• 42årigkille

Hjälp vi har tråkigt sexliv

Vi har varit gifta i snart 15 år. Har en fantastisk familj som jag älskar , hus och jobb. Allt borde vara super men det är det inte. Vårat sexliv är så sjukt jäkla tråkigt. Vi har sex väldigt sällan och när vi har det är det riktigt tråkig, har tom börjat få svårt att få stånd eftersom känslorna börjar svalna. Det jobbigaste är att jag de senaste 4-5 åren har försökt prata om det, varenda gång blir min fru ledsen, tycker att jag ör orättvis och det slutar med att jag känner mig som nåt jäkla pervo. Det som händer är ju att över tid går känslorna ner, åtrån minskar, kramar och pussar börjar fada ut och det blir en långsam plågsam resa in i ett jobbigt mörker.

Min fru vill pussas och kramas och märker hon att jag inte ör intresserad så blir det diskussion som slutar med att hon känner sig sårad och jag känner mig som ett ahole igen.

Vi har tre barn och inga föräldrar som kan ta barnen nån gång så vi får lite egentid vilket är över tid jobbigt. Barnen är våra ögonstenar så absolut inte deras fel på något sätt bara jobbigt att aldrig kunna ha nån egentid, det kanske hade kunnat hjälpa vårat närmast obefintliga sexliv tillbaka.

Har försökt med så många saker. Fixa all städ och tvätt under en period , köpa sexleksaker, föreslå att vi ska skicka sexiga mess till varandra, kolla på pfilm, ta foton, sexiga underkläder.

Jag vet fan inte vad jag ska göra. Tankarna om skilsmässa poppar upp allt oftare men jag vill egentligen inte. Är bara så otroligt trött på att ha ett helt kasst sexliv och inte få känna spänning, pirr, åtrå. Livet känns allt mer meningslöst ...jag har försökt att bestämma mig för att jag är klar med mitt sexliv och försöka leva utan men det går inte. Sex är underbart . Kanske skaffa en älskarinna , nej vill inte svika min fru. Måste göra något. Snälla finns det någon som har haft samma sits och kommit ur den ? Hjälp

• Svar på tråden Hjälp vi har tråkigt sexliv
  • Anonym (M)

Läste om ett par som var lika långt nere på botten som er. Dom gjorde ett nyårslöfte som innebar att dom skulle ha "sex" varje dag under ett år. Googla och visa för din fru. För vissa kanske det inte funkar rent praktiskt men då kan man göra ett schema? (Det är lika töntigt som det låter) men man måste börja nånstans för att komma igång igen:)

• Anonym (-)

Fungerar inte sexet så fungerar inte förhållandet. Synd att det ska vara så. Kanske tanken på att skaffa en älskarinna ska få i uppfyllelse?

• Anonym (Waw)

Allt du skriver känner jag igen i mitt liv.

• HasseA

Svårt, sånt här, och alla par är unika, vilket gör det svårt att råda.

Din fru vill pussas och kramas, skriver du. Om ni gör det, leder det inte till sex då? 

Vad är det största problemet? Att sexet är tråkigt? På vilket sätt är det tråkigt?
    Eller är det största problemet att det blir sällan? Eller är det största problemet nu att dina känslor svalnar?

På vilket sätt tycker din fru att du är orättvis när ni diskuterar problemet? Vad anser hon vara problemet?

Frågorna jag ställer är för att förstå bättre, för att då kanske kunna komma med några idéer.

Rent generellt behövs ju mycket kärlek och förståelse. Och att båda vill att förhållandet ska fortsätta, och att båda är beredda på att jobba för att förhållandet ska vara bra. Jag säger ofta att många verkar tänka att ett förhållande bara liksom "fortsätter som förr", utan ansträngning. Men precis som allt annat måste nog förhållandet också underhållas. Och en av de viktigaste sakerna är väl att man pratar mycket med varandra, så man förstår varandra. Och att man bryr sig om varandra. Igen, älskar varandra. Och att man visar att man älskar varandra, så att partnern verkligen vet det. Onda cirklar som du beskriver gör ju att det mesta i detta stycke sakta faller bort.

• Anonym (JustSå)

Jag har inga bra råd eller tips och som "HasseA" skrev, så är det svårt att göre det om man inte ser en lite större bild av det hela. Kan bara konstatera att jag av egen erfarenhet vet vad du menar och lever med/i. 

Jag tror väl generellt att vi är olika och varje relation är unik på sitt sätt, även om det går att dra en hel del paralleller, liknelser och jämförelser hit och dit. Frågan är hur det blivit så i ert fall och vad det kan vara som trögar så att säga. En längre relation är full av olika kompromisser och det gäller även det intima tänker jag. Man kan inte få allt man helst vill eller önskar såklart...men jag tror absolut att man kan nå en nivå som funkar för båda genom en fruktsam kommunikation. 

Vart är ni i livet nu...full fart med barn som skall lämnas och hämtas, båda jobbar full tid och aktiviteterna tar vid efter jobb och mat!?...om inte så späckat, så blir det ju en del att rodda med antar jag. Allt detta påverkar oss givetvis olika oavsett om vi är man eller kvinna. Generellt sätt kan väl anses att män har ett större behov av sexuell tillfredsställelse medan den generella kvinnan önskar närhet och trygghet...grovt kalkylerat. Vet att det finns undantag, men se det i kontexten Mamma, Pappa, 3 barn och en längre relation, så tror jag många känner igen sig. 

Så, tycker du att ni kan kommunisera normalt om sex och intimitet? Förutsätter nästan här att ni faktiskt gillar varandra och det ni har, vilket du skriver i trådstarten. Finns en risk att alla dina försök att få igång och fart på sexlivet/din partner snarare stressar och pressar, än får just fart på det hela. Blir ju jobbigt för er båda på olika sätt så att säga. 

• Anonym (tjej 20 år)

Jag och min dåvarande sambo (nu mitt ex) var i en liknande situation. Vi hade varit tillsammans i 5 år och vi bodde med varandra i 2 år. 

I början när vi väl bodde med varandra var allting bra, i och med att vi insåg att vi faktiskt kunde ha sex på köksbordet, i soffan, på bänken osv. Men när vi bott med varandra i ca 1 år så slutade vi i princip att ha sex. Det hände mycket jobbiga saker för mig på gymnasiet och jag mådde psykiskt dåligt, gick in i en depression osv.

Då jag väl var på banan igen och ville börja ha sex oftare så var det som att han hade vant sig med att inte ha sex, vilket ledde till att vi låg väldigt sällan med varandra. När det väl hände så kändes det så "tvingat" och inte alls passionerat. Jag föreslog sexleksaker och andra heta idéer, men det var ingenting han ville göra. 
    Av den anledningen (och många andra) så gjorde vi slut för 4 månader sen.

Det tipset jag kan ge är väl att du får försöka prata med din fru och säga att du verkligen behöver en förändring i ert sexliv. Berätta för henne PRECIS hur du känner, även fast det kan vara jobbigt. 
    Jag har själv fått kritik gällande om hur jag är i sängen, vilket kändes lite sårande i stunden med det ledde bara fram till bättre sex framöver!

Lycka till!

• MrMister82

Vi har varit tillsammans i fjorton år och jag hade samma problem. Min lösning var att börja träna, gå ned i vikt, bli lite mer spännande genom att vi hittar på saker ensamma tillsammans som konserter och hotellövernattningar. Jag pröjsar en barnvakt i värsta fall. Kanske viktigast att jag börja säga nej och hävda mig själv. Jag sluta va en toffel helt enkelt. Blev grymt sex.

Passa på när hon kommer vill pussas att kyssa henne i tio sekunder och gör det varje dag så väcker det passionen.

Snacka mindre, börja med att förändra dig själv så hänger hon nog på. Bara börja skicka lite sexiga sms och foton. Ta initiativ.

• Anonym (Göran)

Jag och min exfru hade ett rollspel. Vi träffades i leken på en restaurang. Vi kände inte varandra Vi hade köpt nya kläder som vi inte visat varandra. Det var finkläder kostym skjorta slips. Vi hade varit hos frisören och fixat frisyrer vi aldrig tidigare hade haft. Tom parfym rakvatten var nytt.

Vi hade bokat hotellrum nära restaurangen. Vi åt 3-rätters beställde in vin och skumpa. Det blev mycket lyckat.

Med min nuvarande sedan 12 år så leker vi också rollspel ibland på liknande sätt Ibland åker vi på en liten minisemester några dagar och byter miljö. Vi har sex och äter gott

• New  Dawn

Jag noterar att du nästan inte kommenterat något alls. Du har fått flera bra svar. Visst kan du varit upptagen med annat och så kan det ju vara, men det ger ett oengagagerat intryck.

Det jag reagerar på är att du inte är intresserad av att pussas och kramas. Då tror jag det är svårt att få ett levande sexliv. Jag har svårt att se att sexiga underkläder, porrfilm, fotografier, sexiga sms, är lösningen i erat läge.

Får en känsla av att du tappat känslor för henne, men tycker det är hennes fel, som inte är tillräckligt kul i sängen, men det kan lika gärna vara ditt bemötande som påverkar. Det uppstår ofta negativa spiraler, där båda har en del. Hur står det till med kärleken?

Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Ändrafokus)

Mitt tips till dig är att ändra fokus. Jag och min man bestämde oss för att börja röra på oss mer, styrketräna och bry oss om våra utseende mer. Då kom sexlivet per automatik igång. Sexlivet kom igång redan i början innan synliga resultat. Jag tror det räckte med att kroppen, rörlighet och välmåendet fick vara i centrum.

Hoppas det löser sig.

Svar på tråden Hjälp vi har tråkigt sexliv