• Anonym (Bonusmamman)

Ha bonusbarnen "extra" hela tiden

Då var vi där igen. Jag är föräldraledig med tvillingar på under halvåret. Sedan tidigare har sambon två barn, 9 och 13 år gamla. Jag har ett barn på 9 år. Alla bor varannan vecka.

Sen jag gick hem på föräldraledigt har vi haft hans barn så mycket oftare. Mamman har åkt på flera veckors semester, det är utbildningar, affärsresor och middagar där barnen inte kan följa. Hon ringer (ofta med kort varsel, inte vid de längre resorna dock) och frågar om vi kan ta barnen. Min man svarar ja varje gång utan en tanke på att fråga mig först. Eftersom det är jag som går hemma är det jag som får ta hand om dem med skjuts till/från skolan, aktiviteter han inte hinner skjutsa på med tanke på hans jobbtider etc.

Mitt barn har vi varannan vecka med ytterst få undantag, inte ett undantag sedan tvillingarna kom faktiskt. Mitt ex och jag (bra relation) har kommit fram till att vi löser våra egna veckor i största möjliga mån.

Nu är vi där igen. Mannens ex ringer och frågar om barnen kan komma torsdag-lördag (byte söndagar) då hon ska på viktig affärsresa. Hon kommer hem varje kväll men barnen fixar inte att göra lunch själva. Barnen ska tillbaks till henne på lördag em och sen till oss igen på söndag (så låter det, de kommer att stanna hos oss på lördag också, det är så besvärligt att skjutsa för en natt kommer det att låta till helgen). Det går bra! Svarar min man i telefon utan att tveka. Jag då? Tänk om jag hade planerat något annat? Han jobbar dessa dagar. Barnen har dessutom lov och han lovar i samma samtal att vi kan åka skidor torsdag eller fredag (vi bor på en skidort). Det får ju jag lösa då. Eftersom jag är hemma.

Det som känns jobbigast är att mitt barns pappa jobbar hela lovet och kommer att gå på fritids varje dag. Samtidigt som jag ska ta hand om bonusarna på två lovdagar då de inte vill gå på fritids för att det är tråkigt.

Naturligtvis har jag tagit upp det här med mannen många gånger men han bara rycker på axlarna och säger att det är klart att vi måste ställa upp. Dessutom är han livrädd att göra något så att barnen vill flytta till mamman på heltid. Inte vågar han säga nej till henne heller.

Vad kan jag göra? Nu hade jag faktiskt sett fram emot en vecka där jag helhjärtat kunde ägna mig helt åt tvillingarna, det var snart 3 månader sedan vi hade en riktig "varannan vecka". Det har gått så långt att det pirrar oroligt i magen varje gång mannens ex ringer, är det bara en glömd gympapås eller är det ändring i umgänget igen? Är så ledsen över det här.

• Svar på tråden Ha bonusbarnen "extra" hela tiden
  • Anonym (Alice)

Du måste ta ett allvarligt snack med din man ts! Var tydlig med att det inte funkar att han bestämmer över din tid hur som helst. Att du har två bebisar som du måste ta hand om. Var tydlig med att det inte har nåt med bonusarna att göra, utan att du bara vill bli tillfrågad om han vet att han inte kan ta ledigt och ta hand om sina barn. Han måste våga säga till exet att han återkommer om ni kan ta barnen eller inte.

Låt det gå för den här gången för att barnen inte ska komma ikläm, men var tydlig med att det inte kan hända igen. Det är orimligt att du ska ensam ta hand om fyra barn, varav två spädbarn, och skjutsa runt, vara lekledare laga mat och dessutom hinna amma och allt annat.

Fattar inte din man att det är rätt sjukt att kräva nåt sånt av sin partner? Fine om han var hemma och kunde ta ansvaret för bonusarna, men att lägga allt på dig? Helt otroligt.

• Anonym (Biobonus)

Jag reagerar lite på det där om att pappan anpassar sina tider de veckor han har sina äldre barn så att de inte behöver ta bussen till skolan .... Han Tar alltså tid från sina yngre barn för att ge till de äldre...det är ju inte så att de yngre " kompenseras " den andra veckan eftersom han dels åker till jobbet tidigare de veckorna + att han lägger alla (?) sina jobbresor dessa veckor ...hur ska det funka sedan när Ts inte är föräldra ledig längre? Det är ju bra om man försöker göra det så bra som möljigt för sina barn...jag ska själv strax åka till jobbet så jag är där tidigare än jag behöver för att kunna lämna mina barn på skolan innan så de slipper bussen - detta händer 1 gång i veckan..övriga dagar får barnen vacker ta bussen ,ibland hämtar jag men bara då det funkar för mig...inget de kan räkna med MEN har man flera barn får detta inte gå ut över någon av de andra VARJE gång! Turas om- JA men inte att 1-2 barn ALLTID ska få " omak" pga av något / några syskon..OCH det är PAPPAN som ska göra detta ...TS kan hjälpa till OM det passar henne och OM hon är tillfrågad och själv är OK med det!! Att som Ts sambo vara på jobbresa och lova bort Ts tid UTAN att fråga henne är Respektlöst både mot hemne och mot deras små gemensammma barn! Tiden man är föräldraledig går så fort och som föräldrer ska man ha rätt att njuta av den tiden och kunna ta dagen så mycker som den kommer som man kan OM man inte har äldre barn som behöver hjälp..men det gäller de barn man är Förälder till och alltså har Mandat att sätta gränserna för! Att som Ts tvingas dra upp sina små bebisar och själv gå upp tidigt efter kanske en jobbig natt för att skjutsa sina bonusbarn till skolan för de är för BEKVÄMA för att ta bussen ,när hennes EGET barn i samma läge skulle få ta bussen ( och göra det utan protest) är INTE OK

• Anonym (Tess)

Hur går det TS ? Nöjer du dig med att knyta näven i fickan eller ska du göra något åt situationen ?

• Anonym (ullis)
    Anonym (Alice) skrev 2018-03-07 00:04:32 följande:

Du måste ta ett allvarligt snack med din man ts! Var tydlig med att det inte funkar att han bestämmer över din tid hur som helst. Att du har två bebisar som du måste ta hand om. Var tydlig med att det inte har nåt med bonusarna att göra, utan att du bara vill bli tillfrågad om han vet att han inte kan ta ledigt och ta hand om sina barn. Han måste våga säga till exet att han återkommer om ni kan ta barnen eller inte.

Låt det gå för den här gången för att barnen inte ska komma ikläm, men var tydlig med att det inte kan hända igen. Det är orimligt att du ska ensam ta hand om fyra barn, varav två spädbarn, och skjutsa runt, vara lekledare laga mat och dessutom hinna amma och allt annat.

Fattar inte din man att det är rätt sjukt att kräva nåt sånt av sin partner? Fine om han var hemma och kunde ta ansvaret för bonusarna, men att lägga allt på dig? Helt otroligt.

Det är det här jag menar med känslomässig gisslan, eller vad man nu ska kalla det för, att barnen inte ska komma i kläm. Jag håller med dig i ditt förslag och har inget emot det men där sätter du också fingret på vad bonusmamman oroar sig för och vad vi som läser bonusmammans situation tänker på, nämligen att barnen inte ska komma i kläm. Mamman och pappan oroar sig inte för det. Bonusmamman och vi andra som läser här oroar sig för det och bonusmamman agerar därefter. Föräldrar kan verkligen spela ut sina barn mot sina partners samvete. Drabbas barnen på något sätt så är bonusföräldern lätt den person som står närmast till hands att pekas ut som syndabock.
  • LFF
    Anonym (Snark) skrev 2018-03-06 18:04:20 följande:

Jag känner att du gick in i förhållandet där det fanns barn sedan tidigare. Man kan helt enkelt inte räkna Med att bara ha barnen varannan vecka. Det är väl bättre att de får vara hos er när mamman inte kan istället för att de ska åka till olika barnvakter varje gång hon ska på "viktiga" grejer, vilket verkar vara ofta..

Tänk om mamman dör. Då har du bonusbarnen hos er jämt. Separerar du då?

Tror det här är ett stort problem för många bonusmammor. Jag upplever inte att mina barns bonuspappa reagerar negativt när mina barn behöver vara här extra. Han tycker att det är kul.

Du behöver inte tycka att det är roligt. Men det är så eran verklighet ser ut. Däremot tycker jag absolut att din man behöver diskutera saken med dig och jag tycker inte att det ska vara din uppgift att köra barnen hit och dit när du har fullt upp men två små.

Om mamman dör så VET TS vad hon har att förhålla sig till och kan planera utifrån det. När TS man, pappan till bonusbarnet, planerar in att bonusbarnet ska vara där utan att fråga TS om det är ok och han själv inte ens ska vara hemma så är det så långt ifrån ok som det går att komma! Att jämföra det med att biomamman skulle dö är så bisarrt att det finns inte!
  • Aiyana
    Anonym (Snark) skrev 2018-03-06 18:04:20 följande:

Jag känner att du gick in i förhållandet där det fanns barn sedan tidigare. Man kan helt enkelt inte räkna Med att bara ha barnen varannan vecka. Det är väl bättre att de får vara hos er när mamman inte kan istället för att de ska åka till olika barnvakter varje gång hon ska på "viktiga" grejer, vilket verkar vara ofta..

Tänk om mamman dör. Då har du bonusbarnen hos er jämt. Separerar du då?

Tror det här är ett stort problem för många bonusmammor. Jag upplever inte att mina barns bonuspappa reagerar negativt när mina barn behöver vara här extra. Han tycker att det är kul.

Du behöver inte tycka att det är roligt. Men det är så eran verklighet ser ut. Däremot tycker jag absolut att din man behöver diskutera saken med dig och jag tycker inte att det ska vara din uppgift att köra barnen hit och dit när du har fullt upp men två små.

Problemet har tydligen gått dig helt förbi. TS är upprörd över att hennes man gör planer tillsammans med exet över hennes huvud. Planer som rör henne men hon har inget att säga till om och ingen bryr sig om vad hon tycker eller vill. Är hon livegen? Har man som bonusmmma ingen som helt rätt till att vara med och planera sin egen tid? Ska man bara tas för given och vara jäkligt glad och tacksam? 

Planerar du med ditt ex utan att höra med din man och tar för givet att han ska passa dina barn när du inte är hemma? TS har dessutom små tvillingar att ta hand om. 

Hoppas din verklighet är roligare än TS och att du är omgiven av människor som visar respekt för dig, din tid och din planering. Den rättigheten ska alla människor ha, oavsett om man är bonusförälder eller inte. 
  • Anonym (juh87p)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2018-03-05 11:17:12 följande:
    Mm, det skulle jag önska att jag vågade säga. Men då kommer dina/mina barn i tankarna. Hade jag nekat mitt ex den hjälpen med vårt barn för att barnet ska slippa sova hos mormor som barnet inte trivs med? (Mannen ligger borta på jobb sedan igår, kommer troligen hem på lördag om han inte hinner hem en natt mellan tis-ons) Ställa in en träff med en kompis för att låta mitt barn vara trygg i hemmet med mig. Det hade jag gjort. faktiskt. Men så håller inte mitt ex på att strula så här heller och skulle göra allt för att situationen inte skulle uppstå.
    Ja, du skulle han gjort det för DITT barn, hade din sambo gjort detta för DITT barn? 

För mig hade detta scenario varit helt otänkbart, absolut får min mans barn komma hit när något akut sker, inget snack om saken. Jag förväntar mig dock att bli tillfrågad av min man när ändringar som påverkar mig sker. Troligen skulle jag inte säga nej då heller, men jag vill få frågan. 
    Om min man hade gjort som din sambo gör, ryckt på axlarna hade han fått bo själv faktiskt. 
    Om jag dessutom haft en bebis, ja då hade min man aldrig i livet fått byta dagar med sitt ex med mindre än att han själv ordnat med skjuts och grejer!
  • Anonym (ullis)

Hur har du haft det? Hur blev den där helgen?

• Anonym (Låter vansinnigt)
    LFF skrev 2018-03-07 09:35:05 följande:

Om mamman dör så VET TS vad hon har att förhålla sig till och kan planera utifrån det. När TS man, pappan till bonusbarnet, planerar in att bonusbarnet ska vara där utan att fråga TS om det är ok och han själv inte ens ska vara hemma så är det så långt ifrån ok som det går att komma! Att jämföra det med att biomamman skulle dö är så bisarrt att det finns inte!

Precis! Det är en enooorm skillnad. Nu är inte min mans exfru död men hon flyttade 80 mil och skrev äver vårdnad utan umgängesavtal till min man. Äntligen är vi fria från henne, klart det är skittufft för barnen än men jag mår sååå mycket bättre utan hennes rävspel med soc- anmälningar och rena lögner om oss
  • Anonym (Bonusmamman)

Ursäkta jag borde ha svarat hur det blev. Barnen kom som de bestämt. Jag var sur och grinig då jag hakat upp mig mer och mer på att de bestämt över mitt huvud. Dessutom blev tvillingarna sjuka. Jag tog hand om bonusarna. Såg till att de fick mat och höll sams. Det var ungefär det jag orkade. Det var tjat om att åka skidor, åka på loppis och allt vad det var men jag orkade inte och fick tillsist ryta i åt äldsta att sluta tjata. Det är jag inte stolt över men jag hade knappt sovit och de bara tjatade och surade. Äldsta låste in sig på rummet och ringde mamman och kallade mig jävla kärring. Orkade inte ens bli arg. Nu Frågade maken mig om de kan vara lediga med mig på påsklovet men jag har bokat i 4 dagar hos en kompis på hennes bondgård 15 mil härifrån. Herregud så skönt. Kan tänkas att vi bestämde det med almanackan framför oss ????????

• Ess
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2018-03-24 19:20:55 följande:

Ursäkta jag borde ha svarat hur det blev. Barnen kom som de bestämt. Jag var sur och grinig då jag hakat upp mig mer och mer på att de bestämt över mitt huvud. Dessutom blev tvillingarna sjuka. Jag tog hand om bonusarna. Såg till att de fick mat och höll sams. Det var ungefär det jag orkade. Det var tjat om att åka skidor, åka på loppis och allt vad det var men jag orkade inte och fick tillsist ryta i åt äldsta att sluta tjata. Det är jag inte stolt över men jag hade knappt sovit och de bara tjatade och surade. Äldsta låste in sig på rummet och ringde mamman och kallade mig jävla kärring. Orkade inte ens bli arg. Nu Frågade maken mig om de kan vara lediga med mig på påsklovet men jag har bokat i 4 dagar hos en kompis på hennes bondgård 15 mil härifrån. Herregud så skönt. Kan tänkas att vi bestämde det med almanackan framför oss ????????

Varför tar du hand om dem?
    De är stora nog att fixa mackor åt sig, och sen får deras pappa laga mat när han kommer hem.
    Jag hade låtit den bråka och gå lös på varann, när det blivit för mycket så hade jag slängt ut dem tills de lugnat ner sig.
  • Anonym (Ewa)

Svara bara:Nej,det går inte,jag har andra planer.Du kan väl själv ta hand om dina egna barn,jag fullt upp med mina egna.Säg ifrån !
  • Anonym (ullis)

Kallade hen dig för jävla kärring direkt till dig eller var det via mamman? Mamman borde i så fall tydligt säga ifrån direkt att det inte är okej att kalla dig för det. Pappan och mamma ska lära sina barn vad man får och inte får säga och till vem. Inte okej alls att kalla dig för det. Då kan de glömma att du ska vilja ta med dem på nåt igen om de får kalla dig vad fan som helst. 

Bra att du är förutseende och redan har bokat upp dig. Det är tråkigt det där att man måste vara förutseende för att inte bli trampad på. Efter ett tag lär man sig att känna igen mönstret för när det är dags att bli vaksam.
  • Phalaenopsis

Ursäkta jag borde ha svarat hur det blev. Barnen kom som de bestämt. Jag var sur och grinig då jag hakat upp mig mer och mer på att de bestämt över mitt huvud. Dessutom blev tvillingarna sjuka. Jag tog hand om bonusarna. Såg till att de fick mat och höll sams. Det var ungefär det jag orkade. Det var tjat om att åka skidor, åka på loppis och allt vad det var men jag orkade inte och fick till sist ryta i åt äldsta att sluta tjata. Det är jag inte stolt över men jag hade knappt sovit och de bara tjatade och surade. Äldsta låste in sig på rummet och ringde mamman och kallade mig jävla kärring. Orkade inte ens bli arg. Nu Frågade maken mig om de kan vara lediga med mig på påsklovet men jag har bokat i 4 dagar hos en kompis på hennes bondgård 15 mil härifrån. Herregud så skönt. Kan tänkas att vi bestämde det med almanackan framför oss ????????

Att ryta i att de skulle sluta tjata var väl en helt adekvat reaktion? Barnen visste mycket väl att du hade sjuka tvillingar och fullt upp. Varför klandrar du dig själv?

Tänk snarare: Ja!!! Jag stod upp för mig själv och deras syskon mot de små gnällspikarna. Nu när jag gjort det en gång kan jag göra det igen! Jag är inte deras dörrmatta!

Fast du kommer naturligtvis att ha "egna planer" väldigt ofta i framtiden, så att han får ta hand om sina egna barn. Som sig bör.

Svar på tråden Ha bonusbarnen "extra" hela tiden