Vad är era barns favoriträtt i den här åldern?
Vad föredrar era 1-2åringar att äta till lunch/middag?
Min gillar mest:
- korv stroganoff/köttfärssås med ris/snabbmakaroner/couscous
- laxsoppa gärna med saffran
Min gillar mest:
Jag har en tvååring som helst bara äter pasta. Släta såser går bra också, de kan han doppa pastan i. På förskolan äter han mer varierat men hemma är det trist tyvärr.
Allt! Inget han smakat sen 5 månaders ålder har nånsin ratats. Allt är nam-nam.
Min gillar mest:
Vilken skillnad det är, verkar som de flesta äter allt och vissa är jättepetiga. Tror mitt barn hamnar någonstans mitt emellan dock. Gärna fler svar :)
Allt! Inget han smakat sen 5 månaders ålder har nånsin ratats. Allt är nam-nam.
Jag har för mig att hon åt allt utom dill i den åldern :) Några år senare var hon betydligt mer kräsen, men så småningom vände det igen
Min son närmar sig 2,5 och har nyligen lärt sig prata så vi förstår. Han säger korv, tack tack om han får bestämma. Sedan beror det på humöret vad han äter på tallriken. Ibland är det typ bara pastan, ibland bara korven, så det varierar hela tiden. Kött gillar han bättre än 2 år äldre systern.
Ibland undrar jag om det blir samma här... Man vet ju liksom aldrig. Men hittills går rå lök ner, stark köttfärssås, inlagd sill, okokt broccoli och citron- med samma glädje.
Stark mat.
När köket på förskolan dragit ner några extra klyftor vitlök och chilistänk i den "mexikanska grytan" petar många av barnen i maten, men dottern lassar in.
Fast bäst är nog ändå varmkorv.
Favoriterna är kyckling, blodpudding, fiskpinnar, oliver, potatis, makaroner, lax, broccoli, majs, ärtor, surkål.
Min unge äter allt, utom avokado, salladsblad (eller andra tunna blad) och purjolök i långa strimlor. Allt annat går ner, inklusive gåslever, hummer och löjrom. Dyr i drift...
Sonen har varit galen i sushi sedan han var 1,5, och är det fortfarande nu som 11-åring. Dottern som just fyllt två äter det mesta med god aptit, men pizza är den absoluta favoriten.
Innan gick mer ner, har blivit mer kräset med tiden (2,5 år nu). På förskolan äter han bra men hemma väldigt kräset. Pasta, ris, bulgur, creme fraiche, korv, köttbullar, hamburgare, pizza, korv, ketchup, morot och gurka är ungefär vad han äter i form av middagsmat. Innan gillade han allt blandat, nu vägrar han röra maten då. Betydligt mer varierad när det gäller frukost, gröt, fil, mjukt/hårt bröd, keso, yoghurt, ägg mm. Han får samma mat som oss så förhoppningsvis kommer han börja smaka såsmåningom.
Min tvååring äter följande:
Pannkakor
Pasta (enbart penne)
Köttfärssås om jag gör den
Köttbullar
Gröna ärtor
Omelette
Min ettåring äter och tycker om det mesta, men inte mycket.
Min ettåring äter det mesta bara det är bitar så han får plocka i sig själv. Han tycker mest om kokta grönsaker tex ärtor, broccoli, majs, morötter.
Min dotter gillar vegetariska sojabullar, pasta, linssås och ärtor. Potatis med smör brukar vara poppis med. Ris om den är torr o trist. Sås ratas. Häromdagen åt hon bitar av friterad kyckling på restaurang med stor entusiasm.