• JTo

Veta storlek på det kommande barnet?

Ni med väldigt stora barn (eller, ja ni som fött barn i största allmänhet) hur mycket har eran "magkurva" och barnets födelsevikt haft med varandra att göra? Alltså, har du som legat lågt på magkurvan fött ett litet barn och du som legat högt fått ett stort barn?

Det blev lite luddigt nu men jag hoppas någon förstår vad jag menar:)

• Svar på tråden Veta storlek på det kommande barnet?
  • fjanten

Med första höll jag mig på en låg kurva, ut kom en bebis på 4,7kg. Med andra låg jag långt över översta kurvan, ut kom en bebis på 3,5kg.

• fjanten
    fjanten skrev 2018-02-15 17:26:03 följande:

Med första höll jag mig på en låg kurva, ut kom en bebis på 4,7kg. Med andra låg jag långt över översta kurvan, ut kom en bebis på 3,5kg.

Gick upp lika mycket båda gångerna, magen var mindre med andra barnet trots att kurvan var betydligt större.
  • JTo
    fjanten skrev 2018-02-15 17:26:03 följande:

OH hjälp. Då är det ingen idé att försöka räkna ut storleken på pyret genom att titta på magen då!

Jag pratade med min bm om det på senaste besöket (jag ligger högt på kurvan) och hon säger att bebisen känns "normalstor" och att jag inte har någon anledning att oroa mig. Var det någonting som tydde på att du skulle få ett stort barn?
  • meicc

Min första var kurvan normal o han vägde 3.6 andra låg jag lite under och vägde mycket mindre men han vägde nästan 4.8.

• Meriall

Det som har sagt mest är hur stora mamman och pappan var när de föddes. Har varit ett medeltal av det.

• Lynxsa

Min bm har gissat rätt (+-200g)vikt på alla mina tre barn. Magarna har varit olika så jag tror mest på bms erfarenhet. Ul har inte stämt speciellt bra

• emc85

Låg på normalkurvan, ut kom en bebis på 4,6 kg. Gjorde tillväxt ultraljud i v 30, i samband med att de kollade att moderkakan hade flyttat sig, och enligt det så skulle han vägt närmare 5 kg.

• Jemp

Första barnet låg både magen/sf-måttet och födelsevikten strax under standardkurvan. Men det är inte tillförlitligt, nej. Födelsevikt på barn nr 2 vet vi inte än (v 34 nu) men den här gången har magen gått från strax över kurvan, till under, till att stanna av helt i växten. Allt detta medan barnet växer i bra takt enligt tul.

Svar på tråden Veta storlek på det kommande barnet?