• Sonnet

När börjar barnen ge sig iväg på aktiviteter själva?

Pratade med en kollega häromdagen, som berättade att hennes 8-åring brukar gå på stan och till simhallen med sina jämnåriga komisar, utan någon vuxen. Det inkluderar då att ta sig dit och hem själv. Handlar också om en av Sveriges lite större städer.

Själv har jag en 3-åring, så har ingen egen erfarenhet av att vara förälder till barn i 8-årsåldern. Har dock en systerdotter som är 8 år, och blir nervös bara av tanken på att hon skulle gå på stan själv (vilket hon heller inte gör).
    Barn utvecklas och mognar ju dock i olika takt.

När började era barn göra saker själva, såsom gå på stan, gå till simhallen osv?

• Svar på tråden När börjar barnen ge sig iväg på aktiviteter själva?
  • Anonym (10)

När man går i mellanstadiet så tycker jag man ska kunna gå på aktiviteter själv om man själv kan och vill!

Men badhuset är det 12 årsgräns på här om man ska gå utan vuxen.

• Studentpappa
    Alexi skrev 2018-03-18 08:37:19 följande:

Oj. Vad skulle de göra om det går dåligt i liften då? Typ av någon ramlar?

Var i Romme för några veckor sedan och framför oss i stolsliften var tre barn, typ 4, 6 och 8 år (eller något sådant, äldsta var inte rejält mycket äldre i alla fall). Så blir det fel i kön så fyraåringen blir kvar i kön medan de två äldsta åkte fram och satte sig i stolsliften. Snacka om total panik hos den yngsta. Så vi funderade mycket på var de föräldrarna höll hus och hur man kunde lämna de två något äldre att ansvara för den sån liten. Ingen parallell i övrigt men just det där med att saker kan gå rätt fel i liften.

Går dåligt i liften? Det får väl åka ner igen och ta en ny, det finns bara en bygellift här och två nedfarter. Jag har haft flera hundra barn i skidskola när jag var yngre och har skaplig koll på vad som är ok.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Alexi
    Studentpappa skrev 2018-03-18 11:18:38 följande:
    Går dåligt i liften? Det får väl åka ner igen och ta en ny, det finns bara en bygellift här och två nedfarter. Jag har haft flera hundra barn i skidskola när jag var yngre och har skaplig koll på vad som är ok.
    Alltså jag menar att det är lätt att bli rädd och ledsen om man ramlar i en lift. Jag ramlade i en ankarlift på skidskolan som barn och var oerhört rädd för liftåkning i flera år.
  • Studentpappa
    Alexi skrev 2018-03-18 12:21:31 följande:

Alltså jag menar att det är lätt att bli rädd och ledsen om man ramlar i en lift. Jag ramlade i en ankarlift på skidskolan som barn och var oerhört rädd för liftåkning i flera år.

Tja det får man väl bli men dom är ju två som känner varandra väldigt bra så det löser dom. Dottern ramlade i liften nu på sportlovet i Åre, frågade henne hur det gick sen.

-Vi reste oss och väntade på läraren..

Det här är alltså barn som åker väldigt bra, båda två åker på kant (carvar) om det inte är för brant. Kusinen åkte hela backen baklänges två ggr igår, det är heller ingen våldsam backe. Sen är jag inte så oroligt lagd av mig, jag fick lära mig att åka själv när jag var sex år då mamma och pappa inte åkte skidor. Varför ska inte dom som redan är duktiga fixa samma backe tänker då jag.

Dottern brukar åka längdskidor i normala barnbackar, och jag åkte röda backar med henne i Åre. Så hon är rätt bra testad innan.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Beror på barnet)

Mitt barn är 9 och tar sig med tunnelbana (inkl byte) till aktivitet 4 dgr i veckan. Jag skulle däremot aldrig låta barnet åka själv till simhallen. Dels är det 12-årsgräns och dels har det varit så mycket problem med sexuella övergrepp osv.

• Anonym (80-talsbarn)
    Anonym (Beror på barnet) skrev 2018-03-18 19:21:16 följande:

dels har det varit så mycket problem med sexuella övergrepp osv.

och alla vet vad de beror på men ingen får yttra sig i PKsverige
    Anonym (80-talsbarn) skrev 2018-03-18 21:00:28 följande:
    och alla vet vad de beror på men ingen får yttra sig i PKsverige
    Det beror oftast på män, ja.

Simhallar har alltid dragit till sig pedofiler 
  • Anonym (80-talsbarn)
    Anonym (Beror på barnet) skrev 2018-03-18 21:06:26 följande:
    Det beror oftast på män, ja.

Simhallar har alltid dragit till sig pedofiler 
    Och just nu har vi i sverige fler pedofiler för att ........*PKcensur*.........
    Anonym (80-talsbarn) skrev 2018-03-18 21:12:56 följande:
    Och just nu har vi i sverige fler pedofiler för att ........*PKcensur*.........
    Varför skriver du inte bara vad du tycker? Att det beror på alla invandrare? Du sitter och tycker en massa saker men vågar inte stå för det? Skaffa dig ordentliga grunder för dina påståenden så kanske du vågar stå för dem sedan.

PS Axpixlat är inte en godkänd källa.
  • Anonym (80-talsbarn)
    Anonym (Beror på barnet) skrev 2018-03-18 22:17:28 följande:

Varför skriver du inte bara vad du tycker? Att det beror på alla invandrare? Du sitter och tycker en massa saker men vågar inte stå för det? Skaffa dig ordentliga grunder för dina påståenden så kanske du vågar stå för dem sedan.

PS Axpixlat är inte en godkänd källa.

PS Jag läser inte avpixlat.

Jag lever i verkligheten.
  • Duckan

Vid 10-års ålder släppte vi dottern lite friare. Slutade hämta hos kompisar (om inte klockan blev alltför sent under mörka vintern) och hon började gå själv till fotbollen osv. Hon åkte även pendel och t-bana med en kompis då.

Simhallen tror jag är 12 årsgräns här också.

• cloudberry79

Här har också badhusen åldersgräns för när barn får gå själva till badhuset, så det har inte varit aktuellt förrän på senare tid. Min blivande elvaåring är simkunnig och simhallen har minst 10 år och simkunnig som krav för att barnen ska få komma själva.

I övrigt har de ordnade aktiviteter som vi skjutsar till av praktiska skäl. Två kvällar i veckan är det slalomträning och det finns inga allmänna kommunikationsmedel till slalombacken, så då får vi köra. Yngsta barnet har gymnastik en kväll i veckan och hon är för liten för att ta sig nånstans på egen hand, plus att föräldrarna där är med och hjälper till med material och städning.

Däremot är mina barn inte fastknutna i mig och vill de åka några åk i slalombacken medan jag vilar, så sitter eller står jag nedanför och väntar på dem. Båda barnen vet vad de ska göra om de råkar tappa liften eller om de ramlar i backen, annars hade jag åkt med dem upp varje gång. På badhuset vill jag gärna vara på bassängkanten när yngsta badar, trots att hon kan simma hyfsat bra. Till lekplatserna i närområdet (utan att korsa trafikerade gator) får hon gå själv, men inte till stora lekplatsen som är 1 km bort.

Man vet ju själv vad ens barn klarar av och kan ansvara för själv, det finns ingen magisk ålder då ALLA barn kan det ena eller andra. Det finns inte någon generell måttstock som säger att en femåring SKA klara 30 minuter själv eller att en 11-åring ska kunna ta ansvar för något specifikt. Det beror på ens egna barn och deras mognadsnivå. Mitt jobb som förälder är att bedöma vad mina barn klarar, vilket stöd de behöver och hur de kan utvecklas till trygga och självständiga vuxna. Då spelar siffran på åldern mindre roll.

Just NO.
  • Fru Ve

Oj, att släppa en 8-åring själv till simhallen känns väldigt ansvarslöst även om barnet simmar bra. Det tror jag aldrig skulle förekomma i min bekantskapskrets. Många simhallar har ju en åldersgräns på 12 år (samt simkunnighet) för att få bada utan vuxen och det känns rätt rimligt tycker jag. 

Så svar, jag tror från mellanstadiet och uppåt att många barn kan börja ta sig själva till aktiviteter. Naturligtvis beroende på mognad. I lågstadiet tror jag få barn är redo för det. 

Min son är 10 år och jag kan inte riktigt jämföra honom med andra eftersom han har funktionsnedsättning. Men hans jämnåriga klasskompisar klarar att cykla ett par km själva och så. De klarar absolut att ta sig till någon träning eller annan aktivitet om det behövs.

Svar på tråden När börjar barnen ge sig iväg på aktiviteter själva?