• mrsLina

    Bensin/diesel

    Hej! Min man och jag ska köpa ny bil.

    Han är väldigt inne på diesel, jag får tips runt om mig att vara försiktig med tanke på diskussionerna om skatt på diesel bilar om och isåfall när det lär införas.

    Vad tror ni? Värt att chansa på diesel eller kommer de bli ett helvete senare?

  • Svar på tråden Bensin/diesel
  • Tecum

    Det sägs att nya dieselbilar ska slippa pålagor och restriktioner då de har låga utsläpp. Men vem vet, för några år sedan uppmuntrades diesel som bränsle då de bilarna var snålare. Idag känns bensin säkrare.

  • snedtak

    Jag skulle också fråga er hur mycket och hur långa sträckor ni kör. Många mil och långa sträckor, då kan diesel kanske vara ett alternativ. En ny dieselskatt kommer det troligen inte bli eftersom fordonsskatten ändras 1 juli i år och innehåller bland annat ett dieseltillägg (även om den stora ändringen är att skatten på bilar beror på hur mycket koldioxid de släpper ut). Har ni mycket stadskörning och sträckor på ett par kilometer skulle jag absolut satsa på en bensinhybrid.

  • Rataxes

    Jag kör skattebefriat. (30+) och bryr mig inte så värst.


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • mrsLina

    Min man kommer vara den som kör mest. Ca 1.2 mil om dagen de flesta dagar. Några gånger om året kommer vi köra hem till hemstaden som är 85 mil bort.

    Min man känner sig lugn med diesel och säger att om vi köper en bil som är några år gamla så behåller vi den till den går i graven, och de kan jag tänka mig också men de jag är orolig över är att det kommer införas skyhöga skatter på dieselbilar om ngt år och har då inte möjligheten att sälja bort skiten. Eller att typ sthlm får man inte köra igenom då pågrund av miljökraven.

  • snedtak
    mrsLina skrev 2018-03-10 19:34:02 följande:
    Min man kommer vara den som kör mest. Ca 1.2 mil om dagen de flesta dagar. Några gånger om året kommer vi köra hem till hemstaden som är 85 mil bort.
    Min man känner sig lugn med diesel och säger att om vi köper en bil som är några år gamla så behåller vi den till den går i graven, och de kan jag tänka mig också men de jag är orolig över är att det kommer införas skyhöga skatter på dieselbilar om ngt år och har då inte möjligheten att sälja bort skiten. Eller att typ sthlm får man inte köra igenom då pågrund av miljökraven.
    Jag tror som sagt inte att du ska vara orolig för nya extraskatter, däremot kan nog andrahandsvärdet sjunka om marknaden inte längre vill köpa begagnade dieselbilar. Ska ni köpa en begagnad diesel idag skulle jag absolut köpa en av miljöklass Euro6, vilket oftast innebär att den är årsmodell 2015 och nyare (egentligen att den är typgodkänd from sep 2013 eller såld efter sep 2014).

    Min gissning är att några av de städer som idag har problem med kväveoxider kommer att införa miljözoner, där äldre dieselbilar än Euro6 inte är tillåtna. Framförallt bör det röra sig om Stockholm, men kanske också de kommuner som idag har miljözoner för tunga lastbilar vilket är Göteborg, Malmö, Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund och Umeå. Andra städer som har problem med kväveoxider är Luleå, Skellefteå och Sundsvall.

    Stockholm som nog är längst fram kommer antagligen inte införa miljözoner tidigare än 2020, så de andra kommunerna lär ligga längre fram i tiden.
  • zZzZz
    mrsLina skrev 2018-03-10 19:34:02 följande:
    Min man kommer vara den som kör mest. Ca 1.2 mil om dagen de flesta dagar. Några gånger om året kommer vi köra hem till hemstaden som är 85 mil bort.
    Min man känner sig lugn med diesel och säger att om vi köper en bil som är några år gamla så behåller vi den till den går i graven, och de kan jag tänka mig också men de jag är orolig över är att det kommer införas skyhöga skatter på dieselbilar om ngt år och har då inte möjligheten att sälja bort skiten. Eller att typ sthlm får man inte köra igenom då pågrund av miljökraven.
    Med tanke på hur hög skatten är på en Diesel mot bensin, och om han bara kör så lite så kommer det inte vara värt och köra diesel, köp bensinare...


Svar på tråden Bensin/diesel