pebo skrev 2018-04-13 15:30:04 följande:
Jo, jag önska att jag kunde slappna av och fortsätta amma men jag har ammat honom mot alla odds i många månader nu. Bvc tyckte att jag skulle sluta med en gång när vi märkte att jag måste utesluta väldigt många födoämnen men jag gav mig sjutton på att jag skulle klara av att utesluta vete, soja, mjölk, ägg och undvika alla röda frukter och grönsaker, citrus och så vidare samtidigt som jag är vegetarian. Men nu orkar jag snart inte längre leva på ris och bönor, det är egentligen mest därför jag vill sluta amma. Det tillsammans med att vi vill försöka med barn nr 2, kunna lämna bort honom någon gång.. Bara att jag ska kunna lämna honom hemma med pappa i några timmar och slappna av! men jag kan ju tyvärr inte det då han inte heller tar flaska. Jag känner mig väldigt mycket som en fånge i mitt eget hem pga han vägrar annat än bröstet.
Men ja, jag får väl fortsätta amma som alla skriver då, om det nu inte finns något annat alternativ. Hoppas att det vänder jäkligt snart
Vad är det för ersättning ni provat? Mjölkfria ersättningar smakar och luktar oftast helt förfärligt. Framförallt de sorter de förespråkar att man ska prova först. Be att få prova andra. Sätt i lite vaniljsocker.
Jag tycker nog att du ska sluta amma. Det är alltid lättare att hantera och analysera allergier om barnet inte ammar. (Sen hur det rent praktiskt ska gå till var ju en annan fråga)
Funkar sinlac? Den är väldigt söt och kan därmed lura även kinkiga typer att gapa. Innehåller dock någon sojasläkting har jag för mig (kan det ha varit guarkärnmjöl)
Låt pappan bråka med flaska och smakisar, var inte ens hemma. Bebis vet att du sitter på de riktiga godsakerna.
Tänk på att det kan vara så att det är något i din kost ni ännu inte plockat bort som skapar ointresset för mat. Kan ju vara så att bebis har reaktioner ni inte märker men som påverkar aptiten. Så ja, jag tror helt klart på att försöka avsluta amningen.