• Swedman

Hur är en Mini American Shepherd?

Har ni nån erfarenhet av dessa Mini American Shepherds?

Vi letar efter en aktivare familjehund. Har varit (passiv) hundägare i många år och nu vill dottern 14 år ha en hund. Dottern vill verkligen o hon älskar djur. Jag ser henne som ansvarstagande. 

• Svar på tråden Hur är en Mini American Shepherd?
  • Anonym (Djurägare)
    Aniiee skrev 2018-04-14 21:24:58 följande:

Ja, självklart vet jag att det kan vara kö, men vem sa att köpet måste ske imorgon.

Och igen, det var inte vad du frågade.... Du frågade hur TS skulle få tag i en, om han skulle flyga in en. Självklart finns det masar att köpa i sverige, av svenska uppfödare, sen att det kan vara väntetid är liksom en annan sak.

I övrigt tog det mig inte många minuter att leta upp en kennel med valpning närmaste veckorna där de har otingade, så..... med lite tur så kan man nog få en mas i sommar.

Sedan vet jag inte om jag skulle tipsa ts (som ändå verkar ha ångrat sig i valet) att ha en så pass presterande vallras som en mas.

Tänk att en enkel fråga till någon annan om var den ska köpa något störde dig så mycket
  • Anonym (Djurägare)
    Swedman skrev 2018-04-14 21:40:18 följande:

Jag ger mig in i debatten. Jo, vi har också sett att det finns uppfödare för MAS och att kullar är på gång. Behöver alltså inte ringa USA.  Sen kan det ju vara ont om valpar men det är en annan sak. Jag avrådde (sade egentligen NEJ) dottern att välja en MAS. Den är krävande så vitt jag vet. 

Det var då jag tänkte Labrador eller Golden och det nappade hon på. Det tillsammans med att vi inte tänkt köpa valp är ett ytterligare beslut som verkar vara fast. Var hittar man då en typ 2 åring? Är det vettigt? Vad kan man förvänta sig? Köper man såna på annons från privatpersoner eller finns det kennels som har?  Här är min kunskap låg. Jag tror dottern är mer påläst. Hon hänger på internet o söker o läser...

Det finns en FBgrupp som heter "Hundar för omplacering".
  • Swedman
    Anonym (Djurägare) skrev 2018-04-15 01:30:21 följande:
    Det finns en FBgrupp som heter "Hundar för omplacering".

Jag har gått med FB-gruppen nu. Dottern är säkert med där redan. Jag ska leta tsm med henne.  Då vet jag hur jag ska gå vidare. Hade väl egentligen velat ha mer "insiderinformation" om Labrador vs. Golden men de kan mentalt skilja en del så kanske det är svårt å säga nåt generellt om dem. 

Det jag tänker på är:
    Mentalitet (lugn, trygg etc)
    Behov av aktivitet
    Lossar mer eller mindre hår

• Dexter dot com
    Swedman skrev 2018-04-14 21:40:18 följande:

Jag ger mig in i debatten. Jo, vi har också sett att det finns uppfödare för MAS och att kullar är på gång. Behöver alltså inte ringa USA.  Sen kan det ju vara ont om valpar men det är en annan sak. Jag avrådde (sade egentligen NEJ) dottern att välja en MAS. Den är krävande så vitt jag vet. 
    Det var då jag tänkte Labrador eller Golden och det nappade hon på. Det tillsammans med att vi inte tänkt köpa valp är ett ytterligare beslut som verkar vara fast. Var hittar man då en typ 2 åring? Är det vettigt? Vad kan man förvänta sig? Köper man såna på annons från privatpersoner eller finns det kennels som har?  Här är min kunskap låg. Jag tror dottern är mer påläst. Hon hänger på internet o söker o läser...

Dom flesta uppfödare spar lovande valpar som senare inte visar sig hålla för avel som då säljs eller ges bort vid 1-2 års ålder. Kolla på rasklubbarnas hemsidor !
  • Anonym (Djurägare)
    Swedman skrev 2018-04-15 07:39:22 följande:

Jag har gått med FB-gruppen nu. Dottern är säkert med där redan. Jag ska leta tsm med henne.  Då vet jag hur jag ska gå vidare. Hade väl egentligen velat ha mer "insiderinformation" om Labrador vs. Golden men de kan mentalt skilja en del så kanske det är svårt å säga nåt generellt om dem. 

Det jag tänker på är:

Behov av aktivitet

Labrador är en jättebra hundras. Alltid snäll. Lättlärd. Lydig. Alltid glad. Älskar att bada. Bara att ta fram duschslangen så hoppar den i badet! Den är ju korthårig inte släthårig så den fäller nåt kopiöst.

Golden har har jag bara träffat några gånger och jag tycker de är tråkiga och långsamma. De skäller medan Labradorer är helt tysta. Deras päls kan jag tänka mig är mjuk och lätt att få av från kläder och möbler och de fäller nog inte lika mycket.

Men det är min ringa erfarenhet
  • Jemp
    Swedman skrev 2018-04-15 07:39:22 följande:

Det jag tänker på är:

Behov av aktivitet

Båda raserna finns i jaktvariant, utställningsvariant och "blandningar" (de är alltså fortfarande renrasiga) däremellan. Jaktvarianterna mest krävande, som jag förstått det särskilt hos labrador. Träffar på en del goldens i samtliga varianter på träning//tävling som är

riktiga energiknippen. Jag är tyvärr inte superinsatt i raserna, läs igenom klubbarnas avelsstrategi (där vanliga problem i rasen tas upp), kolla mentala utvärderingar, låt köpet ta tid och hör er för.
  • Anonym (Djurägare)

Här har de gjort en jämförelse:

Difference between Labrador and Golden Retriever temperament

The words commonly used to describe the temperaments of both Goldens and Labs are the words we use to describe very good dogs!

Both breeds are friendly, reliable, affectionate, gentle, trusting, and kind.

But many potential owners wonder about the differences between Lab and Golden Retriever personalities.

Before talking about temperament, it?s always a good idea to remind new dog owners that all dogs are individuals, and breed alone does not guarantee any specific personality traits or behaviors.

Meeting the parents, good training and socialization practices from puppyhood into adulthood are the best ways to ensure that you get the kind of dog you want.

Labs and Goldens are both very trainable and obedient, which is good news for novice owners.

Canine behavior experts explain the minor temperament differences between Goldens and Labs in terms of degrees. Generally, Goldens are said to be a bit softer, gentler, and more sensitive than Labs.

For example, a Lab that gets a scolding may be more likely to brush it off and go about his business than a Golden.

While both do well in families with children, Labs tend to have the advantage in adapting to households with boisterous, lively, and loud young children. Many Goldens prefer a slightly more calm and tranquil home environment.

It?s always important to take your lifestyle into account when choosing a dog?both the breed and the individual animal.

An active family with young children may prefer an energetic Lab, while a retired couple may welcome a gentle Golden instead.

• Anonym (Djurägare)

.

.

.

Labrador Retriever vs Golden Retriever

Both Labradors and Goldens rank high on most people?s lists of the ideal dog to add to their family.

It?s no accident that the Lab has been the most popular dog breed in the U.S. for the past 26 years, and the Golden is not far behind.

If you are looking for an energetic, intelligent, and outgoing dog to keep up with your active lifestyle, particularly if you have children, the Lab might be the perfect dog for you.

You will have to watch their weight, and make sure that you get your puppy from fully health tested parents.

If a loving, kind, and gentle dog is more your speed, be sure to consider the Golden.

Golden Retrievers also need fully health tested parents, but there is the added risk of cancer in Golden Retrievers to consider.

This is something you can?t avoid through health testing, but might be helped by choosing puppies with older parents and no family history of cancer.

Can?t decide? Then maybe a Goldador is what you are really looking for!

• Swedman

Tack. Det var bra jämförelser och ta till sig. Angående att kolla in respektive Rasuppfödares hemsidor för bortbytingar blir nog nödvändigt. Likaså denna FB grupp för omplaceringar.  
    Min "proffs-kontakt" har en Goldie och de är mycket aktiva inom träning så Golden verkar inte bara vara en "ligga-i-soffan-hund".  Likväl verkar hunden vara mycket lugn inomhus och vill ligga o mysa i soffan med matte.

• Anonym (Djurägare)

Det viktigaste är att du väljer rätt personlighet oavsett ras som passar er familj.

• Anonym (Mini aussie)
    Jemp skrev 2018-04-08 21:14:56 följande:

Det är ju en väldigt ny ras så kan tänka mig att de är väldigt spretiga.

Det är ingen ny ras i det avseendet. De har avlat på små oregistrerade Australian shepherd utan inblandning av andra raser och är därför inte mindre homogen än orginal aussien. Men visst är aussien ganska spretig också iom uppdelningen av show och bruks/vallningslinjer, men det märks inte av lika mycket i Sverige där uppdelningen inte är så extrem.
  • Jemp
    Anonym (Mini aussie) skrev 2018-04-15 11:10:03 följande:

Det är ingen ny ras i det avseendet. De har avlat på små oregistrerade Australian shepherd utan inblandning av andra raser och är därför inte mindre homogen än orginal aussien. Men visst är aussien ganska spretig också iom uppdelningen av show och bruks/vallningslinjer, men det märks inte av lika mycket i Sverige där uppdelningen inte är så extrem.

Fast mas är ingen brukshund. Tror även den har inblandning av andra raser? Och ja, aussie är spretig.
  • Anonym (Mini aussie)
    Jemp skrev 2018-04-15 13:06:19 följande:

Fast mas är ingen brukshund. Tror även den har inblandning av andra raser? Och ja, aussie är spretig.

Rasen ligger under grupp 1 som orginalrasen. Att avelsansvaret inte ligger under sbk och därmed inte räknas som bruksras i Sverige säger egentligen ingenting. Nej, ingen inblandning av andra raser utan enbart avlat på mindre exemplar av aussien.
  • Jemp
    Anonym (Mini aussie) skrev 2018-04-15 13:25:05 följande:

Rasen ligger under grupp 1 som orginalrasen. Att avelsansvaret inte ligger under sbk och därmed inte räknas som bruksras i Sverige säger egentligen ingenting. Nej, ingen inblandning av andra raser utan enbart avlat på mindre exemplar av aussien.

Med andra urvalskriterier (storlek vs arbetsegenskaper) får du såklart andra egenskaper hos avkomman. Men det är OT eftersom ts släppt tanken på mas.
Svar på tråden Hur är en Mini American Shepherd?