• Anonym (Irriterad)

Hur fan tänker soc??

Hej.

Förra veckan fick jag ett samtal från socialen att det kommit in en orosanmälan från förskolan. De hade fått uppgifter från vår 5 åriga dotter att pappa slår lillebror. Och utifrån detta har de beslutat sig för att starta en utredning. Visst låter det hemskt? Våld i hemmet är aldrig acceptabelt!

Nu till problemet. Det finns ingen lillebror. Jag är dock gravid i v 10 vilket varken dottern eller förskolan känner till. Och nått kön på barnet i magen känner vi absolut inte till. Och förskolan känner ju till att det inte finns nån lillebror. Har aldrig slagit henne heller så fattar helt seriöst inte varför de anmält och än mindre varför socialen beslutar om utredning. De har väl möjlighet att kolla ev syskon?

Nån som kanske kan förklara hur fan socialen tänker? Läser ofta om hur överbelastade de är med anmälningar och barn som far illa för att de inte räcker till, men de har både tid och resurser till en utredning som faktiskt saknar total grund

• Svar på tråden Hur fan tänker soc??
  • Anonym (Tjena)
    Anonym (Wtf) skrev 2018-04-05 06:23:51 följande:
    Känner fröknarna bra. Och det är ett hyfsat stort dagis, så en misshandlande fröken skulle inte gå obemärkt förbi.

Däremot så har dom en pojke som knuffas och slåss en del på avdelningen, och det är nog härifrån iden kommer. Tilläggas kan att jag har 2 barn på samma avdelning, och alka gånger det ena barnet säger något sådant här så säger det andra att det inte stämmer.

Jag har även hört " fröken gav mig bara potatis, fick ingen sås eller knäcke". Jag har hört att fröken bitit henne. Och 10 olika saker till.

Och OLIKA fröknar.

Man får ju ta en titt på helhets bilden när barn säger sådant här. Men det är rätt vanligt att barn säger sådant här. Utan bakomliggande orsak!

OCh detta att soc polisanmäler utan utredning, baserat på en dagisfrökens telefonsamtal angående ett uttalande...sjukt tycker jag.

Sverige håller på att bli galet!
    Sverige har varit galet länge... Det är sjukt att så många föräldrar har inställningen att "soc gör ju bara sitt jobb", "det är ju bara en utredning, är ni oskyldiga kommer inget hända" osv. Skulle vilja se hur lugna de skulle vara om de själva blev falskt anklagade för misshandel eller vanvård! 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjena) skrev 2018-04-05 08:42:26 följande:

Sverige har varit galet länge... Det är sjukt att så många föräldrar har inställningen att "soc gör ju bara sitt jobb", "det är ju bara en utredning, är ni oskyldiga kommer inget hända" osv. Skulle vilja se hur lugna de skulle vara om de själva blev falskt anklagade för misshandel eller vanvård! 

Alltså, lagen är ju skriven så att förskolan måste anmäla om de har minsta misstanke om att ett barn skulle kunna fara illa. Så berättelser om våld är något som måste anmälas. Sen vet ju såklart soc att barn ibland hittar på saker. Och ofta kan man hitta en "förklaring" till barnets berättelse. Kanske något barnet råkat få se på tv eller något ett annat barn på förskolan sagt eller gjort.

Men TS, menar du att soc gjort en polisanmälan innan de ens pratade med er? Vad står i polisanmälan i så fall? Vem skulle vara offret? Det låter ju lite konstigt agerat, minst sagt... Vet ert barn om att du ska ha en bebis?
  • Anonym (Tjena)
    Anonym (M) skrev 2018-04-05 09:20:26 följande:
    Alltså, lagen är ju skriven så att förskolan måste anmäla om de har minsta misstanke om att ett barn skulle kunna fara illa. Så berättelser om våld är något som måste anmälas. Sen vet ju såklart soc att barn ibland hittar på saker. Och ofta kan man hitta en "förklaring" till barnets berättelse. Kanske något barnet råkat få se på tv eller något ett annat barn på förskolan sagt eller gjort.

Men TS, menar du att soc gjort en polisanmälan innan de ens pratade med er? Vad står i polisanmälan i så fall? Vem skulle vara offret? Det låter ju lite konstigt agerat, minst sagt... Vet ert barn om att du ska ha en bebis?
    Jag vet att dagispersonal och en del andra yrkesgrupper har anmälningsplikt. Jag vet också att föräldrar kan bli anmälda för rena idiotgrejerna ibland. Självklart tycker jag inte att man aldrig ska anmäla, eller att soc inte ska gripa in och omhänderta barn om misshandel, vanvård, sexuellt utnyttjande eller andra missförhållanden råder, jag tycker bara att det har gått för långt och att det verkar som att soc får härja fritt utan att ifrågasättas.

Man ska inte prata med föräldrarna innan man gör en anmälan, har jag läst/hört. Om det skulle vara så att något är på tok ska de inte "förvarnas".

• SysterY

Känner fröknarna bra. Och det är ett hyfsat stort dagis, så en misshandlande fröken skulle inte gå obemärkt förbi.

Däremot så har dom en pojke som knuffas och slåss en del på avdelningen, och det är nog härifrån iden kommer. Tilläggas kan att jag har 2 barn på samma avdelning, och alka gånger det ena barnet säger något sådant här så säger det andra att det inte stämmer.

Jag har även hört " fröken gav mig bara potatis, fick ingen sås eller knäcke". Jag har hört att fröken bitit henne. Och 10 olika saker till.

Och OLIKA fröknar.

Man får ju ta en titt på helhets bilden när barn säger sådant här. Men det är rätt vanligt att barn säger sådant här. Utan bakomliggande orsak!

OCh detta att soc polisanmäler utan utredning, baserat på en dagisfrökens telefonsamtal angående ett uttalande...sjukt tycker jag.

Jag säger samma till dig som till ovan. Du får självklart göra som du vill men jag hade taget det på allvar om min dotter berättar pedagogerna slår dem etc.

Det ligger ofta något bakom sådana saker. Vad som ligger bakom kan dock vara allt från faktiskt misshandel till att barnet vill ha uppmärksamhet.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (M) skrev 2018-04-05 09:20:26 följande:

Du år gärna ta fram källan till den lag som säger att förskolan måste anmäla vid MINSTA misstanke om att barn far illa.

Lagen säger faktiskt att dom ska agera om barn far illa. Men inget ord MINSTA finns med där. Det är något som börjat cirkulera runt på sociala medier, och nu anmäler folk till höger och vänster, utan någon aning om det faktiskt är så eller inte. Dom hade liksom en känsla...

Vi ska komma ihåg att det jobbar mycket outbildad personal på en förskola också. Mycket unga flickor också. Och många utan egna barn. Mitt i allt ska dessa då göras till experter på att tolka vad barn säger. SÅ sjukt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Wtf) skrev 2018-04-05 12:44:27 följande:

Du år gärna ta fram källan till den lag som säger att förskolan måste anmäla vid MINSTA misstanke om att barn far illa.

Lagen säger faktiskt att dom ska agera om barn far illa. Men inget ord MINSTA finns med där. Det är något som börjat cirkulera runt på sociala medier, och nu anmäler folk till höger och vänster, utan någon aning om det faktiskt är så eller inte. Dom hade liksom en känsla...

Vi ska komma ihåg att det jobbar mycket outbildad personal på en förskola också. Mycket unga flickor också. Och många utan egna barn. Mitt i allt ska dessa då göras till experter på att tolka vad barn säger. SÅ sjukt.

Nä, ordet "minsta" lär inte stå i lagen. Det jag menar är att det räcker med en misstanke.

Och det är inte meningen att förskolepersonalen ska behöva göra någon större tolkning, utan om det finns en misstanke så är det sen socialen som gör bedömningen om det behövs en utredning.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjena) skrev 2018-04-05 11:44:48 följande:

Jag vet att dagispersonal och en del andra yrkesgrupper har anmälningsplikt. Jag vet också att föräldrar kan bli anmälda för rena idiotgrejerna ibland. Självklart tycker jag inte att man aldrig ska anmäla, eller att soc inte ska gripa in och omhänderta barn om misshandel, vanvård, sexuellt utnyttjande eller andra missförhållanden råder, jag tycker bara att det har gått för långt och att det verkar som att soc får härja fritt utan att ifrågasättas.

Man ska inte prata med föräldrarna innan man gör en anmälan, har jag läst/hört. Om det skulle vara så att något är på tok ska de inte "förvarnas".

Tanken är nog lite att det är bättre med en orosanmälan för mycket än en för lite. Socialen har ju expertisen för att kunna reda ut om våld förekommer i hemmet eller ej.

Det jag undrade över var om en polisanmälan redan hade gjorts.
  • Anonym (Tjena)
    Anonym (Wtf) skrev 2018-04-05 12:44:27 följande:

Kommer ihåg en tråd för länge sedan, minns inte om det var här eller på något annat forum, där en dagisfröken skrev att hon minsann anmäler allt som verkar "misstänkt". När hon skulle berätta mer detaljerat skrev hon (och jag citerar fritt nu, det var ett tag sedan) "Jag går på magkänslan". Hon behövde alltså inget konkret, hennes magkänsla var nog för henne.

Man kan undra hur många föräldrar hon knäckte...
    Anonym (M) skrev 2018-04-05 15:08:47 följande:
    Tanken är nog lite att det är bättre med en orosanmälan för mycket än en för lite. Socialen har ju expertisen för att kunna reda ut om våld förekommer i hemmet eller ej.

Problemet är att soc inte är så jävla bra på att utreda som alla tycks tro. De är ofta underbemannade och överarbetade, vilket ökar risken för felaktiga beslut. För att utreda om våld i hemmet eller omsorgsbrist föreligger kan familjen skickas till ett utredningshem, och på de ställena går saker inte alltid röätt till (har pratat med folk som jobbat på utredningshem och de har berättat hårresande saker).

"Bättre med en orosanmälan för mycket än en för lite", hur ofta har jag inte hört det... Jag gissar att du aldrig blivit falskt anmäld? Det är nästan bara de som aldrig hamnat i situationen själva som säger så. Det och "Ingen rök utan eld".

• Anonym (Ådi)
    Anonym (Tjena) skrev 2018-04-05 15:38:24 följande:
    Kommer ihåg en tråd för länge sedan, minns inte om det var här eller på något annat forum, där en dagisfröken skrev att hon minsann anmäler allt som verkar "misstänkt". När hon skulle berätta mer detaljerat skrev hon (och jag citerar fritt nu, det var ett tag sedan) "Jag går på magkänslan". Hon behövde alltså inget konkret, hennes magkänsla var nog för henne.

Man kan undra hur många föräldrar hon knäckte...
    Anonym (M) skrev 2018-04-05 15:08:47 följande:

Problemet är att soc inte är så jävla bra på att utreda som alla tycks tro. De är ofta underbemannade och överarbetade, vilket ökar risken för felaktiga beslut. För att utreda om våld i hemmet eller omsorgsbrist föreligger kan familjen skickas till ett utredningshem, och på de ställena går saker inte alltid röätt till (har pratat med folk som jobbat på utredningshem och de har berättat hårresande saker).

"Bättre med en orosanmälan för mycket än en för lite", hur ofta har jag inte hört det... Jag gissar att du aldrig blivit falskt anmäld? Det är nästan bara de som aldrig hamnat i situationen själva som säger så. Det och "Ingen rök utan eld".

Vi hade en rektor på skolan som uppmanade föräldrar att anmäla till soc vid minsta lilla bråk. Jag blev också uppmanad att göra det, plus att vi blev anmälda. Anmälningarna flög kors och tvärs från föräldrarna till soc. 
    Jag är lättad att den tiden är förbi.

Och det där med soc skulle vara så bra på att utreda.. en gång när vi träffade soc då vår 15-åring varit i slagsmål i skolan var "soc-tanten" en nyexad småtjej på max 25 år... hon var utsedd att utreda ungdomar upp till nästan sin egen ålder.

Om de åtminstone hade som krav att utredarna var gamla nog att vara förälder till barnet!

Det går att lura dem hur lätt som helst, inga problem. 
    I vårt fall var det inte nödvändigt men en bekant till mig lurade nästan kläderna av sin sekreterare.
    De frågar om saker som ingen annan en man själv kan svara på, och varför skulle man då säga sanningen om man hade något att dölja när de ändå inte kan överbevisa det?

En gammal bekant till mig fick stryk mer eller mindre varje dag när ungarna såg på, soc frågade om det förekom våld i hemmet och hon sa nej. Sen var det bra med det. 
    Det var väl inte världens smartaste sak att ljuga om, hon hade säkert kunnat få hjälp att lämna karlskrället... men hon ljög och soc svalde det med hull och hår.
    De använder liksom inte lögndetektorer.
  • Anonym (ggg)

Låter jättemärkligt.

Hade jag varit du hade jag bytt förskola. Dagisfröknar har fan inte mycket innanför pannbenet generellt, men i detta fall är det helt otroligt när det är "Mollgan" som har gjort det. Facepalm...

• Anonym (M)
    Anonym (Tjena) skrev 2018-04-05 15:38:24 följande:

Man kan undra hur många föräldrar hon knäckte...Problemet är att soc inte är så jävla bra på att utreda som alla tycks tro. De är ofta underbemannade och överarbetade, vilket ökar risken för felaktiga beslut. För att utreda om våld i hemmet eller omsorgsbrist föreligger kan familjen skickas till ett utredningshem, och på de ställena går saker inte alltid röätt till (har pratat med folk som jobbat på utredningshem och de har berättat hårresande saker).

Jo, förskolan gjorde en orosanmälan på vår son. Han hade berättat att pappa slår honom och även mig. Så det blev en utredning. Men jag tyckte verkligen att soc skötte det bra. De tog reda på det de behövde, och kunde sedan "avskriva" det hela. Någon polisanmälan var det aldrig tal om.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Irriterad) skrev 2018-03-28 09:00:59 följande:

Hon har gått på förskolan i 3 år så de känner absolut till att det inte finns nån lillebror. Har frågat ang anmälan och de säger bara anmälningsplikt.

Jo jag hetsar upp mig för jag vet faktiskt att en anmälan om våld också innebär att socialen gör en polisanmälan vilket innebär förhör samt stor risk för åtal eftersom pappan kommer neka. Det har ju inte hänt och då kan man ju inte erkänna. Liknande sak hände en släkting, anmälan ang våld i hemmet där han nekade och blev åtalad. Visst han frikändes i rätten men övriga i det samhället den bodde i då trodde han var skyldig ändå.

Och sociala får sig ändå en känga. De beslutar om att starta en utredning utan att ens kolla fakta på något sätt.

Du ger socialen en känga för att de gör vad de enligt lagen MÅSTE göra? När anmälan gäller våld så finns noll utrymme att låta bli att inleda utredning. Helt omöjligt oavsett hur orimlig anmälan är. Inte heller går det med automatik en anmälan till polisen. Det bedöms från fall till fall.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Right?) skrev 2018-03-28 10:44:04 följande:

Yesbox.

Barns fantasier är ett rop på hjälp så fort det finns våld i deras berättelse,mamma eller pappa säger "berätta inte att jag gjorde så" och barnet lyssnar och berättar istället "min granne var med om det och det som hennes förälder gjorde" eller "nallen har ont han är ledsen" , eller "dockan har brutit benet" detta ska alla ta på högsta allvar.

Min mamma har jobbat i förskolan och det var en pojke där som berättade att han blivit slagen och blåmärken men sen kunde han inte visa hur eller säga när och fanns inga märken på honom, det visade sig att han hade hört hans mamma bli slagen av mannen i hemmet. Han var 3.

Trams. Barns snack om våld ska självklart tas på allvar men att säga att det alltid handlar om nåt slags rop på hjälp är rent påhitt, kan lika gärna handla om nåt de hört talas om eller nåt de råkat se på tv.
  • Anonym (Tjena)
    Anonym (Ådi) skrev 2018-04-05 16:18:14 följande:
    Vi hade en rektor på skolan som uppmanade föräldrar att anmäla till soc vid minsta lilla bråk. Jag blev också uppmanad att göra det, plus att vi blev anmälda. Anmälningarna flög kors och tvärs från föräldrarna till soc. 
    Jag är lättad att den tiden är förbi.

Och det där med soc skulle vara så bra på att utreda.. en gång när vi träffade soc då vår 15-åring varit i slagsmål i skolan var "soc-tanten" en nyexad småtjej på max 25 år... hon var utsedd att utreda ungdomar upp till nästan sin egen ålder.

Om de åtminstone hade som krav att utredarna var gamla nog att vara förälder till barnet!

Det går att lura dem hur lätt som helst, inga problem. 
    I vårt fall var det inte nödvändigt men en bekant till mig lurade nästan kläderna av sin sekreterare.
    De frågar om saker som ingen annan en man själv kan svara på, och varför skulle man då säga sanningen om man hade något att dölja när de ändå inte kan överbevisa det?

En gammal bekant till mig fick stryk mer eller mindre varje dag när ungarna såg på, soc frågade om det förekom våld i hemmet och hon sa nej. Sen var det bra med det. 
    Det var väl inte världens smartaste sak att ljuga om, hon hade säkert kunnat få hjälp att lämna karlskrället... men hon ljög och soc svalde det med hull och hår.
    De använder liksom inte lögndetektorer.
    Ja, det där är inte alltför ovanligt. Unga oerfarna socionomer sätts att utreda fall där det krävs erfarenhet av inte bara arbetet utan även en smula livserfarenhet. 

Mina grannar, blev anmälda till soc, dagis anmälde omsorgssvikt på deras femåring. deras handläggare var bägge i 25-årsåldern. Mina grannar var 43 och 52... De kunde alltså ha varit föräldrar till handläggarna. De spelade in alla samtal och lät mig lyssna, de bemöttes av oerhört dålig attityd och respektlöshet. Ena handläggaren sade något i stil med "Vi förstår ju att det är svårt att vara gamla föräldrar" och "Det är ju inte lätt för en kvinna i din ålder att vara mamma till en liten busig pojke". 
    Anonym (M) skrev 2018-04-05 20:17:36 följande:
    Jo, förskolan gjorde en orosanmälan på vår son. Han hade berättat att pappa slår honom och även mig. Så det blev en utredning. Men jag tyckte verkligen att soc skötte det bra. De tog reda på det de behövde, och kunde sedan "avskriva" det hela. Någon polisanmälan var det aldrig tal om.
    Ni hade ju i alla fall turen att få vettiga handläggare, alla har inte det (se ovan).
    Anonym (Soc.) skrev 2018-04-05 20:34:01 följande:
    Trams. Barns snack om våld ska självklart tas på allvar men att säga att det alltid handlar om nåt slags rop på hjälp är rent påhitt, kan lika gärna handla om nåt de hört talas om eller nåt de råkat se på tv.

En socionom med sunt förnuft?! Nu har jag sett allt...

• Panduro

Och OLIKA fröknar.

Är du från Finland?
  • Anonym (Wtf)
    SysterY skrev 2018-04-05 12:14:32 följande:
    Jag säger samma till dig som till ovan. Du får självklart göra som du vill men jag hade taget det på allvar om min dotter berättar pedagogerna slår dem etc.

Det ligger ofta något bakom sådana saker. Vad som ligger bakom kan dock vara allt från faktiskt misshandel till att barnet vill ha uppmärksamhet.
    Det ligger absolut inget bakom sådana uttalanden när det handlar om vårat dagis och mina barn. 
    Och jag VET att det är mycket barn som säger saker i den här stilen, utan att något är fel.

Igår kom hon hem och berättade att Stinky (från mumintrollen) varit på dagis, och han gett henne ett blåmärke. (Blåmärket var från i helgen då hon ramlade av moppen). Men antar vi borde undersöka om muminfigurerna finns på dagis, och slår mina barn..

Men du har fel i många saker här på fl. Allt som oftast läser jag inlägg av dig som ska framstå som sakliga, men inte kan vara mer fel.
  • Anonym (Wtf)
    Panduro skrev 2018-04-05 22:05:07 följande:
    Är du från Finland?
    ja
  • SysterY
    Anonym (Wtf) skrev 2018-04-06 08:23:39 följande:

Det ligger absolut inget bakom sådana uttalanden när det handlar om vårat dagis och mina barn. 

Och jag VET att det är mycket barn som säger saker i den här stilen, utan att något är fel.

Igår kom hon hem och berättade att Stinky (från mumintrollen) varit på dagis, och han gett henne ett blåmärke. (Blåmärket var från i helgen då hon ramlade av moppen). Men antar vi borde undersöka om muminfigurerna finns på dagis, och slår mina barn..

Men du har fel i många saker här på fl. Allt som oftast läser jag inlägg av dig som ska framstå som sakliga, men inte kan vara mer fel.

Har jag påstått att det gäller ditt barn.

Du vet vad som gäller ditt barn men inte övriga.

Visa mig inlägg jag har fel i.
  • Anonym (Tjena)
    SysterY skrev 2018-04-06 16:03:37 följande:
    Har jag påstått att det gäller ditt barn.

Du vet vad som gäller ditt barn men inte övriga.

Visa mig inlägg jag har fel i.
    Lessen att säga det men jag håller med Wtf. Har också sett en del inlägg där du påstår felaktiga saker. Sedan kan det förstås vara så att du tror eller tycker du har rätt, men det betyder inte att du faktiskt har rätt.
    Anonym (Wtf) skrev 2018-04-06 08:23:39 följande:

Men herregud! Någon måste anmäla Stinky!
Svar på tråden Hur fan tänker soc??