• tiiina p

Är det såhär att vara gravid?

Hej! Hoppas att någon kan ge mig råd alternativt bolla med mig på lösningar gällande denna situation. Är garvid med mitt tredje barn i vecka 25. Har två barn sedan tidigare på 12 och 8 år. Detta är alltså mitt och sambons första gemensamma barn och hans första. Vi har haft och egentligen har ett stabilt och välfungerande familjeliv och vi älskar varandra högt och barnen och han har en otroligt fin kärlek till varandra då deras biologiska pappa ansåg att föräldraskapet tog slut när våran relation tog slut så de har ingen kontakt med sin pappa och min sambo ser de som sin pappa. Som ni kan se så är vi en välfungerande familj och alla längtar till lilla bebis tittar ut. Så nu till mitt problem. Denna graviditeten har varit jobbig från start. Har aldrig tidigare kräkts så mycket varit såhär trött och nedstämd fast jag egentligen är lycklig. Låter konstigt men jag har sådan irritationer och hormonsvängningar att jag bara vill gå i ide till bebis födds. Jag avskyr mitt jobb som jag i vanliga fall verkligen gillar, har t.o.m funderat på att bara gå och säga upp mig därför att varje dag är en kamp att vara där. Det är en psykiskt påfrestande arbete men inget fysiskt och jag bara drömmer om att slippa gå dit. Min mamma som annars är min bästa vän är helt och hållet skitjobbig helt plötsligt. Inte så att hon blivit det för hon är som hon alltid varit men nu tycker jag att hon är det. Jag har ett behov av att sysselsätta mig med städning, rensning osv men blir lättirriterad över att jag är den enda hemma som verkar bry mig om hur vårt hem ser ut. Min sambo är jag så jäkla trött på. Det känns som att vi alltid göra samma saker och denna vardag jag trivdes med är jag så jäkla trött på nu. Han säger att han förstår att saker och ting kan vara jobbiga men då blir jag ändå mer arg för han kan omöjligt förstå. Vi bråkar inte på så sätt att vi skriker men vi kan i flera dagar vara väldigt dryga mot varandra och det gör mig både ledsen och arg i omgångar. Jag helt enkelt tål inte något eller någon knappt mig själv. De enda som inte irriterar skogen ur mig och får mig ur balans är mina barn. Jag tycker synd om dem att dem fått en sådan bitter kvinna till mamma även om det inte är mot dem utan mot alla andra. Snälla vad är det som händer med mig? I vanliga fall är jag en jävligt glad prick som ser positivt på det mesta men nu ser jag problem över allt och livet är svart. Har någon mer varit med om Detta? Är det hormoner eller kommer det alltid vara Så?

• Svar på tråden Är det såhär att vara gravid?
  • tiiina p
    Meriall skrev 2018-04-12 19:53:09 följande:

Det låter som hormoner men behöver ju inte vara det. Hur sover du?

Jag sover okej. Men är ändå ständigt trött. Hade det inte varit för jobb och barn så hade jag nog kunnat sova hela tiden. För övrigt har jag jättelågt blodvärde trots järntabletter och bra kost. Och blodtrycket är och väldigt lågt.. Så tröttheten beror nog mest på det.
  • Anonym (Sök hjälp)

Graviditetsdepression.

• Iowhannah

Jag tänker också att det kan vara en depression. Jag är själv sjukskriven pga det och jag känner igen mig i precis ALLT du beskriver! Nu äter jag antidepressiva, har psykologkontakt, och mår betydligt bättre.

Börja med att prata med din BM. Ev även nån läkare på VC.

• Jsv17

Nog för att humöret var lite svajigt stundtals under graviditeten och jag hade närmare till alla känslor, både skratt, gråt och ilska, ibland typ samtidigt vilket definitivt förvirrade den stackars mannen haha men det du beskriver tycker jag inte låter som bara normala hormon-humör svängningar. Jag skulle ta upp det med din bm så du kan få hjälp att reda ut det.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Gravid77

Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver. Är själv gravid i vecka 17 med mitt andra barn och vill också gå i ide. Är också väldigt trött på mitt jobb, som är både fysiskt och psykiskt krävande och räknar ner dagarna tills jag får gå hem o va mammaledig. Dock till en fattig tillvaro med knappt några pengar. Detta oroar mig också! Går och tänker på bebisen hela tiden med om den lever och så. Var inget fel på kub-test men är så nojig. Mitt illamående har gått över tack o lov men är fortfarande trött. Jag har inget tålamod alls med andra människor, typ kollegor, och stör mig på allt de gör och säger.????Även på städning etc, eller brist på, hemma precis som du. Jag hoppas att det är hormoner. Kändes skönt att höra att jag inte var ensam om detta.????Jag bollar gärna vidare med dig om du vill?

• tiiina p
    Iowhannah skrev 2018-04-12 20:59:46 följande:

Jag tänker också att det kan vara en depression. Jag är själv sjukskriven pga det och jag känner igen mig i precis ALLT du beskriver! Nu äter jag antidepressiva, har psykologkontakt, och mår betydligt bättre.

Börja med att prata med din BM. Ev även nån läkare på VC.

Tack för svar. Jag kommer ta upp det med min bm, dock är jag inte mycket för tabletter. Tycker absolut inte att det är fel att ta om man måste men jag själv är inte positiv. Men det skadar inte att börja prata med bm iallafall, tack! Och skönt att du mår bättre.:)
  • tiiina p
    Jsv17 skrev 2018-04-13 00:18:25 följande:

Nog för att humöret var lite svajigt stundtals under graviditeten och jag hade närmare till alla känslor, både skratt, gråt och ilska, ibland typ samtidigt vilket definitivt förvirrade den stackars mannen haha men det du beskriver tycker jag inte låter som bara normala hormon-humör svängningar. Jag skulle ta upp det med din bm så du kan få hjälp att reda ut det.

Ja men precis jag tycker inte heller att detta är det "normala" extra känslor man kan känna när man är gravid. Ska ta och prata med bm och se vad hon säger. Någonstans måste man börja och jag orkar inte må såhär i 15 veckor till ännu mindre utsätta mina nära och kära för mig själv . Tack för svar
  • tiiina p
    Gravid77 skrev 2018-04-13 02:01:56 följande:

Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver. Är själv gravid i vecka 17 med mitt andra barn och vill också gå i ide. Är också väldigt trött på mitt jobb, som är både fysiskt och psykiskt krävande och räknar ner dagarna tills jag får gå hem o va mammaledig. Dock till en fattig tillvaro med knappt några pengar. Detta oroar mig också! Går och tänker på bebisen hela tiden med om den lever och så. Var inget fel på kub-test men är så nojig. Mitt illamående har gått över tack o lov men är fortfarande trött. Jag har inget tålamod alls med andra människor, typ kollegor, och stör mig på allt de gör och säger.????Även på städning etc, eller brist på, hemma precis som du. Jag hoppas att det är hormoner. Kändes skönt att höra att jag inte var ensam om detta.????Jag bollar gärna vidare med dig om du vill?

Hej, tack för svar. Kändes också skönt att höra att jag inte är ensam då jag faktiskt känt att jag nog är ensammast i världen med detta. Mest för att mina två tidigare graviditeter varit guld och jag har varit helt som vanligt om inte ännu gladare :) nu jämför jag även känner mig helt värdelös och får dåligt samvete över att jag inte verkar vara eller känner mig lika glad denna gången. Det är ju inte de att jag inte är glad och lycklig över denna bebis för det är jag men jag har bara så svårt att inte vara negativ och ledsen och arg. Det värsta är faktiskt att jag förstår min sambo som tills slut kan bli irriterad på mig men ändå blir jag arg på honom för jag anser att han inte förstår mig. Samtidigt som vi liksom alla är människor och kan inte ta hur mycket skit som helst även från en gravid kvinna. Även saker som att folk på jobbet har mer överseende med mig för att jag är gravid. Det är också något som irriterar mig eftersom att jag inte tycker att graviditet är en ursäkt till mitt beteende. Jättesvårt att förklara men tror du förstår hur jag menar. Jag bollar jättegärna vidare på detta med dig. Kommer ta upp detta med min bm som jag fått rådet om här. Men känns bra att prata med någon som sitter i samma båt också :) hur var din första graviditet annars då?
  • Gravid77

Jag var mycket piggare förra graviditeten men kommer ihåg att humöret var upponer då med. Jag kanske också borde prata med min BM.????Jag är rädd för att ta tabletter under graviditeten. Vill inte riskera nåt.

• Iowhannah
    Gravid77 skrev 2018-04-13 12:31:35 följande:

Jag var mycket piggare förra graviditeten men kommer ihåg att humöret var upponer då med. Jag kanske också borde prata med min BM.????Jag är rädd för att ta tabletter under graviditeten. Vill inte riskera nåt.

Riskerna för fostret är större om mamman går runt och har ångest/oro hela tiden. Sertraline är godkänt att äta under graviditet och fler och fler gravida äter det pga depressioner.
  • tiiina p
    Gravid77 skrev 2018-04-13 12:31:35 följande:

Ja det kanske du borde göra, prata med bm alltså.

Hur gammalt är ditt första barn? Tänker mer på att jag själv tänkt på att det kanske är såhär för jag har trots allt 8 år mellan yngsta och bebis och att kroppen nog är annorlunda. Vilket den såklart är men menar mer på att man kanske tror att allt vara kalas innan för det var så länge sedan.. försöker helt enkelt hitta ursäkter till varför...
  • Gravid77

Mitt första barn har precis fyllt 4 år så det har gått några år för mig med.

• Iowhannah
    Gravid77 skrev 2018-04-13 18:41:36 följande:

Mitt första barn har precis fyllt 4 år så det har gått några år för mig med.

Jag tror inte att det spelar någon större roll. Mitt första är bara 2,5 år och ändå slog depressionen till med full kraft redan i vecka 8.
  • tiiina p

Gravid77 och lowhannah skriver till er båda.

Här ni fler saker som varit mer annorlunda än nedstämdhet? Jag bland annat har fått jättedålig hy, stora pigmentfläckar i pannan och sjukt mycket prickar, porrer och finnar. Inte ens i tonåren såg jag ut så. Inte för jag bryr mig men det är bara så olikt de andra grav. Och jag vet att alla graviditeter är unika och olika men till denna grad?

• Iowhannah
    tiiina p skrev 2018-04-13 20:20:41 följande:

Gravid77 och lowhannah skriver till er båda.

Här ni fler saker som varit mer annorlunda än nedstämdhet? Jag bland annat har fått jättedålig hy, stora pigmentfläckar i pannan och sjukt mycket prickar, porrer och finnar. Inte ens i tonåren såg jag ut så. Inte för jag bryr mig men det är bara så olikt de andra grav. Och jag vet att alla graviditeter är unika och olika men till denna grad?

Det vet jag inte om jag skulle påstå. Jag hade nog lika dålig hy som under första graviditeten (nu är jag i vecka 28 och har äntligen blivit av med alla finnar), skillnaden är mest VAR finnarna hamnade. Förra gången var det rygg och bröst som var mest drabbat, denna gång satte de sig enbart i ansiktet.

I övrigt har båda mina graviditeter varit fysiskt lätta. Med första drabbades jag av förlossningsdepression och jag tror att det påverkade att jag drabbades av graviditetsdepression denna gång. Men jag vet inte, det är bara en gissning.
Svar på tråden Är det såhär att vara gravid?