• Smillafix

Avslag på uppehållstillstånd, hjälp hur skriver jag överklagan??

Jag och min man har fått avslag på vår ansökan om förlängning av hans uppehållstillstånd. Han beviljades sitt förra tidsbegränsade uppehållstillstånd med anknytning till sin f.d. sambo. Under tiden de väntade på beslutet hann de göra slut och han tänkte egentligen åka hem igen, men så träffades vi i somras och blev blixtförälskade! Nu ville han stanna i Sverige såklart så vi ändrade ansökan så han sökte uppehållstillstånd med anknytning till mig istället.

Nu har vi fått avslag med motiveringen att Migrationsverket anser att förhållandet med ex-sambon var ett skenförhållande. Tyvärr var de klantiga och han folkbokförde sig aldrig med sitt ex, av andra orsaker. Det var också några detaljer som skiljde sig åt i deras inervjuer, men det är ändå uppenbart när man läser protokollet att de känner varandra väl och vet mycket om varandra, och faktiskt är kära. Nu väljer beslutsfattaren att läsa protokollet som fan läser bibeln och har slagit ner på de där små detaljerna som bevis för att de inte alls hade en relation. Vi kan bevisa med foton, utdrag ur sms- och facebookkonversationer mm att de verkligen hade ett förhållande. Det borde väl räcka, eller..?

Dessutom säger de att jag och min man också har ett skenäktenskap med motivering att vi har en stor åldersskillnad, förhållandet har utvecklats snabbt (på några månader) några små detaljer han inte visste om mina halvsyskon jag inte har kontakt med

och så att vi inte svarade exakt lika på frågan om vi planerar barn (vi hade inte varit tillsammans så länge och hade inte riktigt bestämt något än...) Drömmer

Nu ska jag skriva en överklagan, men jag känner mig så villrådig om hur jag ska skriva.

Ni som har överklagat avslag på uppehållstillstånd, hur formulerade ni er? Vad skickade ni in för bevisning? Och hur gick det?

Jag funderar på om jag ska försöka skriva formellt juridiskt språk eller är det kanske t.o.m bättre att hålla en mer personlig ton. Ska jag bara berätta ur hjärtat hur det verkligen ligger till, enligt oss?

• Svar på tråden Avslag på uppehållstillstånd, hjälp hur skriver jag överklagan??
  • Anonym (M)
    Anonym (anneli) skrev 2018-03-09 12:55:56 följande:

Vad händer vid ett avslag? Är det NÅGON som faktiskt åker härifrån?......eller är det år ut och in med överklagan?

Många stannar. Problemet är att om de blir tagna av polisen vid senare tillfälle så måste de betala dyra böter vid hemlandets tullar. Med många skulle nog säga att det är värt att stanna, polisen går mycket sällan in och eskorterar ut människor.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (M) skrev 2018-03-09 14:18:33 följande:

polisen går mycket sällan in och eskorterar ut människor.

Det var nåt nytt. Av de 10 tal jag känner som fått resa hem har polisen hämtat de och satt de på flyg eller buss med en enkelbiljett från både sverige och norge.
  • Anonym (M)
    Anonym (Molly) skrev 2018-03-09 14:22:07 följande:

Det var nåt nytt. Av de 10 tal jag känner som fått resa hem har polisen hämtat de och satt de på flyg eller buss med en enkelbiljett från både sverige och norge.

Är det sant? Är inte det om man vistas illegalt för länge i ett land? Får man bara ett utvisningsbesked så får man väl åka hem själv? Eller kollar polisen att man verkligen har åkt hem?
  • Anonym (Molly)
    Anonym (M) skrev 2018-03-09 15:07:49 följande:

Är det sant? Är inte det om man vistas illegalt för länge i ett land? Får man bara ett utvisningsbesked så får man väl åka hem själv? Eller kollar polisen att man verkligen har åkt hem?

Av de jag känner åkte vissa fast i razzior. En som åkte hem med buss hade fått en tid och plats att infinna sig. Polisen stod och kollade. Tror det var utanför hans port .
  • Anonym (Molly)

Men han ville stanna i Sverige och vågade inte riskera något. Så han åkte hem och ansökte en gång till hemifrån. Hans sambo stannade i sverige och så småningom fick han komma tillbaka. Han var tvungen att stanna i sitt hemland i minst sex månader.

• Anonym (bubba)
    Anonym (Petra) skrev 2018-03-08 23:20:57 följande:

De kommer väl oavsett bo i olika länder nu, efter att han fått avslag. Det skulle se stabilare ut om de var tillsammans några år innan de gifte sig, om än i olika länder. De är varken det första eller sista paret som har distansförhållande i olika länder.

Han hade nog haft större chans till uppehållstillstånd så småningom då, istället för att omgående gifta sig och söka uppehållstillstånd.

Ja fast relationer blir väl knappast aldrig stabilare av distans.
  • Anonym (bubba)

Mycket märklig lagstiftning det där med relationsbaserat uppehållstillstånd. Vem bestämmer om en relation är tillräckligt "bra"? Måste man känna varandra väl? Tänk om man bara är kåta på varann? Eller tänk om man är asexuell men lever ihop som vänner? Eller om det är ett arrangerat äktenskap? Accepteras det? Eller måste det finnas romantik?

• Anonym (Molly)

Därför måste de ansöka på plats i sitt hemland och sen vänta ut tiden i minst sex månader.

Migrationsverket hoppas de ska ändra sig.

Precis som Tingsrätten hoppas att man ska ändra sig när man måste vänta sex månader från skilsmässoansökan.

• Kirenaj68
    Smillafix skrev 2018-03-08 17:19:14 följande:

Jag håller med om att det kan verka misstänkt på ytan och jag har läst att antalet skenäktenskap har ökat, och jag tycker såklart också att man ska få uppehållstillstånd på rätt grunder. Det är fult att ljuga och luras. Men verkligheten är oftast mer komplex än så och jag har ingen annan förklaring än att det faktiskt var så det gick till. Vi måste helt enkelt överbevisa dem om att vi talar sanning och därför ville jag be om råd om hur jag ska skriva överklagan för att vi ska ha störst chanser att vinna. Jag hoppades på att det skulle finnas någon här som har gått igenom samma sak och kunde berätta hur de gjorde och hur det gick för dem. Ungefär hur många sidor har man skickat in - ska jag sikta på 20 eller 250 sidor, och hur mycket bevisning och av vilket slag? Vi har hur mycket som helst av foton, videos, sms och facebook-chattar och det är väl bara frågan om hur känsliga de som sitter i Migrationsdomstolen är, hur intima bilder vill de ha som bevis på att det är äkta kärlek  :P

Migrationsverkets beslut är ju skrivet på väldigt formell juridisk svenska och de hänvisar till lagrum och domar, och detta är ju trots allt en överklagan som ska skickas till en domstol - det blir ju en rättegång med nämndemän osv, och jag känner mig så osäker på om jag ska falla in i samma språk och formulera mig på samma sätt... är det smart eller dumt att skriva mer personligt ur hjärtat och låta oss som människor och kärlekspar lysa fram, för att de ska få  en rättvis bild av oss?

Ni kan beskrivna ert förhållande hur rosenskimrande som helst. Det kommer inte att ändra på något.
  • Kirenaj68
    Smillafix skrev 2018-03-08 19:22:28 följande:

OK vet ni, jag trodde att detta var ett forum där man skulle kunna skriva och fråga om råd eller ha konstruktiva diskussioner men jag misstog mig. Här slösar jag bara bort min tid på rasistiska bondläppar, det är ju helt uppenbart. Jag tycker synd om er som sitter fast i era missunsamma kärlekslösa små liv, men det är ert problem ;)

Själv ska jag fokusera på att skriva en riktigt bra överklagan och jag känner mig säker på att vi kommer att vinna. Och om vi förlorar - ja då får vi bo i Marocko ett par år och det känns faktiskt helt ok det med!

Tack för mig!

Om du kan tänka dig att bo i Marocko är ju problemet löst.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (bubba) skrev 2018-03-10 00:14:47 följande:

Ja fast relationer blir väl knappast aldrig stabilare av distans.

Se stabilare ut, skrev jag ju...

De borde inte gift sig direkt när de träffades, utan haft ett förhållande några år först (om än på distans), så hade chanserna för honom att sedan få uppehållstillstånd varit betydligt större.

Nu blev ju resultatet distans plus att deras äktenskap inte är trovärdigt enligt migrationsverket.
  • Anonym (djävulens advokat)
    Anonym (bubba) skrev 2018-03-10 00:18:08 följande:

Mycket märklig lagstiftning det där med relationsbaserat uppehållstillstånd. Vem bestämmer om en relation är tillräckligt "bra"? Måste man känna varandra väl? Tänk om man bara är kåta på varann? Eller tänk om man är asexuell men lever ihop som vänner? Eller om det är ett arrangerat äktenskap? Accepteras det? Eller måste det finnas romantik?

Det handlar väl om varaktighet skulle jag tro. Om du blir kåt på någon och vill att denne ska stanna i Sverige pga det, skulle du då ta på dig försörjningsansvaret för denne? (Prostitution?) 

Att snabbt attraheras av någon och gifta sig ses med misstänksamma ögon eftersom det är ett vanligt sätt för främst män att få stanna i Sverige. Man ska ju inte bara vilja leva med någon medan man fortfarande är i den första förälskelsen, utan i många år framåt och det vet man ytterst sällan så där direkt. 

Jag och min man kände varandra i minst 12 år innan vi blev kära, ändå fanns det sidor av honom som jag inte visste om och vissa av dem ogillar jag. Vi har varit gifta i fem år nu och de sidorna kom fram mer och mer vartefter tiden gick, samma för mina mindre smickrande sidor. I början vill man ju visa sig från sin bästa sida och anstränger sig mer. 

Om man vill stanna i Sverige pga relationer är det viktigt att inte staten ska stå där med försörjningsansvaret om personen som kommer hit inte hittar ett jobb. Det räcker med alla flyktingar som vi måste försörja tills de själva kan det. 
  • Anonym (bubba)

UPPEHÅLLSTILLSTÅND PÅ GRUND AV ANKNYTNING

3 § Uppehållstillstånd ska, om inte annat följer av 17-17 b §§, ges till 

1. en utlänning som är make eller sambo till någon som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, 

3 a § Uppehållstillstånd får, om inte annat anges i 17 § andra stycket, ges till 

1. en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med en person som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges,

NÄR ANSÖKAN OM UPPEHÅLLSTILLSTÅND SKALL VARA GJORD

18 §/Upphör att gälla U:2019-07-20/ En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan.

- - -

Huvudregeln verkar vara att man en make/maka/sambo alltid beviljas uppehållstillstånd. Enda kruxet verkar vara att ansökan då behöver göras innan inresa i Sverige. Tolkar det som att ts partner behöver åka tillbaka till sitt hemland för att ansöka om uppehållstillstånd men att det då kommer att gå igenom

Det finns också en paragraf som reglerar uppehållstillstånd till någon som planerar att gifta sig/bli sambo med någon. Då verkar beviskraven på "seriositet" vara högre. Men den paragrafen torde inte vara tillämpbar på ts partner eftersom de redan är gifta.

Lagen verkar göra stor skillnad på de som redan är gifta/sammanboende och de som bara planerar att bli det. Den som redan är gift/sammanboende SKA enligt lag beviljas uppehållstillstånd medans den som bara planerar att gifta sig/bli sambo FÅR beviljas uppehållstillstånd. Kravet om seriositet gäller bara för dem som ännu inte är gifta eller sambo. Antar att redan existerande äktenskap och samboskap per se enligt lagen tolkas som seriösa varpå seriositet inte behöver utredas.

Hittar ingenting i lagtexten om "skenäktenskap". Hittar ingenting om att Migrationsverket kan, bör eller har skyldighet att utreda "skenäktenskap". Och hittar inte heller någonting om att gifta/sammanboende har någon skyldighet att delta i utredning gällande "skenäktenskap".

• Anonym (J)
    Anonym (Petra) skrev 2018-03-08 01:27:53 följande:

Varför gifte ni er efter att bara ha känt varandra i några månader? Och utan att ens vara överens om i fall ni ska skaffa barn eller inte? Det kan ju verka misstänkt, tänker jag. Normalt sett gör man ju inte så.

Ja du, jag var med om det. Vi var unga och galna och bestämde efter 3-4 månader att vi ville gifta oss. Jag tror vi hade varit tillsammans i 14 månader när vi gifte oss.
    Angående barn så trodde jag att han hade accepterat och ville samma sak, men flera år senare kröp det fram att han tagit för givet att tag skulle ändra mig. Så lever man med en idiot så kan man lätt luras att man är överens.
  • Anonym (Miv-anställd)
    Anonym (bubba) skrev 2018-03-10 09:27:59 följande:

UPPEHÅLLSTILLSTÅND PÅ GRUND AV ANKNYTNING

3 § Uppehållstillstånd ska, om inte annat följer av 17-17 b §§, ges till 

1. en utlänning som är make eller sambo till någon som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, 

3 a § Uppehållstillstånd får, om inte annat anges i 17 § andra stycket, ges till 

1. en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med en person som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges,

NÄR ANSÖKAN OM UPPEHÅLLSTILLSTÅND SKALL VARA GJORD

18 §/Upphör att gälla U:2019-07-20/ En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan.

- - -

Huvudregeln verkar vara att man en make/maka/sambo alltid beviljas uppehållstillstånd. Enda kruxet verkar vara att ansökan då behöver göras innan inresa i Sverige. Tolkar det som att ts partner behöver åka tillbaka till sitt hemland för att ansöka om uppehållstillstånd men att det då kommer att gå igenom

Det finns också en paragraf som reglerar uppehållstillstånd till någon som planerar att gifta sig/bli sambo med någon. Då verkar beviskraven på "seriositet" vara högre. Men den paragrafen torde inte vara tillämpbar på ts partner eftersom de redan är gifta.

Lagen verkar göra stor skillnad på de som redan är gifta/sammanboende och de som bara planerar att bli det. Den som redan är gift/sammanboende SKA enligt lag beviljas uppehållstillstånd medans den som bara planerar att gifta sig/bli sambo FÅR beviljas uppehållstillstånd. Kravet om seriositet gäller bara för dem som ännu inte är gifta eller sambo. Antar att redan existerande äktenskap och samboskap per se enligt lagen tolkas som seriösa varpå seriositet inte behöver utredas.

Hittar ingenting i lagtexten om "skenäktenskap". Hittar ingenting om att Migrationsverket kan, bör eller har skyldighet att utreda "skenäktenskap". Och hittar inte heller någonting om att gifta/sammanboende har någon skyldighet att delta i utredning gällande "skenäktenskap".

Se fetmarkerat. Om du ska hänvisa till lagtext bör du kanske läsa färdigt hela lagtexten först. 17 a § 1 pt. handlar om sken.
  • Anonym (bubba)
    Anonym (Miv-anställd) skrev 2018-03-10 11:56:08 följande:

Se fetmarkerat. Om du ska hänvisa till lagtext bör du kanske läsa färdigt hela lagtexten först. 17 a § 1 pt. handlar om sken.

Är lekman. Bra att du anmärker.

17 a § Uppehållstillstånd får vägras i sådana fall som avses i 3 §, om 

1. oriktiga uppgifter medvetet lämnats eller omständigheter medvetet förtigits som är av betydelse för att få uppehållstillståndet

Det står att migrationsverket FÅR vägra uppehållstillstånd, INTE att de SKA. Vilket torde betyda att migrationsverket får utreda misstänkta skenäktenskap men att de inte måste. Och bevisbördan borde vid redan existerande äktenskap/samboskap ligga på migrationsverket och utan några krav på medverkan från den ansökande.

Vad är ett "skenäktenskap" ens? Hittar inget om det i utlänningslagen. Har inte läst äktenskapsbalken (eller vad det nu kan heta) heller. Är sorter av äktenskap reglerat i lag? Krävs det romantik och kärlek (eller nåt annat) för att ett äktenskap ska klassas som "äkta" och "giltigt"?
Svar på tråden Avslag på uppehållstillstånd, hjälp hur skriver jag överklagan??