• Svar på tråden Är det okej att censurera äldre barnlitterarur- enkät.
  • Kanttant
    Madicken Madicken skrev 2018-04-05 17:56:21 följande:
    Snacka om att läsa in egna tolkningar!

Jag läser nu in att du är en person med väldigt livlig fantasi!
    Då har du en till med livlig fantasi här isåfall. Håller fullständigt med både MR Xyz och Fennyxx.
  • Madicken Madicken
    Kanttant skrev 2018-04-05 18:09:05 följande:

Då har du en till med livlig fantasi här isåfall. Håller fullständigt med både MR Xyz och Fennyxx.

Vad exakt håller du med om?
  • nattuw
    Kanttant skrev 2018-04-05 15:48:23 följande:
    Finns böcker som gavs ut för 15-20 år sedan som idag ges i nyutgåva där man uppdaterat hur karaktärerna kommunicerar för att reflektera sociala mediers intåg. 
    Pippi Långstrump på Facebook?
    Nya hyss av Emil på Tradera?
  • nattuw
    Madicken Madicken skrev 2018-04-05 15:40:53 följande:

När jag var liten läste jag en bok om en liten pojke som.

bodde i afrika. "Hans skinn är svart. Han är neger." Sånt kan du inte hitta idag. Texten är borta och utbytt mot nya bokstäver.

Det finns fortfarande barnböcker som utspelar sig i Afrika fast de ligger mer i takt med tiden:
    "Girafferna Jösta och Johan vill ha ett litet barn, fast de är av samma sort, likadan och likadan."
    - Jösta och Johan av Anette Skåhlberg

För den som är intresserad av moderna barnböcker finns ett smakprov på:
    ( www.smakprov.se/bok/j%C3%B6sta-och-johan/anette-sk%C3%A5hlberg/isbn/9789188579508 )
  • Madicken Madicken
    nattuw skrev 2018-04-06 18:55:59 följande:

Det finns fortfarande barnböcker som utspelar sig i Afrika fast de ligger mer i takt med tiden:

"Girafferna Jösta och Johan vill ha ett litet barn, fast de är av samma sort, likadan och likadan."

( www.smakprov.se/bok/j%C3%B6sta-och-johan/anette-sk%C3%A5hlberg/isbn/9789188579508 )

Jag känner inte till den boken.

Jag hatar o
    nattuw skrev 2018-04-06 18:55:59 följande:

Vilken bok!

I takt med tiden i Sverige kanske man knappast på hela jorden.

Det räcker med att titta på andra sidan Östersjön.

Jag kan bara föreställa mig vilken skandal den hade väckt i halva europa
  • Madicken Madicken

Halva texten försvann. Jag skulle skriva att jag inte känner till boken sen hittade jag knappen med smakprov.

Under skulle det stå jag hatar omgjorda gamla böcker. Som tex att man skriver om gamla kitty till modernt språk.

Då får ju barnen aldrig lära sig hur man uttryckte sig. Jag själv älskar böcker med "gammalt" språk.

• nattuw
    Madicken Madicken skrev 2018-04-06 19:12:39 följande:

Då får ju barnen aldrig lära sig hur man uttryckte sig. Jag själv älskar böcker med "gammalt" språk.

Ett lite mer ålderdomligt språk ger onekligen en annan läsupplevelse.
    Madicken Madicken skrev 2018-04-06 19:12:39 följande:

Under skulle det stå jag hatar omgjorda gamla böcker. Som tex att man skriver om gamla kitty till modernt språk.

Jag antar att du med Kitty avser Nancy Drew böckerna. Sådana böcker går nog inte skriva idag. Jag läste en barnbok (inte en Kitty utan en fem-bok) där jag kom på mig själv med att undra varför de inte bara tog upp mobilen och ringde efter hjälp...
  • Glinda från Oz

Håller du på med en uppsats bör du först ta reda på vad censur betyder, det är att staten går in och förgranskar materialet innan det släpps och det sker inte i Sverige. Det du menar är att man ändrar i verk och det sker hela tiden är du emot det är du emot Disney och bröderna Grimm också.

Tänker på t.ex Astrid Lindgren var det ett beslut som hennes anhöriga fattade och det var ett beslut Astrid stod bakom.

• Madicken Madicken
    nattuw skrev 2018-04-06 19:51:39 följande:

Ett lite mer ålderdomligt språk ger onekligen en annan läsupplevelse.Jag antar att du med Kitty avser Nancy Drew böckerna. Sådana böcker går nog inte skriva idag. Jag läste en barnbok (inte en Kitty utan en fem-bok) där jag kom på mig själv med att undra varför de inte bara tog upp mobilen och ringde efter hjälp...

Ja, Nancy Drew kallas böckerna i USA. Jag samlar på gamla Kitty med gammalt Svenskt språk. De gamla böckerna är inte så enkelt och barnsligt skrivna som nyare utgåvor.

I gamla tider fanns inga mobiler i böckerna måste de be att få låna telefon och alla har inte heller telefon
  • Kanttant
    nattuw skrev 2018-04-06 18:41:04 följande:
    Pippi Långstrump på Facebook?
    Nya hyss av Emil på Tradera?
    Pippi och Emil är väl ändå lite äldre än 15 år ;) Sen så skulle det ju vara rätt konstigt att göra så med böcker såsom Emil och Pippi, där handlingen till stor del bygger på vilken tid det utspelar sig. Det som jag pratade om var bok skriven på tidigt 2000-tal vars handling inte hade något med tiden och göra egentligen. Och det är väl lite så jag känner inför när man moderniserar (eller "censurerar" som det skrivs här) böcker. Det går inte att plocka bort saker som handlingen bygger på, men det går rätt bra att ändra sådant som inte egentligen tillför något för själva handlingen och historien i sig. 

Om det skulle vara en barn/ungdomsbok som handlar om rasism eller sexism eller något annat (fast anpassat efter åldern förstås) så ska man ju förstås kanske inte ta bort ord som annars kan anses vara kränkande. Boken kommer ju då behandla de kränkande handlingarna och ge någon slags morallektion i slutet. Men är det att karaktärer i boken bara använder kränkande termer för varandra och detta inte behandlas i övrigt utan bara får vara, då tycker jag absolut man kan ta bort det. Barn är inte mogna nog att ha det slags analytiska och kritiska tänkandet till att förstå att "okej, den här boken är från en tid när det var okej att kalla någon xxxx". 
  • nattuw
    Kanttant skrev 2018-04-06 20:41:07 följande:
    Pippi och Emil är väl ändå lite äldre än 15 år ;) Sen så skulle det ju vara rätt konstigt att göra så med böcker såsom Emil och Pippi, där handlingen till stor del bygger på vilken tid det utspelar sig. Det som jag pratade om var bok skriven på tidigt 2000-tal vars handling inte hade något med tiden och göra egentligen.
    Jag har en viss förståelse för att de tar bort ord och uttryck som anses stötande eftersom det riskerar att minska försäljningen. Att däremot lyfta in sociala medier för att få en bok att kännas modernare verkar lite väl krystat.

Fast vad vet jag. En uppdatering av "Pelle Svanslös på vift" till "Pelle Svanslös på Twitter" skulle kanske attrahera en helt ny publik.
  • Kanttant
    nattuw skrev 2018-04-07 08:28:42 följande:

Jag har en viss förståelse för att de tar bort ord och uttryck som anses stötande eftersom det riskerar att minska försäljningen. Att däremot lyfta in sociala medier för att få en bok att kännas modernare verkar lite väl krystat.

Fast vad vet jag. En uppdatering av "Pelle Svanslös på vift" till "Pelle Svanslös på Twitter" skulle kanske attrahera en helt ny publik.

Beror kanske på handling, det iag såg skrivet om var som sagt för ungdomar snarare än barn. Handlade om en karaktär som blir utsatt för en våldtäkt och uppdateringen gjordes för att ungdomar idag skulle kunna relatera till den bättre antar jag. Reflekterade hur socila medier påverkar sådana fall för ungdomarnas liv.

Men kanske Pelle Svanslös på Twitter skulle vara en succé ;)
Svar på tråden Är det okej att censurera äldre barnlitterarur- enkät.