• Beetle

    Ej överens om vegetarisk mat

    Hej!
    Har ett ex som är vegetarian. Min son på 8 år bor hos henne endast varannan helg i övrigt är han hos mig. Hon är vegetarian sedan 5 år. Nu har hon visat hemska bilder för min son kring slakt och nu i helgen säger att han vill bli vegetarian. 10 minuter efteråt äter han spagetti och köttfärssås. Hur kan jag svara henne nu när hon vill att jag skall fylla i blankett om att han skall äta vegetariskt på skolan? För min del har jag inget emot vegetarianer men anser att han är alldeles för ung för att förstå hela frågan och tycker att när han själv kan laga mat och förstå lite näringslära så kan han få ta det beslutet.

  • Svar på tråden Ej överens om vegetarisk mat
  • Beetle
    fluu skrev 2018-02-21 11:09:18 följande:
    Vem har sagt att det skulle vara barnets ansvar att se till näringsinnehållet? Det vore ditt jobb som förälder. Vill du inte slänga mat så servera inte det barnet inte vill äta. Och självklart har även barn rätt att veta var mat kommer ifrån även om ditt ex handlade på ett mindre lämpligt sätt i den frågan.
    "Vill du inte slänga mat så servera inte det barnet inte vill äta" . Jag skrev ju precis att han äter i stort sett allt. Men skulle man som förälder enbart servera det ett barn vill ha för stunden så riskerar nog maten bli väldigt enkelspårig. Det ligger ju på oss föräldrar att se till att maten blir varierad. En 8-åring har ju knappast koll på det och har du frågat en 15 åring vad den vill äta så blir det ju ännu enkelspårigare. I den här stan springer i stort sett varenda unge omkring och dricker Nocco och käkar chokladkakor till lunch för att maten i skolan är så äcklig säger de. Där är jag glad att jag lärt min son att man äter det som serveras.
  • nevermind
    Anonym (VUXNA är vegetarianer INTE barn) skrev 2018-02-20 17:05:51 följande:
    Jag skulle aldrig riskera mina barns hälsa.

    En människa är inte gräsätare lika lite som en kanin är köttätare.

    Vad andra utsätter sina barn för kan jag inte hindra, bara framföra mina åsikter.

    Vad mina barn gör när de är vuxna kan jag inte bestämma över.
    Vem har sagt något om att äta gräs?
  • Anonym (Ny vegan)

    I mitt hus får barnen i princip vegan mat. Dock låter vi dom äta typ ägg, ost och grädde men allting annat vi serverar är vegetariskt. Min dotter får sen äta vad hon vill hon sin mamma och min bonus dotter samma sak hos hennes pappa. Det gäller också samma sak untanför vårt hus men vi hoppas ju naturligtvis att dom väljer bort köttet. Men jag skulle absolut aldrig tvinga dom till något.

    Tycker dock det var väldigt osmakligt av hans mamma att visa såna bilder. Inte skulle jag sätta på en film om Auswitch till mina barn innan dom blivit tillräkligt gamla. Lite naiv om att allt är bra i världen kan man väl få vara när man är barn...

    Nu är det ju svårt att veta vilka produkter som innerhåller djurprodukter så att han åt köttfärs sås är ju inte konstigt alls.

    Majonäs innerhåller ägg och mycket godis innerhåller gelatin vilket manga nog inte skulle äta om dom visste hur det framställs.

  • Anonym (Ny vegan)
    Anonym (VUXNA är vegetarianer INTE barn) skrev 2018-02-20 16:30:51 följande:
    Ett barn är inte färdigutvecklat och behöver kött.

    Konstgjorda köttkopior kan han äta när han blir vuxen.
    Nej ett barn "behöver" inte kött!

    Konstgjorda köttkopior? Menar du då skinka, bacon, korv mm?

    Ja det har ju faktist World Health Organization (WHO) fastställt att det faktiskt ökar risken av Cancer.

    Men du kanske vet något WHO inte gör??

    http://www.bbc.com/news/health-34615621

  • Anonym (Va?)
    Anonym (Ny vegan) skrev 2018-02-21 21:30:56 följande:

    Nu är det ju svårt att veta vilka produkter som innerhåller djurprodukter så att han åt köttfärs sås är ju inte konstigt alls.


    En 8-åring som inte vet att KÖTTfärssås innehåller kött?
  • Anonym (Ny vegan)
    Anonym (Va?) skrev 2018-02-21 23:30:50 följande:
    En 8-åring som inte vet att KÖTTfärssås innehåller kött?
    När jag var 8 så älskade jag blodpudding. Tror du jag hade ätit det om jag vetat att jag åt stekt gris blod?

    Så nej, jag tror inte den här lilla killen la ihop att bilderna som hans mamma visat var just det han åt...
  • Tom Araya
    Anonym (Ny vegan) skrev 2018-02-21 21:39:04 följande:
    Nej ett barn "behöver" inte kött!

    Konstgjorda köttkopior? Menar du då skinka, bacon, korv mm?

    Ja det har ju faktist World Health Organization (WHO) fastställt att det faktiskt ökar risken av Cancer.

    Men du kanske vet något WHO inte gör??

    http://www.bbc.com/news/health-34615621
    "Konstgjorda köttkopior" - Jag tror man avser vegetariska alternativ som ska likna kött.
  • fluu
    Beetle skrev 2018-02-21 11:25:11 följande:

    "Vill du inte slänga mat så servera inte det barnet inte vill äta" . Jag skrev ju precis att han äter i stort sett allt. Men skulle man som förälder enbart servera det ett barn vill ha för stunden så riskerar nog maten bli väldigt enkelspårig. Det ligger ju på oss föräldrar att se till att maten blir varierad. En 8-åring har ju knappast koll på det och har du frågat en 15 åring vad den vill äta så blir det ju ännu enkelspårigare. I den här stan springer i stort sett varenda unge omkring och dricker Nocco och käkar chokladkakor till lunch för att maten i skolan är så äcklig säger de. Där är jag glad att jag lärt min son att man äter det som serveras.


    Och du skrev också att han ville bli vego. Varken en köttdiet eller en vegetarisk diet är enkelspårig.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym (Va?) skrev 2018-02-21 23:30:50 följande:

    En 8-åring som inte vet att KÖTTfärssås innehåller kött?


    Var inte så säker. Jag hade en tioåring i mitt liv som blev helt chockad när hon hemma hos oss bevittnade en slaktscen på tv. Hon tyckte att man kan ju inte döda och äta djur och hon åt kött, men hade väl blivit blåljugen för. Idag är hon vuxen och vego. Jag tycker att barn har rätt att veta vad de stoppar i sig även om man såklart får anpassa.snacket efter barnets ålder.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Ava)
    Beetle skrev 2018-02-21 11:25:11 följande:

    "Vill du inte slänga mat så servera inte det barnet inte vill äta" . Jag skrev ju precis att han äter i stort sett allt. Men skulle man som förälder enbart servera det ett barn vill ha för stunden så riskerar nog maten bli väldigt enkelspårig. Det ligger ju på oss föräldrar att se till att maten blir varierad. En 8-åring har ju knappast koll på det och har du frågat en 15 åring vad den vill äta så blir det ju ännu enkelspårigare. I den här stan springer i stort sett varenda unge omkring och dricker Nocco och käkar chokladkakor till lunch för att maten i skolan är så äcklig säger de. Där är jag glad att jag lärt min son att man äter det som serveras.


    Men om han nu äter det som serveras, låt honom testa på vegokost i skolan en termin/år eller så då? Det finns ju absolut inga nackdelar med att låta honom äta mer vego. Förstår liksom inte föräldrars ovilja mot nyttigare kost för sina barn? Både kött och mejerier är dåligt för kroppen i de mängder som de äts i en typisk svensk diet.

    Förklara för din son att nu ska han få testa på att äta från vegodelen på skolan ett tag, för att vara snäll mot djuren och för att det är bra för kroppen. Tror det kommer gå jättebra!
  • Anonym (Vegan)
    Anonym (Ny vegan) skrev 2018-02-21 23:39:40 följande:

    När jag var 8 så älskade jag blodpudding. Tror du jag hade ätit det om jag vetat att jag åt stekt gris blod?

    Så nej, jag tror inte den här lilla killen la ihop att bilderna som hans mamma visat var just det han åt...


    Fast 4-5 åringar på förskolor jag jobbat på vet att kött är döda djur
  • Inga bekymmer
    Anonym (VUXNA är vegetarianer INTE barn) skrev 2018-02-20 17:05:51 följande:

    Jag skulle aldrig riskera mina barns hälsa.

    En människa är inte gräsätare lika lite som en kanin är köttätare.

    Vad andra utsätter sina barn för kan jag inte hindra, bara framföra mina åsikter.

    Vad mina barn gör när de är vuxna kan jag inte bestämma över.


    Man riskerar inte sina barns hälsa om man ger dem varierad vegetarisk kost. Jag och mina 5 syskon är uppväxta på vegetarisk kost. Jag sen 5 års ålder men mina tre småsyskon under hela uppväxten. Ingen av oss var mkt sjuka, växte dåligt eller hade näringsbrist och vi år inte heller massa tillskott. Min lillebror var och är mer muskulös än de flesta. Mina syrror och lillebror är fortfarande vegetarianer och syrran hade bra kärnvärden under hela graviditeten och behövde inte ens äta något järntillskott. Man äter inte gräs om du trodde det!:)
  • EnGladPingvin

    Jag tycker du ska svara precis vad du känner. Att barnet är för litet för att ta det beslutet och att eftersom ni inte är vegetarianer i barnets huvudsakliga boende finns det ingen anledning att barnet ska vara det i skolan. Stå på dig för din åsikt. 

    Sen tycker jag det är fruktansvärt omdömeslöst av mamman att visa barnet sådana bilder och försöka påverka på det sättet. Att förklara för barnet vad kött är är en sak, man behöver inte visa bilder för det.

  • Anonym (Enmi)

    Han är 8 och kan ju bestämma själv? Skriv på om grabben vill det, måste ju gå att ändra sedan om han skulle vilja det?

  • Anonym (Ull)

    Otroligt att folk här inte vet vad gräsätare respektive köttätare betyder.

Svar på tråden Ej överens om vegetarisk mat