smurfen 11 skrev 2018-03-16 10:32:08 följande:
Shit vad mycket att hålla reda på! Jag kan inget om SGI, fl, dagar hit och dit, får nog ta det den dagen. Jag hade ett uppehåll på 6 veckor melan studiestart och jobb i vintras, var inskriven på af och akassan dock, vet inte om det hjälper något? Min SGI har nog dock inte varit skyhög ändå vet jag.
Tack för att du försöker bena ut lite:(
Risken med att ta det när det kommer är att man inte gör ett medvetet val, utan bara kör på med det man tror att alla andra gör eller så man "måste" göra. Trots att det kan innebära att man får ut betydligt mindre tid ledigt och/eller pengar.
Med lite planering kan man maximera ledighet + pengar och det är ju inte fel!
I god tid bör du kolla upp din SGI för det är stor skillnad på hur man kan/bör ta ut FL beroende på om:
1) Ena föräldern har en OK/hög SGI och andra låg/ingen SGI
2) Båda har ungefär samma SGI
Nummer 1 att diskutera är:
* Hur länge vill ni vara hemma? Vill någon vara hemma heltid? Hur länge vill ni vara hemma tillsammans? Hur länge vill ni jobba deltid?
Alltså, hur ni VILL ha det.
När man vet hur man vill ha det och även har tänkt på att det är bättre för både barnet och förhållandet att man delar lika på ledigheten och ansvaret för barnet. Så det kan vara bra att ta fördelningen på allvar, i början när allt är nytt för båda föräldrarna är det bra att vara hemma båda, sen kan man turas om.
Nummer 2 att diskutera är:
* Hur får vi råd med att vara lediga så mycket som vi vill?
Eller vad ska vi kompromissa med?
Och när det är dags att prata om pengarna, så är det bra att veta hur det är med SGI´n. För om det är så att den ena har låg och den andra har hög, så tjänar man på att den med högst SGI tar ut flest SGI-dagar.