• BragoP

Träna nacken spädbarn

Jag har en dotter på snart 10 veckor som så många andra inte är ett stort fan av att ligga på mage. Hon är rätt stabil i nacken när man bär henne och när hon ligger på vår mage i soffan men när vi lägger henne på golvet ligger hon mest och trynar rakt ner i filten men hon börjar nu fatta vad hon ska göra.

Min fråga är hur länge kan jag låta henne ligga på filten? Jag Har bara hjärta att låta henne kämpa i några minuter per gång och just nu två gånger om dagen. Kanske är för lite? Hur gör ni andra med era små?

• Svar på tråden Träna nacken spädbarn
  • asdfgh

Bär du barnet i sjal/sele behövs ingen "träning", problemet är väl mest om barnet ligger konstant på rygg?

• Ejdbsbnf

Det är för lite, sen tränas inte bara nacken utan även musklerna i ruggen när de ligger på mage. Så för att bygga upp hennes grundstryka i bålen så är det jätte bra om hon får träna så mycket som möjligt.

• annabellelee

Vi tränade genom att barnet låg på vår mage. Vad skulle det vara för fel på det? Han låg ju på mage och höll upp huvudet? Han gallskrek om vi la honom på mage på filt och la sig med pannan i golvet - inte speciellt effektivt.

• BragoP
    Ejdbsbnf skrev 2018-01-30 20:50:16 följande:

Det är för lite, sen tränas inte bara nacken utan även musklerna i ruggen när de ligger på mage. Så för att bygga upp hennes grundstryka i bålen så är det jätte bra om hon får träna så mycket som möjligt.

Tack för ditt svar. Men om hon ligger på mage på mig när jag ligger i soffan tränas väl också ryggen? Borde väl vara samma sak?
  • BragoP
    asdfgh skrev 2018-01-30 20:47:36 följande:

Bär du barnet i sjal/sele behövs ingen "träning", problemet är väl mest om barnet ligger konstant på rygg?

Här faktiskt varken sele eller sjal men det är väl kanske dags att skaffa då. Men hur ofta och hur länge bör jag ha henne på mage?
  • Snuttis2

Har en son på 6 månader som snabbt blev stabil i nacken , han fick ligga ofta men mkt korta stunder från start kanske 3 g om dagen max 3 min åt gången . Sen förlängde jag det med någonminut per vecka . Sen var jag orolig för felställningar - platt huvud så vi använde mkt sjal o bar honom nära. Numera vänder han sig själv o ligger kanske 25 min innan han brukar tycka det är tråkigt. O älskar att vara i sele o den ger mkt bra både vila o träning för både honom o oss!

• Guldbarb

Till oss sa bvc att sonen inte behövde ligga på mage på golvet eller så utan det var fullt tillräckligt att han låg på mage på oss eller "satt" och blev buren mer upprätt då och då. I och för sig var han rätt stabil i nacken från början så kanske hade med det att göra också

• Erla
    BragoP skrev 2018-01-30 10:35:26 följande:

tack för ditt inlägg, skönt att höra att det är fler som gjort som jag gör. Men varför tjatar bvc om det så mycket? Kände mig lite knäckt själv och det lär bli värre nästa koll om de fortfarande inte anser att det räcker att hon ligger på mage på mitt bröst.

Enligt dem var det jätteviktigt att dottern fick träna nacken så hon kunde lyfta huvudet i magläge. De ville se utvecklingen vid varje besök också, för att kontrollera att hon kunde lyfta sitt huvud. Nu när det visat sig vara en bebis som är lite mer framåt i utvecklingen pratar de inte längre om magläget... eller någon annan fysisk utveckling för den delen. De tyckte inte att det räckte att lägga henne på oss, men uppenbarligen har det ju gjort det. Jag skulle inte oroa mig för nacken om inte ert barn visar tecken på alldeles för svaga muskler.
  • lövet2

Jag har aldrig tränat mina barn. Jag har helt enkelt lagt dem på magen varje gång jag lagt dem på lekfilten, och så har de fått legat så tills de blivit less. Då har jag vänt dem. 10-20 gånger om dagen blir en del tid, även om de bara ligger så i ett par minuter åt gången.

• BragoP
    Erla skrev 2018-01-30 23:24:27 följande:

Enligt dem var det jätteviktigt att dottern fick träna nacken så hon kunde lyfta huvudet i magläge. De ville se utvecklingen vid varje besök också, för att kontrollera att hon kunde lyfta sitt huvud. Nu när det visat sig vara en bebis som är lite mer framåt i utvecklingen pratar de inte längre om magläget... eller någon annan fysisk utveckling för den delen. De tyckte inte att det räckte att lägga henne på oss, men uppenbarligen har det ju gjort det. Jag skulle inte oroa mig för nacken om inte ert barn visar tecken på alldeles för svaga muskler.

Hon kollade faktiskt aldrig hur stabil lilltjejen är i nacken.. Hon lyfte i magläge redan på bb. Det är bara på filten hon inte riktigt vill. Varför vet jag inte.

Men jag fortsätter nog med två ggr per dag några minuter så länge hon inte skriker. Andra gånger får hon ligga på mig. Ska nog köpa en sele också!
  • BragoP
    Guldbarb skrev 2018-01-30 22:38:27 följande:

Till oss sa bvc att sonen inte behövde ligga på mage på golvet eller så utan det var fullt tillräckligt att han låg på mage på oss eller "satt" och blev buren mer upprätt då och då. I och för sig var han rätt stabil i nacken från början så kanske hade med det att göra också

Det var min dotter med och bvc kollade inte ens hur stabil hon var innan uttalandet.
  • BragoP
    Guldbarb skrev 2018-01-30 22:38:27 följande:

Det var min dotter med och bvc kollade inte ens hur stabil hon var innan uttalandet.
  • Physalis

Har samma erfarenhet som övriga. Vår dotter skrek av ilska varje gång vi la henne på mage, vi testade ibland. Jag lyssnade på min bebis istället för BVC och lyfte direkt när hon sa till och det gick väldigt bra ändå.

Nu är hon en nyss fylld 2 åring som verkar vara hälften apa då hon klättrar på allt, så stark är hon.

Korrekturläser som en kratta
  • sextiotalist

Jag är rätt fascinerad av denna fixering att träna nacken som en del BVC har. Spädbarn "tränar" ju själva efter mogenhet.
    Att man observerar, det har jag full förståelse för och att man tipsar om hur man kan ge barnet möjlighet att utveckla sig motoriskt är inget konstigt. Men om ett barn har den stabilitet som man förväntar sig, så finns det ingen anledning att "träna" nacken.

• BragoP

Nu har jag inhandlat både sele (ergobaby) och sjal som vi använder i alla fall en gång om dagen en liten stund. Jag vet precis hur hon ska sitta för att det ska vara ergonomiskt bra men hur gör man om hon stretar emot? Jag sätter henne rätt i sele/sjal men sen börjar det sparkas och stretas emot. Så är hon i och för sig med det mesta men det känns inte jättebra att hon inte sitter rätt. Kanske är en vanefråga men jag tänkte i alla fall kolla här om ni förstår vad jag menar och har varit med om Det?

• Erla
    BragoP skrev 2018-02-12 10:25:45 följande:

Nu har jag inhandlat både sele (ergobaby) och sjal som vi använder i alla fall en gång om dagen en liten stund. Jag vet precis hur hon ska sitta för att det ska vara ergonomiskt bra men hur gör man om hon stretar emot? Jag sätter henne rätt i sele/sjal men sen börjar det sparkas och stretas emot. Så är hon i och för sig med det mesta men det känns inte jättebra att hon inte sitter rätt. Kanske är en vanefråga men jag tänkte i alla fall kolla här om ni förstår vad jag menar och har varit med om Det?

Så gjorde även min dotter om jag stod stilla för länge. Det blev tråkigt helt enkelt. Om hon hamnade på sniskan rättade jag helt enkelt till henne när hon satt i sjalen. Gick ganska lätt att trycka upp med fötterna så att sjalen hamnade rätt under rumpan och sedan drog jag i de tygstycken som sitter över ryggen så att de inte låg som korvar. Sedan var det bara att hålla sig i rörelse under den tiden hon satt där. Oftast blev det så mysigt att hon somnade efter en stund :P
Svar på tråden Träna nacken spädbarn