• Emerencia

    Knappljud från datorer under föreläsning

    Någon gräns måste det börja jobbas på. Jag sitter på en föreläsning och hör knappt vad föreläsaren säger för det sitter 6 personer runt om mig och knappar på sina datorer, några ser jag som är framför mig är på Facebook och skriver så det är ju inte bara plugg dom för. Jag blir tokig på ljudet från knapparna, de låter extremt mycket och irriterar som tusan. Är det bara jag som är ovanligt känslig och lätt distraherad? Ska det vara tillåtet att ha datorer som låter under föreläsning? Värre med detta än en mobil som ringer på vibrator.

  • Svar på tråden Knappljud från datorer under föreläsning
  • Emerencia
    Monchichier skrev 2018-01-17 11:44:38 följande:

    Så sätt dig längst fram och låtsas som att det är från anteckningar som knappljuden kommer ifrån. Du hör dig bara en otjänst om du sitter och irriterar dig på saker som du inte kan påverka.


    Det hjälper oftast inte, värre när ljudet kommer bakifrån än framifrån, det är de bakom som stör mest. Ljudet från föreläsaren "dränker" men ljud bakifrån kommer från ett håll och föreläsaren ett annat. Jag vet vilka som har datorer och skriver, men jag kan inte hålla på att flytta mig 2-3 gånger innan föreläsningen för någon av personerna sätter sig nära mig. Jag är nästan alltid i salen först. Jag plockar upp ljud omkring mig och har svårt att sortera, men jag får anpassa mig. Men jag tycker inte det är ok att jag ska anpassa mig till något som inte göra hemma under föreläsningen.
  • Emerencia
    Firenze skrev 2018-01-17 11:49:24 följande:

    Alla har rätt att gå på föreläsningarna om de läser en kurs. DU kan inte bestämma vad som är okej eller inte. Skolan brukar ha trivselregler men så länge datorer är tillåtna tror jag knappast att skolan lägger sig i vad folk gör på datorerna (förutsatt att det inte strider mot deras nätverkspolicy). Högskole- och universitetsstudier (vilket jag antar att detta gäller) bygger trots allt på eget ansvar.

    Du kan t.ex. ta ansvar för dig själv och byta plats så att du inte är omringad av 6 personer som antecknar på datorn/facebookar. Jag satt nästan alltid själv och gick sen och pratade med kompisar på rasten. Jag lovar, det är lättare att byta plats än att gå och sura.


    Läs inlägg #8
  • Annpo3
    Emerencia skrev 2018-01-17 11:34:34 följande:

    Alla har mobil, då kan man skriva ljudlöst på mobilen istället för att knäppa på datorn, men man ska inte skriva på Facebook eller prata med andra under föreläsningen. Det ska vara fokus på föresläningen, inget annat. Då behöver man inte gå om man ska störa andra runt om.


    Jag pluggar inte längre, men när jag gjorde så kunde jag lätt sitta och göra annat samtidigt. För mig krävs det lite lättare multitasking (t.ex. Facebook) för att kunna vara fullt fokuserad på vad som sägs på föreläsningen. Att jag inte tittar på föreläsaren med tindrande ögon och händerna knäppta i knäet innebär inte att jag inte fokuserar. Flört

    Dessutom, i universitetsstudier ingår enligt mig att kunna sålla och bestämma vad i ett material eller en föreläsning som faktiskt är relevant att anteckna. Sitter man däremellan och lyssnar med ett halvt öra så är det också okej, man är ändå "med".

    Det är nog lättast om du jobbar med dig själv, för jag tror inte att du kommer att få resten av landet med dig på datorfria föreläsningar...
  • Emerencia
    Annpo3 skrev 2018-01-17 12:03:25 följande:

    Jag pluggar inte längre, men när jag gjorde så kunde jag lätt sitta och göra annat samtidigt. För mig krävs det lite lättare multitasking (t.ex. Facebook) för att kunna vara fullt fokuserad på vad som sägs på föreläsningen. Att jag inte tittar på föreläsaren med tindrande ögon och händerna knäppta i knäet innebär inte att jag inte fokuserar. 

    Dessutom, i universitetsstudier ingår enligt mig att kunna sålla och bestämma vad i ett material eller en föreläsning som faktiskt är relevant att anteckna. Sitter man däremellan och lyssnar med ett halvt öra så är det också okej, man är ändå "med".

    Det är nog lättast om du jobbar med dig själv, för jag tror inte att du kommer att få resten av landet med dig på datorfria föreläsningar...


    För vad du vill under föreläsningen (även om jag anser att man ska vara fokuserad), men stör inte andra då. Ser många i klassen med sina mobiler, helt ok för det stör inte men en dator med knappar som låter stör.
  • sextiotalist
    Annpo3 skrev 2018-01-17 12:03:25 följande:
    Jag pluggar inte längre, men när jag gjorde så kunde jag lätt sitta och göra annat samtidigt. För mig krävs det lite lättare multitasking (t.ex. Facebook) för att kunna vara fullt fokuserad på vad som sägs på föreläsningen. Att jag inte tittar på föreläsaren med tindrande ögon och händerna knäppta i knäet innebär inte att jag inte fokuserar. Flört

    Dessutom, i universitetsstudier ingår enligt mig att kunna sålla och bestämma vad i ett material eller en föreläsning som faktiskt är relevant att anteckna. Sitter man däremellan och lyssnar med ett halvt öra så är det också okej, man är ändå "med".

    Det är nog lättast om du jobbar med dig själv, för jag tror inte att du kommer att få resten av landet med dig på datorfria föreläsningar...
    Jag stickade mig genom många föreläsningar och när jag såg mönstret så kom jag ihåg vad han hade sagt
  • nytt eller gammalt

    TS jag är också ljudkänslig så jag förstår dig. Det finns även andra ljud som jag störs väldigt mycket av. Men har inget tips mer än att försöka fokusera på föreläsningen och liksom utestänga ljudet.

  • Firenze
    Emerencia skrev 2018-01-17 12:02:30 följande:

    Läs inlägg #8


    Men snälla, jag säger ju att du t.ex. kan sitta på kanten så att du inte är OMRINGAD av andra som knappar på datorerna. Det borde du kunna även i en liten sal. ;) Sitter du i ett hörn blir det MAX 3 personer runt dig, inte 6 som nu. Du verkar onödigt negativ.

    Ser även att du sagt att mobiler inte stör. De stör kanske inte DIG men andra kan uppleva det som mer distraherande att någon sitter med en mobil som vibrerar då och då. I min klass var det t.ex. många som störde sig på mobiler och folk som kom sent, men inte en enda som klagade på att folk var inne på Facebook. Jag förstår att du blir störd men du kan inte få dina 30 (?) klasskompisar att följa dina regler så då får du göra det bästa av situationen. Det är ett tips i all välmening. Sätt dig på en plats du trivs med, be föreläsaren att använda mikrofon och försök att fokusera på föreläsningen istället för vad andra har uppe på sin skärm.
  • Loigios
    Emerencia skrev 2018-01-17 11:31:19 följande:

    Jag sa inte att det stör mer, var skrev jag det? Sa bara att det är onödigt att störa mer än nödvändigt, tex Facebook. Då behöver man inte komma om man ska sitta och skriva på Facebook under föreläsningen.


    Uppenbarligen så stör ju Facebook dig mer än antecknandet eftersom du tar upp det som ett exempel på att störa mer än nödvändigt! Du borde komma till insikt om att du inte har rätt att säga vilka som ska komma på föreläsning eller inte
  • Aniiee

    Kolla med skolan om salarna har ljudslinga. Om de har det kan du prata med skolan om att föreläsarna ska ha micar och du hörlurar. 

    Alla högskolor har inte det, och en del fixar bara det om man som student har en diagnos, men du kan höra efter i alla fall.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Emerencia
    Loigios skrev 2018-01-17 12:44:46 följande:

    Uppenbarligen så stör ju Facebook dig mer än antecknandet eftersom du tar upp det som ett exempel på att störa mer än nödvändigt! Du borde komma till insikt om att du inte har rätt att säga vilka som ska komma på föreläsning eller inte


    De stör exakt lika mycket, skillnad är att det ena tillhör föreläsningen och jag får acceptera, och det andra är onödigt störande. Ska man bara komma för att skriva på Facebook och störa andra runt om behöver man komma anser jag, nej. Varför går man om man ändå inte tänker lyssna utan sitta och knäppa på knappar och störa andra. Är väl universitetet, inte lågstadiet vi går i. Det finns bestämmelser att man inte får störa under föreläsningen.
  • Loigios

    Så om du fick bestämma skulle alltså alla skriva på papper, helst med bläck eftersom raspandet av blyertspennor skulle störa? Eller blir klickandet med bläck för mycket?

    Som svar på din fråga; Ja, du är överkänslig.

    Lösningsförslag har du fått flera men inget verkar duga för dig.

  • Emerencia
    Firenze skrev 2018-01-17 12:42:15 följande:

    Men snälla, jag säger ju att du t.ex. kan sitta på kanten så att du inte är OMRINGAD av andra som knappar på datorerna. Det borde du kunna även i en liten sal. ;) Sitter du i ett hörn blir det MAX 3 personer runt dig, inte 6 soom nu. Du verkar onödigt negativ.

    Ser även att du sagt att mobiler inte stör. De stör kanske inte DIG men andra kan uppleva det som mer distraherande att någon sitter med en mobil som vibrerar då och då. I min klass var det t.ex. många som störde sig på mobiler och folk som kom sent, men inte en enda som klagade på att folk var inne på Facebook. Jag förstår att du blir störd men du kan inte få dina 30 (?) klasskompisar att följa dina regler så då får du göra det bästa av situationen. Det är ett tips i all välmening. Sätt dig på en plats du trivs med, be föreläsaren att använda mikrofon och försök att fokusera på föreläsningen istället för vad andra har uppe på sin skärm.


    Jag ger upp, det är uppenbarligen bara mig det är fel på som inte klarar av att andra skapar i värld onödiga ljud under föreläsningen. Livet går vidare, är färdig snart ändå. Har stört mig under några år, får väl fortsätta bli störd ett litet tag till. Hade bara förväntat mig mer av vuxna människor än att sitta med facebook under föreläsningen, men det var alltså fel. Lämnar det här, ha det bra.
Svar på tråden Knappljud från datorer under föreläsning