• Äldre 7 Feb 10:42
    10082 visningar
    7 svar
    7
    10082

    Är blodpudding rå?

    Min son älskar blodpudding.

    Han vill ofta ha en eller två skivor ostekt innan jag steker. Är blodpudding rå eller är den tillagad på något sätt innan?

    Jag är även gravid och brukar steka en skiva eller två när sonen äter. Måste jag steka den "well done" eller räcker det att värma till den lite? Tänker då främst på risken för t ex toxoplasmos (om den skulle vara rå).

  • Svar på tråden Är blodpudding rå?
  • Äldre 7 Feb 10:52
    #1

    ***

  • Äldre 7 Feb 10:54
    #2

    Den är självklart inte rå.

  • LFF
    Äldre 7 Feb 11:19
    #3

    Nej, blodpuddingen är inte rå i den bemärkelsen utan har tillagats så den satt sig i ugn. Älskade också ostekt blodpudding som liten.

    Här ser du ett recept på hur man gör egen blodpudding:

    www.svensktkott.se/recept/hemlagad-blodpudding/

  • Äldre 7 Feb 11:25
    #4

    Blodpudding är gjord av svinblod, mjölk, mjöl, öl och sirap. Tror du verkligen att det skulle komma i den formen den köps i om den var rå????

  • Äldre 7 Feb 11:26
    #5
    Monchichier skrev 2018-02-07 11:25:52 följande:

    Blodpudding är gjord av svinblod, mjölk, mjöl, öl och sirap. Tror du verkligen att det skulle komma i den formen den köps i om den var rå????


    Hade jag vetat det så hade jag väl liksom inte frågat?
  • Äldre 7 Feb 12:36
    #6

    Nej, ingen konstig fråga. Finns en massa sätt att göra saker och ting fasta i formen utan (värme-) tillagning ju.


    Semlan83 skrev 2018-02-07 11:26:55 följande:

    Hade jag vetat det så hade jag väl liksom inte frågat?


  • Äldre 7 Feb 13:41
    #7
    LFF skrev 2018-02-07 11:19:56 följande:

    Nej, blodpuddingen är inte rå i den bemärkelsen utan har tillagats så den satt sig i ugn. Älskade också ostekt blodpudding som liten.

    Här ser du ett recept på hur man gör egen blodpudding:

    www.svensktkott.se/recept/hemlagad-blodpudding/


    Bra ide men jag har så lite grisblod hemma idag
Svar på tråden Är blodpudding rå?