• Eriks87

    Nämndeman

    Hej!

    Är man på 30+ samt nämndeman i Stockholm.

    Fråga vad ni vill! 100% ärliga svar garanteras.

    Mvh, E

  • Svar på tråden Nämndeman
  • Anonym (Omega)
    Eriks87 skrev 2018-01-07 00:30:35 följande:
    Hej! Är man på 30+ samt nämndeman i Stockholm. Fråga vad ni vill! 100% ärliga svar garanteras. Mvh, E

    Har ni tystnadsplikt?
  • Samuraj

    Min bild (Eriks får ge sin bild):

    Nej ingen allmän tystnadsplikt förutom mål med sekretess samt att man inte berättar hur diskussionen var inför domen. I övrigt är ju allt offentligt. Nämndemän får också kommentera domen till tex media. Men det är inte lämpligt och jag anser att stor försiktighet är att rekommendera,

  • Anonym (jajasäkert)
    Samuraj skrev 2018-01-07 00:51:24 följande:

    Min bild (Eriks får ge sin bild):

    Nej ingen allmän tystnadsplikt förutom mål med sekretess samt att man inte berättar hur diskussionen var inför domen. I övrigt är ju allt offentligt. Nämndemän får också kommentera domen till tex media. Men det är inte lämpligt och jag anser att stor försiktighet är att rekommendera,


    Nej allt är inte alls offentligt ,finns en hel del mål som av säkerhetsskäll inte är offentliga ,komiskt att du inte ens vet det men är nämndeman =P är du nämndeman är jag Påven 
  • Samuraj

    Jo visst men grunden är att det skall vara offentligt. I ca 90% av alla mål som avgörs finns ingen sekretess.

    Du är Påve

  • Anonym (K)

    Hur blev du nämndeman? Kontaktade du ett parti? Vilket, och varför just det partiet?

    Vilket är det svåraste målet du varit med och dömt?

  • Eriks87
    Anonym (Omega) skrev 2018-01-07 00:42:19 följande:

    Har ni tystnadsplikt?


    Ja. Fast när domen har fallit får man diskutera kring sådant som inte är sekretessbelagt, som inte är av känslig art för parterna eller hur man diskuterat vid överläggningen. Vid sidan om om sekretess belagd info sunt förnuft.
  • Eriks87
    Anonym (K) skrev 2018-01-07 08:48:56 följande:

    Hur blev du nämndeman? Kontaktade du ett parti? Vilket, och varför just det partiet?

    Vilket är det svåraste målet du varit med och dömt?


    Jag kontaktade ett antal olika riksdagspartier (L, KD, M, SD) Berättade om mitt intresse för att bli nämndeman och min syn på kriminalpolitiken / lag och ordning. Fick bäst kontakt med SD och M. Kontaktade de partier jag tyckte någorlunda stämde överens med min syn på brott och straff. Hade mejlväxling med M och SD. Blev sedan uppsatt på en väntelista både hos M och SD. FIck sedan möjligheten genom SD. Gick en utbildning på 3-4 timmar och blev då medlem i partiet.

    Det måste ändå varit vårdnadstvist. Ingen av föräldrarna var på pappret eller av det man fick höra bra för barnet. Vi fick bedöma det som var minst dåligt helt enkelt. Utredningar från soc m.m.
Svar på tråden Nämndeman