• Shmx

    V.39+2 och lillen rör inte på sig

    Hej,

    Jag är Bf den 22/3 och hela idag har jag typ inte känt lillen röra på sig. Jag börja bli lite orolig. Är det någon som har vart med om det ? Jag har också märkt att min mage har mjuknat väldigt mycket precis under naveln. Jag haft lite ?mensvärk? under hela igår och idag. Första barnet och jag vet inte riktigt vad jag ska känna .


    #gravid
  • Svar på tråden V.39+2 och lillen rör inte på sig
  • Shmx

    Åh tack för alla svar. Jag ringde in och pratade med de. Fick många råd om vad jag skulle kunna göra. Dricka iskall juice var en av de och ligga på vänstra sidan. Typ efter 40 min kände jag några sparkar. Men jag ska ändå ringa min barnmorska imorgon bitti och boka tid.

    Nu får vi hoppas att allt ser bra ut under natten. Men vi är förberedda att åka in om något skulle ändras.

    Tack igen ????

  • Mirelle

    Fick hjärtat lite i halsgropen...men såg sedan att ni fick några puffar. Hur går det? Hoppas ni har fått koll på läget idag. Har ni fått lyssna på hjärtat nu?

  • Anonym (HJjj)

    Hur har det gått?

    Med mitt första barn va magen så fick gan typ inte plats att röra sig. Han var för stor därför mindre rörelser sista tiden.

  • Jemp
    Anonym (Mindre) skrev 2018-03-18 20:47:01 följande:

    Kan ju bli mindre rörelse mot slutet men inte värt att vänta om du inte känner alls. Åk in


    Nej rörelserna ska inte minska mot slutet! De kan ändra karaktär men vara samma i antal/frekvens.
  • De5pojkarna

    Jag tycker du ska begära att få åka in å kolla. Jag förlorade min minsta i v34 Nov 2016 pågrund av minskade fosterrörelser. Det är deras skyldighet att kolla så allt är ok. Vänta inte!!

  • Anonym (Preggo)
    De5pojkarna skrev 2018-03-23 11:43:00 följande:

    Jag tycker du ska begära att få åka in å kolla. Jag förlorade min minsta i v34 Nov 2016 pågrund av minskade fosterrörelser. Det är deras skyldighet att kolla så allt är ok. Vänta inte!!


    Jag kommer ihåg dig från bf december-tråden, väntade barn samtidigt. Hur har det gått för er och hur mår ni nu?
  • Shmx

    hej

    Det har gått väldigt bra tills idag. Jag var BF 22/3 men gick över en vecka. Idag hade jag V41 ultraljud kontroll vid kl 11.00 och där upptäckte barnmorskan att barnet var liten för att jag ska vara V40+6 hon nämnde något om att barnet var -23 vilket jag har försökt ta reda på hela idag. Jag fick åka in till KS förlossningen vid kl 12.30. Fick göra en liten undersökning vid kl13 och sedan dess har jag väntat på att träffa en läkare och få mer info. Jag har suttit i väntrummet sen kl 13:45 och klockan är 21:15 nu.

    Är det någon som har vart med om det här? Vi har inte ens fått ett rum.

  • Anonym (Ingen fara)

    Vad segt behöva vänta så länge, men det betyder ju också att det inte anses vara ngt akut brådskande heller vilket iofs är bra. Avvikelsen i sig behöver inte vara ngt och är ofta fel också. Plus/minus 21% räknas inom normalspann så du är ju precis över bara. Jag fick veta minus 20 med första barnet, men han kom ut 8 dgr innan bf med en vikt på 3020, så inte liten alls. Hoppas du får besked snart.

  • Anonym (Stå på dig!)
    Shmx skrev 2018-03-29 21:18:42 följande:

    hej

    Det har gått väldigt bra tills idag. Jag var BF 22/3 men gick över en vecka. Idag hade jag V41 ultraljud kontroll vid kl 11.00 och där upptäckte barnmorskan att barnet var liten för att jag ska vara V40+6 hon nämnde något om att barnet var -23 vilket jag har försökt ta reda på hela idag. Jag fick åka in till KS förlossningen vid kl 12.30. Fick göra en liten undersökning vid kl13 och sedan dess har jag väntat på att träffa en läkare och få mer info. Jag har suttit i väntrummet sen kl 13:45 och klockan är 21:15 nu.

    Är det någon som har vart med om det här? Vi har inte ens fått ett rum.


    Du har ju rätt att få reda på hur allt står till med ditt barn, hur barnet mår. Jag hade nog inte suttit och väntat, utan grävt att få hjälp och info så snart som möjligt!
  • fjanten
    Anonym (Stå på dig!) skrev 2018-03-29 21:57:26 följande:

    Du har ju rätt att få reda på hur allt står till med ditt barn, hur barnet mår. Jag hade nog inte suttit och väntat, utan grävt att få hjälp och info så snart som möjligt!


    Fast grejen är den att förlossningsläkaren har troligtvis varit tvungen att prioritera exempelvis sugklockor och liknande på kvinnor som föder just nu, innan kontroll av tillväxthämmat barn.

    TS, -23 är som sagt ingen enorm avvikelse, men det är ju bra att du blir undersökt ordentligt!
  • Shmx

    Hej igen,

    Jag fick träffa läkare kl 23.00 igår, det har vart massa andra akuta förlossningar och det var orsaken till varför jag fick vänta länge.

    Jag fick stanna kvar för igång sättning. TS var ingen problem alls. Allt såg bra ut men min livmoder var väldigt omogen. Igår natt fick jag bara sova inget annat vilket jag behövde efter så många timmar i väntrummet. Nu väntar jag på en läkare som ska göra en ny bedömning om när jag ska sättas igång.

    Jag hoppas att allt går fort, jag har redan lite panik taken på min sjukhusfobi. Hoppas jag får åka hem snart med min lilla skatt.

    Någon som har vart med om igång sättning även om livmodern var väldigt omogen ? Hur många timmar tog det ? Några tips för att få det gå snabbar ?

  • Anonym (Ingen fara)

    Vad bra att du har fått sova och att en plan finns. Jag var helt omogen när jag sattes igång. Blev varnad att det antagligen skulle ta lång tid. Först få gel och sedan vänta några timmar. Ny gelomgång, vänta igen. Gel igen och sedan ballong osv. Var beredd på minst ett dygn. Men räckte med första omgången gel så drog det igång ca 3h senare. Fick gel och gick ut och gick en promenad. Så raskt jag nu kunde. Sedan kom känningarna. Men blev väldigt intensivt. Pinvärkar som kom på varandra utan vila. Var hemskt. Men gick bra tillslut. Vill inte skrämmas och det är så oerhört olika för alla så ingen idé jämföra. Tog ca 6h från gelén sattes till bebis kom.

    Var beredd på att de kanske vill vänta. 22 är som sagt ingen panik och om ctg och ul visar att allt verkar bra är det ju ingen brådska. Berätta gärna hur det går för dig. Håller tummarna att du snart har bebis här.

  • Moorii
    Shmx skrev 2018-03-30 09:11:27 följande:

    Hej igen,

    Jag fick träffa läkare kl 23.00 igår, det har vart massa andra akuta förlossningar och det var orsaken till varför jag fick vänta länge.

    Jag fick stanna kvar för igång sättning. TS var ingen problem alls. Allt såg bra ut men min livmoder var väldigt omogen. Igår natt fick jag bara sova inget annat vilket jag behövde efter så många timmar i väntrummet. Nu väntar jag på en läkare som ska göra en ny bedömning om när jag ska sättas igång.

    Jag hoppas att allt går fort, jag har redan lite panik taken på min sjukhusfobi. Hoppas jag får åka hem snart med min lilla skatt.

    Någon som har vart med om igång sättning även om livmodern var väldigt omogen ? Hur många timmar tog det ? Några tips för att få det gå snabbar ?


    Hej! Ja, jag var på bf +12 när jag blev igångsatt med sonen, var helt omogen, de nådde knappt tappen heller. Pga för lite fostervatten sattes jag ändå igång. Började med cytotec första dagen, hände inte så mycket, dvs kändes inte så mycket. På morgonen dagen efter var tappen utplånad, så då satte de in värkstimulerande. Det var ungefär vid 8-tiden. Fick ta en paus på eftermiddagen, dels pga att hjärtslagen gick ner drastiskt på bebis, dels för att droppet ökades för snabbt och jag fick värkar utan paus. Epidural och vila på det, sedan igång med värkstimulerande igen. Han föddes strax innan elva på kvällen andra dagen. Långdraget, men jag hade inte känt någon panik ifall det skulle bli likadant med bebisen som är i magen nu. Såklart är det olika för alla, men för mig gick det bra iallafall :)

    Hoppas du får veta hur det blir snart!
  • Anonym (Lycka till)

    Håller tummarna för att du får barnet snart

  • Anonym (Tuttis)

    Här är det tvärtom, idag är jag 39+2 och lillen rör sig så mkt, igår rörde bebben en hel dag och idag är det likadant, rör sig och sparkar konstant, blev så orolig av att läsa på någons forum att hennes bebis dog i magen pga av mkt rörelse i magen sista dagarna..pga av navelsträngen..så blev orolig och ringde förlossningen igår under långfredag då sköterskan var väldigt stressad och sa om det inte är akut så har vi väldigt mkt att göra eller ommdu kan ringa igen på onsdag om det inte är akut. så va tvungen fråga snabbt ang detta då så enda svaret jag fick var det är inget att oroa dig för, en del bebis är lugna och en del rör mkt ???? har bf 5/4, undrar om någon varit med om samma sak? Att bebisen rör sig extrem mkt sista dagarna???? Bara hört stt bebisen rör sig lite pga av lite plats i magen men mkt???

  • Anonym (Ingen fara)

    Ts - hur har det det gått med allt? Hoppas du är hemma och myser med en fin liten bebis.

Svar på tråden V.39+2 och lillen rör inte på sig