• Elderberry

    Musik med "abstrakt" poetisk sångtext? (ex. of monsters and men)

    Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men jag är på jakt efter grupper/sångare där sångtexterna är lite mer "abstrakta", alltså inte t.ex. "I love this person and I can't stop thinking about them". Jag tänker musik som ex. Of Monsters And Men.

    Supertacksam för tips! Har klickat runt på youtube och tycker det är svårt att hitta något som ger samma känsla av att man verkligen drunknar i sångerna utan att ledas i någon specifik riktning. Just nu går jag bara och väntar på att OMAM ska komma ut med ett nytt album.

  • Svar på tråden Musik med "abstrakt" poetisk sångtext? (ex. of monsters and men)
  • Just raw

    Har du lyssnat på Whiter Shade of Pale, det blir inte mycket flummigare än så eller mycket bättre om du frågar mig.



  • Just raw

    Har du lyssnat på Whiter Shade of Pale, det blir inte mycket flummigare än så eller mycket bättre om du frågar mig.



  • Elderberry
    linani skrev 2018-01-23 13:21:29 följande:
    Ja ibland kan det ju bli så också att man snöar in på en viss låt eller artist, och då duger inget annat smile1.gif

    Här är några andra förslag i alla fall, ganska softa låtar i "drömsk" stil. 


    " target="_blank">




    " target="_blank">




    " target="_blank">




    " target="_blank">

    Tack för förslagen!

    White balance har något jag gillar, men det är stundvis en lite för poppig underton i deras låtar. Jag får nog lyssna mer på dem under en längre period innan jag vet vad exakt jag tycker.


    Bat For Lashes låtar är lite ledsamma, jag vet inte om alla hennes låtar är så, men jag tryckte vidare lite och det verkar vara ett tema. Inte helt säker där. Får trycka vidare lite mer och se, men om alla låtar är så är det inget för mig.

    Ladytron blandar rösten med musiken så att det blir som något monotont ljud som lägger lock över öronen (sorry för min underliga förklaring) och många av låtarna verkar ha en del "elektroniska ljud", vilket normalt sätt inte är min grej. Ljudeffekterna kombinerat med rösteffekten är inget för mig.

    Beach House har jag tryckt in på förut när jag har letat, och de är tyvärr inte för mig.


    Ggrodan skrev 2018-01-23 13:37:30 följande:
    Några artister jag tycker är poetiska:

    - Mew
    - Kent
    - Susanne Sundfør
    - Birdie
    - Sara Bareilles
    - Leona Lewis (Cover "run" t.ex )
    - Imagine Dragons (covers av Jasmine Thompson)

    Kent gillar jag, men de är riktigt dystra

    Mew verkar vara rock av något slag? Inte för mig, tyvärr.
    Susanne Sundfør har väldigt vacker musik, men väldigt dyster och sedan ... kärleksmusik, ett nej från mig.
    Birdie tror jag att jag har ett album av någonstans, hon är ingen favorit tyvärr, men hon har fin röst :)
    Sara Bareilles har jag nog hört spelas på radion någon gång, en del låtar är bekanta! Inte min stil, dock.
    Leona Lewis har en röst jag förknippar med kärlekssånger och känslolåtar, inget jag kan lyssna på tyvärr.
    Imagine Dragons är inte heller min stil, även om jag kan gilla en låt här och där, men jag antar att det är Jasmine Thompson du syftar på. Hon har en fin röst, men jag vill helst hitta folk som gör egen musik och släpper album, hennes stil är för stillsam för mig.

    Tack för tipsen ändå :)


    LFF skrev 2018-01-23 13:41:48 följande:
    Jag skulle gå in på Spotify, söka upp de artister du gillar och sen välja "liknande artister" och se vad som finns där.

    Jag har inte spotify, vet inte riktigt hur spotify fungerar heller, kanske går det att ha gratis (?). Jag är en sådan person som köper musik och lägger in på min ipod så att jag kan ta med den, så jag har aldrig riktigt brytt mig om spotify.
    Jag har dock kollat på liknande artister som föreslås i google, och de har tyvärr inte varit något för mig.


    Just raw skrev 2018-01-23 13:58:42 följande:
    Har du lyssnat på Whiter Shade of Pale, det blir inte mycket flummigare än så eller mycket bättre om du frågar mig.


    " target="_blank">

    Tyvärr har jag svårt för "rockar-röster", vet inte riktigt vad jag ska kalla det, men det blir ett nej från mig pga det :/
    Men tack för tipset!

  • LFF
    Elderberry skrev 2018-01-23 14:58:33 följande:
    LFF skrev 2018-01-23 13:41:48 följande:
    Jag skulle gå in på Spotify, söka upp de artister du gillar och sen välja "liknande artister" och se vad som finns där.

    Jag har inte spotify, vet inte riktigt hur spotify fungerar heller, kanske går det att ha gratis (?). Jag är en sådan person som köper musik och lägger in på min ipod så att jag kan ta med den, så jag har aldrig riktigt brytt mig om spotify.
    Jag har dock kollat på liknande artister som föreslås i google, och de har tyvärr inte varit något för mig.



     


    Spotify går att ha gratis, visserligen med reklam då. www.spotify.com/se/free/

    Gick in på min Spotify för att kolla "Liknande artister" under Of Monsters and Men. De förslag som kom upp var (jag har ingen aning om vad det är för musik :):

    Edward Sharpe & The Magnetic Zeros
    Grouplove
    The Head and the Heart
    Blind Pilot
    Mumford & Sons
    Young the Giant
    The Lumineers
    Radical Face
    Noah And The Whale
    Benjamin Francis Leftwich
    The Civil Wars
    Passion Pit
    Atlas Genius
    WALK THE MOON
    Local Natives
    Foster The People
    The Oh Hellos
    Vance Joy
    The Naked And Famous
    Matt and Kim

    Så, nu har du lite att utforska :)
  • Elderberry
    Millannn skrev 2018-01-23 15:36:14 följande:
    Thom Yorke? smile1.gif
    Inte riktigt min stil tyvärr! Men tack för tipset :)
    LFF skrev 2018-01-23 15:50:17 följande:
    Spotify går att ha gratis, visserligen med reklam då. www.spotify.com/se/free/

    Gick in på min Spotify för att kolla "Liknande artister" under Of Monsters and Men. De förslag som kom upp var (jag har ingen aning om vad det är för musik :):

    Edward Sharpe & The Magnetic Zeros
    Grouplove
    The Head and the Heart
    Blind Pilot
    Mumford & Sons
    Young the Giant
    The Lumineers
    Radical Face
    Noah And The Whale
    Benjamin Francis Leftwich
    The Civil Wars
    Passion Pit
    Atlas Genius
    WALK THE MOON
    Local Natives
    Foster The People
    The Oh Hellos
    Vance Joy
    The Naked And Famous
    Matt and Kim

    Så, nu har du lite att utforska :)

    Tack för alla tips! Fick ta o göra ett konto på spotify nu för att följa länkarna :P kanske lika bra att jag har spotify.


    Edward Sharpe & The Magnetic Zeros, The Head And The Heart, Mumford And Sons, Young The Giant och Foster The People vet jag att jag har kollat förut, det är säkert fler men dessa minna jag. The Lumineers har jag också lyssnat på och tror att jag gillar trots deras texter. Vance Joy har jag också kollat förut och han gillar jag nog också.
    Men nu kommer då resten

    Grouplove - inte min grej
    Blind Pilot - mysigt, men stillsamt
    Young the Giant - inte min grej
    Radical Face - för stillsamt
    Noah And The Whale - inte min grej
    Benjamin Francis Leftwich - mysigt men väldigt stillsamt
    The Civil Wars - inte min grej
    Passion Pit - dessa var lite udda Inte för mig
    Atlas Genius - inte min grej
    Walk The Moon - inte min grej
    Local Natives - inte min grej
    The Oh Hellos - fint men stillsamt
    The Naked And Famous - inte min grej
    Matt and Kim - inte min grej

    Det verkar finnas ett väldigt stort utbud av stillsam fin musik i den här genren, eller vad man nu ska kalla det. Om man tycker om sån musik mer än något annat så kan man inte ha några större problem med att hitta ny musik. Tråkigt nog för mig så är det för stillsamt och det slutar med att allting låter likadant.

    Jag kanske får leka runt lite på spotify, vet inte om det är enklare än youtube när det gäller att hitta ny bra musik, men det lär jag väl upptäcka.

  • Spagettimonstret
    Elderberry skrev 2018-01-23 10:07:18 följande:

    Nightwish är väl inte riktigt den typ av musik jag letar efter just nu, häftig, tung, känslosam och lite mörkare musik var det jag föredrog i tonåren, lyssnade mycket på Within Temptation, Rammstein och Apocalyptica utöver Nightwish. Idag vill jag helst att musiken ska kännas glad på något vis, att den liksom lyfter mig.
    Okej. Då drar jag till med Marian Call och albumet Something Fierce. Smakprov:

  • Grande Rock

    John Frusciantes soloalbum är ren poesi, det är som balsam för öronen och själen




    Att tro är att inte veta
  • Elderberry
    Spagettimonstret skrev 2018-01-23 23:13:12 följande:
    Okej. Då drar jag till med Marian Call och albumet Something Fierce. Smakprov:
    " target="_blank">

    Tack för förslaget! Jag tror nog att några av de låtarna skulle passa bra på en blandad spellista,  inte helt 100 min stil, men det är trevlig musik som skulle väga upp alla de stillsamma men OK artister/grupper som jag har samlat på mig hittills :)
    Grande Rock skrev 2018-01-24 03:38:45 följande:
    John Frusciantes soloalbum är ren poesi, det är som balsam för öronen och själen


    " target="_blank">


    Tack för förslaget! Han har en trevlig röst, men det är något i musiken jag inte fastnar för, tyvärr.
  • Elderberry
    Thedrjohn skrev 2018-01-31 08:40:12 följande:
    Som sagt, Nick Drake!


    " target="_blank">



    Kaiser Chiefs


    " target="_blank">



    S and G


    " target="_blank">

    Tack för förslagen, Nick Drake kollade jag upp för några sidor sedan, fortfarande lite för stillsamt för mig :)

    Kaiser Chiefs låter som rock, inte min grej tyvärr.

    Simon and Garfunkel är rätt trevliga, tack för att du påminde mig om dess existens! Kan inte lyssna på en hel skiva av dem då de egentligen är för stillsamma för mig, men de har några bra sånger.

    Det verkar vara ett rätt smalt spektrum jag gillar och det tippar lätt över åt det ena eller andra hållet (för stillsamt vs för stimmigt). Jag tror dock att gemensamt för sånger jag gillar är att de har en tydlig melodi som man liksom kan dras med i, vilket alla OMAMs sånger har.

  • Thedrjohn

    Jag förstår ungefär vad du söker. Jag har också lyssnat mycket på Of monsters and Men, fast de är relativt ensamma om sin genre.

  • Elderberry
    Thedrjohn skrev 2018-01-31 17:06:08 följande:
    Jag förstår ungefär vad du söker. Jag har också lyssnat mycket på Of monsters and Men, fast de är relativt ensamma om sin genre.
    Det är väl egentligen bra för dem, men för mig är det riktigt frustrerande just nu
  • BuoBä

    Jag kom på soundtracket till Where the wild things are. Men rösten är lite speciell om jag inte minns fel.

    Paul Simon som soloartist är det lite mer drag i, tex Graceland.

  • Elderberry
    BuoBä skrev 2018-01-31 18:13:35 följande:
    Jag kom på soundtracket till Where the wild things are. Men rösten är lite speciell om jag inte minns fel.

    Paul Simon som soloartist är det lite mer drag i, tex Graceland.
    Tack för tipsen :) Where the wild things are-soundtracken har några låtar som jag gillar och några som jag inte förstår alls Får märka ut de som jag gillar så att jag inte glömmer dem.

    Paul Simon är tyvärr inte min grej.
Svar på tråden Musik med "abstrakt" poetisk sångtext? (ex. of monsters and men)