• Huruvida

Studenter som planerar första?

Hallå på er!

Jag är 29 år, pluggar på universitet på distans och planerar första barnet med sambon. Någon mer student som försöker bli gravid? Hur tänker ni med studier och graviditet, barn osv? Jag har ju inget sgi egentligen, då jag pluggat ett bra tag nu. Men vi har en del sparat, och tanken är att jag ska kunna plugga även när bebis kommer. OM det går. Det beror ju på så mycket det där. Någon som tänker samma, eller har gjort likadant? Hur gick det?

Har BIM runt den 25:e. Är otroligt förväntansfull. Har liksom väntat på detta så länge, haha. På att ens få börja försöka.

• Svar på tråden Studenter som planerar första?
  • Huruvida
    hallonnpaj skrev 2018-03-09 20:34:33 följande:

Jag läser också på universitetet. Har läst lite mer än halva lärarutbildningen (av 5 år). Jag tror jag ska ta studieuppehåll ett år när det tar sig. Kanske läsa till en början om det går men osäker, lutar åt uppehåll.

Slutade med piller i december. Bim nu på söndag så håller tummar. Har haft symtom alla andra månader men inget nu. Förutom att jag fick en blodblandad flytning igår morse och nu imorse som slutat. Ingen aning vad det är och aldrig haft så tidigare innan mens.

Lycka till ni andra!! :)

Välkommen! Ja jag känner lika, går det så går det och om inte så gör det inte, haha. Har stött på så många som anser att man måste ha fast jobb innan man tänker barn, men jag håller inte med, känner att det passar oss bra nu. Oj så spännande! Jag har antagligen äl på söndag jag. Låt oss veta hur det går!
  • smurfen 11
    Huruvida skrev 2018-03-09 19:27:08 följande:
    Det beror ju på hur barnet är, vissa är ju superlugna och lättsamma medan andra inte är det, haha. Men du borde ju kunna läsa på halvtid? Det gör jag nu iallafall, men då läser jag kurser och inget fast program.
    Jo sant, det beror på hur bebisen är. Fast man nåste väl säga till om uppehåll innan bebisen kommer?

Ingen aning om jag kan läsa på halvtid...blir å kolla upp, jag läser ju program med praktik inblandat också.
  • hallonnpaj

Mensen dök upp för mig igår. Var första månaden utan symtom så kan iallafall hoppas att p-pillrena gått ur kroppen nu. Jag tror på nästa månad! :)

• Huruvida
    hallonnpaj skrev 2018-03-11 22:26:02 följande:

Mensen dök upp för mig igår. Var första månaden utan symtom så kan iallafall hoppas att p-pillrena gått ur kroppen nu. Jag tror på nästa månad! :)

Jädrans! Håller tummarna för nästa månad :).
  • marvelbaby
    Jag är student, läser termin 6 på ämneslärarprogrammet och har BIM när som helst (oregelbunden mens) + gravidsymptom!! Har en del sparat, sambon är färdigutbildad och jobbar heltid som skattejurist, så det ekonomiska blir inga problem Satsar dock fortfarande på att inte pausa studierna oavsett när det tar sig eftersom jag längtar efter examen och att få komma ut i arbetslivet. Funkar det inte så funkar det inte, då är jag mammaledig (utan SGI).

Såg att vissa diskuterade att studera på halvtid. Har tänkt att man kan registrera sig och söka CSN för 25 eller 50% och sen göra sitt bästa på kursen, kanske bara satsa på att klara tentan eller få ihop poäng via seminarier eller liknande. Tror sånt går att lösa. Då kan man plugga lite extra sen när barnet börjar på förskolan, och inte ha hamnat efter utan att för den delen behövt plugga 100% under första tiden med bebis.
  • nnnnnnnn

Tipsar även om ni säkert har koll på reglerna:

* Man kan vara hemma utan att ta ut FP, om man klarar sig ekonomiskt, hela första året utan att förlora sin SGI.

* Om man inte har någon SGI kan man såklart vara hemma hur länge man vill utan att ta ut FP...

* Det räcker att man pluggar 50% och tar CSN-bidraget för att skydda sin SGI efter första året.

Tips för dej som saknar eller har dålig SGI, men har en partner med SGI:
    * Om partnern har en bra SGI, så kan man låta denne ta ut så många SGI-dagar som möjligt för att få bättre ekonomi.

* Om man tar FL från jobbet så får man ta ut SGI-dagar, men man måste inte vara 100% FL!
    Taktik är viktigt om man vill maximera pengarna...

* Om man tar FL alla måndagar, så kan man ta ut fulla SGI-dagar även över helgen.
    Tex partnern är hemma varje måndag och förlorar 20% inkomst. Samtidigt tar denne ut 3 st SGI-dagar varje vecka, lörd+sön + mån. Då får man alltså ut minst 12 SGI-dagar varje månad.
    Räkna på det och se om det betyder att ni får ut mer pengar än om partnern arbetar 100%.

* Är man arbetsfri 5 dagar i rad tex vid klämdagar, så får man ta ut SGI-dagar även utan att begära FL från jobbet. Man jobbar alltså 100% och tar ut full SGI-dag på lediga dagar!
    Det spelar ingen roll varför man är ledig, den enda spärren är att man inte får ha semester från jobbet och att arbetsgivaren kan intyga att man inte varit på plats och arbetat om FK kollar, så man får inte smygjobba hemifrån eller så...
    Det betyder att man kan ta taktikdagar i samband med påsk, jul osv.
    Så är man ledig tex lör + sön + mån är klämdag + tis är röd dag så passa på att lägg in komp.ledighet eller FL även onsdag. 1 dag ledigt från jobbet och 5 SGI-dagar från FK.

Semester?
    * Man kan prata med AG (arbetsgivaren) om man kan ta FL istället för semester.
    Det kan vara så att man får semesterersättningen+ semesterlönen utbetald + att man kan ta SGI-dagar från FK samtidigt.
    * Annars kan man spara semestern till senare tex när barnen är större och man inte har FL-dagar kvar.
    * Ett tips för att maximera utbetalningarna under semester: Om man tex måste ta ut 3 veckors semester, men vill vara ledig 5 veckor, så kan man ta FL mån-tis och semester ons-fre under 5 veckor. Då tar man ut SGI-dagar över helgen och får ut 4 SGI-dagar + 3 semesterdagar varje vecka under 5 veckor = bra lön ut!

ALla dessa trix är till för att man ska få ut så mycket pengar som möjligt för SGI-dagarna. Istället för att låta den som inte har SGI ta ut dem och de är värda 250 kr/dag så kan den andre ta ut dem och de är värda upp till 1000 kr/dag. Då kan man spara både dagar och pengar samtidigt! = frihet att vara hemma längre eller få ut mer pengar att röra sig med.

Tänk på att när barnet fyller 4 år får man bara ha 96 FP-dagar sparade, så använd upp alla dagar utom 96 före barnet fyller 4.

Om du inte har någon SGI nu, så fundera på vad som är bäst för dej och er - att du är hemma men partnern med SGI tar ut dagarna och du inte tar ut några dagar och du ger bort dina dagar till partnern. ELler ska du spara dina dagar tills du höjt din SGI? Säg att du hinner plugga klart och jobba 100% i 8 månader, då kan du ta ut dina SGI-dagar med full ersättning. Är det rimligt att du hinner det innan barnet fyller 4 och många dagar försvinner? Om svaret är Ja, så spara dina dagar. Är svaret Nej, så skriver du över en del av dina dagar till partnern. Tänk på att din partner kanske vill vara hemma på heltid när du börjar arbeta efter studierna?

• nnnnnnnn
    marvelbaby skrev 2018-03-16 08:46:22 följande:
    Jag är student, läser termin 6 på ämneslärarprogrammet och har BIM när som helst (oregelbunden mens) + gravidsymptom!! Har en del sparat, sambon är färdigutbildad och jobbar heltid som skattejurist, så det ekonomiska blir inga problem smile1.gif Satsar dock fortfarande på att inte pausa studierna oavsett när det tar sig eftersom jag längtar efter examen och att få komma ut i arbetslivet. Funkar det inte så funkar det inte, då är jag mammaledig (utan SGI).

Såg att vissa diskuterade att studera på halvtid. Har tänkt att man kan registrera sig och söka CSN för 25 eller 50% och sen göra sitt bästa på kursen, kanske bara satsa på att klara tentan eller få ihop poäng via seminarier eller liknande. Tror sånt går att lösa. Då kan man plugga lite extra sen när barnet börjar på förskolan, och inte ha hamnat efter utan att för den delen behövt plugga 100% under första tiden med bebis.
    DU måste plugga 50% för att få CSN.

klistrar in en bild från CSN

• marvelbaby
    nnnnnnnn skrev 2018-03-16 09:12:25 följande:
    DU måste plugga 50% för att få CSN.

klistrar in en bild från CSN

Vet inte om samma regler gäller då, men det jag menar är att man registrerar sig vid uni för 100% studier, men söker bara CSN för den mängden man ämnar ta poäng för, annars blir man ju återbetalningsskyldig. Nu kanske man bara kan söka CSN för 50%, jag har faktiskt aldrig sökt mindre än för 100% så jag vet inte. 

Försöker illustrera med exempel:
    Jag får min bebis i augusti, med kursstart i september. Jag är anmäld och registrerad vid universitetet för att studera 100% den terminen, dvs 30 hp. Dock vill jag ta det lugnare och fokusera på bebis, så för att inte riskera att bli återbetalningsskyldig eller bli nekad CSN kommande termin, så söker jag bara för 50% dvs att jag ska klara 15hp. Då kan man planera vilka tentor, seminarium eller uppgifter man behöver klara för att få halva CSN utbetalat. Sen när man känner att man är redo, kan man examineras för de resterande 15hp en annan termin och i praktiken då läsa 150%. Då hamnar man inte efter, vilket jag har förstått att vissa inte vill, och ändå har mer tid över till bebis och sig själv. 
  • smurfen 11
    marvelbaby skrev 2018-03-16 08:46:22 följande:
    Jag är student, läser termin 6 på ämneslärarprogrammet och har BIM när som helst (oregelbunden mens) + gravidsymptom!! Har en del sparat, sambon är färdigutbildad och jobbar heltid som skattejurist, så det ekonomiska blir inga problem Satsar dock fortfarande på att inte pausa studierna oavsett när det tar sig eftersom jag längtar efter examen och att få komma ut i arbetslivet. Funkar det inte så funkar det inte, då är jag mammaledig (utan SGI).

Jag skulle inte heller vilja pausa, men tror det blir så ändå. Det krävs ju mycket av studier, och så då en bebis på det... Min sambo kan säkert ta ut dagar dock, och har bra lön, och jag har en hel del sparat så är inte så orolig för det ekonomiska, van att leva på liten fot:) Jag är mer orolig att inte hinna med allt.
  • smurfen 11
    nnnnnnnn skrev 2018-03-16 09:11:03 följande:

Tipsar även om ni säkert har koll på reglerna:

* Man kan vara hemma utan att ta ut FP, om man klarar sig ekonomiskt, hela första året utan att förlora sin SGI.

* Om man inte har någon SGI kan man såklart vara hemma hur länge man vill utan att ta ut FP...

* Det räcker att man pluggar 50% och tar CSN-bidraget för att skydda sin SGI efter första året.

Tips för dej som saknar eller har dålig SGI, men har en partner med SGI:
    * Om partnern har en bra SGI, så kan man låta denne ta ut så många SGI-dagar som möjligt för att få bättre ekonomi.

* Om man tar FL från jobbet så får man ta ut SGI-dagar, men man måste inte vara 100% FL!
    Taktik är viktigt om man vill maximera pengarna...

* Om man tar FL alla måndagar, så kan man ta ut fulla SGI-dagar även över helgen.
    Tex partnern är hemma varje måndag och förlorar 20% inkomst. Samtidigt tar denne ut 3 st SGI-dagar varje vecka, lörd+sön + mån. Då får man alltså ut minst 12 SGI-dagar varje månad.
    Räkna på det och se om det betyder att ni får ut mer pengar än om partnern arbetar 100%.

* Är man arbetsfri 5 dagar i rad tex vid klämdagar, så får man ta ut SGI-dagar även utan att begära FL från jobbet. Man jobbar alltså 100% och tar ut full SGI-dag på lediga dagar!
    Det spelar ingen roll varför man är ledig, den enda spärren är att man inte får ha semester från jobbet och att arbetsgivaren kan intyga att man inte varit på plats och arbetat om FK kollar, så man får inte smygjobba hemifrån eller så...
    Det betyder att man kan ta taktikdagar i samband med påsk, jul osv.
    Så är man ledig tex lör + sön + mån är klämdag + tis är röd dag så passa på att lägg in komp.ledighet eller FL även onsdag. 1 dag ledigt från jobbet och 5 SGI-dagar från FK.

Semester?
    * Man kan prata med AG (arbetsgivaren) om man kan ta FL istället för semester.
    Det kan vara så att man får semesterersättningen+ semesterlönen utbetald + att man kan ta SGI-dagar från FK samtidigt.
    * Annars kan man spara semestern till senare tex när barnen är större och man inte har FL-dagar kvar.
    * Ett tips för att maximera utbetalningarna under semester: Om man tex måste ta ut 3 veckors semester, men vill vara ledig 5 veckor, så kan man ta FL mån-tis och semester ons-fre under 5 veckor. Då tar man ut SGI-dagar över helgen och får ut 4 SGI-dagar + 3 semesterdagar varje vecka under 5 veckor = bra lön ut!

ALla dessa trix är till för att man ska få ut så mycket pengar som möjligt för SGI-dagarna. Istället för att låta den som inte har SGI ta ut dem och de är värda 250 kr/dag så kan den andre ta ut dem och de är värda upp till 1000 kr/dag. Då kan man spara både dagar och pengar samtidigt! = frihet att vara hemma längre eller få ut mer pengar att röra sig med.

Tänk på att när barnet fyller 4 år får man bara ha 96 FP-dagar sparade, så använd upp alla dagar utom 96 före barnet fyller 4.

Om du inte har någon SGI nu, så fundera på vad som är bäst för dej och er - att du är hemma men partnern med SGI tar ut dagarna och du inte tar ut några dagar och du ger bort dina dagar till partnern. ELler ska du spara dina dagar tills du höjt din SGI? Säg att du hinner plugga klart och jobba 100% i 8 månader, då kan du ta ut dina SGI-dagar med full ersättning. Är det rimligt att du hinner det innan barnet fyller 4 och många dagar försvinner? Om svaret är Ja, så spara dina dagar. Är svaret Nej, så skriver du över en del av dina dagar till partnern. Tänk på att din partner kanske vill vara hemma på heltid när du börjar arbeta efter studierna?

Shit vad mycket att hålla reda på! Jag kan inget om SGI, fl, dagar hit och dit, får nog ta det den dagen. Jag hade ett uppehåll på 6 veckor melan studiestart och jobb i vintras, var inskriven på af och akassan dock, vet inte om det hjälper något? Min SGI har nog dock inte varit skyhög ändå vet jag.

Tack för att du försöker bena ut lite:(
Svar på tråden Studenter som planerar första?