• Sara101010

Tycker ni att det är fel att ha barnet på dagis?

Märker att många tycker att man inte ska ha barnen på förskolan.Vad tycker ni? Är det bra/dåligt? Om man bara har ett barn så behöver ju barnet vänner. Vem ska den umgås med hela dagarna? Tycker även att det jobbigt för föräldern att stanna hemma så länge.

Tycker själv att långa dagar på förskolan kan vara jobbigt,men 5-6 timmar är ju lagom?

Ni som jobbar på förskolan vad har ni för åsikter?

• Svar på tråden Tycker ni att det är fel att ha barnet på dagis?
  • legomum

Förskolan är idag anpassad för föräldrarna och inte för barnen. Det finns alldeles för många fel/problem med förskolan för att jag ens skulle överväga ha dem där.

Alla gör som de vill men läser man lite Nyare forskning så är det skrämmande läsning.

Läser man på Socialstyrelsens sida om förskolans underbarhet så är texten med informationen framforskad på 60 och 70 talen. Texten idag är endast omarbetad och Inte anpassad för hur förskolan ser ut nu.

Det är som sagt var upp till var och en att göra som man vill och efter vilka förutsättningar man har.

• Aliona
    Frontline skrev 2018-03-23 23:42:31 följande:

Att gå ner i tid är ju en omöjlighet för oss och många andra, alla kan inte gå ner i tid det handlar inte bara om ekonomi utan om vad man jobbar med..

Att engagera släktingar varför skulle man göra det för? Antingen jobbar dom själva eller annars vill dom inte agera privat förskola på sin fritid...

Man har rätt att gå ner i arbetstid som småbarnsförälder, det är inget arbetsgivaren kan hävda är omöjligt. Om det går kan man annars försöka skaffa ett jobb som funkar bättre att kombinera med småbarn. Om man nu tycker att det är ett problem att barnet går långa dagar på fsk, annars kan man strunta i det. Men kom då inte och argumentera att det är vi andra som ska lösa våra arbeten och inkomster så att era barn får det lugnare under sina heldagar.

Släktingar är återigen ett förslag om man vill jobba heltid men inte ha barnen på dagis hela dagarna. Mitt barns morföräldrar är jätteglada att hämta honom och vara med honom två eftermiddagar i veckan. Har man inte sån tur så kan man betala barnvakt att göra det så att det trötta barnet kan komma hem tidigare och få lugn och ro hemma.

Sen finns dagmamma om små grupper passar ens barn bättre.
  • Anonym5667

Jag jobbar på förskola och tycker att det är jätteviktigt för speciellt ensambarn att gå till förskolan för att skapa sig en social grund. Jag märker att de ensambarn som är på förskolan lika länge som de andra har mycket lättare att komma in i gruppen än de barnen som kommer senare och hämtas tidigt. (Bara går 5 h) De hinner liksom aldrig riktigt komma in i gruppen, tyvärr.

• legomum
    Anonym5667 skrev 2018-03-24 07:35:21 följande:

Jag jobbar på förskola och tycker att det är jätteviktigt för speciellt ensambarn att gå till förskolan för att skapa sig en social grund. Jag märker att de ensambarn som är på förskolan lika länge som de andra har mycket lättare att komma in i gruppen än de barnen som kommer senare och hämtas tidigt. (Bara går 5 h) De hinner liksom aldrig riktigt komma in i gruppen, tyvärr.

Du kan inte arbeta på förskolan om du säger så. Det sociala är inte en issue för barn som är hemma.
  • älskarlivet81
    legomum skrev 2018-03-24 08:04:23 följande:

Du kan inte arbeta på förskolan om du säger så. Det sociala är inte en issue för barn som är hemma.

Det kan det visat vara.. Min mamma var hemma med mig när jag var liten och eftersom hon är rädd för nya kontakter (hon har väldigt dålig självkänsla) så var det ganska isolerat emellanåt..
  • Cadencee

Jag jobbar 85% och har mina barn på heltid, har visserligen sambo. Men mina barn får ofta långa dagar, som längst 7.50-18 Men jag har inget annat val. Hade haft dom mindre om det gick. Men förskolan är absolut inte dplig för barnen. Jag behövde skola in båda mina grabbar vid 1 år och det har aldrig varit problem. De älskar förskolan och har gjort från dag 1 :)

• legomum
    älskarlivet81 skrev 2018-03-24 08:10:56 följande:
    Det kan det visat vara.. Min mamma var hemma med mig när jag var liten och eftersom hon är rädd för nya kontakter (hon har väldigt dålig självkänsla) så var det ganska isolerat emellanåt..
    Självklart finns det undantag. Men det är helt fel att säga barn som inte går på förskolan inte blir sociala eller lär sig socialt samspel.
    Att din mamma hade problem ger ju en annan diskussion och visst det kan överföras på barnet.
    Men det behöver inte betyda att du får samma problem för det.

Att vara hemma med sina barn handlar om att inte ge barnen den stress och höga tempo som finns på förskolan. Att det ska få vara lugn och ro, att få lära sig i sin takt, kunna snöa in sig på bilar och lära sig allt om det att få ha tusen olika lekar med bilarna utan att behöva ha vassa armbågar för att ens behålla leksakerna. Slippa gå upp på morgonen innan man fått sova klart, slippa gråtiga lämningar, gå ut när man vill och vara inne när man vill.
    Få en vuxen som lyssnar helhjärtat. 
    Finns som du redan förstår miljoner saker jag kan skriva om varför man är hemma med barnen.
    Att du inte fick den biten kan jag bara beklaga Hjärta (och hoppas du mår bra ändå)

Det roliga är att det inte finns någonting på förskolan som jag inte kan lära mina barn. Så höja förskolan så pass om dess magiska förträfflighet är bara fånigt av alla.
    Tom förskolans personal reagerar kraftigt att den inte är bra för barnen, arbetsmiljön är inte som det var tänkt. Bara att kika på förskoleupproret.

Finns massor av forskning om små barn och förskolan (om stress, psykisk ohälsa, socialt samspel, lärandet, anknytning osv... läs gärna)
  • älskarlivet81
    legomum skrev 2018-03-24 08:38:49 följande:

Självklart finns det undantag. Men det är helt fel att säga barn som inte går på förskolan inte blir sociala eller lär sig socialt samspel.

Att din mamma hade problem ger ju en annan diskussion och visst det kan överföras på barnet.

Men det behöver inte betyda att du får samma problem för det.

Att vara hemma med sina barn handlar om att inte ge barnen den stress och höga tempo som finns på förskolan. Att det ska få vara lugn och ro, att få lära sig i sin takt, kunna snöa in sig på bilar och lära sig allt om det att få ha tusen olika lekar med bilarna utan att behöva ha vassa armbågar för att ens behålla leksakerna. Slippa gå upp på morgonen innan man fått sova klart, slippa gråtiga lämningar, gå ut när man vill och vara inne när man vill.

Få en vuxen som lyssnar helhjärtat. 

Finns som du redan förstår miljoner saker jag kan skriva om varför man är hemma med barnen.

Att du inte fick den biten kan jag bara beklaga (och hoppas du mår bra ändå)

Det roliga är att det inte finns någonting på förskolan som jag inte kan lära mina barn. Så höja förskolan så pass om dess magiska förträfflighet är bara fånigt av alla.

Tom förskolans personal reagerar kraftigt att den inte är bra för barnen, arbetsmiljön är inte som det var tänkt. Bara att kika på förskoleupproret.

Finns massor av forskning om små barn och förskolan (om stress, psykisk ohälsa, socialt samspel, lärandet, anknytning osv... läs gärna)

Jag har fått jobba mycket med det sociala som vuxen, gått i kbt etc. Detta för att jag inte fick lära mig det som liten. Har dock lovat mig själv att mina barn inte ska ha det så.

Jag jobbar själv i skolans värld, vet hur barngrupperna ser ut. Däremot finns det fantastiska förskolor också. Min minsting är 5 och ligger långt fram framför allt i språket men hon får så bra utmaningar på förskolan. Är mer orolig för när hon ska börja skolan..
  • annabellelee

Jag tror förskola är bra för barn över 2 år. Innan dess är det mest nödvändighet. Däremot kanske barnet inte ska gå 10 h per dag. Vi har gått ner i tjänst, men i en ideal värld där pengar inte spelar roll hade jag gärna gått ner ner, så att barnet fick vara på dagis ca 5 h per dag, eller bara var där 2-3 dagar per vecka.

• Aliona

Intressant att du säger så. Jag tycker ju att förskolan är toppen för mitt endabarn av just den anledningen, men vill inte att han ska gå heldagar för att inte bli för trött eller överstimulerad när han bara är 18 mån. Från vilken ålder tycker du att de bör gå heldagar?
  • Frontline
    Aliona skrev 2018-03-24 07:26:20 följande:
    Man har rätt att gå ner i arbetstid som småbarnsförälder, det är inget arbetsgivaren kan hävda är omöjligt. Om det går kan man annars försöka skaffa ett jobb som funkar bättre att kombinera med småbarn. Om man nu tycker att det är ett problem att barnet går långa dagar på fsk, annars kan man strunta i det. Men kom då inte och argumentera att det är vi andra som ska lösa våra arbeten och inkomster så att era barn får det lugnare under sina heldagar.

Släktingar är återigen ett förslag om man vill jobba heltid men inte ha barnen på dagis hela dagarna. Mitt barns morföräldrar är jätteglada att hämta honom och vara med honom två eftermiddagar i veckan. Har man inte sån tur så kan man betala barnvakt att göra det så att det trötta barnet kan komma hem tidigare och få lugn och ro hemma.

Sen finns dagmamma om små grupper passar ens barn bättre.
    Återigen så är det omöjligt att gå ner i arbetstid inom vissa arbeten både jag och frugan har sådana jobb och att byta jobb bara för den skull låter ju lättare än vad det är.
    Här växer inte jobb på träd precis utan ska vi byta så har vi restid på minst 2 timmar om dagen så då blir det ju längre dagar på fsk om man säger så
    Vi har inga problem med att barnen går på eller har gått på förskolan mellan 7-15 i 4 dagar i veckan dom har stormtrivts och vill gärna gå fredagar med då jag är ledig.

Vart får du ifrån att jag har argumenterat att ni andra ska lösa era arbeten och inkomster ifrån så att våra barn får det lugnare under sina heldagar?
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Aliona
    Frontline skrev 2018-03-24 11:10:19 följande:

Vart får du ifrån att jag har argumenterat att ni andra ska lösa era arbeten och inkomster ifrån så att våra barn får det lugnare under sina heldagar?

Sorry, blandade ihop dig med BeautifulLiz när du svarade på mitt svar till henne.

Förstår att det är svårt att jobba deltid, båda pga ekonomi och krav från jobbet, men det är fortfarande en rättighet vi har och arbetsgivare kan inte bara strunta i det. Därmed inte sagt att det är fel att välja att jobba heltid, som båda jag och ni gör.
  • Original

Klokt!
  • Tow2Mater

5 timmar och de "hinner inte" komma in i gruppen?? Tror du inte det är nåt annat än tiden som brister där? Sover de middag två av de timmarna, eller?
  • Frontline
    Aliona skrev 2018-03-24 12:04:34 följande:
    Sorry, blandade ihop dig med BeautifulLiz när du svarade på mitt svar till henne.

Förstår att det är svårt att jobba deltid, båda pga ekonomi och krav från jobbet, men det är fortfarande en rättighet vi har och arbetsgivare kan inte bara strunta i det. Därmed inte sagt att det är fel att välja att jobba heltid, som båda jag och ni gör.
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Smurfan08
    legomum skrev 2018-03-24 06:20:07 följande:

Förskolan är idag anpassad för föräldrarna och inte för barnen. Det finns alldeles för många fel/problem med förskolan för att jag ens skulle överväga ha dem där.

Alla gör som de vill men läser man lite Nyare forskning så är det skrämmande läsning.

Läser man på Socialstyrelsens sida om förskolans underbarhet så är texten med informationen framforskad på 60 och 70 talen. Texten idag är endast omarbetad och Inte anpassad för hur förskolan ser ut nu.

Det är som sagt var upp till var och en att göra som man vill och efter vilka förutsättningar man har.

Hade inte kunnat skriva det bättre själv!
  • Smurfan08
    Aliona skrev 2018-03-23 18:06:08 följande:

Har bara ett barn och ska inte ha fler. Barnet är supersocialt och älskar förskolan. Han får leka med andra barn, får fler vuxna runt sig, går på utflykter och får göra massa pyssel - och lär sig otroligt mycket av att följa de andra barnen. Han är 18 mån och vi har honom 6 timmar per dag. Hade tänkt att bara ha honom 5 timmar, 4 dagar i veckan det första året men vi utökade när vi märkte hur bra det är för honom. Vi anpassar så klart efter hans behov och är hemma med honom om han är trött. Det är mycket attityd att man ska ha barnen hemma, men för oss är förskolan toppen.

Allt du skriver skulle vara roligare för en 1,5 åring om föräldrar gjorde det med honom !

Kanske rycker han att det är roligt för han inte känner till annat?
  • Smurfan08

Jag tvivlar starkt på att du jobbar på förskola. / pedagog som jobbar med barn Sen 20 år tillbaka
  • Aliona
    Smurfan08 skrev 2018-06-06 10:46:06 följande:

Allt du skriver skulle vara roligare för en 1,5 åring om föräldrar gjorde det med honom !

Kanske rycker han att det är roligt för han inte känner till annat?

Vad tusan är det för argument? Vi pratar om ifall förskolan är bra eller inte, och jag berättar att vår son trivs och har det bra där. Så får andra föräldrar göra sina val utifrån deras och deras barns behov.

Du är inte lite ful i dina slutsatser som jag inte ens tänker bemöta.
Svar på tråden Tycker ni att det är fel att ha barnet på dagis?