älskarlivet81 skrev 2018-03-24 08:10:56 följande:
Det kan det visat vara.. Min mamma var hemma med mig när jag var liten och eftersom hon är rädd för nya kontakter (hon har väldigt dålig självkänsla) så var det ganska isolerat emellanåt..
Självklart finns det undantag. Men det är helt fel att säga barn som inte går på förskolan inte blir sociala eller lär sig socialt samspel.
Att din mamma hade problem ger ju en annan diskussion och visst det kan överföras på barnet.
Men det behöver inte betyda att du får samma problem för det.
Att vara hemma med sina barn handlar om att inte ge barnen den stress och höga tempo som finns på förskolan. Att det ska få vara lugn och ro, att få lära sig i sin takt, kunna snöa in sig på bilar och lära sig allt om det att få ha tusen olika lekar med bilarna utan att behöva ha vassa armbågar för att ens behålla leksakerna. Slippa gå upp på morgonen innan man fått sova klart, slippa gråtiga lämningar, gå ut när man vill och vara inne när man vill.
Få en vuxen som lyssnar helhjärtat.
Finns som du redan förstår miljoner saker jag kan skriva om varför man är hemma med barnen.
Att du inte fick den biten kan jag bara beklaga

(och hoppas du mår bra ändå)
Det roliga är att det inte finns någonting på förskolan som jag inte kan lära mina barn. Så höja förskolan så pass om dess magiska förträfflighet är bara fånigt av alla.
Tom förskolans personal reagerar kraftigt att den inte är bra för barnen, arbetsmiljön är inte som det var tänkt. Bara att kika på förskoleupproret.
Finns massor av forskning om små barn och förskolan (om stress, psykisk ohälsa, socialt samspel, lärandet, anknytning osv... läs gärna)