• treangeln00

    Kunskapsgymnasiet

    Nu går min son i åk 9 och står inför gymnasievalet. Han är mycket säker på att han vill ha naturvetenskapslinjen men har däremot funderingar över vilken skola han ska välja. En skola både jag och sonen lade märke till var Kunskapsgymnasiet, en friskola där barn "tar mer av ett eget intiativ med en fantastisk möjlighet i pedagogiken", så beskrevs skolan på hemsidan, men nu vet vi alla hur överdrivna och väl reklamerade dessa hemsidor är.

    Det jag undrar över är då om någon tidigare har testat på detta gymnasium och hur väl ni som nu är erfarna, tycker om skolan.

  • Svar på tråden Kunskapsgymnasiet
  • KillBill

    Har iofs ingen erfarenhet av Kundskapsgymnasiet men däremot av Kunskapsskolan som är en grunskola i samma koncern.

    Min erfarenhet var att den grundskolan erbjöd väldigt mycket mindre lärarledda lektioner och eleverna fick i huvudsak jobba själv. Eleverna fick inte heller några skolböcker utan allla läromedel fanns digitalt på skolans intranät och jag upplevde en del brister på dessa läromedel.

    Det är möjligt att denna typ av skola passar vissa elever men mitt barn valde efter ett tag att byta tillbaka till en skola med lärarledda lektioner och riktiga skolböcker.

    Kolla med skolinspektionen om de har haft synpunkter på den aktuella skolan.

  • annabellelee

    Har heller ingen erfarenhet av Kunskapsgymnasiet, bara Kunskapsskolan. Jag jobbar på gymnasiet. Så här kan ett samtal mellan oss lärare låta:

    "Lisa har otroliga dåliga förkunskaper, men hon måste ju ha fått godkänt betyg i matte, annars hade hon ju inte kommit in på gymnasiet. Men jag förstår inte hur hon kan ha blivit godkänd, för hon kämpar med en enkel multiplikation."

    "Lisa gick på Kunskapsskolan."

    "Åh, jaha. Det förklarar saken."

  • nnnnnnnn
    treangeln00 skrev 2018-02-12 17:47:44 följande:
    Nu går min son i åk 9 och står inför gymnasievalet. Han är mycket säker på att han vill ha naturvetenskapslinjen men har däremot funderingar över vilken skola han ska välja. En skola både jag och sonen lade märke till var Kunskapsgymnasiet, en friskola där barn "tar mer av ett eget intiativ med en fantastisk möjlighet i pedagogiken", så beskrevs skolan på hemsidan, men nu vet vi alla hur överdrivna och väl reklamerade dessa hemsidor är.

    Det jag undrar över är då om någon tidigare har testat på detta gymnasium och hur väl ni som nu är erfarna, tycker om skolan.
    Tänk på att eufemismer är vanliga!
    Skulle tro att "tar mer av ett eget initiativ med en fantastisk möjlighet i pedagogiken" kan översättas med: "jobbar mycket på egen hand för lärarna har inte tid med eleverna"
    Så färre lärare/större arbetsbörda per lärare ger färre utgifter och större vinster till ägarna.
  • tvillingmammaVastmanland

    Mina barn går på Kunskapsskolan och de lär sig väldigt mycket, det är en mycket bra skola.

    I vår kommun har Kunskapsskolan mycket gott rykte och långa köer.

    Eleverna klarar sig väldigt bra i gymnasiet.

  • Astrofys

    Min erfarenhet som fysik och matematiklärare är kommunala skolor óftast har bättre utrustade laborationsalar eftersom det är mycket dyrt att köpa in utrustning och kommunala skolor oftast redan har utrustining sedan gammalt och oftast bara behöver ersätta saker som går sönder alt nyinvestera enstaka utrustningsdetaljer.


    Sedan kunskapsskolan ett system med 10-15 samtal med mentor varje vecka.  Detta sliter hårt på mentorerna, som får mindre tid till förberedelser m.m. än vanliga lärare.


       

Svar på tråden Kunskapsgymnasiet