• Vinter16

    Fråga om sköldkörteln och graviditet..

    Hej!

    Ska starta ?bebisverkstan? om en månad vilket känns super spännande men efter ett läkarbesök idag fick jag reda på att mitt TSH låg på 6,7. Jag har inga symtom på detta men han sa att det var lite högt, gränsen går vid 5.

    Läkaren tyckte inte att någon medicinering behövdes sättas in men när jag berättade att jag ville bli gravid sa han att jag skulle lämna fler prover för att se om jag gör antikroppar mot min sköldkörtel.

    Nu har jag läst att man inte ska ligga över 2 om man ska bli gravid. Hur fort går det att få ner värdena? Jag antar att jag kommer få börja äta Levaxin. Kan man ens bli gravid om man har ett TSH värde på 6,7?

  • Svar på tråden Fråga om sköldkörteln och graviditet..
  • askyfullofstars

    Jag hade 3,3 i värde och blev rekommenderad Levaxin direkt. Efter 5 veckor ca hade det gått ner till 2,4, ytterligare 5 veckor låg det på 1 något. Jag hade inte försökt bli gravid med det värdet du har- det är på tok för högt!

  • Anonym (*)
    Vinter16 skrev 2018-03-07 20:22:37 följande:

    Hej!

    Ska starta ?bebisverkstan? om en månad vilket känns super spännande men efter ett läkarbesök idag fick jag reda på att mitt TSH låg på 6,7. Jag har inga symtom på detta men han sa att det var lite högt, gränsen går vid 5.

    Läkaren tyckte inte att någon medicinering behövdes sättas in men när jag berättade att jag ville bli gravid sa han att jag skulle lämna fler prover för att se om jag gör antikroppar mot min sköldkörtel.

    Nu har jag läst att man inte ska ligga över 2 om man ska bli gravid. Hur fort går det att få ner värdena? Jag antar att jag kommer få börja äta Levaxin. Kan man ens bli gravid om man har ett TSH värde på 6,7?


    Du kan bli gravid men alla kommer bli missfall.

    Du måste äta Levaxin. Du måste lämna blodprov regelbundet under graviditeten. För mig blir det missfall vid 2.0
  • Vinter16
    askyfullofstars skrev 2018-03-07 20:38:34 följande:

    Jag hade 3,3 i värde och blev rekommenderad Levaxin direkt. Efter 5 veckor ca hade det gått ner till 2,4, ytterligare 5 veckor låg det på 1 något. Jag hade inte försökt bli gravid med det värdet du har- det är på tok för högt!


    Så konstigt att läkaren inte satte in Levaxin direkt.. ska ringa imorgon och be om att få det!
  • Vinter16
    Anonym (*) skrev 2018-03-07 21:18:27 följande:

    Du kan bli gravid men alla kommer bli missfall.

    Du måste äta Levaxin. Du måste lämna blodprov regelbundet under graviditeten. För mig blir det missfall vid 2.0


    Oj! Då ska jag ta tag i detta redan imorgon och ringa läkaren.
  • Anonym (*)
    Vinter16 skrev 2018-03-07 21:53:24 följande:

    Oj! Då ska jag ta tag i detta redan imorgon och ringa läkaren.


    Gör det. Jag fick 7 missfall innan vi fick en utredning och fick veta felet. Nu är jag gravid i vecka 23. Fortfarande livrädd. Jag började på 50 och är på 125 nu. Min kompis började på 25 och hade 175 vid förlossningen. När bebisen var 6 månader hade hon 100. Så det måste följas noga. Du måste ha även under amning.
  • Pimpinellan

    På tok för högt tsh! I Sverige sätter fertilitetskliniker gränsen max 2,5 och utomlands vill de ha värdet ännu lägre. Jag fick höja dosen vid 2,1.

  • Anonym (H)

    Jag lånar tråden lite om det är ok! Vi tänkte också starta bebisverkstan snart och jag har ingen sköldkörtel alls. Mår bra av min Levaxin (äter 150), men har inte kontrollerat mina värden på mer än ett år. Tycker ni att jag borde kontrollera mina nuvarande värden för att undvika missfall? Blir ju nojig när man läser svaren här!

  • Pimpinellan
    Anonym (H) skrev 2018-03-07 23:02:23 följande:
    Jag lånar tråden lite om det är ok! Vi tänkte också starta bebisverkstan snart och jag har ingen sköldkörtel alls. Mår bra av min Levaxin (äter 150), men har inte kontrollerat mina värden på mer än ett år. Tycker ni att jag borde kontrollera mina nuvarande värden för att undvika missfall? Blir ju nojig när man läser svaren här!
    Ja, det borde du. Man får t.e.x inte göra IVF med tsh 3,0 så värdet är viktigt.
  • askyfullofstars
    Anonym (H) skrev 2018-03-07 23:02:23 följande:

    Jag lånar tråden lite om det är ok! Vi tänkte också starta bebisverkstan snart och jag har ingen sköldkörtel alls. Mår bra av min Levaxin (äter 150), men har inte kontrollerat mina värden på mer än ett år. Tycker ni att jag borde kontrollera mina nuvarande värden för att undvika missfall? Blir ju nojig när man läser svaren här!


    Ja, det borde du! Onödigt att chansa. Går snabbt att få svar dessutom!
  • Anonym (A)

    Det är ju jättehögt! Endokrinologen (alltså den del på sjukhuset som har hand om sköldkörtelproblem) här sa att gränsen för normala värden går vid 4,0. Mitt värde var på 4,3 så har fått en låg dos för barnets skull. Man vågar inte ge mer än 50 mg eftersom jag har hjärtproblem och Levaxin kan höja min puls ytterligare.

  • Vinter16
    Anonym (A) skrev 2018-03-08 19:45:32 följande:

    Det är ju jättehögt! Endokrinologen (alltså den del på sjukhuset som har hand om sköldkörtelproblem) här sa att gränsen för normala värden går vid 4,0. Mitt värde var på 4,3 så har fått en låg dos för barnets skull. Man vågar inte ge mer än 50 mg eftersom jag har hjärtproblem och Levaxin kan höja min puls ytterligare.


    Vad har du för värden nu när du äter 50 mg Levaxin? Enligt min läkare gör gränsen vid 5 men jag tycker det låter högt..
  • Anonym (*)
    Vinter16 skrev 2018-03-08 22:15:48 följande:

    Vad har du för värden nu när du äter 50 mg Levaxin? Enligt min läkare gör gränsen vid 5 men jag tycker det låter högt..


    Du ska inte titta på andra människors styrkor och värden. Dosen sätts individuellt. Alla har olika naturlig styrka från början och sen får man en styrka att matcha sin kropp med.
  • Anonym (A)
    Vinter16 skrev 2018-03-08 22:15:48 följande:

    Vad har du för värden nu när du äter 50 mg Levaxin? Enligt min läkare gör gränsen vid 5 men jag tycker det låter högt..


    Jag har precis fått det och inte tagit om proverna än, ska lämna om några veckor. Men jag tror inte de höjer den om värdet inte blir väldigt mycket högre, mitt hjärta flippar ut lite av medicinen men då har jag som sagt hjärtproblem!
Svar på tråden Fråga om sköldkörteln och graviditet..