon skrev ovan så kommer en tid när er dotter inte ser er som annat en en vagel i ögat. Ta vara på närheten ni får.


    Jag kanske skulle varit tydligare i min ursprungliga text för självklart ger jag min dotter den närheten hon behöver, jag skulle aldrig låta barnen gråta sig till sömns. Mitt inlägg handlade mer om att jag var rädd för att mitt agerande skulle skapa dåliga sömnvanor som det har gjort med min son.

    Och det med sömn handlar om att jag ska börja ett nytt jobb och om jag är trött och helt borta i huvudet så kommer jag att prestera dåligt. Och min dotter är dötrött för att hon sover dåligt bredvid oss. Vilket gör att hon har svårt att orka med dagen. Dålig sömn påverkar ju hela familjen negativt.
  • Lilla Götet
    Physalis skrev 2018-01-03 20:06:34 följande:

    Man får vara beredd på att barnen hamnar i en ny fas då och då som gör att de får nya sovmönster eller svårare att sova. Rätt var det är så händer massor av saker i hjärnan som barnet måste bearbeta eller så växer det ut en tand som kliar eller så är en förkylning på gång osv osv då är det inte alltid så lätt att somna.

    Mitt tips är att ni lägger er med henne tills hon somnat. Kommer hon upp så går ni in och lägger er igen tills hon somnat. Tids nog blir det bra ett tag igen och då får man passa på att vila ut sig om man behöver det.

    Inget barn är en robot som går att lära något för att barnet sedan alltid ska görs exakt så. Så fungerar det inte så nej ni har varken gjort allt fel eller allt rätt.

    Här hemma har vår snart 2 åring helt plötsligt börjat ta 1-2 timmar innan hon somnar. Trist för oss för tillfället men vi resonerar att våra behov får stå tillbaka lite eftersom hon har fått större behov av oss.


    Ja, du har så klart rätt. Man får inte glömma att allt bara är faser! Tänker att allt kommer köra ihop sig bara för att vi fick en dålig svacka men så behöver det ju inte vara. Det var faktiskt ganska illa med sonen, vi fick gå till en kurator för att han hade väldigt svårt att somna även om vi låg bredvid i timmar varje natt. Får lite panik känslor när jag tänker att jag håller på att skapa dom problemen med min dotter.
  • Lilla Götet
    Charlotte N skrev 2018-01-03 09:46:39 följande:

    Så sjukt! Friska människor med friska, sunda barn som har helt normala reaktioner, sitter och tycker synd om sig själva för att barnen inte lägger sig själva och sen sover själva hela natten. Ni får tro vad ni vill just nu, men den här tiden går fort. Och ni kommer minnas den med nostalgi.


    Vi kan alltid resonera så som du gör att det finns alltid någon som har det värre. Och så är det absolut, man förlorar alltid den diskussionen och det är alltid lika tråkigt med människor som trycker ner folk som mår dåligt med det taskiga resonemanget. Tack men det hjälper inte.
  • Jemp

    Sömnen, precis så mycket annat, varierar under olika perioder. 18 mån är en rejäl separationsfas så det är ju inte så konstigt att hon plötsligt inte vill somna själv. Ge närheten hon behöver.

  • silvergirl

    Nu var det ett tag sedan jag hade så småbarn. Men det även viktigt noga med var att aldrig lägga mig bredvid i deras egen säng. Kan låta hårt men de där timmarna på kvällen är ju den enda barnfria tiden man har. Den egna sängen ska trygg även om man är ensam där. Mina barn hade perioder när de kom upp springande st stup i kvarten och jag gick och la dem igen, även om jag var fast mot båda när de var bäbisar. Tror alla barn har de perioderna. Jag kan verka hård men är de sjuka och vill komma till min säng gör de så klart det, samma om de vakna på natten och oroliga. Men jag ligger aldrig brrvid ett barn tills de somnar och det vet dom

  • Charlotte N
    Lilla Götet skrev 2018-01-04 21:23:16 följande:
    Vi kan alltid resonera så som du gör att det finns alltid någon som har det värre. Och så är det absolut, man förlorar alltid den diskussionen och det är alltid lika tråkigt med människor som trycker ner folk som mår dåligt med det taskiga resonemanget. Tack men det hjälper inte.
    Ja vet du, jag tror det är ett ganska bra wake up call ibland. Ta alla föräldrar som har barn med olika nedsättningar och diagnoser som har dessa problem hela livet. De är ganska många. Här pratar vi om en övergående period, ganska kort också, relativt sett. Sen kan man säga att man ger sina barn närhet osv, men uppenbarligen tycker inte barnen det räcker. Precis som att ni vill umgås med er partner en stund på kvällen och sen ändå sova ihop...
  • TeresB
    Charlotte N skrev 2018-01-05 07:18:38 följande:

    Ja vet du, jag tror det är ett ganska bra wake up call ibland. Ta alla föräldrar som har barn med olika nedsättningar och diagnoser som har dessa problem hela livet. De är ganska många. Här pratar vi om en övergående period, ganska kort också, relativt sett. Sen kan man säga att man ger sina barn närhet osv, men uppenbarligen tycker inte barnen det räcker. Precis som att ni vill umgås med er partner en stund på kvällen och sen ändå sova ihop...


    Men det hjälper ju inte. Ska man ta de som har barn med funktionsnedsättningar i varierande grad och mist sin assistans och jämföra med dem vars barn dött?

    De har ju iaf sina barn!

    Det är inte vettigt. Klart man måste få tycka att det är tufft och be om råd, stöd och hjälp. Med ditt tänk skulle knappt en själ i vårt priviligierade land få vara annat än evigt tacksamma.
  • Charlotte N
    TeresB skrev 2018-01-05 07:44:01 följande:
    Men det hjälper ju inte. Ska man ta de som har barn med funktionsnedsättningar i varierande grad och mist sin assistans och jämföra med dem vars barn dött?

    De har ju iaf sina barn!

    Det är inte vettigt. Klart man måste få tycka att det är tufft och be om råd, stöd och hjälp. Med ditt tänk skulle knappt en själ i vårt priviligierade land få vara annat än evigt tacksamma.
    Det som är orimligt är att tycka "allt går åt helvete" för att barnen inte kan somna själva.
  • Annelie 76
    Lilla Götet skrev 2018-01-04 21:15:22 följande:
    Jag kanske skulle varit tydligare i min ursprungliga text för självklart ger jag min dotter den närheten hon behöver, jag skulle aldrig låta barnen gråta sig till sömns. Mitt inlägg handlade mer om att jag var rädd för att mitt agerande skulle skapa dåliga sömnvanor som det har gjort med min son.

    Och det med sömn handlar om att jag ska börja ett nytt jobb och om jag är trött och helt borta i huvudet så kommer jag att prestera dåligt. Och min dotter är dötrött för att hon sover dåligt bredvid oss. Vilket gör att hon har svårt att orka med dagen. Dålig sömn påverkar ju hela familjen negativt.
    Du har inte gett din son dåliga sovvanor. Han bara sover dåligt. Sen fick ni ett barn till som råkade sova bättre, inte heller här har ni särskilt mycket inflytande. Barn och sovande bara är, och tyvärr kan man inte göra jättemycket åt det än att genomlida dåliga perioder.
  • Dementoria
    Lilla Götet skrev 2018-01-02 19:32:16 följande:

    Med Nr 1 gjorde vi alla fel med sömnen, han somnade under amningen, på oss och vaggades till sömn. Än idag har han jättesvårt att somna själv och han är 5 år gammal! Så med Nr 2 var vi supernoga att lägga henne vaken sedan BB. Och det lönade sig, hon somnade alltid själv och sov i eget rum genom hela natten sedan 6 månaders ålder. Nu är hon 1 1/2 och började klättra ur sin spjälsäng så vi var tvugna att byta till den stora sängen fast utan ben. Och allt vårt hårda jobb är som fulkomligt bortblåst!!! Hon vill inte somna själv och springer ut till oss och vi bär bort henne och så håller det på i 87 gånger på en timme och sen måste vi ligga bredvid för att klockan blivit för mycket. Och då vaknar hon ju naturligtvis på natten och undrar vart vi är. Det är ett jävla helvete åter igen. Jag pallar inte det här. Jag har inte sovit på 5 år och nu ska det här helvetet vi upplevt med sonen upprepar sig trots att gjort allting rätt!!! Vad gör vi nu? Några förslag =(


    Du gör det klassiska föräldramisstaget och lägger in för mycket av ditt  dåliga/fantastiska föräldraskap i det hela. Med sonen var du DÅLIG och därför sov han dåligt. Med dottern var du DUKTIG därför sov hon duktigt.

    Du behöva kasta ut de där skräptankarna och konstatera att barn är olika. Sonen hade kanske varit en ännu värre katastrof gällande sömnen om ni inte varit så tillmötesgående och kärleksfulla med honom. Dottern var en helt ny och annorlunda person och hon sov bra utan något du gjorde, det var bara en egenskap hon hade fötts med.

    Själv fick jag ett barn som var katastrofernas katastrof gällande sömnen och sedan två som sov dygnet runt i 2 år. Det var inte mitt dåliga/bra föräldraskap som påverkade barnen utan de föddes helt enkelt olika. Den som sov dåligt är tonåring nu och man får slita och dra för att hen inte ska sova dygnet runt. Men hen har fortfarande insomningsproblematik. De andra två somnar på 2 sekunder och sover som de alltid gjort dvs stabilt och bra.

    Gällande nuläget är dottern inne i en fas av separationsångest och behöver känna att ni finns där till 100% för att vara trygg. Det. Går. Över.
  • Alexi

    Har inte läst hela tråden men vill bara säga att med vårt första barn bytte vi till stor säng när hon var typ 20 månader och vi hade också ett helvete med läggningarna i någon månads tid. Men sen blev det normalt igen. Och framför allt sen när vi minskade på dagsömnen från 2 år och framåt så blev det mycket lättare.

    Så ert arbete är inte alls bortblåst, det är bara en omställning.

  • TeresB
    Charlotte N skrev 2018-01-05 07:49:43 följande:

    Det som är orimligt är att tycka "allt går åt helvete" för att barnen inte kan somna själva.


    Ja ja.. kanske att man är trött, sliten, ledsen, känner sig misslyckad och använder lite starka ord.

    Tar det lite långt.. lite som du gjorde.

    Har ni ingen förståelse alls?

    Varför inte tänka på hur man själv hade det om man tyckte att det var någon del som var jobbig och ge lite pepp.

    Skulle det kosta så mkt att vara lite stöttande?
  • Charlotte N
    TeresB skrev 2018-01-05 11:57:08 följande:
    Ja ja.. kanske att man är trött, sliten, ledsen, känner sig misslyckad och använder lite starka ord.

    Tar det lite långt.. lite som du gjorde.

    Har ni ingen förståelse alls?

    Varför inte tänka på hur man själv hade det om man tyckte att det var någon del som var jobbig och ge lite pepp.

    Skulle det kosta så mkt att vara lite stöttande?
    Fast om du läser mitt första inlägg försökte jag vara precis det. Dock så fick jag direkt höra att jag minsann har så stora barn (yngsta är 1 år) att jag inte minns hur det är. Då blev jag lite sur:)
  • TeresB
    Charlotte N skrev 2018-01-05 15:05:17 följande:

    Fast om du läser mitt första inlägg försökte jag vara precis det. Dock så fick jag direkt höra att jag minsann har så stora barn (yngsta är 1 år) att jag inte minns hur det är. Då blev jag lite sur:)


    Jag missade det och det var ju en onödigt kommentar. Även de som har stora barn har ju haft små och sålänge de inte 50 år så kommer man nog ihåg.

    Men varför hugga och dra saker till sin spets. När man står där och känner sig som en trasa så hjälper det ju föga att vissa har det värre. För det finns i princip alltid de som har det värre. Och ibland kommer man fram till det och då får man perspektiv. Men för min del händer det aldrig när man är mitt uppe i utan lite senare.
Svar på tråden Inte nu igen! Gjort allting rätt och nu går det åt helvetet ändå!