• TindraVarg

Tvingad till TMU

Hej
    Jag lider av social fobi och ångestsyndrom och inväntar utredning på affektiva mottagningen i Halmstad. Min handläggare har alltid ifrågasatt mig på ett synnerligen snorkigt och nedlåtande sätt. Nu efter några års sjukskrivning har hon dels försökt att bakom min rygg byta ut min ersättning till varaktig sjukersättning vilket inte gick för jag är aldrig ens behandlad, och nu ringde hon och ska tvinga mig till en TMU "någonstans i landet" "någon gång snart inom nån vecka". Jag har så kraftig ångest att jag ofta spyr/tappar kontroll över tarm o blåsa samt svimmar när jag måste träffa nya läkare och behandlare - o det sa jag. Men att "ha blöja och åka iväg" är inget hinder sa hon. Jag fick sådan ångest att jag bara skrek o grät rätt ut. Anledningen till min skräck för människor är att jag utnyttjades som barn. Ni förstår kanske hur jag menar?

Mina frågor är:

1) vad händer om man inte KAN genomföra TMU? Alltså typ svimmar. Utförsäkring?

2) Kan man och isåfall hur byter man handläggare?

Tindra Varg
  • Svar på tråden Tvingad till TMU
  • TindraVarg
    Anonym (*) skrev 2018-04-16 20:09:58 följande:
    Men det förstår du väl att du inte kan ha det så här?

Handläggaren har förstått det och försöker göra något.
    Fast du vet ju inte hur jag har det eller vad jag gör. Och det vet faktiskt inte handläggaren heller, hon har aldrig frågat. Jag går på 9 olika behandlingar.... det är inte så att jag inget gör hörru.
  • TindraVarg

Fortfarande bara människor som lägger sina egna värderingar och dömer och ingen som sakligt kan svara på frågorna så jag tycker ni ska ta en lång god titt i spegeln. En vacker dag drabbas ni av något som INTE går att bota och sitter där jag sitter nu. Så ni vet det ni som skriver era tykna syrliga pikar om skatt och bla bla: Jag har jobbat sedan jag var 16 och betalat skatt och faktiskt bett dem dra MER skatt på mig. Jag hann jobba i många år innan jag blev sjuk. Jag önskar verkligen inte någon samma sjukdomar som jag har för jag tror inte ni självgoda typer hade överlevt och kunnat kämpa som jag.

• Anonym (Kvinna)

Vet inget om TMU men är det inte bra att få mer hjälp?

För att få en chans att må bra?

• 8airam8

Du har gott om attityd i alla fall. Om du vill bespara dig andras i ditt tycke förhastade slutsatser så får du nog ge lite mer information när du skriver din trådstart. Eller så fortsätter du bara att svara med meningar innehållande spydigheter och saker som "synd då att...", "jag har faktiskt..." och liknande som gör att du mer liknar en skadskjuten latmask än någonting annat.

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Annita

Men om jag förstår saken rätt så kan utfallet av TMU bli att man är berättigad till sjukersättning? Om du är så sjuk att det känns oöverstigligt att göra utredningen är det ju förstås ett väldigt tufft läge. Men resultatet kommer väl förmodligen att bli att de ser att du inte har arbetsförmåga?

Konstigt dock att FK inte väntar på att din utredning är klar. De brukar säga att alla medicinska åtgärder ska vara prövade innan de tar ställning till tex sjukersättning.

Verkar jättekonstigt att de inte hjälpt dig att få en arbetsprövning när du har uttryckt att du vill det. Kanske ser din handläggare att du är alltför sjuk för att arbetspröva...?

• Anonym (Mina)
    TindraVarg skrev 2018-04-16 21:43:38 följande:
    Fast du vet ju inte hur jag har det eller vad jag gör. Och det vet faktiskt inte handläggaren heller, hon har aldrig frågat. Jag går på 9 olika behandlingar.... det är inte så att jag inget gör hörru.
    Du skrev ju tidigare att om du fått välja så hade du gått i behandling och sedan börjat arbetsträna. Nu skriver du att du går i 9 behandlingar så du vill alltså gå ännu fler?

Jag tror din attityd försvårar för dig att bli frisk/må bättre.
  • Anonym (öööö)
    TindraVarg skrev 2018-04-16 21:39:46 följande:
    Nej det är faktiskt min privata sjukförsäkring som stått för mina omkostnader och all den skatt jag pyntade in sedan jag var 16 men tack ändå för ett svar som gav ingen hjälp. För övrigt är sjukpenning inget bidrag och man betalar skatt på det. 
    Du verkar ju ha svar på allt själv, så därför för du inga av mig! 
  • Anonym (anhörig som vet)

Oj vad folk har åsikter här men ingen bryr sig om att du har panik. Jag ska förklara. Kan ju börja med att ni som skriver att ts vägrar ta emot hjälp: en TMU är ingen behandling. Om ni inte ens vet vad det är eller i vilket syfte det görs så går ju alla era svar bort. TMU görs nu för tiden för att utförsäkra. Dvs du har haft sjukpenning på maxdagar och det är billigare för FK om du döms ut och om handläggaren vet att du kommer prestera som en slö fisk i sammanhanget så är det den utredningen du åker på. Är det Halmstadkontoret så har de en rätt rå chef och handläggarna är kända för att de kör på egna regler där.. Jag gissar att det är A-H. S du har som handläggare ... känd för brist på empati! Säger hemska saker som får patienter att springa ut från avstämningsmöten o sånt. ... Om du har sagt att du hellre arbetstränar och de ändå ska tvinga dig till TMU så är det för att de vet att du döms ut då så slipper de betala för din rehabilitering. Det som händer om du inte genomför den är att de bokför det som att du vägrat (jag fattar att du känner att du inte KAN och men FK tolkar allt till sin egen fördel) och så tappar du din SGI och din ersättning. Det du kan göra om du orkar är ta det till förvaltningsrätt, få en läkare som intygar att det här inte är bäst för dig och erbjuda alternativ som är mer rimliga i förhållande till vad det nu är för nedsättning du har. Om du vill tillbaka till arbete även om du bara kan 25% så har du rätt till det!

Har du jobb? Om du har jobb: ring din arbetsgivare och säg som det är. De har skyldighet att rehabilitera dig och i värsta fall kanske du kan få börja jobba 25% - det är inte mycket pengar men du slipper FK och visar att du vill och då kan ingen säga att du vägrat nånting. Det är mitt råd. 

Sen tycker jag många av er uppenbart tror att sjukpenning är någon slags bidrag och systemmjölkande. Det är det inte och FK erbjuder inga behandlingar. TMU är INTE en behandling kan jag tala om. Det är ett gäng som är specialutbildade på att hitta faktorer som gör att man INTE kan jobba dvs de jobbar åt försäkringskassan och inte för patienten. De skiter i varför du är där de får betalt för att döma ut en. Finns en artikel om en som hette Erland som tvingades till detta fast han oxå precis som ts ville testa arbetsträna men nej FK bestämde och efter bedömningen tog han bort sig. Så det är rätt allvarliga saker ni säger att ts ska genomgå. Hoppas ts inte hamnat i Erlands sits och funnit sin tillvaro omkullkastad så pass att ts nu inte finns. Blir faktiskt orolig. Det var ju ingen som stöttade bara elakheter. 

Kan du skriva ett svar så man får veta hur det gick? Förstår om du blev mer förtvivlad av de svar du fick här. Människor kan vara så själviska. 

Till er som är så nedlåtande: Min mamma fick skelettcancer och tvingades göra en TMU där de dömde ut henne helt och hållet. Hon bedömdes däremot inte ha rätt till sjukpension för det var inte säkert att hon "aldrig under överskådlig framtid" skulle kunna jobba nån procent. Så FK nekade all ersättning. Mamma hänvisades till soc! Soc bollade tillbaka för har man en sjukdom så ska man faktiskt ha rätt till sjukskrivning. Flera olika läkare bedömde att för hennes eget bästa den tid hon hade kvar vore det bra om hon fick sysselsätta sig med arbetsträning och då skulle FK betala aktivitetsstöd men de vägrade.  Mamma fick rätt diagnos först efter flera år av värk. De trodde det var fibro ett tag. Det tärde på psyket och hon blev deprimerad. Så jag har sett hur depression funkar. Man styr inte över det och man kan inte "rycka upp sig" eller tvinga sig till något. Det slutade med att mamma ringde sin chef och grät. Hon jobbade  sedan 50% fram tils tre dagar innan hon dog. Så hårda är FK. Så ts du har mitt fulla stöd. Du sitter i en svår sits och det kan hända att du måste börja jobba igen om du inte klarar TMU. Jag hade inte heller klarat det tror jag.... mamma fick klä av sig och sa att det kändes som att våldtas mentalt.... 

Anonym (Mina) skrev 2018-04-17 06:19:13 följande:
    Du skrev ju tidigare att om du fått välja så hade du gått i behandling och sedan börjat arbetsträna. Nu skriver du att du går i 9 behandlingar så du vill alltså gå ännu fler?

Jag tror din attityd försvårar för dig att bli frisk/må bättre.
    jag tror du inte fattar helt enkelt. skulle tro ts har rätt många sjukdomar o rätt många behandlingar men vill ändå börja jobba skulle säga det är bra kämpa-anda
    Annita skrev 2018-04-16 22:52:31 följande:

Men om jag förstår saken rätt så kan utfallet av TMU bli att man är berättigad till sjukersättning? Om du är så sjuk att det känns oöverstigligt att göra utredningen är det ju förstås ett väldigt tufft läge. Men resultatet kommer väl förmodligen att bli att de ser att du inte har arbetsförmåga?

Konstigt dock att FK inte väntar på att din utredning är klar. De brukar säga att alla medicinska åtgärder ska vara prövade innan de tar ställning till tex sjukersättning.

Verkar jättekonstigt att de inte hjälpt dig att få en arbetsprövning när du har uttryckt att du vill det. Kanske ser din handläggare att du är alltför sjuk för att arbetspröva...?

Det är konstigt som du säger att de inte väntar på utredning. För då är ju inte alla åtgärder prövade så varför har de så bråttom med sin bedömning.... 

Handläggaren har ju knappt haft kontakt med ts står det. Känns som de bestämt sig över ts att ts ej ska få rehab!
    Anonym (*) skrev 2018-04-16 17:48:53 följande:

Om man vägrar ta till sig hjälp. Om man vägrar kämpa för att bli bättre.

Då finns ingen annan utväg än tvång.

Du ska tvingas att bli bättre.Du ska rvingas att kämpa.Du ska inte mer få lov att sitta på en stol och säga nej jag är rädd och kan inte bli bättre.

Försäkringskassan ser ingen annan utväg.

Vad är det för fel på dig? Hur vet du att ts "sitter på en stol och säger nej" eller VÄGRAR ta till sig hjälp? TMU är ingen hjälp ska du veta det dräpte min mamma!
  • Bibbin
    8airam8 skrev 2018-04-16 22:10:22 följande:

Du har gott om attityd i alla fall. Om du vill bespara dig andras i ditt tycke förhastade slutsatser så får du nog ge lite mer information när du skriver din trådstart. Eller så fortsätter du bara att svara med meningar innehållande spydigheter och saker som "synd då att...", "jag har faktiskt..." och liknande som gör att du mer liknar en skadskjuten latmask än någonting annat.

du sparkar ju på nån som ligger.... tänk om samma hände dig du blir sjuk och alla attackerar dig
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-04-16 21:54:12 följande:

Vet inget om TMU men är det inte bra att få mer hjälp?

För att få en chans att må bra?

TMU är inte hjälp det är FK:S sätt att döma ut folk så de hamnar utanför systemet-det är inget som får nån å må bättre kan jag säga jag såg hur min mamma bröts ner av det!
  • Bibbin
    TindraVarg skrev 2018-04-16 17:33:19 följande:

Hej
    Jag lider av social fobi och ångestsyndrom och inväntar utredning på affektiva mottagningen i Halmstad. Min handläggare har alltid ifrågasatt mig på ett synnerligen snorkigt och nedlåtande sätt. Nu efter några års sjukskrivning har hon dels försökt att bakom min rygg byta ut min ersättning till varaktig sjukersättning vilket inte gick för jag är aldrig ens behandlad, och nu ringde hon och ska tvinga mig till en TMU "någonstans i landet" "någon gång snart inom nån vecka". Jag har så kraftig ångest att jag ofta spyr/tappar kontroll över tarm o blåsa samt svimmar när jag måste träffa nya läkare och behandlare - o det sa jag. Men att "ha blöja och åka iväg" är inget hinder sa hon. Jag fick sådan ångest att jag bara skrek o grät rätt ut. Anledningen till min skräck för människor är att jag utnyttjades som barn. Ni förstår kanske hur jag menar?

Mina frågor är:

1) vad händer om man inte KAN genomföra TMU? Alltså typ svimmar. Utförsäkring?

2) Kan man och isåfall hur byter man handläggare?

Är det annhelen svensson i farten igen? Anmäl henne till förvaltningsrätt!
  • Anonym (äääää)
    Anonym (öööö) skrev 2018-04-17 06:50:24 följande:
    Du verkar ju ha svar på allt själv, så därför för du inga av mig! 
    som om du har några svar Foten i munnen
  • Anonym (äääää)

hahahha jag bor i stan vet precis vem handläggarn e! satt o rökte utanför deras kontor å då hörde jag  inifrån att de prata om detta!! chefen o handläggarn har redan bestämt det så finns inge du kan göra men de va båda oroliga att nån läkare skulle backa dig för d här e typ spiken i kistan hade dom planerat för dig! cheen fråga nåt om handläggarn sagt att du ska åka i blöja å sen skratta dom rätt rått. jobbar på hemtjänsten gamletull brukar stå å lyssna utanför deras fönster asså de hånskrattar ju åt sina "kunder" o driver me deras diagnoser... fk halmstad är ett skämt d vet alla som har me dom å göra! handläggarna får extra i lönekuväret om de utförsäkrar! 

men ja vet många  på jobbet som varit sjuskrivna länge å kommit igen för att fk börjat utförsäkra typ alla här så snacka me din chef. finns alltid behov i vården även om d bara e på timmar ring min chef ja lovar du får jobb direkt! skit i fk de vill ju du ska dö så de slipper paya som nån skrev kolla som de gjorde mot han ERland som osså sa han ville jobba men nej de ser hellre man dör speciellt de i halmstad rena rävar där på d kontoret!! å chefen går på tjack

• Anonym (äääää)
    Annita skrev 2018-04-16 22:52:31 följande:

nä de kör nån drive i stan nu tre kolleger till mig som e sjukskrivna för utmattning å sånt har åkt på samma! 
Svar på tråden Tvingad till TMU