Mandel skrev 2018-01-15 13:30:46 följande:
Då har du tur.
Jag äter numera det mest istället för att börja diskutera vad jag äter eller inte.
Orkar inte längre påpeka att jag kan må skit med huvudvärk och taskigt humör i flera dagar om jag stoppar i mig det som en del anser vara livsnödvändigt att äta - bröd, tårtor, paj, kakor, glass, läsk osv.
Sedan tillkommer en del annat som jag inte gillar - böner och linser m.m.
Jag har lärt mig att dricka kaffe för husfridens skull.
Om du bara visste vilken besvärlig gäst jag har varit som bara vill ha vatten till maten - inte vin, öl eller läsk/cider och sedan till på köpet inte velat ha kaffe eller saft och inte ens en massa fikabröd och tårta!?!
Men fy så jobbigt att hålla på och äta saker du inte mår bra av för att vara artig!
Jag tänker att du kanske inte behöver börja diskuterar eller påpeka varför du inte äter det ena eller andra? Bara låta bli att ta av det du inte mår bra av, eller ta om du blir trugad och sen bara ta en liten tugga.
Fattar inte ett dugg varför det skulle vara besvärligt för en värd/värdinna att ge dig vatten till maten istället för vin? Och dricka kaffe för husfriden?? Det är nog ungefär det märkligaste jag har hört. Vems husfrid? Vem i din omgivning tycker att det är så jobbigt att du inte vill ha kaffe att du helt givit upp för husfriden och nu dricker något du inte vill dricka? Ärligt förbluffad.
Jag är en sån där besvärlig typ som känner av dagsformen när det gäller dryck; jag gillar vin, öl, juice, läsk och allt möjligt, men det kan ändå vara så att jag just den dagen inte har lust för det ena eller andra. Aldrig varit nåt som helst problem. Samma med kaffe, det dricker jag gärna, om jag vill, men om jag inte vill så tar jag bara inget kaffe, ibland ber jag om te istället, ibland inget alls. Fikabröd och tårta samma sak; jag äter det om jag vill, annars inte. Plättlätt.
Skaffa en ryggrad och börja lev som du vill och mår bra istället för att tillfredsställa en massa andra människors högst märkliga krav på ditt matintag.