• JohannaSaGo

    Kan mitt arbetsschema förstöra sonens rutiner

    Hej nu närmar sig inskolning och jobb!! 


    Men idag började jag nojja över att mitt arbete har så dåligt tider för att bibehålla fasta rutiner, eller går det?? 


     


    Sonen sover nu 20:00-06:30. Vi kommer behöva tidigarelägga nattningen och vakna tidigare..


     Hade variit perfekt om man jobbade 08-16 jobb typ..


    Men vissa dagar kan jag börja 06:15, 08, 10, 15.. alla dygnets tider. Pappan åker till jobbet 06:15 varje dag. 


    Det skulle iallafall innebära att sonen tidigast måste lämnas 06:00 på förskolan
    (jobbigast är att vi nu i 6 månader har plats på en privat förskola som öppnar 07, så sonen måste lämnas 06 till mormor som får skjutsa han till förskolan dom gånger jag börjar för tiidgt, tills vi får plats på dagiset vi valt om 6 månader, där öppnar dom 06:00)


    Så då tänker jag att han tidigat måste vakna 05:30 (för att skjutsas till mormor och äta frukost där) 

    Men då tänker jag att även fast jag börjar 09 någon dag får han ju fortfarande vakna 05:30.. 


     


     


    Men ärligt nu, är det bra för ett barn att vakna sååå tidigt? Är det normalt? SÅlänge han somnar tidigt på kvällen liksom..


     


     


    Lite problem kan det ju bli att hålla sig vaken till lunch på förskolan , men vad ska man göra =( Alla jobbpass innan 07 ska jag försöka byta bort med kollegor, men för att hålla fasta rutiner "ifall att jag börjar 06" så måste han ju vakna 05:30, är det Ok för ett litet barn? I min värld är det nämligen inte riktigt morgon så dags XD  sova typ 19-05:30

  • Svar på tråden Kan mitt arbetsschema förstöra sonens rutiner
  • JohannaSaGo

    tillägger att dom gånger ja börjar runt 06 ska jag försöka se till att sonen kan sova hos mormor dom gångerna hon inte jobbar natt.. då skulle han kunna ha kvar sina rutiner och vakna kring halv 7.. problemet är väl ifall vi inte har barnvakt någon gång, då är det ju taskigt att vi inte vant in honom att vakna vid halv 6, hm..


     


    Varför jag inte heller vill ändra rutiner är för att jag vill försöka byta jobb till ett jobb med vanliga arbetsttider, eller studera.. =/ då skulle 05:30 känner för tidigt för morgon varje dag, men det kanske man kan ändra tillbaka sen 

  • Iowhannah

    Barn mår bra av rutiner men de bryr sig inte mycket om klockan så jag tror inte det är några problem. Både sambon och jag jobbar oregelbundna tider och sonen börjar förskolan allt ifrån 06:15 (när de öppnar) till 10:00 (strax innan lunch). Han har iaf varit väldigt anpassningsbar, även om de tidigare morgnarna inte är hans favoriter. Vi brukar göra oss iordning och vänta in i det sista med att väcka honom (vi byter kläder på honom medan han sover t ex) och sen får han mysa med personalen som öppnar och hjälpa till att plocka fram frukosten på förskolan.

    Jag minns att det kändes rätt lyxigt att vara först på förskolan (iaf om det bara sker ibland), man fick ha alla leksaker själv och fick full uppmärksamhet från personalen och det var lugn och ro innan de andra kom.

  • JohannaSaGo
    Iowhannah skrev 2018-01-22 14:14:57 följande:

    Barn mår bra av rutiner men de bryr sig inte mycket om klockan så jag tror inte det är några problem. Både sambon och jag jobbar oregelbundna tider och sonen börjar förskolan allt ifrån 06:15 (när de öppnar) till 10:00 (strax innan lunch). Han har iaf varit väldigt anpassningsbar, även om de tidigare morgnarna inte är hans favoriter. Vi brukar göra oss iordning och vänta in i det sista med att väcka honom (vi byter kläder på honom medan han sover t ex) och sen får han mysa med personalen som öppnar och hjälpa till att plocka fram frukosten på förskolan.

    Jag minns att det kändes rätt lyxigt att vara först på förskolan (iaf om det bara sker ibland), man fick ha alla leksaker själv och fick full uppmärksamhet från personalen och det var lugn och ro innan de andra kom.


    Tack för svaret.. men hur dags börjar ni klä på honom om han är på förskolan 06:15? Och sen.. om du börjar 10 så att säga, vaknar han ungefär samma tid ändå? Klarar han sig ända till lunch när han är på dagis redan 06:15 då?? =/ 

    Sonen blr jättetrött 5 timmar efter han stigit upp..  och kommer behöva va vaken 6-7 timmar på förskolan innan vilan efter lunch.. vill inte börja exprimentera med förmiddagsvila osv =( 
  • Fru Ve

    Han kanske behöver sova två pass per dag på fsk om ni måste upp så tidigt om han inte klarar sig till efter lunch. Det märker ni ju. Barn är anpassningsbara, försök att inte stressa upp er bara. Ni kommer antagligen att få vara mer flexibla och kan inte köra samma rutiner varje dag om du har oregelbundna tider. Många barn blir ju lite oroliga och sover sämre också i samband med inskolningen.

  • Tynia

    Rutinerna kommer att ändras många gånger under ditt barns uppväxt, både för att han växer men också yttre omständigheter.

    Han kommer förmodligen att klara det alldeles fint. Det är bra om han sover lagom antal timmar per dygn, men mindre viktigt om det blir kl 19-05.30 eller 20-06.30. Många små barn är ju morgonpigga och har inga problem att vakna tidigt.

    Att sova hos mormor när du jobbar skulle jag ha svårare att se värdet av. Om han inte redan nu är van att sova hos mormor och sova borta då och då skulle jag tro att det blir jobbigare än att sova hemma och variera tiderna lite.

    Om du nu söker annat jobb kanske den här perioden med skift bara blir några månader och går att lösa utan större problem.

  • Iowhannah
    JohannaSaGo skrev 2018-01-22 14:20:28 följande:

    Tack för svaret.. men hur dags börjar ni klä på honom om han är på förskolan 06:15? Och sen.. om du börjar 10 så att säga, vaknar han ungefär samma tid ändå? Klarar han sig ända till lunch när han är på dagis redan 06:15 då?? =/ 

    Sonen blr jättetrött 5 timmar efter han stigit upp..  och kommer behöva va vaken 6-7 timmar på förskolan innan vilan efter lunch.. vill inte börja exprimentera med förmiddagsvila osv =( 


    Han klarar det fint (vad jag vet). Som jag skrev i en annan av dina trådar så händer det mycket på förskolan och även om vår son också är jättetrött efter fem timmar så är det en helt annan sak på förskolan.

    Vi behöver inte mycket tid för att ta oss till förskolan men när han börjar 06:15 så brukar jag iaf se till att vi lämnar hemmet 06:00 (och sen har vi stått och väntat på personalen) och då börjar jag klä på honom kanske en kvart, halvtimme, innan.

    Som sagt, vänta och se. Ta upp all din oro med förskolepersonalen vid inskolningen, de vet nog hur de ska göra (t ex vill vår son att någon har en hand på hans mage tills han somnar och trots att barnen sover i varsina bås så sitter någon och håller sin hand på hans mage. Väldigt lyhört av dem).
  • Lena

    Varför lämnar inte pappan när du börjar innan honom så barnet inte måste passera mormor?

  • Anonym (Ja)
    Lena skrev 2018-01-22 14:49:01 följande:

    Varför lämnar inte pappan när du börjar innan honom så barnet inte måste passera mormor?


    Undrar jag med!
  • Iowhannah
    Lena skrev 2018-01-22 14:49:01 följande:

    Varför lämnar inte pappan när du börjar innan honom så barnet inte måste passera mormor?


    Därför att pappan börjar jobba 06:15 och förskolan öppnar 07:00 (står i TS).
  • JohannaSaGo

    Var nog lite otydlig.. när sonen byter förskola efter sommaren kan ju pappan lätt lämna sonen 06:15 på dagis:) men ska ändå byta jobb till ett 08 jobb för att slippa så tidiga mornar..

  • Anna60

    Ni kan inte ändra era arbetstider för barnets skull då? Eller nån byter jobb till kontorstider. Ofta kan man dessutom via sin egen arbetsgivare göra överenskommelser ang arbetstidsförändring. Framförallt när man har små barn. Att lämna en unge 06.15 känns nästan otäckt.

  • Anonym (Anna)

    Vi har problemet att min man slutar efter stängning var tredje vecka och samtidigt har jag kvällspass. Han löser det genom att ta föräldraledigt 2 h dessa dagar.

  • IsDimma

    Säker på att förskolan inte måste öppna klockan sex ifall ni behöver?


    Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Iowhannah
    IsDimma skrev 2018-01-23 11:20:59 följande:

    Säker på att förskolan inte måste öppna klockan sex ifall ni behöver?


    Det där frågade vi på vår förskola och fick, det skapligt logiska, svaret att det inte skulle funka. För om de anpassar sig efter en familj så måste de kunna anpassa sig efter alla familjer, och det blir alldeles för krångligt för alla inblandade.

    Vi får räkna med att TS inte är den enda föräldern som jobbar oregelbundet.
  • sobrio88

    Ville bara skriva att ett av barnen på sonens förskola började tidigt också (iaf när inskolningen för sonen var).Dom dagarna barnet inte orkade vara vaken ända fram till lunch och vilan så fick barnet helt enkelt somna och äta lunch lite senare när dom andra barnen hade sin vila. Barnet fick även en mysig stund ensam med personalen efter h*n ätit så h*n verkade nöjd. Så jag tror inte du behöver vara orolig för dom tidiga morgnarna det kommer lösa sig Dessutom finns det ju mängder av barn som vaknar tidigt iaf och det funkar för dom också

  • IsDimma
    Iowhannah skrev 2018-01-23 12:28:42 följande:

    Det där frågade vi på vår förskola och fick, det skapligt logiska, svaret att det inte skulle funka. För om de anpassar sig efter en familj så måste de kunna anpassa sig efter alla familjer, och det blir alldeles för krångligt för alla inblandade.

    Vi får räkna med att TS inte är den enda föräldern som jobbar oregelbundet.


    I den kommun där jag jobbar är vi tvinga att ha öppet mellan 06.00-18.30 om behovet finns. Det är dock inget vi går ut och talar om öppet så dom flesta har öppet mellan 06.00-18.00. Den förskolan jag jobbar på nu har dock öppet 06.30-17.00 och mina kollegor är vill inte att någon förälder efterfrågar att ha barnen där tidigare eller senare. Så jag kan tänka mig att dom också hade sagt nej på en första direkt fråga och skyllt på att det är svårt att lösa.
    Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • nnnnnnnn
    JohannaSaGo skrev 2018-01-22 13:57:15 följande:

    Hej nu närmar sig inskolning och jobb!! 


    Men idag började jag nojja över att mitt arbete har så dåligt tider för att bibehålla fasta rutiner, eller går det?? 


     


    Sonen sover nu 20:00-06:30. Vi kommer behöva tidigarelägga nattningen och vakna tidigare..


     Hade variit perfekt om man jobbade 08-16 jobb typ..


    Men vissa dagar kan jag börja 06:15, 08, 10, 15.. alla dygnets tider. Pappan åker till jobbet 06:15 varje dag. 


    Det skulle iallafall innebära att sonen tidigast måste lämnas 06:00 på förskolan
    (jobbigast är att vi nu i 6 månader har plats på en privat förskola som öppnar 07, så sonen måste lämnas 06 till mormor som får skjutsa han till förskolan dom gånger jag börjar för tiidgt, tills vi får plats på dagiset vi valt om 6 månader, där öppnar dom 06:00)


    Så då tänker jag att han tidigat måste vakna 05:30 (för att skjutsas till mormor och äta frukost där) 

    Men då tänker jag att även fast jag börjar 09 någon dag får han ju fortfarande vakna 05:30.. 


     


     


    Men ärligt nu, är det bra för ett barn att vakna sååå tidigt? Är det normalt? SÅlänge han somnar tidigt på kvällen liksom..


     


     


    Lite problem kan det ju bli att hålla sig vaken till lunch på förskolan , men vad ska man göra =( Alla jobbpass innan 07 ska jag försöka byta bort med kollegor, men för att hålla fasta rutiner "ifall att jag börjar 06" så måste han ju vakna 05:30, är det Ok för ett litet barn? I min värld är det nämligen inte riktigt morgon så dags XD  sova typ 19-05:30


    Förskolan ska ta hänsyn till era behov av öppet redan kl 06.00.


    här finns läsning:


     


    www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/frist%C3%A5ende-f%C3%B6rskolor-slarvar-med-%C3%B6ppettiderna-1.133218

    www.skd.se/2011/10/20/privata-forskolor-har-for-daliga-oppettider/

Svar på tråden Kan mitt arbetsschema förstöra sonens rutiner