• Ellybelly

Sover bort hela dagen

Jag stör mig på en sak. Min sambo o jag har en dotter som är 3 år. Jag har två barn sen ett tidigare förhållande som är hos oss varannan vecka som ör 11 och 12 år. Nu till mitt dilemma. Min sambo jobbar varannan helg och de helger han är ledig så känner jag att jag vill få ut någonting av vår lediga tid tillsammans. Kom överens om att vi skulle ha en varsin sovmorgon de helgerna så han får ?sova ut? på lördagarna och jag på söndagarna. Grejen är bara den att han sover till tre på eftermiddagen och hela dagen är i stort sett förbrukad när han vaknar. Då är vår lilla dotter vaken i tre timmar sen ska hon sova. Då har jag hunnit städa hela huset, tvätta undan en veckas tvätt och har en sån jävla ångest över att jag ALLTID är ensam med barnen vare sig han jobbar eller är ledig. Skillnaden är bara att om han jobbar så kommer han hem halv fem och om han är ledig så stiger han upp halv tre. När det väl är min sovmorgon på söndagen så sover jag kanske till 11 som längst för jag vill ta vara på vår lediga tid tillsammans. Alltså hur hade ni gjort? Har försökt ge hintar men det fortsätter lika dant varenda helg och jag blir bittrare och bittrare. Kan man på riktigt kräva att få sova bort en hel dag när man har barn? Det känns inte rätt alls. Vi kan aldrig planera någonting på helgerna för hans enda vilja är att dricka öl och sova bort halva helgen och han vill aldrig följa med på något jag planerat in exemplevis kalas hos släktingar eller annat. Jag är alltid själv. Alltid själv och den ensamheten i en tvåsamhet är så jävla smärtsamt. Råd?!

.

• Svar på tråden Sover bort hela dagen
  • EmberEyes
    gahadas skrev 2018-02-25 09:24:12 följande:
    Jag, jag, jag. Det är helt upp till dig att skaffa ett dagjobb.
    Du tycker alltså att brandkår, polis, ambulans bara ska jobba under kontorstider? SOS ska bara gå att nå fram tid kl 08-17? Sjukhus ska stänga ned kl 17? Bussar, taxi, flyg, lastbilar och båtar får inte vara i rörelse innan 08? Du vill att all post- och paket-hantering ska stå still 16 timmar per dygn, låta din post och paket ta tre gånger längre tid?

För oavsett om det är JAG som jobbar natt, eller om det är någon annan som jobbar natt, så borde personen som jobbar natt ha samma rätt till återhämtning som en dag-jobbare.

Hade det inte varit bättre för alla om folk som du försökte förstå att det finns ett behov av nattjobb och nattarbetare, och att det vi gör viktigt för samhället? Att vi visar varandra hänsyn och omtanke?
  • annabellelee

Vi har också varsin sovmorgon, då vi sover till nio max. Hittar ni aldrig på något tillsammans på helgen, typ åker ut i skogen eller besöker ett museum? Det kan man ju aldrig göra om den ene alltid sover till minst 11?

• BeautifulLiz
    Iowhannah skrev 2018-02-25 11:13:45 följande:
    Jag förstår vad du menar men anser att det är skillnad på sovMORGON och att dricka öl på kvällen/natten och sedan sova till sent in på EFTERMIDDAGEN. Sovmorgon är till 10/11 (speciellt när man har småbarn. Rena lyxen), inte til 14:30.
    Fast då kan man inte ha dealen att få sova ut.
    Jag ser inget fel i att dricka några öl på sin lediga helg, själv dricker jag vin men det är i princip samma sak.

Jag drack mitt helgvin även när jag hade mindre barn, det handlar inte om någon helgfylla utan om den ultimata avkopplingen.

Hur dags man går ur bingen på SIN dag bör och ska vara upp till den som fått sin dag att sova ut.
    För mig skulle det inte vara förhandlingsbart.
  • Förväntanstid

Sovmorgon som vuxen med mindre barn är aldrig mer än kl 10, det är ju mitt på dan.

• Monkii

Min sambo går ut och festar ett par ggr om året och sover till efter lunch dan därpå. Vi har också varsin sovmorgon på vanliga helger tycker jag man åtminstone får vara uppe senast 10. Jag brukar sova till 9 , äta frukost i sängen till 10 sedan göra mig iordning snabbt och sedan gå ut med barnet. Min sambo går upp 9-10. Jag hade tyckt det var helt oacceptabelt att sova bort nästan hela dagen. Om man är sjuk kan det hända att man måste vila flera timmar extra så att så länge man är frisk tycker jag inte man ska sova bort dagen.

• gahadas
    EmberEyes skrev 2018-02-25 13:31:14 följande:
    Du tycker alltså att brandkår, polis, ambulans bara ska jobba under kontorstider? SOS ska bara gå att nå fram tid kl 08-17? Sjukhus ska stänga ned kl 17? Bussar, taxi, flyg, lastbilar och båtar får inte vara i rörelse innan 08? Du vill att all post- och paket-hantering ska stå still 16 timmar per dygn, låta din post och paket ta tre gånger längre tid?

För oavsett om det är JAG som jobbar natt, eller om det är någon annan som jobbar natt, så borde personen som jobbar natt ha samma rätt till återhämtning som en dag-jobbare.

Hade det inte varit bättre för alla om folk som du försökte förstå att det finns ett behov av nattjobb och nattarbetare, och att det vi gör viktigt för samhället? Att vi visar varandra hänsyn och omtanke?
    Klarar man inte av det så är man helt fri att byta jobb
  • BeautifulLiz
    annabellelee skrev 2018-02-25 13:48:15 följande:

Vi har också varsin sovmorgon, då vi sover till nio max. Hittar ni aldrig på något tillsammans på helgen, typ åker ut i skogen eller besöker ett museum? Det kan man ju aldrig göra om den ene alltid sover till minst 11?

"Sovmorgon" till nio?
    Det är inte vad jag skulle kalla sovmorgon.
    En fri sovardag i veckan innebär att sova så länge man kan och orkar.
  • BeautifulLiz
    Förväntanstid skrev 2018-02-25 15:21:27 följande:

Sovmorgon som vuxen med mindre barn är aldrig mer än kl 10, det är ju mitt på dan.

För dig ja. Obestämd'
    Tio är inte mitt på dagen oavsett åsikter.
  • Iowhannah
    BeautifulLiz skrev 2018-02-25 15:59:22 följande:

För dig ja. '

Tio är inte mitt på dagen oavsett åsikter.

Tio är kanske inte mitt på dagen, men det är sovmorgon när man har småbarn.

Om man jobbar heltid och är ledig varannan helg (som på mitt jobb) så tycker jag att det är allmänt vett att ta all familjetid man får.
  • annabellelee
    BeautifulLiz skrev 2018-02-25 15:54:42 följande:

"Sovmorgon" till nio?

Det är inte vad jag skulle kalla sovmorgon.

En fri sovardag i veckan innebär att sova så länge man kan och orkar.

En "sovardag" kan ju vara hela dagen. Visst händer det att vi tar det ett par ggr per år om man vill ut med vänner och kunna vara uppe hur länge som helst, men att göra det VARJE helg ( eller jobba varannan och sova varannan som i ts fall) hade inte funkat för oss. När ska man då hitta på saker som en familj alla tillsammans, åka på utflykt, ta långpromenader, osv?
  • EmberEyes
    gahadas skrev 2018-02-25 15:53:12 följande:
    Klarar man inte av det så är man helt fri att byta jobb
    Hade du varit min sambo hade jag hellre bytt ut dig. Normala individer visar sin partner kärlek och omtanke, något som verkar vara helt utanför din förmåga. Du har min fulla sympati, det kan inte vara lätt att leva ett liv med en empatistörning.
  • Förväntanstid
    EmberEyes skrev 2018-02-25 17:33:50 följande:

Hade du varit min sambo hade jag hellre bytt ut dig. Normala individer visar sin partner kärlek och omtanke, något som verkar vara helt utanför din förmåga. Du har min fulla sympati, det kan inte vara lätt att leva ett liv med en empatistörning.

Du menar att friska personer agerar som du och kallar okända människor empatistörda? Eller ni kanske känner varann privat?

Du skulle tycka det var ok om jag kallade dig empatistörd för att jag inte förstår hur man kan vilja vara så ego att man aldrig spenderar tid med sin familj som saknar en ALLA helger?
  • EmberEyes

Individer som inte har förstått att man i en familj diskuterar problem och kompromissar fram lösningar som fungerar "minst dåligt" för alla inblandade, utan som kör med ultimatum; deras sätt är det enda accepterade sättet, ja de är empatistörda, och om det är någon i det scenariot som är ego-fixerade så är det bulldozern som inte kan eller vill hantera ett familjeproblem tillsammans i familjen.

Jag vet att i min familj tar vi hänsyn till varandra, vi respekterar varandra, vi visar varandra kärlek och omtanke, i alla riktningar, vi diskuterar och kompromissar, vi ger och tar. Att någon främling på internet tror att det gör mig (oss) empatistörda så visar det ju bara att denna/dessa individer inte förstår hur empati fungerar. Jag far inte minsta illa av den typen av villfarelser. Som mest känner jag sympati även för denna/dessa individer, då de också visar tecken på problematik i regionen ovan axlarna.

• Förväntanstid
    EmberEyes skrev 2018-02-25 21:42:09 följande:

Individer som inte har förstått att man i en familj diskuterar problem och kompromissar fram lösningar som fungerar "minst dåligt" för alla inblandade, utan som kör med ultimatum; deras sätt är det enda accepterade sättet, ja de är empatistörda, och om det är någon i det scenariot som är ego-fixerade så är det bulldozern som inte kan eller vill hantera ett familjeproblem tillsammans i familjen.

Jag vet att i min familj tar vi hänsyn till varandra, vi respekterar varandra, vi visar varandra kärlek och omtanke, i alla riktningar, vi diskuterar och kompromissar, vi ger och tar. Att någon främling på internet tror att det gör mig (oss) empatistörda så visar det ju bara att denna/dessa individer inte förstår hur empati fungerar. Jag far inte minsta illa av den typen av villfarelser. Som mest känner jag sympati även för denna/dessa individer, då de också visar tecken på problematik i regionen ovan axlarna.

Vad utgår du ifrån då? Att ts inte sagt till? Det hjälpte ju inte.

Jag har förstått A. Du gillar att sova länge. B. Det räcker för dig för att du ska ta parti för ts sambo och hitta på egna saker.

Det är ju bara löjligt. Kan tänka mig att du känner igen dig i konflikten...
  • Alexi

Vi har alltid varsin sovmorgon på helgen men aldrig att vi skulle sova hela dagen. Vuxna människor behöver inte sova hela dagen, det blir man inte piggare av!

Vi sover till 10 ungefär som senast, vaknar man 10.30 någon gång brukar man typ be om ursäkt till den andra för att man sovit så länge..

• Sanjos

Ledig dag så går jag vanligtvis upp mellan 9-10.

Har man inte planerat något speciellt som gör att man måste upp tidigare pga en tid att passa, långt att åka mm så tycker jag det är en lagom tid. Yngsta på 10 år går oftast upp mellan 10-11 tiden, tonåringen runt 12 tiden.

Sovmorgon på ledig dag om inget planerat kan vara hela förmiddagen utan problem. Hade iaf inte gnällt på andra partner innan dess!!

Svar på tråden Sover bort hela dagen