• dieslslyna

Äta det äckligaste först?

Om ni äter upp det äckligaste först på tallriken så slinker det ned ganska enkelt när du är hungrig.

Sedan fokuserar jag på den goda maten efter det och njuter.

På så vis äter ni tomt på talriken varje gång.

Kan vara ett förslag till er sambo, barn eller dig själv :)Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-13 10:37
    Jag (ogillar) haricot verts, broccoli osv.

Men börjar jag med det gröna så blir det alltid tomt på talriken!

Kan vara bra för er med dieter, och hövligt när ni är på besök?

• Svar på tråden Äta det äckligaste först?
  • Mandel
    sextiotalist skrev 2018-01-15 13:40:25 följande:
    Nej tack och lov inte. Men jag har förstått att det finns vissa här på FL som säkert skulle bli båda kränkta och ställa till en scen om man inte åt allt som serverades i deras hem, i varje fall i de svar som de lämnat när det gäller trådar av den här typen
    Personligen ser jag det som en sport att lära mig vad folk är allergiska mot, inte gillar osv och så laga rätter utifrån det.
    Försöker alltid se till att man kan välja fettsnålt om man vill det eller om man vill undvika något annat.
    Skulle aldrig falla mig in att ifrågasätta varför folk inte äter av olika saker. Skickar vi runt ett kakfat så säger jag varsågod och tar man inte så är det inget mer med det.
    Är det en person som jag normalt vet gillar kakor så kan jag säga att det finns frukt om du vill ha det istället. Annars låter jag det bara vara.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • LFF
    Mandel skrev 2018-01-15 13:30:46 följande:
    Då har du tur.

Jag äter numera det mest istället för att börja diskutera vad jag äter eller inte.
    Orkar inte längre påpeka att jag kan må skit med huvudvärk och taskigt humör i flera dagar om jag stoppar i mig det som en del anser vara livsnödvändigt att äta - bröd, tårtor, paj, kakor, glass, läsk osv.
    Sedan tillkommer en del annat som jag inte gillar - böner och linser m.m.

Jag har lärt mig att dricka kaffe för husfridens skull.
    Om du bara visste vilken besvärlig gäst jag har varit som bara vill ha vatten till maten - inte vin, öl eller läsk/cider och sedan till på köpet inte velat ha kaffe eller saft och inte ens en massa fikabröd och tårta!?!
    Tro mig, jag har varit besvärlig hela livet. Men, som tur är så har jag folk omkring mig som accepterar mig för den jag är (sen jag fick frispel på min moster när jag var 15 på landet, men det är en annan historia).

Dricker inte kaffe, dricker sällan alkohol (och inget annat än cider), är inte förtjust i bakverk/efterrätter/tårta (däremot en godisråtta utan dess like). Det ska vara specifika märken, annars får det vara. Har genom åren varit extremt (och då talar vi max 10 maträtter) kräsen med vad jag äter och hur det ska vara tillagat.

Men som tur är så har de flesta i min vänkrets och släkt bara accepterat att jag är "besvärlig" och att det är ingen idé att tjata eftersom jag ändå tänker göra som jag vill. Vad folk säger bakom ryggen på mig skiter jag i :)

Men visst, min matproblematik har ju hindrat mig rätt mycket vad gäller att äta hos vänner, gå ut och äta på restaurang etc.
  • Åsa
    Om du bara visste vilken besvärlig gäst jag har varit som bara vill ha vatten till maten - inte vin, öl eller läsk/cider och sedan till på köpet inte velat ha kaffe eller saft och inte ens en massa fikabröd och tårta!?!
    Att be om vatten har aldrig varit något problem för mig. Några frågar en extra gång - för att vara säkra på att man inte hellre vill ha något annat och ber om vatten för att bespara dem att slösa på vinet kanske men det är allt.

Med med kaffe kan jag förstå problemet. Det är djupt rotat i de flesta(?) av oss att vilja vara generösa och däri ingår i många kulturer att bjuda på kaffe/te/fika. ("Men lite kaffe ska du väl i alla fall ha?") När du tackar nej känner sig många olustiga över att inte kunna visa dig gästfrihet genom att bjuda dig på något.
  • sextiotalist
    Åsa skrev 2018-01-15 16:35:28 följande:

Att be om vatten har aldrig varit något problem för mig. Några frågar en extra gång - för att vara säkra på att man inte hellre vill ha något annat och ber om vatten för att bespara dem att slösa på vinet kanske men det är allt.

Med med kaffe kan jag förstå problemet. Det är djupt rotat i de flesta(?) av oss att vilja vara generösa och däri ingår i många kulturer att bjuda på kaffe/te/fika. ("Men lite kaffe ska du väl i alla fall ha?") När du tackar nej känner sig många olustiga över att inte kunna visa dig gästfrihet genom att bjuda dig på något.

Inget som jag mött, vi är flera som inte dricker kaffe och det har aldrig varit några problem
  • Åsa
    sextiotalist skrev 2018-01-15 17:10:06 följande:
    Inget som jag mött, vi är flera som inte dricker kaffe och det har aldrig varit några problem
    Där ser man. Förmodligen gruppskillnader. Men konsumerar ni inget alls eller äter/dricker ni något annat? (Jag talar om just att bli bjuden alltså, att inte dricka kaffe/te på jobbet t ex  är inget problem hos oss heller.)
  • Ggrodan
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-01-13 17:31:39 följande:

Varken jag eller mitt barn äter äcklig mat, problemet löst.

Enkelt ja. Men om ni skulle bli bjudna på äcklig mat , någon detalj i maten ni inte gillar, petar ni bort det då?

Jag blandar det med det goda, eller petar bort.
  • Ggrodan
    vampyria2 skrev 2018-01-15 00:18:47 följande:

JAg skulle aldrig äta något som jag inte tycker smakar gott och aldrig tvinga mina barn att göra det heller faktiskt, uppmuntrar dem att testa allt men som sagt skulle aldrig tvinga i dem mat, det är så man får ätstörningar.

Bra poäng att barnen ska testa - men inte tvingas äta upp det de inte gillar.
  • Ggrodan
    Flaskkaft skrev 2018-01-13 16:59:47 följande:

Bara en idiot äter mat den inte tycker om. Om man inte är ett barn.

Så du behandlar ditt barn som en idiot då?
  • Persikaplommon

Jag dricker inte heller kaffe , förutom 1 på morgonen.

Jag kan inte sova annars...

Men det brukar inte vara något problem.

Jag dricker te eller vatten .
  • Mandel

Fast jag kan ju tycka att när man varje gång man ses under ex 20 års tid ska mala samma ramsa om och om igen om att jag inte vill ha annat än vatten. Borde man inte ha lärt sig på 20 år att ställa fram en kanna vatten?
    Blev överraskad en gång för ett par år sedan när det stod en tillbringare vatten på bordet hos svärmor och svärfar på svärfars födelsedag och tänkte äntligen. Men det var ju inte vatten utan hemma gjord citrondricka upptäckte jag när jag hällt upp...

Och det som stör mig mest är att man spelar så förvånad varje gång jag säger att jag inte tycker om vin till maten. 
    Svärfar ser ut som en fågelholk varje jul när jag säger att jag INTE tycker om starkvinsglögg. Jaha??? Det hade jag inte en aning om...

Sedan finns det faktiskt undantagen som tog reda på vad jag gillade och faktiskt köpte hem det första gången jag var bjuden hem till dem! Då blev jag imponerad!
  • sextiotalist
    Åsa skrev 2018-01-15 17:20:30 följande:
    Där ser man. Förmodligen gruppskillnader. Men konsumerar ni inget alls eller äter/dricker ni något annat? (Jag talar om just att bli bjuden alltså, att inte dricka kaffe/te på jobbet t ex  är inget problem hos oss heller.)
    När vi har gäster så ser vi självklart till att det finns kaffe, te, dricka etc. Men i vardagen, nej, vi äter inget mellan målen, eventuellt te på kvällen.
    Jag kan dricka kaffe efter en större middag, men sambon dricker inte kaffe alls.

När vi t.ex träffar sambons släktingar, så är det fler som inte dricker kaffe än som gör det, min släkt är det nog något fler som dricker kaffe än som inte gör det.
    Bland mina vänner är det 50/50 skulle jag tro.
    Kakor förekommer väldigt sällan (just nu tar jag julkakorna till jobbet för de är knappt rörda hemma)
  • Physalis
    Mandel skrev 2018-01-16 08:44:30 följande:

Fast jag kan ju tycka att när man varje gång man ses under ex 20 års tid ska mala samma ramsa om och om igen om att jag inte vill ha annat än vatten. Borde man inte ha lärt sig på 20 år att ställa fram en kanna vatten?

Blev överraskad en gång för ett par år sedan när det stod en tillbringare vatten på bordet hos svärmor och svärfar på svärfars födelsedag och tänkte äntligen. Men det var ju inte vatten utan hemma gjord citrondricka upptäckte jag när jag hällt upp...

Och det som stör mig mest är att man spelar så förvånad varje gång jag säger att jag inte tycker om vin till maten. 

Svärfar ser ut som en fågelholk varje jul när jag säger att jag INTE tycker om starkvinsglögg. Jaha??? Det hade jag inte en aning om...

Sedan finns det faktiskt undantagen som tog reda på vad jag gillade och faktiskt köpte hem det första gången jag var bjuden hem till dem! Då blev jag imponerad!

Prova nästa gång att säga att du föredrar vatten, se om det gör någon skillnad. Då säger du nämligen vad du vill ha istället för att just det de bjuder på inte duger.

Kan vara värt ett försök.
    Korrekturläser som en kratta
  • Mandel
    Physalis skrev 2018-01-16 09:17:30 följande:
    Prova nästa gång att säga att du föredrar vatten, se om det gör någon skillnad. Då säger du nämligen vad du vill ha istället för att just det de bjuder på inte duger.

Kan vara värt ett försök.
    Fast så har jag alltid sagt. Nej, tack. Jag vill ha vatten.
    Jag har till och med oftast- typ alltid, själv gått och hämtat vatten i mitt glas för att inte vara till besvär.
  • Åsa
    Mandel skrev 2018-01-16 10:27:42 följande:
    Jag har till och med oftast- typ alltid, själv gått och hämtat vatten i mitt glas för att inte vara till besvär.
    Då har du svärföräldrar som är åt det oartiga/knepiga hållet. Men det innebär ju inte att resten av samhället ser ut så. Själv har jag som sagt inte mött några  problem med att tacka nej till annan dryck eller be om vatten där det inte sått framme.
  • Mandel
    Åsa skrev 2018-01-16 13:05:55 följande:
    Då har du svärföräldrar som är åt det oartiga/knepiga hållet. Men det innebär ju inte att resten av samhället ser ut så. Själv har jag som sagt inte mött några  problem med att tacka nej till annan dryck eller be om vatten där det inte sått framme.
    Fast det är inte bara de. Min egen mamma har skitsvårt att förstå hon med och ska fråga om jag inte vill ha ditten eller datten istället varje gång.
    Svärmor lärde sig dock tämligen omgående att jag inte gillar vinbärssylt, men vattnet går inte hem

Sedan är det nog mer att folk tycker att det är udda att inte tycka om vin eller läsk/cider/öl för det hör ju till och "alla" dricker det. Roligast är att den äldre generationen tror att cider skulle vara bättre än läsk. Det är ju samma eländiga sötblask med en massa kolsyra i

Klarar absolut inte av vin och mat ihop. Jag kan ev tvinga i mig ett glass vitt innan eller efter maten, men rött ger mig ståpäls och även hjärtklappning fram emot kl 2-3 på natten även om jag bara druckit ett glas.
  • Ilsey
    Då har du tur.

Jag äter numera det mest istället för att börja diskutera vad jag äter eller inte.
    Orkar inte längre påpeka att jag kan må skit med huvudvärk och taskigt humör i flera dagar om jag stoppar i mig det som en del anser vara livsnödvändigt att äta - bröd, tårtor, paj, kakor, glass, läsk osv.
    Sedan tillkommer en del annat som jag inte gillar - böner och linser m.m.

Jag har lärt mig att dricka kaffe för husfridens skull.
    Men fy så jobbigt att hålla på och äta saker du inte mår bra av för att vara artig!

Jag tänker att du kanske inte behöver börja diskuterar eller påpeka varför du inte äter det ena eller andra? Bara låta bli att ta av det du inte mår bra av, eller ta om du blir trugad och sen bara ta en liten tugga. 

Fattar inte ett dugg varför det skulle vara besvärligt för en värd/värdinna att ge dig vatten till maten istället för vin? Och dricka kaffe för husfriden?? Det är nog ungefär det märkligaste jag har hört. Vems husfrid? Vem i din omgivning tycker att det är så jobbigt att du inte  vill ha kaffe att du helt givit upp för husfriden och nu dricker något du inte vill dricka? Ärligt förbluffad. 

Jag är en sån där besvärlig typ som känner av dagsformen när det gäller dryck; jag gillar vin, öl, juice, läsk och allt möjligt, men det kan ändå vara så att jag just den dagen inte har lust för det ena eller andra. Aldrig varit nåt som helst problem. Samma med kaffe, det dricker jag gärna, om jag vill, men om jag inte vill så tar jag bara inget kaffe, ibland ber jag om te istället, ibland inget alls. Fikabröd och tårta  samma sak; jag äter det om jag vill, annars inte. Plättlätt.

Skaffa en ryggrad och börja lev som du vill och mår bra istället för att tillfredsställa en massa andra människors högst märkliga krav på ditt matintag.
  • Physalis
    Mandel skrev 2018-01-16 10:27:42 följande:

Gud så störigt isåfall.

Jag har en väninna som aldrig vill ha annat än vatten. De första gångerna dubelkollade jag så att hon inte bara försökte vara obesvärlig och egentligen bara inte gillade just det jag bjöd på, men nu vet jag.

Själv har jag ett liknande "problem". Min man skulle vara rolig när vi precis träffats och sa till sin mamma att jag inte gillar grönsaker, det sitter fortfarande i och hon blir lika förvånad varje gång jag tar grönsaker, trots att det snart gått 10 år.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Äta det äckligaste först?