• Pyspunkan

    Spara pengar på begravning?

    Hej!

    Jag har en anhörig som snart avlider. Håller på och planerar begravning för att vara lite förberedd. Personen har inte skrivit eller sagt någonting alls om hur han vill ha det och han kan inte själv medverka nu. Jag vet att han vill ha en mycket enkel ceremoni i kretsen av de allra närmaste.

    Det här är första gången jag planerar begravning så jag är novis. Jag undrar om någon här kan hjälpa mig lite

    Finns det något sätt att dra ner på kostnaderna för en (borgerlig) begravning? När jag söker på de olika byråerna står det paketlösningar med typ "all inklusive" utan något exakt pris ( jättekonstigt att företag säljer tjänster utan att specificera vad som ingår och vad som kan väljas bort).

    Vad kan man välja bort/göra själv när det gäller begravning? Finns det någon här som har erfarenhet av att planera mycket själv och få ner kostnaderna? Någon som kan tipsa om billig, men självklart professionell, byrå? Finns det någon byrå som man ska akta sig för? Berätta gärna hur ni gjort  

    Tusen tack på förhand!

  • Svar på tråden Spara pengar på begravning?
  • Pyspunkan

    Tack snälla för alla tips och råd!
    Det låter som att man kan göra mycket själv vid begravning- och spara pengar. 

    Som det ser ut nu tar vi endast hjälp från en begravningsbyrå med transporter, samt köper kista och urna och hyr bårtäcke därifrån (om inte kapellet där vi ska ha minnesstunden har att låna ut). 

    Vet någon här om man får hjälp från personalen i kapellet med att sätta igång musiken? Eller fixar begravningsförrättaren det? 

    Nu har det nästan blivit en sport att försöka komma ifrån begravningsbyråerna så mycket som det går. Vi får se om jag känner likadant när det blir skarpt läge, man kanske är lamslagen av sorg då och inte orkar rodda. Men jag tänker att om jag är påläst och förberedd nu innan så borde det väl gå bra att planera detta till ett fint sista avsked. 

    Blir provocerad att det kostar så mycket med allt runt begravning, känns som att många passar på och skor sig på människor i sorg. 

    Tusen tack för alla som delar med sig av tips och råd! Fortsätt gärna berätta hur ni har gjort, eller tänker göra kring begravning. Alltid bra att få tips!

  • Anonym (Namn)

    Jag hade glömt transporten men jag vill minnas att den inte var så dyr.

    Präst eller Borgerlig talare kostar om man inte är medlem i Svenska Kyrkan.

    Jag hade velat ha en präst men begravningsbyrån sa att nej det går inte men vi har en borgerlig. Så han stod och höll tal i kapellet.

    Där inne finns musikanläggning-begravningsbyrån frågade vilken musik vi ville ha och jag valde ut några låtar från min dator som jag brände på en cd.

    Efteråt fick jag höra att man kan få en präst som man betalar en avgift till.

    Då blev jag förbannad för det hade de undanhållit eftersom de själva hade en borgerlig.

    I Sverige är det standard att kremera men det första jag sa var att det blir absolut inget av-det ska vara jordfästning.

    Kremering har säkert en extra avgift.

    Jag tänkte ut en kyrkogård och sen åkte jag dit-jag tror jag ringde kyrkogårdsförvaltningen först.

    Sen valde jag en gravplats och de Reserverade den och förklarade hur det hela går till.

    Gravplatsen är Gratis för alltid.

    Men det måste finnas en gravrättsinnehavare.

    Det betyder en ägare av graven. Den bestämmer vad som sker med graven och vem som får begravas där.

    Den enda skyldighet man har är att se till att den inte är full med ogräs.

    Antingen betalar man den lägsta summan 500 kr per år hos oss eller så städar man själv.

    Jag rensar ogräs 2 gånger per år. Krattor och allt finns på kyrkogården.

    Gravrättsinnehavare är i första hand en släkting i andra hand en nära vän. Den som är gravrättsinnehavare har dessutom rätt att bli begraven i samma grav. Vill man inte det skriver man en lapp så ättlingar vet.

  • Anonym (Namn)

    Transport måste du betala.

    Det går inte att frakta själv.

    Sen kom jag ihåg en sak.

    Kistbärare kostar.

    Men vi hade några män fyra eller sex som bar.

    Det är inget att diskutera, bara att lyfta.

    Nån måste ju.

    Förutom om någon skulle må väldigt dåligt av att lyfta en kista.

  • Anonym (Namn)

    Första året på kyrkogården är gratis skötsel och det sker automatiskt.

    Jorden måste sätta sig och fixas med i tolv månader.

    Först efter ett år får man sätta upp en gravsten men man kan beställa den redan innan sen sköter stenhuggeriet bygglov regler och uppsättning.

    Finns redan en sten läggs den åt sidan bredvid graven och sen kan stenhuggeriet fylla i extra namn.

    Jag gick runt till flera olika stenhuggerier och blev mest förbannad.

    För alla var otrevliga och hade ungefärliga priser.

    Sen kom jag till det sista stenhuggeriet och de var jättetrevliga och hade exakta priser för allt.

    Dvs stenens storlek, material, typsnitt färg på bokstäverna och jag satt och ritade hemma och mailade sen förslag fram och tillbaka tills jag var nöjd.

  • Anonym (Namn)

    Boupteckning måste göras.

    Vår var lätt för det fanns bara inkomst och utgift. Alltså inga lån, aktier eller ägande av hus osv.

    Man måste göra den inom en viss tid-all hjälp till detta finns på skatteverket eller så betalar man begravningsbyrån som gör det åt en.

  • Kantorskan

    Nu har jag i och för sig mest koll på kyrkliga begravningar, men mycket är ju samma.

    - det som är fördel med att ha kontakt med en byrå är att det går att fråga om allt, och risken för att glömma nåt är minimal. Däremot är det ju bra att vara så förberedd som möjligt när man kommer dit, så spar man tid.

    Kan verkligen avråda från nätbaserade begravningsbyråer typ ?lavendla? och liknande. Dom funkar sällan.

  • Anonym (Namn)

    Blommor kan man göra själv.

    Jag gick in i en blomaffär och sa att jag ville ha exakt sådana blommor, exakta antalet, en oasis och så beställde jag vackra band med den text jag ville ha.

    Blomman på kistan kostar 2.000 kr.

    Stående gravbukett kostar 700 kr för den absolut billigaste.

  • Anonym (A)

    När pappa dog plötsligt blev jag jättefrustrerad över hur svårt det var att få grepp över kostnader hos konventionella begravningsbyråer. Hade det inte varit sommar så det inte funkade på hans ort hade jag använt funera.se (på nätet men samarbetar med lokala byråer, specar alla kostnader tydligt)

  • Anonym (A)

    Ha personens "sista klädsel" redo så kan hen bli iordninggjord direkt hen avlider och du slipper betala för svepning. Ska hen kremeras så kör bårhuset gratis urnan till kyrkogården till urnsättningen (istället för dyr hämtning av begravningsbyrå) Bouppteckning kan man göra själv om den är okomplicerad och man behöver inte invänta att konton avslutas etc. Däremot harman bara 3 mån på sig om man inte begär uppskov.

  • Anonym (Catering)

    Hej!
    Vet att förr var det ofta så att begravningsentreprenören anlitade cateringfirmor som tog bra betalt och sen skickade lite motfakturor.

    Ofta förr hade man 3 små smörgåsar. När dom beställdes av begravningsentreprenören var det ett påslag på ca: 10:-/macka jämfört om man kollade samma cateringfirmas prislista.
    Tårta går ju att köpa på stormarknader mycket billigare.
    Ibland kan det faktiskt vara billigare att beställa en lunch/dagens än att beställa smörgåsar och fika.

  • Pyspunkan

    Undrar en grej om (natur) sten...

    Jag har förstått att det blir mycket billigare att gå direkt till stenhuggeriet utan en massa mellanhänder om man har en egen natursten som man vill gravera med namn. När jag ringer till företaget som heter just "stenhuggeri" där jag bor  så berättar de att de tar nästan 3 000 kronor för "transport till stenhuggeriet" FörvånadSuck. Det är just det jag vill komma ifrån. Jag vill ha direktkontakt med stenhuggaren. 

    Hur har ni andra med naturstenar gjort- kan man gå DIREKT till de som utför graveringen med sin sten eller måste man verkligen gå via en firma (som tar extrabetalt)?

    Någon som känner till stenhuggeri där man kan lämna in en natursten direkt i Norra Stockholm-Uppsala- Uppland-Roslagen?

    Tacksam för all hjälp!

  • Anonym (Namn)
    Pyspunkan skrev 2018-03-28 12:25:36 följande:

    Undrar en grej om (natur) sten...

    Jag har förstått att det blir mycket billigare att gå direkt till stenhuggeriet utan en massa mellanhänder om man har en egen natursten som man vill gravera med namn. När jag ringer till företaget som heter just "stenhuggeri" där jag bor  så berättar de att de tar nästan 3 000 kronor för "transport till stenhuggeriet" Suck. Det är just det jag vill komma ifrån. Jag vill ha direktkontakt med stenhuggaren. 

    Hur har ni andra med naturstenar gjort- kan man gå DIREKT till de som utför graveringen med sin sten eller måste man verkligen gå via en firma (som tar extrabetalt)?

    Någon som känner till stenhuggeri där man kan lämna in en natursten direkt i Norra Stockholm-Uppsala- Uppland-Roslagen?

    Tacksam för all hjälp!


    Du kan ju inte frakta en gravsten själv. Du kan inte frakta en kista själv.

    Det är två kostnader du måste betala.

    Jag gick till flera stenhuggerier och de hade redan stenar där men de beställde också hem stenar i vilket material man vill utan extrakostnad.

    Jag hittade stenhuggerierna genom att zooma in på google maps över Malmö. Sen åkte jag till allihopa och fick en rundtur. Många var skojare med svävande priser. De jag valde var de sista då jag nästan gett upp. De var trevligast. Mest tillmötesgående och med fasta priser.

    Så man måste leta.

    Gravsten får du inte sätta upp förrän det gått 12 månader eftersom marken sätter sig så det är ingen brådska.
  • Anonym (Killis)
    Kantorskan skrev 2018-02-18 15:14:16 följande:

    Nu har jag i och för sig mest koll på kyrkliga begravningar, men mycket är ju samma.

    - det som är fördel med att ha kontakt med en byrå är att det går att fråga om allt, och risken för att glömma nåt är minimal. Däremot är det ju bra att vara så förberedd som möjligt när man kommer dit, så spar man tid.

    Kan verkligen avråda från nätbaserade begravningsbyråer typ ?lavendla? och liknande. Dom funkar sällan.


    Fast vi hade en nätbaserad begravningsbyrå när min svärfar gick bort förra året, och det funkade fint.
    Det vi gjorde själva var att prata med prästen och planera begravningen i samråd med honom. Minnesstunden skötte vi också själva, den hölls i hemmet. Vi såg också till att få en annons införd i lokaltidningen. Allt övrigt tog begravningsbyrån hand om. 

    Men liksom de flesta andra som svarat tror jag man kan tjäna en rejäl slant på att göra det mesta själv. Allt handlar om hur mycket man är beredd att göra och vilken budget man har. Svärfars begravning var bara för de allra närmaste och blev förhållandevis billig. Vi valde en begravning i det mindre formatet eftersom vi trodde att det var det han själv hade velat ha. Han var ganska tillbakadragen som person och hade inte så stort umgänge. 

    När min mamma gick bort tidigare under året, hade vi dock en stor, påkostad begravning med många gäster och middag från ett välrenommerat värdshus. Att vi där valde att göra på ett annat sätt, berodde på att min mamma som person var helt annorlunda än min svärfar, och vi alltså trodde att detta slags begravning var något som hon själv hade velat ha. (Hon var social och utåtriktad och mycket engagerad i det lokala föreningslivet.) Vi anlitade dessutom en "vanlig" begravningsbyrå som tog hand om nästan allt det praktiska. 

    I båda fallen fanns rejält med pengar i dödsboet, så det var inte en ekonomisk fråga i första hand.  Men om resurserna är begränsade måste man förstås även ta hänsyn till de ekonomiska aspekterna, och inte bara vad man tror att den döde själv hade velat. 
Svar på tråden Spara pengar på begravning?