• theparty

Vänsterhänta barn, hur skriver de?

Hej, 

Har en 8-årig son som är vänsterhänt. Han skriver otroligt klumpigt och spretigt, svårt att forma bokstäver. Han har inga andra problem med inlärningen eller så. 

Dock har vi funderat i termer om han kan ha ADHD, då han är explosiv, har svårt att vara stilla, har svårt att hålla reda på saker osv. 

Det enda andra vi har märkt motoriskt är att han inte har lärt sig simma, trots flera terminer i simskola. Han ritar också bara streckgubbar. 

Jag är nyfiken på hur ni andra med vänsterhänta barn upplever att de skriver. Har de lika "fin" handstil som resten av barnen i klassen, eller tycker ni att den är mycket klumpigare? 

• Svar på tråden Vänsterhänta barn, hur skriver de?
  • LFF

Min erfarenhet av vänsterhäntingar är att de har en lite annan teknik för att skriva (klasskompisar) men att det inte är någon skillnad i snygghet på stilen mellan en vänsterhänting och en högerhänting. Jag får återkomma om något år eller så när mina tvillingar lärt sig skriva, har en av varje när det kommer till vänster och höger....

• Hermioney

Mon erfarenhet är att alla vänsterhänta jag känner har fulare handstil än högerhänta. Varför vet jag inte,kanske för att skriving är anpassat för högerhänta.

Sen finns en teknikskillnad som nog hjälper till. Jag som högerhänt kan luta handen på pappret det kan inte vänsterhänta utan att smeta ut bokstäverna med handen så de måste skriva med handen snett/lutande.

• Lolo86

Jag är vuxen vänsterhänt och skriver fortfarande som en kratta. Läsligt men inte vackert!

• Gbg82

Jag är också vänsterhänt men folk brukar säga att jag skriver snyggt.

• cosinus

I den åldern skrev min vänsterhänting otroligt prydligt. Snyggast av alla syskonen.

Nu ser det för taskigt ut men det är för att han inte bryr sig längre.

• Hermioney
    LFF skrev 2018-03-19 13:24:00 följande:

Jag får återkomma om något år eller så när mina tvillingar lärt sig skriva, har en av varje när det kommer till vänster och höger....

Det var intressant! Är de enäggs eller tvåäggs?
  • Bertram

Jag är högerhänt och skriver skitfult (kan skriva snyggt om jag vill) Hade vänsterhänta kompisar med jättefin handstil. Dock brukar väl 8åringar inte skriva så snyggt över lag? De har ju precis lärt sig skriva.

• Akireb

Hej! Min son fyller 6år inom kort och han är vänsterhänt.

Han är otroligt duktigt på att rita och skriva och han skiljer sig inte fråb någon som är högerhänt.

• LFF
    Hermioney skrev 2018-03-19 15:03:08 följande:
    Det var intressant! Är de enäggs eller tvåäggs?
    Bedömda som tvåäggs, samma kön och väldigt lika så det är svårt att säga utan DNA-test.

Det är vanligare med vänsterhänthet hos tvillingar än hos enlingar, men vändligt vanligt då att det är en av varje. En gissning är att man har fler ultraljud vid en flerlingsgraviditet än en enlingsgraviditet och att det påverkar men det förklarar inte varför inte båda då blir vänsterhänta.
  • Ggrodan

Sluta beskylla barnet för att han / hon uttrycker sig, istället för att leta diagnos fundera hur du är som föräldrar för det är där kärnan i barns problematik sitter.

• theparty
    Ggrodan skrev 2018-03-19 16:35:59 följande:

Sluta beskylla barnet för att han / hon uttrycker sig, istället för att leta diagnos fundera hur du är som föräldrar för det är där kärnan i barns problematik sitter.

Eh, va? Kärnan i att mitt barn skriver fult beror på hur jag är som förälder? Det här är den stora nackdelen med forum som Familjeliv och anledningen till att jag inte är här så ofta... 
  • syntharen
    theparty skrev 2018-03-19 16:52:45 följande:

Eh, va? Kärnan i att mitt barn skriver fult beror på hur jag är som förälder? Det här är den stora nackdelen med forum som Familjeliv och anledningen till att jag inte är här så ofta... 

Fast jag antar att den du citerade menar att du funderar på om din son har ADHD, vilket är lite tråkigt att ?många? föräldrar funderar på när dom har ett barn som är ?mer besvärlig? än andra barn. Självklart har vänsterhänt inte med hur man är som förälder. Jag har själv en pojke som fyller 8 om några månader som är vänsterhänt. Han skriver ju inte särskilt fint men hur många gör det när dom är 8 år. Han skriver ganska stort och spretigt men antar att det kommer bli bättre ju mer han skriver. Jag kan inte se att han skriver fulare än dom andra i klassen (han är en av två i klassen som är vänsterhänt).
  • Solen2

Jag en vänsterhänt vuxen och det som jag upplevde som barn var väl mest att mina bokstäver hade en tendens att flyga ovanför raden istället för på. Jag hade ingen sämre handstil än någon högerhänt.

Dock så behöver man en högre hårdhet på blyertspennor så att inte allt suddas ut då man lätt lägger handen i det man skriver. Men det finns lite olika sätt att skriva på också. Jag skrev precis som en högerhänt dvs dvs pennan är ovanför handen och man skjuter pennan fram över papperet när man skriver. Men en klasdkompis som också var vänsterhänt vred runt hela handen och hade pennan åt samma håll som en högerhänt, dvs handen ovanför pennan och skrev sedan. Detta gjorde tyvärr att han fick väldiga problem med handleden när dem var så böjd.

Så alla är olika!

Vissa saker kommer man också på i efterhand är anpassade för högerhänta. Fast man som vänsterhänt lär sig att använda dem, men kommer på att om den varit tvärtom så hade det underlättat. Tex siffrorna på linjalen, köksredskap som är snedställda i bladen tex slevar/stekspadar, vinklade brödknivar, konservöppnare, saxar osv.

Jag har ju med tiden lärt mig att använda höger mer då man inte haft något val. Tex så fick jag en vänstersax alldeles för sent och kan nu bara klippa med vanlig sax. Samt jag har datormusen i höger hand för det var då den introducerades. Fast det är bara en fördel för då kan jag skriva med vänstern samtidigt

• Hermioney
    Solen2 skrev 2018-03-30 09:01:34 följande:

Jag en vänsterhänt vuxen och det som jag upplevde som barn var väl mest att mina bokstäver hade en tendens att flyga ovanför raden istället för på. Jag hade ingen sämre handstil än någon högerhänt.

Dock så behöver man en högre hårdhet på blyertspennor så att inte allt suddas ut då man lätt lägger handen i det man skriver. Men det finns lite olika sätt att skriva på också. Jag skrev precis som en högerhänt dvs dvs pennan är ovanför handen och man skjuter pennan fram över papperet när man skriver. Men en klasdkompis som också var vänsterhänt vred runt hela handen och hade pennan åt samma håll som en högerhänt, dvs handen ovanför pennan och skrev sedan. Detta gjorde tyvärr att han fick väldiga problem med handleden när dem var så böjd.

Så alla är olika!

Vissa saker kommer man också på i efterhand är anpassade för högerhänta. Fast man som vänsterhänt lär sig att använda dem, men kommer på att om den varit tvärtom så hade det underlättat. Tex siffrorna på linjalen, köksredskap som är snedställda i bladen tex slevar/stekspadar, vinklade brödknivar, konservöppnare, saxar osv.

Jag har ju med tiden lärt mig att använda höger mer då man inte haft något val. Tex så fick jag en vänstersax alldeles för sent och kan nu bara klippa med vanlig sax. Samt jag har datormusen i höger hand för det var då den introducerades. Fast det är bara en fördel för då kan jag skriva med vänstern samtidigt

siffrorna på linjalen?
    kan du berätta?

Datormusen kan man ju använda med vänster hand. Det är bara att ändra inställningar på knapparna.
  • Noname00
    syntharen skrev 2018-03-19 17:03:43 följande:
    Fast jag antar att den du citerade menar att du funderar på om din son har ADHD, vilket är lite tråkigt att ?många? föräldrar funderar på när dom har ett barn som är ?mer besvärlig? än andra barn. Självklart har vänsterhänt inte med hur man är som förälder. Jag har själv en pojke som fyller 8 om några månader som är vänsterhänt. Han skriver ju inte särskilt fint men hur många gör det när dom är 8 år. Han skriver ganska stort och spretigt men antar att det kommer bli bättre ju mer han skriver. Jag kan inte se att han skriver fulare än dom andra i klassen (han är en av två i klassen som är vänsterhänt).
    Det har blivit så i samhället är man hyperaktiv och vild så tror många att barnet eller en själv har ADHD, för 20 år sedan var det damp som gällde.
  • Solen2
    Hermioney skrev 2018-03-30 16:39:11 följande:

siffrorna på linjalen?

kan du berätta?

Datormusen kan man ju använda med vänster hand. Det är bara att ändra inställningar på knapparna.

Ja, siffrorna går från andra hållet (dvs från höger till vänster) på linjalen så att det är lättare att dra strecket. Dvs man skymmer inte siffrorna med handen när man ska dra ett streck på tex 5cm. Och man kan börja på 1 och dra till fem istället för att börja på fem och dra till ett eller skjuta pennan framför sig mellan 1 till fem.

Inställningarna på musen var inget problem men endå något som jag insåg i efterhand kanske var en vänster/högergrej egentligen. Så har man väl börjat på ett sätt är det svårt att lära om vid behov.
  • KCL

Men en 8 åring brukar väl precis ha lärt sig skriva? Obestämd

Jag är vänsterhänt och får ofta höra att jag skriver väldigt snyggt. Jag tror inte alls det finns något i att vänsterhänta skulle skriva sämre. Jag känner många högerhänta där det knappt går att läsa vad det står.

Men som någon annan skrivit så får vi vänsterhänta förmodligen hitta på lite andra tekniker än vad högerhänta har. Jag lägger tex pappret snett framför mig. Jag vet inte hur många ggr jag fått kommentarer om det. Men för min del går det lättare då jag slipper vinkla handleden på ett obekvämt sätt. 

• Hermioney
    Solen2 skrev 2018-04-01 16:30:35 följande:

Ja, siffrorna går från andra hållet (dvs från höger till vänster) på linjalen så att det är lättare att dra strecket. Dvs man skymmer inte siffrorna med handen när man ska dra ett streck på tex 5cm. Och man kan börja på 1 och dra till fem istället för att börja på fem och dra till ett eller skjuta pennan framför sig mellan 1 till fem.

Inställningarna på musen var inget problem men endå något som jag insåg i efterhand kanske var en vänster/högergrej egentligen. Så har man väl börjat på ett sätt är det svårt att lära om vid behov.

Jag var tvungen att ta fram min linjal för att testa

Siffrorna blockerades mer med höger än vänster hand. Sen testade jag några gånger med båda händer men det var lika lätt att se så tänkte att jag kanske håller fel eftersom jag är högerhänt.

Så jag lade linjalen i sambons (vänsterhänt) knä för att se hur han skulle göra utan att han visste varför.

Han ritade likadant som mig förutom att han ritade från 8 till 1. Jag ritade från 1 till 8.
Svar på tråden Vänsterhänta barn, hur skriver de?