• Anonym (r.i.p crusiern)

    Grannen hade fest igår..

    ..och min nyckel till cykeln gick av tidigare igårkväll. Va tvungen använda den så kapade av låset och sen ställde cykeln i trapphuset tills imorgon då jag först kan köpa nytt cykellås.
    Trodde verkligen att den skulle va säker i huset men tjii fick man där ! 

    Jakten har börjat .. inte gått så bra hitils. en granne visa mig en cykel i källaren som jag blev förälskad i men som han inte ville sälja. Utan han ville bara tipsa om cykelhandlare(?) 

    Får gå till jobbet imorgon kl 5. Tack Grannen ! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-07 15:08
    tack grannar*

  • Svar på tråden Grannen hade fest igår..
  • Anonym (Freja)
    Anonym (r.i.p crusiern) skrev 2018-01-07 17:22:21 följande:

    Bor ganska trångt. O jag har sett en annan cykel stå där i flera veckor därför jag ställde den där. Men ja, den var låst, men jag kunde ju inte göra så mycket åt det just då.t


    I förrådet istället då?

    Istället för att hindra framkomligheten i trapphuset.
  • Anonym (r.i.p crusiern)
    Anonym (Freja) skrev 2018-01-07 17:25:23 följande:
    I förrådet istället då?

    Istället för att hindra framkomligheten i trapphuset.
    Väggen är förskjuten så det är ca 2 kvm som är som en "ficka" med 2 av 3 väggar. Så den stod inte i vägen för någon framkomlighet i trapphuset då även personer med dålig balans, tjocka rövar, barnvagn eller elrullstol lätt kan gå förbi och t om vända runt på den platsen där min cykel stod! Har litet förråd som för övrigt är fullt. 
    Kunde ju ha ställt den i torkrummet antar jag i värsta fall då, men tror inte att det hade uppskattats av grannarna.
    Som jag skrev tidigare så har det stått en cykel där i flera veckor tidigare och aldrig upplevdes som ett problem.
  • Anonym (?)
    Anonym (r.i.p crusiern) skrev 2018-01-07 17:09:53 följande:

    baserat då vad ? Att jag skriver "haha" ? Eller valde en rubrik som skulle locka fler läsare om jag skrev cykel med ? Eller för att jag jag skrev "prata som en svensk"?


    Vad är orsaken till dig banala fundering ? 


    Hela dina båda första inslag. Du skrev helt hoppigt och märkligt. Och varför har du lagt tråden i "adoption"? En nykter person lagt tråden på rätt ställe. 
  • Anonym (*)
    Anonym (r.i.p crusiern) skrev 2018-01-07 17:48:51 följande:
    Väggen är förskjuten så det är ca 2 kvm som är som en "ficka" med 2 av 3 väggar. Så den stod inte i vägen för någon framkomlighet i trapphuset då även personer med dålig balans, tjocka rövar, barnvagn eller elrullstol lätt kan gå förbi och t om vända runt på den platsen där min cykel stod! Har litet förråd som för övrigt är fullt. 
    Kunde ju ha ställt den i torkrummet antar jag i värsta fall då, men tror inte att det hade uppskattats av grannarna.
    Som jag skrev tidigare så har det stått en cykel där i flera veckor tidigare och aldrig upplevdes som ett problem.
    Vem är i torkrummet på natten? Du stack ju kl 5 på morgonen...
  • Anonym (Peter)

    Varför skulle grannen låna ut cykeln till dig? Brukar ni umgås så ni lånar saker av varann?

  • Anonym (r.i.p crusiern)
    Anonym (?) skrev 2018-01-07 17:51:11 följande:
    Hela dina båda första inslag. Du skrev helt hoppigt och märkligt. Och varför har du lagt tråden i "adoption"? En nykter person lagt tråden på rätt ställe. 

    Såg att tråden hamnade helt fel först efteråt. Skulle vara "allmän diskussion". Ska be mod ändra det. Så jag skriver :) o vet du, ja bryr mig inte heller. Tråden handlar varken om stavning eller droger. Så håll dig till OnT eller slutar skriva i denna tråd.


    För att åminna, tråden handlar om hur jag ska hitta den granne vars gäst tog min cykel.

  • Anonym (r.i.p crusiern)
    Anonym (Peter) skrev 2018-01-07 18:03:40 följande:

    Varför skulle grannen låna ut cykeln till dig? Brukar ni umgås så ni lånar saker av varann?


    Hade min gäst tagit min grannes cykel så att hen måste gå till arbetet. Då hade jag lånat ut min o bett om ursäkt. Inget enligt någon lag eller så, utan ifrån insidan av mig själv antar jag. Det är det minsta jag hade kunnat göra efter att ha tagit dit någon som skapar problem för utomstående.
  • Anonym (r.i.p crusiern)
    Anonym (*) skrev 2018-01-07 17:54:57 följande:
    Vem är i torkrummet på natten? Du stack ju kl 5 på morgonen...
    Du missförstod. Tills "imorgon" menas ifrån trådens start och inte själva "handlingen".
  • Anonym (123)
    Anonym (r.i.p crusiern) skrev 2018-01-07 17:09:53 följande:

    baserat då vad ? Att jag skriver "haha" ? Eller valde en rubrik som skulle locka fler läsare om jag skrev cykel med ? Eller för att jag jag skrev "prata som en svensk"?


    Vad är orsaken till dig banala fundering ? 


    Dina otroligt flummiga inlägg kanske.

    Sen varför skulle hörlurar betyda att någon haft fest dagen innan? Det är nog den konstigaste spaningen jag hört.

    ".. då han bar på hörlurar vilket gör att man misstänker att han kan ha haft lite party med folk hos sig trots allt ?"
  • Anonym (Peter)
    Anonym (r.i.p crusiern) skrev 2018-01-07 18:19:35 följande:

    Hade min gäst tagit min grannes cykel så att hen måste gå till arbetet. Då hade jag lånat ut min o bett om ursäkt. Inget enligt någon lag eller så, utan ifrån insidan av mig själv antar jag. Det är det minsta jag hade kunnat göra efter att ha tagit dit någon som skapar problem för utomstående.


    Du vet ju inte ens vilken granne som hade fest, än mindre vem som tagit cykeln.
  • Anonym (r.i.p crusiern)
    Anonym (123) skrev 2018-01-07 19:57:43 följande:
    ".. då han bar på hörlurar vilket gör att man misstänker att han kan ha haft lite party med folk hos sig trots allt ?"

    Ordagrannt låter det skumt det förstår jag. Men Såg man honom så såg han sliten ut, va i affären ganska sent på dagen. Typ som jag förr, sov länge efter fest natten o därefter stack o handla. att han lyssnade på hörlurar ja, det va kanske överdrivet haha men vet du, jag bryr mig inte haha


    Bad om att få tips på hur finna rätt granne, då du inte kan ge tips så skriv inte när du inte kan bidra till något ! Tack på förhand !

  • zin

    Hej,

    Tråkigt att du fick din cykel stulen. Börja med att polisanmäla stölden...

    Är väl bara för din granne att medvetet ljuga lite till sina gäster och fråga runt om någon lånade 'hans' cykel på vägen hem. Är ju betydligt bättre än att fråga vem som stal grannes cykel. Om han istället gör detta så kan du la mer eller mindre glömma att få tillbaka den såvida "gästen" inte är snäll nog att bara lämna tillbaka cykeln när du inte är hemma.

    Om du får tillbaka cykeln så be din granne om personens kontaktuppgifter och uppgör sedan en polisanmälan mot personen för stölden.

    Denna bit är viktig. Spela in varje samtal mellan dig och din granne där tills han medger att en av hans gäster "lånade" cykeln utan lov. Grannen är nu ditt vittne mot tjuven.

    Enligt Svensk lag så är det helt tillåtet att spela in samtal man själv deltar i. Så allt du behöver göra är att föra en diskussion med grannen och se till att din egen röst också är inspelad. Nu har du bevis som håller upp i ev. rättegång.

    Så sammanfattat:


    Polisanmäl stölden så snart som möjligt
    Spela in varje samtal du har med din granne. Varje samtal är viktigt!
    Försök få din granne att fråga samtliga gäster om någon lånade 'hans' cykel som stod ställd i trapphuset(se till att du visar grannen exakt vart den stod)
    Får du svar från din granne om att en "gäst" lånade cykeln och den lämnas tillbaka, fråga efter namnet på personen. 
    Med namnet och nu ett vittne(grannen eller åtminstone hans egna ord), så gör du en polisanmälan om stölden. Oavsett om namnet endast är en bekant till tjuven, så polisanmäler du personen som lämnade tillbaka cykeln.
    Ljug om du måste. Se till så att din granne inte är medveten om att du skall polisanmäla stölden. Om detta händer så kan de bli så att grannen inte hjälper dig att få tillbaka cykeln. I sådant fall så blir du tvungen att polisanmäla in granne. Detta kommer troligen inte att leda någonstans men går ju alltid att 'hota' om polisanmälan om du anser att en av grannens gäster faktiskt tog cykeln. I sådant fall så skyddar han en brottsling, vilket i detta fall är straffbart med böter eller högst ett år i fängelse.

    Inspelningarna påvisar att din cykel var stulen(dina ord) och att en cykel var tillbakalämnad(grannens ord) och att person X(enligt din granne) som stal cykeln lämnade tillbaka den. Om du har ev. registreringsnummer på cykeln och kvitto på köp med sagt reg. nr, så bevisar du även att cykeln som lämnades tillbaka är din.

    Inspelningarna uppvisar även grannens medverkan att få tillbaka cykeln. Så får du namnet på tjuven, så polisanmäler du honom. Får du inte namnet, så polisanmäler du grannen för stölden. Berätta gärna detta för din granne om de vägrar att ge dem namnet. Är inte direkt ditt problem att de måste slänga en annan person under bussen, så försök att inte må allt för dåligt p.g.a. att du tvingar dem in i ett läge att antingen uppge tjuvens namn eller bli polisanmäld själva.

    Inspelningarna bör vara tillräckligt som bevis för att en polisanmälan skall leda någonstans.

    Det är även viktigt att du hör av dig till din hyresvärd när du har gjort allt du kan. Gör detta sist så att du kan slippa ev. inkompetens från hyresvärdens sida såsom att han går till din granne och förstör hela din plan att få tillbaka cykeln.

    Beroende på hur din granne beter sig igenom det hela, så gör en skriftlig klagan till din hyresvärd. Beter sig grannen bra och är hjälpsam så kan du skita i detta. Är grannen inte hjälpsam i att försöka hitta tjuven så bred på och klaga. Målet med detta är att grannen: 1. Är mer försiktig med vilka gäster som bjuds dit, 2. Är medveten om att det inte lönar sig att skydda ev. tjuvar.

    Kan ju leda till att grannen blir sur på dig och ger dig ett helvete. Dock så kan du alltid fortsätta med att spela in samtal(som bevis) och skriftligen klaga till hyresvärden om grannen. Vid tvist så har du bevisen.

    Önskar dig lycka till med att få tillbaka cykeln och rekommenderar starkt att du polisanmäler tjuven även om du får cykeln tillbaka. Detta är en samhällstjänst du som medborgare kan göra för att motverka fler stölder av samma person och ev. personer i tjuvens omgivning.

    Cheers!
    hittade tråden av en slump, ville endast veta hur länge oöppnad filmjölk håller sig :P
Svar på tråden Grannen hade fest igår..