• Alexi

Någon som är allergisk mot sojabönor (eller har en familjemedlem som är)?

Bara undrar, ni som är allergiska mot sojabönor eller har någon i familjen som är, hur funkar andra bönor, linser, ärtor osv? Har ni testat igenom olika sorter, hur är de besläktade osv?

• Svar på tråden Någon som är allergisk mot sojabönor (eller har en familjemedlem som är)?
  • snedtak

Har en kompis som är sojaallergiker, andra bönor, linser och ärtor funkar bra för henne. Tur det eftersom hon är vegetarian Det som inte funkar är produkter med sojaderivat i, sojabaserade köttsubstitut, m.m.

• Rödtjärnens Anna

Min syster tål varken soja, bönor eller ärtor. Inte heller jordnötter som ju är en baljväxt. Linser vet jag faktiskt inte, tror inte att hon gör det.

Hon blev allergisk som barn och utreddes då (för typ 30 år sen).

• Alexi

Jag är allergisk mot soja och jordnötter. Vet att jag tål svarta bönor och kidneybönor men har aldrig ens testat linser och en del andra bönor, är ju så jobbigt att må dåligt. Så jag är nyfiken på hur det är för andra.

• cosinus

Sonen tål inte soja, jordnötter, linser, ärtor, kikärtor, bockhornsklöver (baljväxt som ofta finns i curry).

Vet faktiskt inte om vi testar alla bönor, men alla baljväxter vi provat har han reagerar på.

Klarar dock sojalecitin vilket är skönt och guarkärnmjöl känner han bara lite av så det äter han av i mindre mängder.

• Alexi
    cosinus skrev 2018-03-22 22:19:22 följande:
    Sonen tål inte soja, jordnötter, linser, ärtor, kikärtor, bockhornsklöver (baljväxt som ofta finns i curry).

Vet faktiskt inte om vi testar alla bönor, men alla baljväxter vi provat har han reagerar på.

Klarar dock sojalecitin vilket är skönt och guarkärnmjöl känner han bara lite av så det äter han av i mindre mängder.
    Sojalecitin tål jag också. Men det är en djungel. Curry har jag nog reagerat på, ärtor definitivt. Men linser har jag aldrig testat och kikärtor bara en liten sked hummus typ.
Svar på tråden Någon som är allergisk mot sojabönor (eller har en familjemedlem som är)?