• Dalens

Inte fått hjälp på akuten?

Min fråga är hur många som antingen är gravida eller har fått missfall, har blivit avvisade på akuten. (Pga av läkarbrist eller att de tycker man ska klara det själv?)

• Svar på tråden Inte fått hjälp på akuten?
  • JA77
    Dalens skrev 2018-03-05 10:21:33 följande:
    Men om man inte ens blir undersökt? Hur kan de då avgöra? Vissa fall kan faktiskt vara värre än andra, men jag tror generellt att missfall är väldigt låg prioriterat men det är min uppfattning
    Det är ju inte brådskande om man inte blöder massor. Missfall är lågpris för att det inte är akut. Det kan tas omhand på gynmottagningar, om ens det. 
  • JA77
    JA77 skrev 2018-03-05 13:53:28 följande:
    Det är ju inte brådskande om man inte blöder massor. Missfall är lågpris för att det inte är akut. Det kan tas omhand på gynmottagningar, om ens det. 
    Lågprio!
  • Akireb
    Dalens skrev 2018-03-05 10:23:31 följande:

Men du fick hjälp till slut? Jag förstår också att akuta värre fall går före, men som sagt jag undrar om det inte är lite väl låg prioriterat.

Det prioriteras inte om man inte har symptom som bär tas på allvar.

Jo visst, jag fick hjälp 7h senare men jag prioriterades inte. Helt förståeligt. Det var min första graviditet och jag var nybörjare och extra orolig för allt
  • Dalens
    Iowhannah skrev 2018-03-05 09:27:19 följande:

Jag förstår inte riktigt heller men om du är orolig för att du fått missfall så är det inte akuten du ska vända dig till, du ska ringa gynmottagningen och sen får de guida dig rätt.

Efter klockan 2100 så är det akuten som gäller, så är det väl överallt. De skickar sen vidare till Gyn
  • Dalens
    EpicNurse skrev 2018-03-05 11:15:07 följande:

För att man är utbildad och har triageunderlag att utgå ifrån för att man ska kunna fånga upp de som är riktigt dåliga, och de som skulle kunna bli väldigt dåliga.

Det är lite samma ?regler? som gäller för vad som är akut och inte även när man är gravid.

Tex Kraftig smärta

Väldigt riklig blödning (1-2 bindor i timmen)

Infektion

Kraftig Vätskebrist

Ja, missfall är lågt prioriterat. Det är inte öht akut om man inte håller på att förblöda eller har väldigt kraftig smärta.

Saker som små blödningar, molvärk, sjukdom i annan del av kroppen, oro, lite illamående, bruna flytningar osv är inte akut och kan ofta sållas bort från akuten av sjuksköterskan. Det krävs inte en undersökning för att avgöra att det inte är akut. Möjligen lite provtagning i vissa fall, men det räcker oftast! På så sätt får patienterna som faktiskt behöver akut omhändertagande snabbare hjälp.

Du svarade på min fråga som jag inte hade egentligen ställt men alltså de som väder kraftigt eller har kraftig smärta borde få hjälp?
  • Dalens
    Salmiakk skrev 2018-03-05 12:49:23 följande:

Men nu förstår jag inte, varför ska du till akuten i detta fall??

Efter 2100 hamnar man på akuten
  • Dalens
    Jemp skrev 2018-03-05 11:54:54 följande:

Frågan är varför du skulle vända dig till akuten i något av fallen?

Efter 2100 hamnar man på akuten
  • Dalens

[quote=78523032][quote-nick]Snuttis2 skrev 2018-03-05 10:27:56 följande:[/quote-nick]Vården kan sällan göra mkt i samband med tidiga missfall, dessa klarar kroppen generellt att hantera på egen hand. Känns viktigare att vårdtid finns till de senare fallen där komplikationsrisken ökar o den emotionella påfrestningen är större.[/

Svårt för någon annan att bedöma att någon har mer emotionell påfrestning än nån annan, man vet inte dennes bakgrund. O jag missfall före vecka tolv anses som tidigt men att få missfall i vecka 12 är en helt annan sak....

• Dalens

Men härligt att ingen verkar ha dålig erfarenhet! Det är faktiskt enormt fantastiskt! Men ganska intressant att det finns flera som verkar ge betydelse till min fråga: ex så verkar alla tro att det handlar om att det inte var ett akut fall.... inget som jag har skrivit. Konstigt det där att man antar vissa saker som inte ens har stått i frågan ä, likaså är det ganska oroväckande! Dessutom var inte frågan när man ska få hjälp på akuten....... det har jag ganska full förståelse för i övrigt...

• Snuttis2
    Dalens skrev 2018-03-05 21:01:56 följande:

[quote=78523032][quote-nick]Snuttis2 skrev 2018-03-05 10:27:56 följande:[/quote-nick]Vården kan sällan göra mkt i samband med tidiga missfall, dessa klarar kroppen generellt att hantera på egen hand. Känns viktigare att vårdtid finns till de senare fallen där komplikationsrisken ökar o den emotionella påfrestningen är större.[/

Svårt för någon annan att bedöma att någon har mer emotionell påfrestning än nån annan, man vet inte dennes bakgrund. O jag missfall före vecka tolv anses som tidigt men att få missfall i vecka 12 är en helt annan sak....

Absolut, men jag sa generellt!

För det är högst vanligt att många särskilt vid första graviditeten upplever anspänning o oro, och vill ha läkarkontakt vid minsta blödning, molvärk eller vid misstänkt missfall. jag tycker personligen att det inte är akut vård bara för att det är emotionellt påfrestande . Så länge kroppen hanterar det bra är det tyvärr främst en psykisk påfrestning som självklart behöver bearbetas men något som kan ske utanför akutvården!

O det säger jag med egen erfarenhet - då har jag själv haft två missfall ett före v 12 o ett efter v 12!
  • Jsv17

Jag var på gynakuten 2ggr under min graviditet, på SÖS, både ggr pga av blödningar. Jag blev väldigt väl bemött båda gångerna, ena gången hade de mycket och jag fick vänta länge, vilket var ok, andra gången fick jag hjälp fort då vi var i princip ensamma. Ingen har ifrågasatt vad jag gjorde där eller något sådant och man kontrollerade med vul. Nu var det inte jättetidigt, utan v.12 och 14.

Jag har en historia med MA och blödningarna var otroligt psykiskt påfrestande, dessutom rikliga (ena gången extremt) så det var därför jag åkte direkt till gynakuten och inte avvaktade.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • EpicNurse
    Dalens skrev 2018-03-05 20:58:31 följande:

Du svarade på min fråga som jag inte hade egentligen ställt men alltså de som väder kraftigt eller har kraftig smärta borde få hjälp?

Absolut. Sånt som behöver åtgärdas och som inte kan vänta till en icke akut tid!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • sorordiavolo

Yepp, fick min son för två månader sedan. Men när jag var gravid var ett helvete, fick kraftig magsår/magkatarr (vad dom misstänkte utan att göra en utredning på vad det var) och fick så seriösa anfall av det så att jag inte kunde andas eller tänka. Spydde och skrek på samma gång, så vi vände oss till akuten och försökte få en fast diagnos på vad det var. Men blev nekade hela tiden, blev även tillsagda att om det blev akut så skulle vi inte under några omständigheter ringa ambulans för dom var ingen taxi. Så jag är en av dom som blivit nekad vård, tråkigt och osäkert....

• Dalens
    sorordiavolo skrev 2018-03-09 21:35:09 följande:

Yepp, fick min son för två månader sedan. Men när jag var gravid var ett helvete, fick kraftig magsår/magkatarr (vad dom misstänkte utan att göra en utredning på vad det var) och fick så seriösa anfall av det så att jag inte kunde andas eller tänka. Spydde och skrek på samma gång, så vi vände oss till akuten och försökte få en fast diagnos på vad det var. Men blev nekade hela tiden, blev även tillsagda att om det blev akut så skulle vi inte under några omständigheter ringa ambulans för dom var ingen taxi. Så jag är en av dom som blivit nekad vård, tråkigt och osäkert....

Ja det är verkligen tråkigt och ibland känns det som att det tror att alla blivande mammor bara överdriver...

Och oavsett vad, kan jag tycka att man bör får hjälp

Hoppas det gick bra för dig
  • modsey

Finns sällan något de kan göra. Har arbetat på akuten i många år och träffat kvinnor med missfall många gånger. Extremt sällan har de funnits behov av egentlig medicinsk vård.

Svar på tråden Inte fått hjälp på akuten?