• Mamman2015

Vänner som inte grattar ens barn på födelsedagar

Hej

Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden. Ni småbarnsföräldrar; blir ni besvikna om era nära vänner inte uppmärksammar erat barn på sin födelsedag så som att skicka ett sms eller uppmärksamma det genom en kommentar på sociala medier tex?

• Svar på tråden Vänner som inte grattar ens barn på födelsedagar
  • Anonym (Fadern)
    Mamman2015 skrev 2018-03-07 19:23:42 följande:

Jag var nog väldigt otydligt när jag skrev inlägget. Självklart håller man inte reda på födelsedagar idag utan jag menar om man nämner det och ändå inte får ett grattis eller om man vet att ens vänner ser det på sociala medier men ändå inte skriver grattis.

Jag finns inte på sociala medier så jag ser aldrig dessa uppdateringar.
  • Kasperina

Jag var nog väldigt otydligt när jag skrev inlägget. Självklart håller man inte reda på födelsedagar idag utan jag menar om man nämner det och ändå inte får ett grattis eller om man vet att ens vänner ser det på sociala medier men ändå inte skriver grattis.

Alla jag känner som spenderar mycket tid på sociala medier gör det för att berätta för vänner och bekanta vad de pysslar med ifall de är intresserade, inte för att få uppmärksamhet.
    Jag tycker det är jättekonstigt och väldigt barnsligt att bli sur för en sån sak.
    Jag kollar FB flera ggr/dag men kan ändå missa även vänners födelsedagar pga att det är så mycket som händer i flödet, eller inte ha tid att kommentera just då och sen glömma bort det. 
  • Alexi
    Men vad är poängen med att gratulera en förälder för att deras barn fyller år? Totalt meningslöst ju. Och när jag ser folk på FB som lägger ut något om barnets födelsedag så "likar" jag ofta det men jag skriver väldigt sällan något. Just för att det känns så töntigt att gratulera ett barn på deras föräldrars FB.
  • Physalis

Nej jag har bara koll på min närmsta familjs födelsedagar. Resten märker jag bara av när jag blir bjuden på kalas eller genom facebooknotiser.

Hade nog inte gjort mer än likeat om någon förälder la ut att deras barn fyllde år. Jag hade antagit att det var riktat till släktingar snarare än till mig.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (dior)

Släpp det och lägg din energi på annat. Dina vänner har ett eget liv precis som du. 
  • TeresB
    Mamman2015 skrev 2018-03-07 07:06:16 följande:

Hej

Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden. Ni småbarnsföräldrar; blir ni besvikna om era nära vänner inte uppmärksammar erat barn på sin födelsedag så som att skicka ett sms eller uppmärksamma det genom en kommentar på sociala medier tex?

Nej de jag förväntar mig ett grattis av är mina syskon och mina föräldrar och samma på deras pappas sida.
  • TeresB

Ser jag på Fb eller insta att någon väns barn ( äldre som har eget konto) fyller år kan jag gratta dem på deras egna konto inte på min väns. Skulle jag träffa dem på stan och min vän säger att idag fyller Ida här 7 år så säger jag såklart grattis där och då!
  • Anonym (Ballerina)
    Annita skrev 2018-03-07 10:02:33 följande:

Jag fattar inte riktigt, vad menar du med små? Jag diskuterar väldigt mycket politik på Facebook. Har väl inte tagit emot dödshot men fått en del otrevliga kommetarer så jag vill inte blanda in dem i samma sammanhang faktiskt

Du tolkar mig totalt fel, min poäng är att alla barn födda efter Facebook är små!
  • Annita
    Anonym (Ballerina) skrev 2018-03-08 09:05:14 följande:
    Du tolkar mig totalt fel, min poäng är att alla barn födda efter Facebook är små!
    Nej, jag skrev ju att jag inte fattade riktigt hur du menade. Men ja, så är det väl. 

Jag tänkte mer att TS kanske menar barn som är typ 1-3 år gamla, och mina barn är nu 10 och 12 (men de har såklart inte egna fb-konton, kanske var det du menade?). Det brukar vara småbarnsföräldrar som lägger upp mest om sina barn tänkte jag. 
  • Mandel

Inget jag förväntar mig alls.
    Är glad om mina vänner kommer ihåg min födelsedag.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Wench85

Hej

Nej.

Men ser jag exempelvis en bild på barn med paket på sociala medier och min kompis skrivit att idag fyller barnet år, då brukar jag skriva att hen ska hälsa grattis. Missar jag det dock så är det inget jag funderar på.

Jag disktuerade faktiskt med min syster nyligen att vi inte alltid minns varandras barns födelsedagar. Vi står varandra väldigt nära och umgås ofta, men två av hennes tre barn vet jag bara att det fyller i början av en viss månad (det tredje fyller dagen innan henne så det minns jag). Hon kände likadant och det är inga konstigheter. Eftersom vi vill att barnen ska ha nära relationer med kusinerna påminner vi därför, exmeplvis genom att sms:a "Om ni vill ringa och gratta xx som fyller yy år idag är det bra om ni gör det mellan 16-18 för sen ska xx på träning". 

• Anonym (äa)

Det är löjligt att hänga upp sig på sånt.

• Anonym (dior)
    Anonym (Ballerina) skrev 2018-03-08 09:05:14 följande:
    Facebook startade 2004 och barn födda 2004 fyller alltså 14 år i år. Tycker du att det räknas som små barn?
  • Anonym (Ballerina)
    Anonym (dior) skrev 2018-03-08 13:25:51 följande:

Facebook startade 2004 och barn födda 2004 fyller alltså 14 år i år. Tycker du att det räknas som små barn?

I mångt och mycket, ja.
  • tusenordförsnö
    Hej
    Nej

Inget jag förväntar mig. Nästan bättre om de låter bli, så slipper jag skämmas lite när jag missar. Jag är sämst på sånt.
  • Alessia

Barnens födelsedagar är inte våra vänners angelägenhet. De uppmärksammas av föräldrar, syskon, far-morföräldrar. Det räcker.
    Det skulle bli ett sjusabla uppmärksammande och gratulerande om vänners barn ska med på listan!

Svar på tråden Vänner som inte grattar ens barn på födelsedagar