KUB-resultat
1:10 000, 37 år. BM sa att det var bra och man inte behövde gå vidare. Men finns det fler tester man kan göra eller bör göra med tanke på ålder?
1:10 000, 37 år. BM sa att det var bra och man inte behövde gå vidare. Men finns det fler tester man kan göra eller bör göra med tanke på ålder?
1:10.000 är ju jättelugnt. KUB tar ju med ålder som en aspekt, så nej du ska kunna lita på resultatet oavsett ålder.
Det ÄR en bra sannolikhet. Men å andra sidan är KUB bara en sannolikhetsbedömning och det finns ju inga garantier även för de som får 1:20000. Känn efter själv, om du inte kan känna dig lugn med resultatet kanske det är värt att gå vidare med något annat för att få sinnesro.
Det är bra siffror. Nästa steg, om man vill kolla mer, är ett NIPT. Ett blodprov man tar på dig o kan på så vis med mellan 95-99% säkerhet säga ifall fostret har ngn av de trisomier man screenar på KUB. Med dina siffror hade du dock fått bekosta det själv, har man kille runt lite snabbt själv för ett tag sen o det gick på runt 6000kr. Helt riskfri undersökning för fostret. Region Skåne har, tom förra året iaf, att de erbjuder KUB kostnadsfritt för alla som blivit gravida efter 33 års ålder. Skulle resultatet bli sämre än 1:1000 erbjuds man även NIPT gratis. Tror först vid sämre siffrorn 1:200 el 1:300 blir man istället erbjuden/rekommenderad fostervattensprov.
Jag blev gravid m nr 2 när jag var 36 och bekostade nipt privat. Otroligt skönt att få lugnande besked och kunna njuta av graviditeten istället för att oroas.
Jag var 34 och fick 1:1500 på de andra och 1:3000 på ds. De sa att det var bra siffror (var mitt blodprov som drog ner, bra nackspalt) och jag hade inte tanke på mer testande då det ändå är en väldig låg sannolikhet. Födde också en frisk son i December.
MEN jag tänkte mycket på varför mitt blodprov var dåligt, om kanske nåt annat var fel.... så är man orolig är det bättre att testa ytterligare för att kunna slappna av. Jag har bestämt mig att lyckas vi med syskon så ska jag gå på nipt direkt då är jag dels äldre och det är ett mycket mer tillförlitligt test.
För mig som senaste gången jag var gravid (38 år) fick 1:110 som sannolikhet så låter ju dina siffror otroligt bra. Hade inte gått vidare med något med siffror över 1:1000. Vi gjorde MKP och födde en frisk gosse.
KUB är egentligen, enligt min och mångas åsikt, inget vidare egentligen, för det man får är ju en uppskattning av sannolikheten, inga svar. Ett barn kan födas friskt från trisomier oavsett om testet visar 1:2 eller 1:20 000. Och viceversa, vara sjukt trots "bra" siffror.