• tvillingmammaVastmanland

Kris i förskolan?

Jag är med i en grupp på Facebook som heter Förskoleupproret - Information

Det handlar om att förskolan är i kris och att förskolepersonal bryts ner då de inte hinner ta hand om barnen på ett bra sätt. Stora grupper, långa dagar och för lite personal. Massor av förskollärare beskriver hur jobbigt och hemskt det är i förskolorna idag.

Men ser man till undersökningar är de flesta föräldrar nöjda med förskolan, jag förstår inte riktigt hur detta går ihop.

Ni som har barn i förskolan idag , märker ni att läget i förskolan är pressat?

• Svar på tråden Kris i förskolan?
  • RichardS
    Anonym (P) skrev 2018-01-04 09:28:31 följande:
    Det finns nog många anledningar.

T.ex. yrkesstolthet - de som verkligen bryr sig om sitt jobb tar hellre på sig mer än vad de egentligen orkar och går in i väggen än att framställa sin arbetsplats som dålig för föräldrarna (du skulle väl inte inom något annat yrke heller beklaga dig inför dina kunder om hur dålig din arbetssituation är?).

En annan anledning är det som du själv ser i denna tråd - man får höra att man "bara gnäller" så fort man påpekar något negativt kring sin arbetssituation.

Ytterligare en anledning kan vara att man inte vill framställas i dålig dager inför sin arbetsgivare - det är nog inte så populärt hos chefen att få klagomål från en förälder för att en pedagog har berättat om hur hög arbetsbelastning man har.
    Eller så vet man redan att det inte är lönt ens att klaga på något för man vet hur tajt budgeten är och det är ingen idé att ta upp saker som man vet cheferna antingen gör allt för att tysta ned/prata bort/inte kan göra något åt i vilket fall.
  • Anonym (Barnpeng per timme)
    hammarhajen skrev 2018-01-08 06:05:57 följande:
    Samtidigt svårt att säga ett exakt antal. Hur ett barnantal fungerar beror ju också på hur lokalerna är utformade, hur många kvadratmeter det är per barn, hur utemiljön är. 

Man kanske är 5 barn per vuxen när bemanningen är som högst, men säg mellan 15 och 16  kanske det är betydligt fler barn per vuxen. Första och sista timmen däremot kanske  det däremot bara är 2 barn på en vuxen. 

En vuxens heltidsdag ör ju 8, 5 h (inräknat lunchrast) men förskolan kanske är öppen 11 h. Det är ett knivigt pussel att lägga, särskilt när personal dessutom kan välja att arbeta deltid. Går någon ner på 80% är det verkligen inte lätt att hitta vikarie för de övriga 20%. Och att det ekonomiskt är svårt att anställa en till på heltid bara för att någon gått ner så pass lite som till 80% är ju enkelt att förstå. 
    Vi var tre vuxna på 14 ettåringar och bara en vuxen arbetade heltid. Någon slutade 14 fyra dagar i veckan (rullande schema fredagar), eftersom den som hade tidig dag öppnat kl. 6, eller kommit kl. 7. Vi hade avdrag på schemat p.g.a. arbetsplatsträffar på kvällstid en gång i månaden, föräldramöten på kvällstid, drop-in på eftermiddagstid, planering hemma, samt utvecklingssamtal efter eller före arbetstid. Efter mellanmål hade vi inte bara våra egna barn att ta hand om, utan ansvarade även för barn på andra avdelningar, eftersom personal gått hem därifrån, så vi var sammanslagna utomhus. Man var ensam på sin avdelning från 15.30 till den riktiga sammanslagningen på stängningsavdelningen16.30. Om man stängde var man ensam sista timmen med alla barnen som var kvar. När man öppnade var man ensam med alla barnen som kommit fram till klockan 7. Min förskola var den enda vinstgivande förskolan i området, men det fanns två förskolor till i området som gick med förlust varje läsår, och vår vinst täckte deras förlust varje år. Min chef var chef över alla tre förskolorna.

Vi hade två barn som gick hem kl. 14. Alla barn hade kommit till frukost kl. 8.00. En personal började 6 eller 7. En började 7.30 och en började 9.15.
  • hammarhajen
    Anonym (Barnpeng per timme) skrev 2018-01-08 23:23:22 följande:
    Vi var tre vuxna på 14 ettåringar och bara en vuxen arbetade heltid. Någon slutade 14 fyra dagar i veckan (rullande schema fredagar), eftersom den som hade tidig dag öppnat kl. 6, eller kommit kl. 7. Vi hade avdrag på schemat p.g.a. arbetsplatsträffar på kvällstid en gång i månaden, föräldramöten på kvällstid, drop-in på eftermiddagstid, planering hemma, samt utvecklingssamtal efter eller före arbetstid. Efter mellanmål hade vi inte bara våra egna barn att ta hand om, utan ansvarade även för barn på andra avdelningar, eftersom personal gått hem därifrån, så vi var sammanslagna utomhus. Man var ensam på sin avdelning från 15.30 till den riktiga sammanslagningen på stängningsavdelningen16.30. Om man stängde var man ensam sista timmen med alla barnen som var kvar. När man öppnade var man ensam med alla barnen som kommit fram till klockan 7. Min förskola var den enda vinstgivande förskolan i området, men det fanns två förskolor till i området som gick med förlust varje läsår, och vår vinst täckte deras förlust varje år. Min chef var chef över alla tre förskolorna.

Vi hade två barn som gick hem kl. 14. Alla barn hade kommit till frukost kl. 8.00. En personal började 6 eller 7. En började 7.30 och en började 9.15.
    Som sagt, blir ju extra svårt när alla inte arbetar heltid. SJÄLVKLART ska man kunna arbeta heltid och inte ha dåligt samvete för det, men jag förstår samtidigt chefer som har svårt att täcka upp t.ex. 40% på en avdelning där två av tre arbetar 80%.

Blir väl lätt att det inte ersätts, eller att man får en person som jobbar heldag någon dag så att "antal-barn-per-vuxen-siffran" ser ganska OK ut på ett veckogenomsnitt, men i verkligenheten är sämre de flesta dagarar. 
  • Lovatic91
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-08 07:53:08 följande:

De flesta äter väl pedagogisk lunch och jobbar därmed bara 8h inklusive lunch?

Vi har inte lunchrast utan vi äter med barnen och har 30 min rast någon gång efter lunch.
  • Lovatic91
    TeresB skrev 2018-01-08 08:22:28 följande:

Det är säkert olika. På min sons avd som är åldershomogen är de 9 per vuxen om alla barn är på plats och fullt bemannat. De är födda -13.

18 barn och två vuxna?
  • TeresB
    Lovatic91 skrev 2018-01-09 07:39:15 följande:

18 barn och två vuxna?

Det blir 27 barn på 3 vuxna..
  • blomman 2

Har inte läst allt på denna tråd....men en sak som också slår mig är att trots denna " kris" inom barnomsorgen så tillåter allt fler kommuner föräldralediga att ha syskon på förskolan upp till 40 Tim/ V. Vad ger det för signaler till föräldrarna..? Och var ligger syftet med det rent politiskt..? På 80-talet när jag kom i kontakt med förskolan första gången så hette det att förskolan var ett komplement till hemmet...idag känns det som att det är tvärtom, att hemmet är ett komplement till förskolan. Ingen utnyttjade förskolan mer än nödvändigt...sjuka barn hölls hemma, det fanns fasta vikarier på förskolan och en vikariepool i kommunen. Man hade även städpersonal på heltid på en förskola på 4 avd. Städerskan kunde alltid ge ett xtra handtag ifall det behövdes. Det var sällan någon stress och barnen fick lära sig i sin takt och de blev sedda och hörda och blev fina trygga vu

• blomman 2
    blomman 2 skrev 2018-01-10 18:02:40 följande:

Har inte läst allt på denna tråd....men en sak som också slår mig är att trots denna " kris" inom barnomsorgen så tillåter allt fler kommuner föräldralediga att ha syskon på förskolan upp till 40 Tim/ V. Vad ger det för signaler till föräldrarna..? Och var ligger syftet med det rent politiskt..? På 80-talet när jag kom i kontakt med förskolan första gången så hette det att förskolan var ett komplement till hemmet...idag känns det som att det är tvärtom, att hemmet är ett komplement till förskolan. Ingen utnyttjade förskolan mer än nödvändigt...sjuka barn hölls hemma, det fanns fasta vikarier på förskolan och en vikariepool i kommunen. Man hade även städpersonal på heltid på en förskola på 4 avd. Städerskan kunde alltid ge ett xtra handtag ifall det behövdes. Det var sällan någon stress och barnen fick lära sig i sin takt och de blev sedda och hörda och blev fina trygga vu

Råkade skicka iväg utan att skriva allt jag ville ha sagt...Ja, barnen blev trygga vuxna ned bra utbildning. Minns sin förskola som en bra och lycklig tid. Minns också att det alltid var tvunget att ha TVÅ öppningspersonal och TVÅ stängningspersonal för deras trygghet!! En minne blott idag. Mycket hände när barnpengen lades på kommunerna som kan fördela pengarna som de önskar. Samt privata förskolor som är börsnoterade...Nä, fram för öronmärkt barnpeng! Och inkomstbaserad avgift som vi hade förr. Det gör skillnad!
  • Tow2Mater
    blomman 2 skrev 2018-01-10 18:02:40 följande:

.....  trots denna " kris" inom barnomsorgen så tillåter allt fler kommuner föräldralediga att ha syskon på förskolan upp till 40 Tim/ V. Vad ger det för signaler till föräldrarna..? Och var ligger syftet med det rent politiskt..? På 80-talet när jag kom i kontakt med förskolan första gången så hette det att förskolan var ett komplement till hemmet...idag känns det som att det är tvärtom, att hemmet är ett komplement till förskolan.

Flera orsaker (enligt mig).
    1. Valfläsk.
    2. Del av förarbetet till obligatorisk förskola för alla barn. (Orsakerna till det målet är också flera, men det är en annan diskussion).
    3. Föräldrars "rättighetstänk" tar stort utrymme i dagens bidragssamhälle som gått långt överstyr.
  • blomman 2
    Tow2Mater skrev 2018-01-10 18:27:02 följande:
    Flera orsaker (enligt mig).
    1. Valfläsk.
    2. Del av förarbetet till obligatorisk förskola för alla barn. (Orsakerna till det målet är också flera, men det är en annan diskussion).
    3. Föräldrars "rättighetstänk" tar stort utrymme i dagens bidragssamhälle som gått långt överstyr.
    Ja....så har jag också tänkt förstås. Sorgligt bara att det måste drabba så små barn. Har förståelse för obligatorisk förskola från 4 års åldern...en bra/ lika grundstart innan grundskolan. Men...1-3 åringar...nej, de är alldeles för små för att vistas i dagens förskolor med dessa problem. Samt att anknytningen till föräldrarna är av stor betydelse för barnet och tillit till andra vuxna.
  • Anonym (Lx)

Ja, men tyvärr tror jag att det är ett chefsproblem på mitt barns förskola. Hon är så osympatisk att hon skrämmer bort personal. Min dotter behöver kontinuitet i personalen så vi har övervägt att byta, men man vet ju inte vad man byter till heller. Det finns väl ingen personal som säger "Jo, vår chef är en riktig bitterfitta så här avverkas personal på löpande band" när man är där och hälsar på.

• Levande

Någon skrev att varför gör man inte något åt det då el byter jobb? Upproret ÄR ju att ( äntligen) göra något Jag vickade några år i förskolorna+förskoleklasser i mitt närområde och såg att det var tufft och mkt sjukskrivningar på några av dem. Kände ofta att man inte riktigt hann med de lugna barnen, och de minsta på blandade avd.

Var också med om förskolor och förskoleklasser inhysta i skolbyggnader, ljudnivån var fruktansvärd delar av dagen! Akustiken förstärker ljuden och förskolan är ju redan ofta högljudd. Tänker på barnens öron och vanligt med nedsatt hörsel hos personal.

• asdfgh

Barn 1: Har haft genomgående rätt bra barngrupper. Tidvis stora men inga problem och personalen har räckt till.

Barn 2: Håller på att försöka få till ytterligare en resurs till gruppen men det går sådär. 21 barn som fyller 5 i år på 3 pedagoger men flera barn är utåtagerande och minst ett är under utredning på BUP (antar för någon typ av NPF). 

• Alexi
    Levande skrev 2018-01-19 13:55:25 följande:
    Någon skrev att varför gör man inte något åt det då el byter jobb? Upproret ÄR ju att ( äntligen) göra något smile1.gif Jag vickade några år i förskolorna+förskoleklasser i mitt närområde och såg att det var tufft och mkt sjukskrivningar på några av dem. Kände ofta att man inte riktigt hann med de lugna barnen, och de minsta på blandade avd.

Var också med om förskolor och förskoleklasser inhysta i skolbyggnader, ljudnivån var fruktansvärd delar av dagen! Akustiken förstärker ljuden och förskolan är ju redan ofta högljudd. Tänker på barnens öron och vanligt med nedsatt hörsel hos personal.
    Nej, upproret är inte att göra något. Eftersom upproret är i en stängd grupp på FB, dvs internt bland er, och alltså inte når ut till vare sig media eller politiker...
Svar på tråden Kris i förskolan?