• Anzil

    Psykologin bakom för att inte kunna gråta?

    Har män svårare att gråta än kvinnor?

    Jag har väldigt svårt att gråta, men jag känner mig väldigt ledsen och skulle kunna beskriva mig själv som en känslig person. Inte geom att jag har lätt för att bli arg, utan snarare tvärtom så har jag svårt för att bli arg. Irriterad och frustrerad kan jag bli. Men mycket sällan blir jag arg och börjar skälla på folk.

    Med ordet känslig, så menar jag att jag blir lätt berörd och ledsen.

    Jag kan däremot inte gråta, det känns som om att det verkligen inte går och jag vet inte alls om det har någonting med att mitt inre tycker att det är ett tecken på svaghet eller någon form av psykologisk sak bakom det hela om varför jag inte kan gråta.

    Eller är det bara så att män har svårare för att gråta än kvinnor?

    Om det är något psykologisk bakom det hela, så kanske det kan vara bra att nämna en information som kanske har något med saken att göra. Jag minns att jag grät vid två tillfällen medan jag gick i sjuan. Båda gångerna fick jag ingen som helst sympati ifrån läraren jag grät. Snarare tvärtom så förnedrade hon mig, genom att säga i något stil med att jag lät som ett litet barn.

    Genom att bara nämna den storyn, så kände jag direkt hur patetiskt jag är. Samtidigt som jag tycker att det är helt okej som fjortonåring eller vilken ålder som helst, att det är okej att gråta.

    Kan detta ha någonting med psykologin bakom det hela och därmed kan jag inte gråta?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Psykologin bakom för att inte kunna gråta?
  • Anzil

    Dela gärna med er vad ni tycker om män som gråter.

    Tack för svar!

  • Meriall

    Det är bra att våga visa känslor så länge man inte blir våldsam tycker jag och tycker det är bra med män som kan gråta. Förstår att händelsen i skolan påverkat dig, man är ju jättekänslig i den åldern. Det viktiga är dock att du kan känna dig ledsen och vågar visa och säga det nu, inte om du gråter eller inte.

    Känslor och att bli påverkad av andra är inte patetiskt. Vi är sociala varelser och det är bra.

  • beccagranen

    Min man har lättare till tårar än mig när han blir rörd. Som när barnen föddes, när han fick sitt barn i famnen kom tårar. Medans jag själv (kvinna) har svårt för att gråta, minns inte ens hur många år sedan jag grät. 

  • beccagranen

    Kan dock påpeka att jag hade väldigt lätt till gråt som barn, lite för lätt. Det släppte i tonåren. Dock betyder det inte att jag inte kan känna mig sorgsen eller ledsen över något, men ibland kan jag dock känna mig lite för kall. Som de senaste begravningarna jag vart på, alla stört gråter och jag bara sitter där, kan t.om le för jag tänker på något rolig minne med den avlidne. Jag har inte behov av att gråta när en gamling dör, som nu senast farmor. Hon har ju fått leva 89 krya år, fått se både barn och barnbarnsbarn växa upp. Hon hade ett bra liv och nu var det hennes tur att gå vidare, det är inget att gråta över. 

  • Anzil
    Meriall skrev 2018-03-28 15:56:49 följande:

    Det är bra att våga visa känslor så länge man inte blir våldsam tycker jag och tycker det är bra med män som kan gråta. Förstår att händelsen i skolan påverkat dig, man är ju jättekänslig i den åldern. Det viktiga är dock att du kan känna dig ledsen och vågar visa och säga det nu, inte om du gråter eller inte.

    Känslor och att bli påverkad av andra är inte patetiskt. Vi är sociala varelser och det är bra.


    Jag vet faktiskt inte om händelsen i skolan påverkade mig, men när jag tänkte om det här med gråtandet och att jag har svårigheter med att gråta. Så kanske det har något med det att göra?

    När jag tänker på att öppna upp mig om känslor eller jobbiga saker. Så har jag främst svårt med att prata om det inför kvinnor.

    Tänker jag i ''elaka'' banor bara för det?
    Jag är rädd att t.ex bli avvisad förlora kvinnliga vänner eller förlora min eventuella kärlek om jag öppnar upp mig om känsliga saker. Så kanske kvinnor tycker jag är ynklig eller vad som helst.

    Innebär detta att jag kanske innerst inne inte kan lita på kvinnor eller något? Jag känner mig  ganska hemsk nu..

    När jag behövde tröst och sympati i skolan, och läraren använde sin replik, så var det en kvinnlig lärare. Men kan den saken påverkat mig så pass mycket?

    Eller det kanske finns någonting annat?

    Nej, jag bär inget som helst kvinnlig förakt, jag känner bara en räddsla att förlora min eventuella kärlek och/eller kvinnliga vänner om jag skulle t.ex berätta om känsliga saker.

    Jag kan däremot berätta om mina jobbiga bakgrund för mina manliga kompisar, men det är även där med måtta. Jag har svårt med att berätta om jag mår dåligt eller är ledsen oavsett kön.

    Men som sagtt, lättare att berätta om jobbiga saker i min uppväxt/familj inför mina manliga kompisar. Men inte i detaljerat. Jag är även där rädd för att jag skall anses vara för känslig och patetisk.

    Och även rädslan av att bli avvisad.


  • Madicken Madicken
    Anzil skrev 2018-03-28 15:34:37 följande:

    Har män svårare att gråta än kvinnor?

    Jag har väldigt svårt att gråta, men jag känner mig väldigt ledsen och skulle kunna beskriva mig själv som en känslig person. Inte geom att jag har lätt för att bli arg, utan snarare tvärtom så har jag svårt för att bli arg. Irriterad och frustrerad kan jag bli. Men mycket sällan blir jag arg och börjar skälla på folk.

    Med ordet känslig, så menar jag att jag blir lätt berörd och ledsen.

    Jag kan däremot inte gråta, det känns som om att det verkligen inte går och jag vet inte alls om det har någonting med att mitt inre tycker att det är ett tecken på svaghet eller någon form av psykologisk sak bakom det hela om varför jag inte kan gråta.

    Eller är det bara så att män har svårare för att gråta än kvinnor?

    Om det är något psykologisk bakom det hela, så kanske det kan vara bra att nämna en information som kanske har något med saken att göra. Jag minns att jag grät vid två tillfällen medan jag gick i sjuan. Båda gångerna fick jag ingen som helst sympati ifrån läraren jag grät. Snarare tvärtom så förnedrade hon mig, genom att säga i något stil med att jag lät som ett litet barn.

    Genom att bara nämna den storyn, så kände jag direkt hur patetiskt jag är. Samtidigt som jag tycker att det är helt okej som fjortonåring eller vilken ålder som helst, att det är okej att gråta.

    Kan detta ha någonting med psykologin bakom det hela och därmed kan jag inte gråta?

    Tack för svar!


    Min pappa född -39 fick tidigt i barndomen lära sig att inte gråta. När läraren slog med linjalen på handen grät han inte. Flickorna grät. Men inte pojkar. Absolut inte. Sen har det fortsatt. Män är stora och starka och ska ta hand om. Inte visa svaghet. Absolut inte gråta.
  • Themis

    Det finns en massa kemi och hormoner också bakom tårarna, se länkar nedan.

    Ett av flera hormon som bidrar till tårbildning, prolaktin, har t.ex. en viktig roll i att producera mjölk till bebisar. Därför blir gravida och nyblivna mammor ofta känsligare och gråter lättare, har man mer prolaktin och oxytocin i omlopp så blir det så helt enkelt. Och kvinnor har även som icke-gravida mer tårbildande hormon är män.

    Vilken människa som helst som får injektioner med rätt hormon kommer alltså att reagera mer på sorgliga saker. När mäns testosteronproduktion minskar med åldern så kan de också bli mer lättrörda, ha närmare till tårar.

    Men sedan är en människas reaktion även beroende av uppfostran, om det är "tillåtet" att gråta eller inte. Liksom en skådespelare kan träna sig i att frambringa känslor eller tårar på kommando, så kan vi alla om vi uppfostras till det trycka tillbaka t.ex. tårar eller ilska, i varierande grad. 

    Några snabbt upphittade lästips:

    illvet.se/manniskan/kroppen/varfor-grater-vi

    www.alltomvetenskap.se/nyheter/varfor-grater-man

    www.aftonbladet.se/wendela/article12224521.ab

    www.alba.nu/sidor/19169

    Du skriver att du har svårt att visa dig sårbar för kvinnor. Men är man ett team, ett par, så måste man förstå varandra och stötta varandra, och då måste man berätta lite om hur man faktiskt känner och mår, eller hur? 

    Jag känner flera män som bara tycker att de kan tala om känslor med en kvinna. Så de berättar för mig istället för sina manliga vänner. 

    Det viktiga är att man kan tala med någon. Om det är en vän, ett syskon, mamma, en psykolog spelar inte så mycket roll men jag tror att en viktig anledning bakom mäns självmord är att de har svårt att söka hjälp för sitt mående och att hitta någon som de kan våga visa hur de mår för, och det är hemskt.


     


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Psykologin bakom för att inte kunna gråta?