• Anonym (Kaffedraken)

    Vad är en normal mängd smörgåsar till frukost?

    Nyfiken på vad ni tycker. Scenariot är smörgås och ett glas mjölk/annan dryck till frukost. Typiska svenska pålägg som enbart smör, eller kanske smör med leverpastej, ost, skinka eller så. Dvs inga stekt ägg och väldigt matiga pålägg.

    Hur många smörgåsar är normalt att äta?

    För en sjuåring?
    Tolvåring?

    Tonåring?
    Vuxen?

  • Svar på tråden Vad är en normal mängd smörgåsar till frukost?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag ska tillägga att jag överlag ogillar att äta mackor till frukost. Havregrynsgröt är mer min kopp te :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min 7-åring äter 1 Vasa frukost

    9-åringen 2 rostfrallor

    11-åringen 1/2 till 1 Vasa frukost (han är ingen frukostmänniska)

    13-åringen tror jag sällan äter smörgås, hon föredrar annat.

    Jag äter 2 runda mackor eller en fralla med över/underdel om jag äter smörgås.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Alexi skrev 2018-03-18 08:34:44 följande:

    Nyfiken på vad ni tycker. Scenariot är smörgås och ett glas mjölk/annan dryck till frukost. Typiska svenska pålägg som enbart smör, eller kanske smör med leverpastej, ost, skinka eller så. Dvs inga stekt ägg och väldigt matiga pålägg.

    Hur många smörgåsar är normalt att äta?

    För en sjuåring?

    Tolvåring?

    Tonåring?

    Vuxen?


    För mig: kvinna 35 PCO-S: 2 st

    För mig under graviditet: 3 st

    För min sambo: normalviktig man 39 år 175 cm: 4 st

    För min pappa: tungt fysiskt arbete: 182 cm 5 st

    Beror på kroppstyp och vilket arbete man har
  • Anonym (Kaffedraken)
    Alexi skrev 2018-03-18 08:34:44 följande:
    Nyfiken på vad ni tycker. Scenariot är smörgås och ett glas mjölk/annan dryck till frukost. Typiska svenska pålägg som enbart smör, eller kanske smör med leverpastej, ost, skinka eller så. Dvs inga stekt ägg och väldigt matiga pålägg. Hur många smörgåsar är normalt att äta? För en sjuåring? Tolvåring? Tonåring? Vuxen?

    Vuxen: två mörkt bröd med ost o gurka eller tomat, alt två mörkt bröd med leverpastej (utan smör) och gurka. Ett glas juice och ev en kopp te till.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Glömde lägga till: de barn jag känner är riktiga matvrak och har snabb ämnesomsättning, så de äter lika mycket som vi. Men kanske byta ut en macka mot yoghurt eller fruktsallad. Och om man är kroppsbyggare eller tränar till Vasaloppet så äter man förstås mycket mer.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min 3,5-åring äter som mest en macka, men då alltid med en portion gröt också. Utan gröt hade det nog blivit fler.

    Jag själv äter 2-3 vid helgfrukost. Dålig på frukost på vardagarna.

  • Anonym (Kaffedraken)

    2 stycken, tycker jag. Om man inte är tonåring/man och tränar/arbetar hårt. 17-åriga sonen som tränar mycket kan nog behöva fyra.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Äter alltid 2 mackor, oavsett hur grova de är och vilket pålägg jag har. Har alltid gjort det, känns inte rätt annars Tungan ute

    Inte vid knäckebröd eller rostade mackar dock, men det känns inte som samma sak.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Maken, en macka med ost eller skinka på.
    Dottern en halv till hel, beroende på storleken,  macka med smör på. Hon är 11 år.
    Jag äter enbart smörgås på helgen och skulle kunna äta fem bara för att det är så gott, men brukar stanna vid en, högst två, men då behöver jag ett ägg till.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Aldrig mer än 2 mackor. Är man fortfarande hungrig då behöver man äta något annat.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Alexi skrev 2018-03-18 08:34:44 följande:

    Nyfiken på vad ni tycker. Scenariot är smörgås och ett glas mjölk/annan dryck till frukost. Typiska svenska pålägg som enbart smör, eller kanske smör med leverpastej, ost, skinka eller så. Dvs inga stekt ägg och väldigt matiga pålägg.

    Hur många smörgåsar är normalt att äta?

    För en sjuåring?

    Tolvåring?

    Tonåring?

    Vuxen?


    Mina barn äter sällan smörgås till frukost men de ggr det händer äter sjuåringen 1 bröd (en brödskiva). 11-åringen äter 2, tonåringen kan äta 5 och jag som vuxen äter 2 bröd alt en delad fralla eller dylikt. Oftast äter vi gröt eller ex boveteflingor och naturell yoghurt+ frukt och bärsmoothie till frukost. Innan läggdags kan 11-åringen äta (bevare mig..) 5-7 brödskivor utan problem. Han växer och är hungrig. Går lätt åt 1-2 påsar bröd/dag hos oss, vi har 5 barn. Jag är dock mån om vad barnen äter och försöker i mån av möjlighet se till att de äter mer hälsosamma alternativ än bröd.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Alexi skrev 2018-03-18 08:34:44 följande:

    Nyfiken på vad ni tycker. Scenariot är smörgås och ett glas mjölk/annan dryck till frukost. Typiska svenska pålägg som enbart smör, eller kanske smör med leverpastej, ost, skinka eller så. Dvs inga stekt ägg och väldigt matiga pålägg.

    Hur många smörgåsar är normalt att äta?

    För en sjuåring?
    Tolvåring?

    Tonåring?
    Vuxen?


    Är vuxen och två mackor klarar jag mig bra på fram till lunch.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Hanky Panky skrev 2018-03-18 16:32:53 följande:

    Äter alltid 2 mackor, oavsett hur grova de är och vilket pålägg jag har. Har alltid gjort det, känns inte rätt annars

    Inte vid knäckebröd eller rostade mackar dock, men det känns inte som samma sak.


    Haha det kunde varit jag som skrivit detta! I mitt huvud är jag inte mätt om jag bara ätit 1 macka och lite väl proppad om jag äter 3.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Äter sällan smörgås till frukost, men 2 st om det är bara smörgås. Annars 1 om någon alls. Vi äter fil och flingor alt havregrynsgröt.

    Barnen, 1, 2.75 och 6 år, äter 1/2 till 2 st beroende på dagsform. Ibland bara fil med flingor men ofta både och.

  • Anonym (Kaffedraken)
    crispnuggets skrev 2018-03-19 20:18:28 följande:
    Haha det kunde varit jag som skrivit detta! I mitt huvud är jag inte mätt om jag bara ätit 1 macka och lite väl proppad om jag äter 3.
    Problemet kommer vid frallor och liknande. Två halvor, räknas det som en macka eller två? Alltid lika svårt
  • Anonym (Kaffedraken)
    Alexi skrev 2018-03-18 08:34:44 följande:

    Nyfiken på vad ni tycker. Scenariot är smörgås och ett glas mjölk/annan dryck till frukost. Typiska svenska pålägg som enbart smör, eller kanske smör med leverpastej, ost, skinka eller så. Dvs inga stekt ägg och väldigt matiga pålägg.

    Hur många smörgåsar är normalt att äta?

    För en sjuåring?
    Tolvåring?

    Tonåring?
    Vuxen?


    Tidig morgon, alltså iväg till skolan eller jobb, minst en, oftast två, oavsett uppräknad kategori.
    Jag gör en dubbelmacka, det spar tid.

    Ofta kan det vara svårt med aptiten när man går upp kring 05.30-07.00, men jag lärde mig tidigt att tvinga i mig åtminstone en macka och något att dricka till, annars mår jag inget bra, blir hungrig och orkeslös redan framåt 8-9.
Svar på tråden Vad är en normal mängd smörgåsar till frukost?