• Huruvida

Studenter som planerar första?

Hallå på er!

Jag är 29 år, pluggar på universitet på distans och planerar första barnet med sambon. Någon mer student som försöker bli gravid? Hur tänker ni med studier och graviditet, barn osv? Jag har ju inget sgi egentligen, då jag pluggat ett bra tag nu. Men vi har en del sparat, och tanken är att jag ska kunna plugga även när bebis kommer. OM det går. Det beror ju på så mycket det där. Någon som tänker samma, eller har gjort likadant? Hur gick det?

Har BIM runt den 25:e. Är otroligt förväntansfull. Har liksom väntat på detta så länge, haha. På att ens få börja försöka.

• Svar på tråden Studenter som planerar första?
  • Huruvida

Alltsååå vad trögt det går i väntan på BIM! Har haft ont i vänster bröst i några dagar och en konstig känsla i magen. Hoppas! Hur går det för er andra?

• nnnnnnnn
    smurfen 11 skrev 2018-03-16 10:32:08 följande:
    Shit vad mycket att hålla reda på! Jag kan inget om SGI, fl, dagar hit och dit, får nog ta det den dagen. Jag hade ett uppehåll på 6 veckor melan studiestart och jobb i vintras, var inskriven på af och akassan dock, vet inte om det hjälper något? Min SGI har nog dock inte varit skyhög ändå vet jag.

Tack för att du försöker bena ut lite:(
    Risken med att ta det när det kommer är att man inte gör ett medvetet val, utan bara kör på med det man tror att alla andra gör eller så man "måste" göra. Trots att det kan innebära att man får ut betydligt mindre tid ledigt och/eller pengar.
    Med lite planering kan man maximera ledighet + pengar och det är ju inte fel!

I god tid bör du kolla upp din SGI för det är stor skillnad på hur man kan/bör ta ut FL beroende på om:
    1) Ena föräldern har en OK/hög SGI och andra låg/ingen SGI
    2) Båda har ungefär samma SGI

Nummer 1 att diskutera är:
    * Hur länge vill ni vara hemma? Vill någon vara hemma heltid? Hur länge vill ni vara hemma tillsammans? Hur länge vill ni jobba deltid?
    Alltså, hur ni VILL ha det.

När man vet hur man vill ha det och även har tänkt på att det är bättre för både barnet och förhållandet att man delar lika på ledigheten och ansvaret för barnet. Så det kan vara bra att ta fördelningen på allvar, i början när allt är nytt för båda föräldrarna är det bra att vara hemma båda, sen kan man turas om.

Nummer 2 att diskutera är:
    * Hur får vi råd med att vara lediga så mycket som vi vill?
    Eller vad ska vi kompromissa med?

Och när det är dags att prata om pengarna, så är det bra att veta hur det är med SGI´n. För om det är så att den ena har låg och den andra har hög, så tjänar man på att den med högst SGI tar ut flest SGI-dagar.

• marvelbaby

Jag tror (och hoppashoppashoppas) på att jag fick en nidblödning igår. Brukar ha spottings enda fram till mens när de väl kommer, men igår fick jag rosa på pappret och precis när jag gav upp hoppet så försvann det illa kvickt. Aldrig varit med om något sådant med min mens.. Är överdrivet trött (somnade 21 i soffan igår och vaknade 8 i morse och kände som att en långtradare kört över mig), har lite ömma bröst och fryser ibland supermycket för att svettas nästa stund + att det sticker/värker i tjejmagen... Dessutom är mina hundar ovanligt närgångna och sover vid min mage... Lovat mig själv att inte testa förens på lördag om inte mensen kommer, men det är så jobbigt!!!! Hur går det för dig?

• smurfen 11
    nnnnnnnn skrev 2018-03-20 09:41:40 följande:
    Risken med att ta det när det kommer är att man inte gör ett medvetet val, utan bara kör på med det man tror att alla andra gör eller så man "måste" göra. Trots att det kan innebära att man får ut betydligt mindre tid ledigt och/eller pengar.
    Med lite planering kan man maximera ledighet + pengar och det är ju inte fel!

I god tid bör du kolla upp din SGI för det är stor skillnad på hur man kan/bör ta ut FL beroende på om:
    1) Ena föräldern har en OK/hög SGI och andra låg/ingen SGI
    2) Båda har ungefär samma SGI

Nummer 1 att diskutera är:
    * Hur länge vill ni vara hemma? Vill någon vara hemma heltid? Hur länge vill ni vara hemma tillsammans? Hur länge vill ni jobba deltid?
    Alltså, hur ni VILL ha det.

När man vet hur man vill ha det och även har tänkt på att det är bättre för både barnet och förhållandet att man delar lika på ledigheten och ansvaret för barnet. Så det kan vara bra att ta fördelningen på allvar, i början när allt är nytt för båda föräldrarna är det bra att vara hemma båda, sen kan man turas om.

Nummer 2 att diskutera är:
    * Hur får vi råd med att vara lediga så mycket som vi vill?
    Eller vad ska vi kompromissa med?

Och när det är dags att prata om pengarna, så är det bra att veta hur det är med SGI´n. För om det är så att den ena har låg och den andra har hög, så tjänar man på att den med högst SGI tar ut flest SGI-dagar.
    Anledningen till att jag tar det som det kommer är att jag en del sparat, och vi har haft svårt att få barn och jag känner att kämpa för barn blir nog det svåraste för oss, inte ekonomin. Förr levde jag ofta på lite pengar så vet hur det är också. Sambon har också en del sparat.

Det där om min SGI "finns" eller inte behöver jag ta med fk, hade eget företag förut där inkomsten inte alltid var hög, så vet att den inte kommer vara hög ändå. Så min sambo har bra mer pengar i SGI. Han kan ju inte vara hemma och amma dock:)

Förmodligen kommer barnet, om det kommer, under min studietid, så jag kommer inte jobba alls. Så jag antar jag får leva på lägsta SGI, är väl 5000 netto om jag fattar rätt...pplus sambons inkomst då. Så nej kommer nog inte ha råd att vara hemma så mycket man vill:)

Tack för all din info:)
  • nnnnnnnn
    smurfen 11 skrev 2018-03-20 10:20:48 följande:
    Anledningen till att jag tar det som det kommer är att jag en del sparat, och vi har haft svårt att få barn och jag känner att kämpa för barn blir nog det svåraste för oss, inte ekonomin. Förr levde jag ofta på lite pengar så vet hur det är också. Sambon har också en del sparat.

Det där om min SGI "finns" eller inte behöver jag ta med fk, hade eget företag förut där inkomsten inte alltid var hög, så vet att den inte kommer vara hög ändå. Så min sambo har bra mer pengar i SGI. Han kan ju inte vara hemma och amma dock:)

Förmodligen kommer barnet, om det kommer, under min studietid, så jag kommer inte jobba alls. Så jag antar jag får leva på lägsta SGI, är väl 5000 netto om jag fattar rätt...pplus sambons inkomst då. Så nej kommer nog inte ha råd att vara hemma så mycket man vill:)

Tack för all din info:)
    Även om din sambo inte kan vara hemma och amma så kan ni utnyttja att denne har en hög SGI och att ni får mer tid tillsammans.
    Om du tar ut dina dagar så stämmer det att du får några futtiga tusenlappar och sen är dagarna slut efter 6-7 mån.
    Om ni istället utnyttjar att din partner har en bra SGI så kommer du kunna vara hemma mycket längre och dessutom får ni mer pengar!
    Om han tar FL alla måndagar så kan han ta ut SGI-dagar lördag + söndag + måndag = får ut 3 SGI-dagar varje vecka = får säkert ut mer pengar än om man jobbar 100%. Då behöver du inte ta ut dina SGI-dagar under första året.

Läs även det jag skrev tidigare om att få längre semester.
  • Huruvida
    marvelbaby skrev 2018-03-20 09:42:41 följande:

Jag tror (och hoppashoppashoppas) på att jag fick en nidblödning igår. Brukar ha spottings enda fram till mens när de väl kommer, men igår fick jag rosa på pappret och precis när jag gav upp hoppet så försvann det illa kvickt. Aldrig varit med om något sådant med min mens.. Är överdrivet trött (somnade 21 i soffan igår och vaknade 8 i morse och kände som att en långtradare kört över mig), har lite ömma bröst och fryser ibland supermycket för att svettas nästa stund + att det sticker/värker i tjejmagen... Dessutom är mina hundar ovanligt närgångna och sover vid min mage... Lovat mig själv att inte testa förens på lördag om inte mensen kommer, men det är så jobbigt!!!! Hur går det för dig?

Åh vad jag förstår dig! Hade lovat mig själv samma sak, men testade både igår och idag haha. Givetvis negativt! Jag har en väldigt konstig känsla i magen ibland, har aldrig känt den förr. Som att det spänner och sticker lite. Hoppas hoppas för oss båda!
  • Huruvida
    nnnnnnnn skrev 2018-03-16 09:11:03 följande:

Tipsar även om ni säkert har koll på reglerna:

* Man kan vara hemma utan att ta ut FP, om man klarar sig ekonomiskt, hela första året utan att förlora sin SGI.

* Om man inte har någon SGI kan man såklart vara hemma hur länge man vill utan att ta ut FP...

* Det räcker att man pluggar 50% och tar CSN-bidraget för att skydda sin SGI efter första året.

Tips för dej som saknar eller har dålig SGI, men har en partner med SGI:

* Om partnern har en bra SGI, så kan man låta denne ta ut så många SGI-dagar som möjligt för att få bättre ekonomi.

* Om man tar FL från jobbet så får man ta ut SGI-dagar, men man måste inte vara 100% FL!

Taktik är viktigt om man vill maximera pengarna...

* Om man tar FL alla måndagar, så kan man ta ut fulla SGI-dagar även över helgen.

Tex partnern är hemma varje måndag och förlorar 20% inkomst. Samtidigt tar denne ut 3 st SGI-dagar varje vecka, lörd+sön + mån. Då får man alltså ut minst 12 SGI-dagar varje månad.

Räkna på det och se om det betyder att ni får ut mer pengar än om partnern arbetar 100%.

* Är man arbetsfri 5 dagar i rad tex vid klämdagar, så får man ta ut SGI-dagar även utan att begära FL från jobbet. Man jobbar alltså 100% och tar ut full SGI-dag på lediga dagar!

Det spelar ingen roll varför man är ledig, den enda spärren är att man inte får ha semester från jobbet och att arbetsgivaren kan intyga att man inte varit på plats och arbetat om FK kollar, så man får inte smygjobba hemifrån eller så...

Det betyder att man kan ta taktikdagar i samband med påsk, jul osv.

Så är man ledig tex lör + sön + mån är klämdag + tis är röd dag så passa på att lägg in komp.ledighet eller FL även onsdag. 1 dag ledigt från jobbet och 5 SGI-dagar från FK.

Semester?

* Man kan prata med AG (arbetsgivaren) om man kan ta FL istället för semester.

Det kan vara så att man får semesterersättningen+ semesterlönen utbetald + att man kan ta SGI-dagar från FK samtidigt.

* Annars kan man spara semestern till senare tex när barnen är större och man inte har FL-dagar kvar.

* Ett tips för att maximera utbetalningarna under semester: Om man tex måste ta ut 3 veckors semester, men vill vara ledig 5 veckor, så kan man ta FL mån-tis och semester ons-fre under 5 veckor. Då tar man ut SGI-dagar över helgen och får ut 4 SGI-dagar + 3 semesterdagar varje vecka under 5 veckor = bra lön ut!

ALla dessa trix är till för att man ska få ut så mycket pengar som möjligt för SGI-dagarna. Istället för att låta den som inte har SGI ta ut dem och de är värda 250 kr/dag så kan den andre ta ut dem och de är värda upp till 1000 kr/dag. Då kan man spara både dagar och pengar samtidigt! = frihet att vara hemma längre eller få ut mer pengar att röra sig med.

Tänk på att när barnet fyller 4 år får man bara ha 96 FP-dagar sparade, så använd upp alla dagar utom 96 före barnet fyller 4.

Om du inte har någon SGI nu, så fundera på vad som är bäst för dej och er - att du är hemma men partnern med SGI tar ut dagarna och du inte tar ut några dagar och du ger bort dina dagar till partnern. ELler ska du spara dina dagar tills du höjt din SGI? Säg att du hinner plugga klart och jobba 100% i 8 månader, då kan du ta ut dina SGI-dagar med full ersättning. Är det rimligt att du hinner det innan barnet fyller 4 och många dagar försvinner? Om svaret är Ja, så spara dina dagar. Är svaret Nej, så skriver du över en del av dina dagar till partnern. Tänk på att din partner kanske vill vara hemma på heltid när du börjar arbeta efter studierna?

Jag kanske är superkorkad nu, men det du menar är alltså att båda är hemma men det är den med högst sgi som får föräldrapenning under den tiden?
  • nnnnnnnn
    Huruvida skrev 2018-03-20 10:41:37 följande:
    Jag kanske är superkorkad nu, men det du menar är alltså att båda är hemma men det är den med högst sgi som får föräldrapenning under den tiden?
    Ja!

Extra bra ekonomiskt blir det ifall den med högst SGI jobbar tex 80% och sedan tar ut SGI-dagar över helgen tex lördag + söndag + måndag tar man FP och sen jobbar man tis-fre.

Annars kan den som jobbar 100% ta ut SGI-dagar tex under semestern (varva semester och FL så man får ut SGI-dagar över helgen)

Eller ta ut FL lite här och där för att få 5 arbetsfria dagar i rad tex vid röda dagar och klämdagar, då kan man jobba nästan 100% och ändå få ut 5 SGI-dagar här och där. Man kan även vara komp.ledig och då få ut 100% lön + 5 SGI-dagar.

Jag räknar med att dessa extrapengar går till det gemensamma! Inte att den ena har skitmycket pengar och den andre inga...
  • Huruvida
    nnnnnnnn skrev 2018-03-20 10:51:01 följande:

Ja!

Extra bra ekonomiskt blir det ifall den med högst SGI jobbar tex 80% och sedan tar ut SGI-dagar över helgen tex lördag + söndag + måndag tar man FP och sen jobbar man tis-fre.

Annars kan den som jobbar 100% ta ut SGI-dagar tex under semestern (varva semester och FL så man får ut SGI-dagar över helgen)

Eller ta ut FL lite här och där för att få 5 arbetsfria dagar i rad tex vid röda dagar och klämdagar, då kan man jobba nästan 100% och ändå få ut 5 SGI-dagar här och där. Man kan även vara komp.ledig och då få ut 100% lön + 5 SGI-dagar.

Jag räknar med att dessa extrapengar går till det gemensamma! Inte att den ena har skitmycket pengar och den andre inga...

Det här var riktigt bra tips då jag faktiskt inte tänkt på det. Tack så mycket!
  • smurfen 11
    nnnnnnnn skrev 2018-03-20 10:34:36 följande:
    Även om din sambo inte kan vara hemma och amma så kan ni utnyttja att denne har en hög SGI och att ni får mer tid tillsammans.
    Om du tar ut dina dagar så stämmer det att du får några futtiga tusenlappar och sen är dagarna slut efter 6-7 mån.
    Om ni istället utnyttjar att din partner har en bra SGI så kommer du kunna vara hemma mycket längre och dessutom får ni mer pengar!
    Om han tar FL alla måndagar så kan han ta ut SGI-dagar lördag + söndag + måndag = får ut 3 SGI-dagar varje vecka = får säkert ut mer pengar än om man jobbar 100%. Då behöver du inte ta ut dina SGI-dagar under första året.

Läs även det jag skrev tidigare om att få längre semester.
    Tack för alla dina tips, du verkar ha gjort detta innan!

Bra det där med att båda är hemma men den som tjänar mest tar ut SGI...:)

Men får man inte ersättning i ett år? Bara 6-7 månader?
  • nnnnnnnn
    smurfen 11 skrev 2018-03-21 10:17:23 följande:

Varje förälder får 240 FP-dagar = 195 st SGI-dagar + 45 lågnivådagar.
    Dessa får man använda hur man vill.

Under barnets första år behöver man inte ta ut en enda FP-dag, om man klarar sig ekonomiskt.

När barnet fyllt 1 år måste man ha sysselsättning 100%.
    Det kan vara att man pluggar minst 50% med CSN-bidrag, att man jobbar 100%, att man jobbar deltid + tar ut FP de dagar man inte jobbar tex arbetar 60% och tar ut 2 heldagar FP, eller att man tar ut 5 st FP-dagar varje vecka. Gör man detta så behåller man sin SGI. Har man ingen SGI behöver man inte bry sig om denna regel.

Behöver man ta ut 7 st FP-dagar varje vecka för att klara sig ekonomiskt, så räcker 240 dagar nästan 8 månader. Men då är 1,5 av dessa månader lågnivå-dagar och då får man bara 250 kr/dag = ca 5000 kr efter skatt...

Klarar man sig utan att ta ut några dagar första året så kan man vara hemma betydligt mycket längre!

Så allt beror på hur mycket man kan spara före barnet kommer, hur man kan fixa till det med sin partner tex om denne har hög SGI så kan denne ta ut SGI-dagar och ge dej pengarna = du kan vara hemma längre osv.

Tex vissa behöver inte ta ut semester alls. Man kan höra med arbetsgivaren! Vissa betalar ut semesterpengarna om man inte tar semester utan bara tar FL. Så då kan partnern ta FL under semestern. Få semesterpengarna utbetalade + ta ut så många SGI-dagar som möjligt under ledigheten = nästan 2 fulla löner!

• nnnnnnnn
    smurfen 11 skrev 2018-03-21 10:17:23 följande:

Man har snappat upp lite här och där under de 15 år vi tagit ut FL.
    Och sen ångrar man ju lite att man inte kollat upp mer innan första barnet kom, vi försökte maxa uttaget av dagar på maken som hade högre lön då, men kunde inte alla undantag som "5-dagars-regeln" (arbetsfri 5 dagar = kan ta ut full SGI-dagar trots att man jobbar 100% och inte förlorar någon lön) och liknande...
Svar på tråden Studenter som planerar första?