• Anonym (Sara)

Hur blir det om sambon som står på huset skulle gå bort?

Hej alla jag har inte riktigt tänkt på det här förns nu , jag och sambon väntar vårat första barn ihop . Jag har 2 sen innan . Nu till saken det är hans hus, han står själv för lån osv osv och vill inte skriva in mig i huset och det kan jag köpa utan att bråka om det . Men sen såg jag ett gammalt avsnitt av Sofias änglar med en mamma som satt i samma sits o där vart alls kaos när sambon plötsligt gick bort och huset gick till deras barn.

Går det att skriva i testamentet att huset går till mig och inte barnet? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Hur blir det om sambon som står på huset skulle gå bort?
  • Kjell2

Köptes huser för att ni skulle bo där tillsammans?

Om inte kommer hans barn ärva hela huset så länge han inte skriver testamente.

Med tanke på att det finns särkullbarn bör ni ta en rejäl funderar på vad som ska hända om någon av er dör eller ni separerar.

• Anonym (lll)

Ni kan gå till en jurist och skriva ett testamente men det säkraste är väl att du och sambon skriver om handlingarna för huset så att även du äger halva men då får du väl köpa in dig? Förstod inte om det är han eller du som inte vill att du ska äga halva huset? 

Mina gamla föräldrar köpte hus på 70-talet och då stod det bara på pappa (för att mamma var hemmafru just då och inte hade någon inkomst, och det var så man gjort på den tiden) var hos banken för några år sedan för att se över allt så där på ålderns höst. De är gifta men då sa bankmannen till dem att det var jätteviktigt att de skrev om papperen så att båda stod som ägare till huset. Om pappa tex skulle hamna i koma eller bli senil så att han skulle anses inte kunna ta vettiga beslut, skulle min mamma inte ha något att säga till om utan då skulle en god man utses osv! De trodde inte det var sant men så är reglerna trots att de alltså är gifta. Om pappa dog däremot, då skulle det bli ett dödsbo och mamma äger halva huset och då gäller de vanliga reglerna med arvsrätt för oss barn osv. Men just det där mellanläget, där krävs det att båda står på papperen trots att man är gift. 

Lite OT men jag skriver det för att det nog är många regler som man inte är medveten om och är man sambo gäller det nog att ha skrivit ett avtal. 

• Åsa

Avlider han så ärvs all hans egendom, inkl huset, av hans arvingar, dvs ert gemensamma barn och hans ev andra barn om han har det. Utan gemensamma barn skulle han ärvts av sina föräldrar eller andra arvingar enligt arvsordningen, aldrig av sambo utan testamente.
    Ärver det gemensamma barnet finns det inskränkningar i vad du får göra med egendomen och du behöver ha tillstånd av överförmyndare.

• Anonym (Sara)

Han köpte huset för 3 år sen vi har levt ihop i 5 år men vi hade bestämt oss att gå isär när han köpte huset . Därför hade jag lägenheten kvar och han flyttade till huset . Men efter 2 månader kanske så insåg vi snart nog att vi inte alls ville leva utan varandra . Så jag så upp lgh och flyttade till huset .

Jag har inte råd att köpa in mig i huset som det ser ut nu.

Och han vill inte skriva in mig i huset bara så där och det kan jag förstå eftersom det är hans.

Planen är att vi ska bygga nytt om 3-4 år och att vi båda ska stå på det (sen kan ju allt hända mellan himmel och jord men tanken är så)

Utan själva grejen vi hade tänkt att göra är att han får skriva testamente där huset går till mig och jag undra väl lite om det går att göra så och vilka problem det kan bli på vägen

• Anonym (U)

Vi gifte oss. Nu ärver jag hans hus.

• Anonym (Henrietta)
    Anonym (U) skrev 2018-01-16 14:20:03 följande:

Vi gifte oss också, men har äktenskapsförord. Händer det något ärver hans barn
  • Anonym (U)
    Anonym (Henrietta) skrev 2018-01-16 14:40:51 följande:

Vi gifte oss också, men har äktenskapsförord. Händer det något ärver hans barn

Står det där alltså att de ska ärva före dig?
  • Kjell2
    Anonym (Sara) skrev 2018-01-16 14:18:29 följande:

Han köpte huset för 3 år sen vi har levt ihop i 5 år men vi hade bestämt oss att gå isär när han köpte huset . Därför hade jag lägenheten kvar och han flyttade till huset . Men efter 2 månader kanske så insåg vi snart nog att vi inte alls ville leva utan varandra . Så jag så upp lgh och flyttade till huset .

Jag har inte råd att köpa in mig i huset som det ser ut nu.

Och han vill inte skriva in mig i huset bara så där och det kan jag förstå eftersom det är hans.

Planen är att vi ska bygga nytt om 3-4 år och att vi båda ska stå på det (sen kan ju allt hända mellan himmel och jord men tanken är så)

Utan själva grejen vi hade tänkt att göra är att han får skriva testamente där huset går till mig och jag undra väl lite om det går att göra så och vilka problem det kan bli på vägen

Det går utmärkt att skriva ett testamenet så du får huset. Ta hjälp av någon som kan för att det ska bli rätt. Hans barn har rätt till laglott så ni bör nog tänka till lite. Finns det inga andra tillgångar i boet kommer du inte kunna få hela huset.

• Åsa
    Anonym (U) skrev 2018-01-16 14:20:03 följande:

Att ev ha i åtanke (säger inte att det är relevant för just dig) när det inte finns gemensamma barn är att hustru/make ärver med förfoganderätt om inte annat sägs i testamente, inte äganderätt. Dvs den dag även änkan/änklingen dör har först avlidne makens arvingar rätt till efterarv.  

Rätten till efterarv gäller andelen av egendomen vid dödsfallet, inte specifik summa vilket kan slå konstigt om änkan/änklingen förbättrat sin ekonomi över åren pga eget arbete, varpå avlidne makens släktingar ärver sin del i stället för som man kanske tänkt egna släktingar eller senare födda barn.
  • Anonym (U)
    Åsa skrev 2018-01-16 16:27:28 följande:

Att ev ha i åtanke (säger inte att det är relevant för just dig) när det inte finns gemensamma barn är att hustru/make ärver med förfoganderätt om inte annat sägs i testamente, inte äganderätt. Dvs den dag även änkan/änklingen dör har först avlidne makens arvingar rätt till efterarv.  

Rätten till efterarv gäller andelen av egendomen vid dödsfallet, inte specifik summa vilket kan slå konstigt om änkan/änklingen förbättrat sin ekonomi över åren pga eget arbete, varpå avlidne makens släktingar ärver sin del i stället för som man kanske tänkt egna släktingar eller senare födda barn.

Jag är dålig på sånt här. Vi har två gemensamma barn. Inga andra.
Svar på tråden Hur blir det om sambon som står på huset skulle gå bort?