Ung & planerar barn
Hej alla :)
Är det några fler här som är unga och planerar barn? Själv är jag 19, hade varit roligt om det fanns fler i samma situation som man kunde snacka med :)
Hej alla :)
Är det några fler här som är unga och planerar barn? Själv är jag 19, hade varit roligt om det fanns fler i samma situation som man kunde snacka med :)
Jag och min sambo har varit tillsammans i över 6år. Vi båda är snart 24 år och ska börja i Maj med bebisverkstaden!
Jag undrar bara VARFÖR har ni så bråttom att skaffa barn i ung ålder?
Jag var själv 19 när jag fick min första, det var inte planerat. Det tog nära inpå tio år innan vi skaffa en till. Vilken radikal skillnad på att vara förälder Då och sen, vilken skillnad på stress, ekonomi och njutningen av föräldraskap.
Jag var själv 19 när jag fick min första, det var inte planerat. Det tog nära inpå tio år innan vi skaffa en till. Vilken radikal skillnad på att vara förälder Då och sen, vilken skillnad på stress, ekonomi och njutningen av föräldraskap.
Jag håller med dig till 100! Sen är det underbart att ha möjligheten att faktiskt planera sina barn fastän man är så ung. Och skulle jag "råka" bli gravid med min sambo skulle jag bara bli glatt överraskad
Var i landet bor du någonstans, om jag får fråga?
Jag förstår längtan och det klassiska "jag gillar inte supa/festa". Jag var ju själv ung förälder, vi hade precis köpt en BR lägenhet, mannen hade fast arbete, bil, jag hade en vikariattjänst. Så vi klarade oss och hade allt enligt plan.
Men under de kommande 8 åren, jag var väldigt aktiv med unga mammagrupper, gick på mycket aktiviteter och lärde känna många unga föräldrar. Hur stabila och kärleksfulla paren var då, fulla av lycka att få barn osv. så av de 13 par som vi lärde känna, så är det bara vi och ett par till som hållit ihop. Relationen förändras mycket efter att man fått barn, konflikter, sömnlöshet, ekonomi och framtiden. De flesta killar som var under 25 tröttnade på att bara sitta hemma och ta hand om barn, sökte upp vänner och börja skapa konflikter för att dom flydde hemmet.
I nästan alla fallen slutade det med att förhållandet sprack, tjejen står kvar med huvudansvaret för barnet/barnen. Dom inser att allt i livet är tufft, först separation, och konflikter som efterföljer, sen prioriterar man alltid sina barn. Dom har fått ta jobb dom kunnat få med sin bristande utbildning och arbetserfarenheter. Många har ändå klarat sig, men dom har fått kämpa och haft många tuffa år för att skapa en okej tillvaro.
Vi är ett av få par som hållit ihop. Vi lyckades spara pengar och köpa hus när jag var 21 år, vi sparade en halv årslön första året jag gick tillbaka i arbete. Jag har fått gå kvällsstudier efter arbetstid för att få min utbildning, det har vart kämpigt att leva sparsamt och enormt energikrävande att både arbeta, studier och vara mamma, fru och husägare.
När vi sedan hade allt vi velat uppnå, jag fick fast tjänst efter utbildningen och livet äntligen hade landat som vi velat skaffa vi syskon. Då kunde jag verkligen njuta av föräldraskapet och livet till fullo.
Det enda jag kan sakna är att jag och min man inte fick mer tid ihop att skapa minnen och upplevelser innan barnen. Att kunna utforska och prova på, skämma bort oss och bara vara ego en period i livet. Vi åker på resor med barnen, men det blir mer barnvänligt. Vi har vart på weekends men det är bara en snabbvisit, och man saknar barnen. Vi ska ta igen det sen när barnen är vuxna men det är rätt långt kvar tills dess.
Jag var 19 skulle fylla 20 när jag blev gravid första gången och de va eg det bästa som hade hänt mig på väldigt länge och vill man skaffa så tycker jag man ska göra det :) dock gick jag inte hela vägen bröt upp med pappan osv sen 2012 träffade jag min man tog nästan 6 år innan vi nu ska börja försöka liksom. Jag ser fram emot en ny graviditet men inte vara gravid under somaren dock de blir nog varmt.
oj det var ju faktiskt ganska nära, jag bor i norra Örebro. Relativt nyinflyttade i området så känner inte en enda människa här och har ingen aning hur man ska lyckas lära känna någon heller...
Men så kul att du faktiskt bodde ganska nära!
Hej!! Jag är också från Örebro och 20 år, kul med folk i närheten!
Är dock inte i helt samma situation. Jag vill ha barn men sambon är inte där ännu, vilket känns rätt jobbigt.
Men följer gärna er andra och håller tummarna för att det går bra :)
Hej!!
Kul tråd! Vi är 23 (snart 24), just nu är vi studenter men jag tar examen i juni efter avlagd masterutbildning och har fått jobb så nu känner jag att vi äntligen kan börja släppa lite på skydden! Jag slutade med p-piller i augusti 2017 och kör nu med NC (glömmer dock att tempa ca jämt) så det blir mest avbrutet och "säkra perioder" :) sambon är om möjligt ännu mer taggad än jag, och vi hoppas på att det ska bli något av "misstag" så att säga. Egentligen planerar vi inte för att jag ska bli gravid innan provanställningen går ut i mars 2019, men om det blir så så är det välkommet av oss båda! :)
Vi tänker också lite så, vi är inte lika noga med att skydda oss. Så om det skulle ?råka? hända så gör det ju ingenting, är väldigt välkommet!
Jobbigt att vänta till mars nästa år, men det hade ju varit skönt att vara färdig med provanställning :)
skicka gärna i PM annars, skriver helst inte ut den såhär hehe då det är tankar jag inte vill dela med mig av till vem som helst :)
Jag hoppas verkligen att det blir lite hoppsan, nu var jag visst gravid! Jag misstänker att jag varit gravid en gång tidigare men att jag fick missfall då, men hann aldrig testa mig. Har aldrig upplevt nåt liknande, låg i kramper och blödde. Hoppas att det går fort när man sen börjar försöka :)