• Rumpelstiltskins

5-åring med feber i 4 dygn. Vad göra?

I torsdags kväll fick min 5, snart 6-åring, 39,3 graders feber. Den har sedan dess legat kring den temperaturen. Idag var han dock feberfri under dagen för första gången sedan torsdag. Han var pigg och lekte och stojade som vanligt. Man såg dock på ögonen att han inte alls var bra. Småhostig och lite snorig.

På kvällen kom febern tillbaka och var 38,4 när jag tittade.

Tycker ni det är läge att söka vård i morgon eller ska jag vänta ut morgondagen och ta kontakt med VC först på onsdag om febern skulle dyka upp även i morgon? Med tanke på att han var feberfri idag under dagen så känns det ju som att det är påväg nedåt.

Han har aldrig haft feber såhär länge tidigare utan som max i två dagar. Är lite hönsmamma när det gäller feber och alltid överdrivet orolig.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden 5-åring med feber i 4 dygn. Vad göra?
  • 8airam8

Jag hade inte sökt vården så länge barnet inte verkar slött och inte får i sig tillräckligt med dryck. Särskilt inte när febern verkar vara på väg bort - men tro mig när jag säger att jag förstår hönsigheten :)

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • cosinus

Väntat, om de bara ligger och inte alls piggnar till av febernedsättande kan det vara läge söka vård men ett barn som piggnar till och dessutom verkar vara på bättringsvägen är bara att vänta ut.

• Rumpelstiltskins

Jag väntar då så får vi se. Han är lite svullen i halsen men inte röd eller prickig och han har inte heller ont någonstans. 

Jag är verkligen skitlarvig när det gäller feber. Jobbar inom vården och vet att det är ett symtom ändå är jag livrädd och tror att han drabbats av det värsta så fort han får feber Tungan ute

• lövet2

Feber är bra hos barn. Då håller de sig lugna och kan tillfriskna fortare. Om det är influensa han har, så kan febern sitta i länge. Upp till 10 dagar. Är det en förkylning, så borde febern ge sig när som helst.
    Rådet som vår distriktssköterska brukar ge för barn i den storleken, är att man ska ringa och rådfråga sköterska/läkare om febern sitter i 5 dygn utan att visa tecken på att försvinna.

• Duckan

Feber hade jag stilla väntat ut. Jag är inte kunnig alls så jag hade inte ens funderat över om det var allvarligt så länge det höll sig under 40 grader.

Svar på tråden 5-åring med feber i 4 dygn. Vad göra?