• Hermioney

Vad BEHÖVS Faktiskt till Nyfödd?

Vad BEHÖVER man faktiskt till en nyfödd?

Alltså inte vad som är gulligt och roligt utan vad man MÅSTE ha hemma som nyförlöst med första barnet.

Jag tänker:

Babyskydd

Spjälsäng

Madrass

Lakan

Blöjor

Andningslarm

Skötbädd

Tvättlappar

Badbalja

Bröstpump

Kokosolja

Bindor

AmningsBH

Skor som fötter kan svullna i

Nånting att klä barnet i -Vad?

Fyll i resten som man Måste ha när barnet föds.

• Svar på tråden Vad BEHÖVS Faktiskt till Nyfödd?
  • BragoP
    sextiotalist skrev 2018-02-26 08:33:28 följande:

Få se om jag minns

Babyskydd:

Ja

Spjälsäng:

Ja, perfekt att lägga saker i

Madrass

Se ovan

Lakan

Örngott var perfekt att stoppa ett täcke i. Lakan klippte jag till av gamla lakan, mjuka och urtvättade

Blöjor:

Självklart

Andningslarm

Nix

Skötbädd

Kan vara bra för att slippa smutsa ner underlaget på

Tvättlappar

Klippte jag till av gamla handdukar

Badbalja

Väntade jag med, de första baden var i diskhon, perfekt höjd

Bröstpump

Kan behövas

Kokosolja

Bindor

För avslaget

AmningsBH

Skor som fötter kan svullna i

Gick upp en halv storlek i skor, så jag fick byta ut många par

Nånting att klä barnet i -Vad?

Bodys

Jag var tvungen att klippa av fotdelen på de sparkdräkterna där det fanns påsydda sockor, sonen hade väldigt stora fötter.

Omlott-tröjor

Beroende när barnet är fött, åkpåse om det är kallt, annars räcker det med filtar.

Liggvagn (den användes alltid)

Jag köpte ett startkit strl 56, sedan fick jag massor och lånade mycket av min syster.

Glöm inte mössa, tunn bomull för varma dagar, lite varmare för kalla dagar.

Ersättning och flaska ifall amningen skiter sig

De där nästena som kommit efter det jag fick barn skulle jag absolut investera i.

Det verkar nästan som att det bara är vår dotter som använder spjälsängen :)

Håller i alla fall med Ang baby nesten. Vi har två stycken och de är ovärderliga. En på soffan och en i spjälsängen.
    Hermioney skrev 2018-02-24 15:08:46 följande:

Vad BEHÖVER man faktiskt till en nyfödd?

Alltså inte vad som är gulligt och roligt utan vad man MÅSTE ha hemma som nyförlöst med första barnet.

Fyll i resten som man Måste ha när barnet föds.

TS, kom på några fler saker som varit ett måste för oss att ha hemma. Nagelfil (naglarna växer som ogräs), termometer (dottern blev rejält förkyld när hon var 2 veckor), renässans koksaltpipetter för näsan, amningskupor för läckande bröst, ersättning och flaska ifall amningen krånglar
  • Inga bekymmer
    LakritsMatte skrev 2018-02-26 07:35:12 följande:

TS, lyssna inte på de som säger att du inte behöver spjälsäng. Med tanke på att du funderar på att skaffa andningslarm så antar jag att du oroar dig för att barnet ska sluta andas. Bästa sättet att hindra detta är inte att ha ett andningslarm utan följande:

- Samsov INTE de första tre månaderna. Att samsova med ett nyfött barn ökar risken för PSD. Använd en spjälsäng.

- Se till att ingen i barnets omgivning röker. Passiv rökning ökat risken för PSD.

- låt ALLTID barnet sova på rygg (om du inte har det i famnen). (Växla gärna med att låta huvudet ligga i olika positioner så minskar risken för att huvudet blir platt baktill).

-använd inga täcken eller stora filtar i spjälsängen. Ditt barn kommer på sommaren så en sval pyjamas räcker. Annars ska sovrummet hållas svalt och väl vädrat och när det inte längre är lika varmt kan man använda en sovpåse (finns billigt på tex Ikea) som barnet inte kan få över sig av misstag.

För övrigt låter det som om du har mycket frågor. Jag tycker du ska lyfta med din barnmorska på MVC att du har funderingar och be henne rekommendera någon bok du kan läsa i inför barnets ankomst. Jag såg tillexempel att ?Vi föräldrars Stora Bok om Barn? fanns med på bokrean i år för bara 99kr (på Ica maxi), den skulle kanske vara perfekt för dig!

Fast nu kan man ju inte alltid välja att inte samsova! Min minsta visade tydligt redan första natten på BB att han inte tänkte sova själv. Han gnällde och gnydde tills jag plockade upp honom och han fick sova med mig, då blev det lugnt. Hemma så sov han ofta första timmarna i en mjuklift som stod i fotändan av en 90-säng bredvid vår där storebror på 2 år också sov. Men när han ammat i sängen blev han oftast kvar där, då det var svårt att få nån sömn på annat sätt.

BVC förespråkar samsovning då det främjar amning, sömn och närhet som är viktigt. De säger att faran är om barnet blir för varmt och att huvudet hamnar under täcket. Till vår tredje som kommer i maj så tänkte vi köpa ett babynest att ha i sängen. Då riskerar bebisen inte att hamna under täcket och ligger lite avskilt från oss men ändå nära. Det är mitt tips till TS om du får en bebis som vägrar sova i egen säng.
  • BragoP
    Inga bekymmer skrev 2018-02-26 09:40:13 följande:

Fast nu kan man ju inte alltid välja att inte samsova! Min minsta visade tydligt redan första natten på BB att han inte tänkte sova själv. Han gnällde och gnydde tills jag plockade upp honom och han fick sova med mig, då blev det lugnt. Hemma så sov han ofta första timmarna i en mjuklift som stod i fotändan av en 90-säng bredvid vår där storebror på 2 år också sov. Men när han ammat i sängen blev han oftast kvar där, då det var svårt att få nån sömn på annat sätt.

BVC förespråkar samsovning då det främjar amning, sömn och närhet som är viktigt. De säger att faran är om barnet blir för varmt och att huvudet hamnar under täcket. Till vår tredje som kommer i maj så tänkte vi köpa ett babynest att ha i sängen. Då riskerar bebisen inte att hamna under täcket och ligger lite avskilt från oss men ändå nära. Det är mitt tips till TS om du får en bebis som vägrar sova i egen säng.

Du har absolut rätt i att vissa barn inte accepterar samsovning däremot tycker jag att det var bra att Lakritsmatte informerade om riskerna. Allt denna person skrev är (vad jag har för mig i alla fall) socialstyrelsens rekommendationer. Jag tex har valt att nästn helt och fullo lyssna på rekommendationerna. Hon ligger alltså i ett baby nest i sin spjälsäng kloss i kloss med vår säng med ena sidan borttagen. Kan väl nästan klassas som samsovning men hon ligger inte mellan mig och pappan utan i sitt eget utrymme.

Men jag har å andra sidan tur med en dotter som trivs med att sova i sin spjälsäng bredvid mig. Hon vill inte ens ha täcke på sig.

Jag tycker folk är för snabba i att säga att hon inte behöver någon spjälsäng då samsovning faktiskt inte är något man bör rekommendera pga riskerna.
  • BragoP
    BragoP skrev 2018-02-26 09:55:19 följande:

Du har absolut rätt i att vissa barn inte accepterar samsovning däremot tycker jag att det var bra att Lakritsmatte informerade om riskerna. Allt denna person skrev är (vad jag har för mig i alla fall) socialstyrelsens rekommendationer. Jag tex har valt att nästn helt och fullo lyssna på rekommendationerna. Hon ligger alltså i ett baby nest i sin spjälsäng kloss i kloss med vår säng med ena sidan borttagen. Kan väl nästan klassas som samsovning men hon ligger inte mellan mig och pappan utan i sitt eget utrymme.

Men jag har å andra sidan tur med en dotter som trivs med att sova i sin spjälsäng bredvid mig. Hon vill inte ens ha täcke på sig.

Jag tycker folk är för snabba i att säga att hon inte behöver någon spjälsäng då samsovning faktiskt inte är något man bör rekommendera pga riskerna.

Jag menar såklart att vissa barn inte accepterar att inte samsova.
  • sextiotalist
    Inga bekymmer skrev 2018-02-26 09:40:13 följande:

Det var samma här, jag var själv bergsäker på att sonen skulle sova i egen säng, det var liksom bara det enda alternativet i min sinnesvärd, andra natten på BB fick jag lägga ner detta. Sedan sov han mer eller mindre på mig i 4-5 månader under nätterna, på dagarna fungerade vagnen.
    Eftersom nästen inte fanns, så försökte vi med att bulla upp med rullade handdukar, t-shirts som luktade mamma och sådant för att han skulle sova i spjälsängen, glöm det. Sova hos mamma var det enda som gällde och inget annat
  • Rainbowdash

Jag anser att man inte ens BEHÖVER allt som du räknade upp i trådstarten. 

Det vi BEHÖVDE med våra barn var babyskydd för att ta sig hem från sjukhuset, kläder att klä barnet i, blöjor, tvättlappar, bindor, amnings-bh med sådana skydd samt en bärsjal. Allt annat var bara utfyllnad. 

• Åsa

Det står om egen sovplats första tre månaderna ja. Det står även om förhöjda risker vid eget rum, vilket inte talas lika mycket om i media, kanske för att det ändå är ovanligt här och inte politiskt gångbart att kritisera i USA.

Själv tycker jag kanske diskussionen om samsovning kunde nyanserats mer. När det var aktuellt för oss läste jag de här studierna det hänvisas till. Ja, de visar på förhöjd risk vid samsovning, men studierna var, i alla fall för några år sedan, gjorda på befolkningar där samsovning huvudsakligen förekommer i grupper med social problematik (ekonomiska problem/trångboddhet/alkohol/rökning m m). Justerade man för sådant som rökning och alkoholpåverkan var risken plötsligt inte så värst förhöjd. Och att det inte är jättesmart med rökande föräldrar som sover med barnet  kunde man kanske räknat ut ändå.
  • BragoP
    Åsa skrev 2018-02-26 15:16:18 följande:

Det står om egen sovplats första tre månaderna ja. Det står även om förhöjda risker vid eget rum, vilket inte talas lika mycket om i media, kanske för att det ändå är ovanligt här och inte politiskt gångbart att kritisera i USA.

Själv tycker jag kanske diskussionen om samsovning kunde nyanserats mer. När det var aktuellt för oss läste jag de här studierna det hänvisas till. Ja, de visar på förhöjd risk vid samsovning, men studierna var, i alla fall för några år sedan, gjorda på befolkningar där samsovning huvudsakligen förekommer i grupper med social problematik (ekonomiska problem/trångboddhet/alkohol/rökning m m). Justerade man för sådant som rökning och alkoholpåverkan var risken plötsligt inte så värst förhöjd. Och att det inte är jättesmart med rökande föräldrar som sover med barnet  kunde man kanske räknat ut ändå.

Håller med om att diskussionen behöver nyanseras mer och då även från båda håll. Det jag och säkert personen som skrev om riskerna reagerade på var att de flesta tycker att spjälsängen inte behövs eftersom man kan samsova. Det tycker inte jag är nyanserat då samsovning ändå har vissa risker (likväl som att sova i eget rum) som dessa inlägg inte tar upp.
  • varmlanning
    BragoP skrev 2018-02-26 15:23:46 följande:

Håller med om att diskussionen behöver nyanseras mer och då även från båda håll. Det jag och säkert personen som skrev om riskerna reagerade på var att de flesta tycker att spjälsängen inte behövs eftersom man kan samsova. Det tycker inte jag är nyanserat då samsovning ändå har vissa risker (likväl som att sova i eget rum) som dessa inlägg inte tar upp.

Hon frågar ju vad andra tycker är /var viktigt. Hon kan säkert räkna ut själv efter så många olika svar att alla barn är olika.

Sen är det inga nämnvärda förhöjda risker om man föder ett friskt barn i rätt vecka och samsover. Självklart kräver det att man inte röker eller dricker eller går på mediciner. Men det får man ju berättat för sig på bvc. Det är så charmigt att många av er får det att låta som att alla barn KAN sova i spjälsäng - som om det vorw naturligt. Men 1. Det är inte naturligt. 2. Vissa barn vägrar. Min son hade kolik och jag fick vara glad för den lilla stund han sov. Att få honom att sova i spjälsäng var bara att glömma. Självklart hade jag införskaffat en ändå - för förr eller senare är det väldigt bra att ha.
  • BragoP
    varmlanning skrev 2018-02-26 15:39:28 följande:

Hon frågar ju vad andra tycker är /var viktigt. Hon kan säkert räkna ut själv efter så många olika svar att alla barn är olika.

Sen är det inga nämnvärda förhöjda risker om man föder ett friskt barn i rätt vecka och samsover. Självklart kräver det att man inte röker eller dricker eller går på mediciner. Men det får man ju berättat för sig på bvc. Det är så charmigt att många av er får det att låta som att alla barn KAN sova i spjälsäng - som om det vorw naturligt. Men 1. Det är inte naturligt. 2. Vissa barn vägrar. Min son hade kolik och jag fick vara glad för den lilla stund han sov. Att få honom att sova i spjälsäng var bara att glömma. Självklart hade jag införskaffat en ändå - för förr eller senare är det väldigt bra att ha.

Jag har ju sagt att inte alla barn accepterar att sova i egen säng men det vet man ju inte förrän man ur provat och för att kunna prova behövs en spjälsäng.

Jag vet mycket väl att jag har haft en enorm tur.
  • Hermioney

Vi har varken sociala problem eller rökning men vi kommer ändå inte att samsova. Det finns andra riskfaktorer än de och därför kommer barnet sova ensam i spjälsäng men bredvid min säng. Samsovning hos oss kommer ske först när barnet är mycket större minst 2-4 år.

• varmlanning
    Hermioney skrev 2018-02-26 16:59:34 följande:

Vi har varken sociala problem eller rökning men vi kommer ändå inte att samsova. Det finns andra riskfaktorer än de och därför kommer barnet sova ensam i spjälsäng men bredvid min säng. Samsovning hos oss kommer ske först när barnet är mycket större minst 2-4 år.

Då hoppas jag verkligen att ditt barn accepterar spjälsäng. Annars blir det lite sömn för er alla. :)
  • TeresB

Det är väl en bra tanke.. men man ska nog försöka att vara öppen för det som funkar. Man har många principer innan barnen landar....

Det är många saker man inte måste ha med som är bra. Vi köpte nya sängar inför barn nr 2. Så vi hade 2 st 120cm sängar dvs enorm dubbelsäng och vår lilla sov i babynest i min säng. Så samsovning men endå inte.

Vår första har sovit i egen säng sen dag 1... men man vet inte innan vad man får.
  • JA77

Det kommer tyvärr inte ni bestämma. Om barnet visar att det har närhetsbehov, då får man ge det det, i annat fall kommer ingen av er att sova. Det är ofta lätt att ha fasta åsikter om barn innan man själv är förälder ;) 
  • sextiotalist

OK, fungerar det så fungerar det, alternativet kan bli sömnlösa nätter. Jag skulle inte heller samsova, inte en chans, fick ge mig ganska snabbt.

När ditt barn är 2-4 år så kommer det troligen behöva samsovning mindre än ett spädbarn. 
  • BragoP

Hoppas det fungerar för er! Från början kunde vårt barn sova första halvan av natten i egen säng men inte efter första amningsuppvaket. Efter 1 månad och efter att vi satte spjälsängen kloss i våran säng har hon kunnat sova hela nätter där.

Som alla säger, man vet inte vad man får för barn men du kan lika gärna få ett barn som utan problem kan sova i egen säng :)
  • BragoP
    BragoP skrev 2018-02-27 08:54:15 följande:

Hoppas det fungerar för er! Från början kunde vårt barn sova första halvan av natten i egen säng men inte efter första amningsuppvaket. Efter 1 månad och efter att vi satte spjälsängen kloss i våran säng har hon kunnat sova hela nätter där.

Som alla säger, man vet inte vad man får för barn men du kan lika gärna få ett barn som utan problem kan sova i egen säng :)

Och andra halvan av nätterna den första månaden fick hon sova i ett baby mest på pappans sida av sängen. Pappan i fråga fick gå ut och lägga sig på soffan. Funkade för oss då och de var som sagt bara en kort period.
  • Inga bekymmer

Nu skrev ju inte jag nånting om att inte spjälsäng behövs utan menar bara att valet att inte samsova är så enkelt att det bara går att bestämma i förväg, att man inte kan välja det! Och att iaf min BVC rekommenderar det, men poängterar vad man ska tänka på då. Har man en bebis som trivs att sova som din så är det bara att gratulera. Dock finns det ju mindre vaggor, mjuklift eller liknande som räcker bra i början men vill man hellre köpa en spjälsäng från början så går det väl lika bra. De kommer ju ofta till användning när barnen blivit lite större. Fördelen är ju att man kan ta bort ena sidan, så har vi också haft när de varit lite större, kanske 5-6 månader och då har de omväxlande sovit där och emellan oss.
  • nirakanna2

Vi använde insatsen från vagnen som babynest. Vi bar med oss sonen och när vi la oss ställde vi den emellan oss. Nödvändigt för oss: kläder, babyskydd, vagn, blöjor, skötbord. Användes mycket men inte direkt: ersättning och flaskor, spjälsäng, babyvakt, babygym, babysitter, läragåvagn, antilop barnstol (tripptrapp när sonen kunde klättra upp själv). Onödigt: hoppgunga, gåstol,

Svar på tråden Vad BEHÖVS Faktiskt till Nyfödd?