• Mom2be262

    Hjälp från barnmorska eller sjuksköterska! Någon inom sjukvården

    Hej! Är gravid i v 39+1 (beräknad på måndag, alltså om 5 dagar). 1a barnet

    Har gjort ultraljud för ca 3 veckor sen och de konstaterades att bebisen va lite stor. Fick en ny remiss skickad i fredags till sjukhuset för ultraljud då BM tycker bebisen är lite för stor fortfarande.

    Problemet är att remissen skickades per post och har fortfarande inte kommit fram, samt att jag kanske inte FÅR gå över tiden. Det innebär också att jag har idag, i morgon samt fredag på mig att Få en tid till ultraljud (3dagar)... vad händer annars? Ska jag bara sitta lugn och gå över tiden iallafall? Kan man ?överklaga?? Har försökt boka tid själv men sjukhuset tillät inte de, har försökt få bm att ringa sjukhuset men de ska ringa tillbaka till mig idag.... fick inget riktigt svar..

    vill vara veta mina rättigheter. Vad gör jag om barnet Nu är för stort och jag får 10 gånger värre skador än ?normalt? eller ännu värre, att bebisen råkar ut för något?? Vet att de kan räkna fel på vikten vid ultraljud men de skulle göra mig lugnare då jag vet om jag ska Boka tid för KS?

    Jag är skitorolig, kanske har bm oroat mig i onödan, hoppas på det men just nu är jag bara väldigt orolig och förvirrad av allt som (inte) händer

    Hoppas någon kan hjälpa!

    Frågan är väl kort och gott; vad gör jag om jag inte får en tid för ultraljud innan måndag då bebisen är beräknad?

  • Svar på tråden Hjälp från barnmorska eller sjuksköterska! Någon inom sjukvården
  • Anonym (....)
    Anonym (bm) skrev 2018-04-18 10:06:06 följande:

    Sjuksköterskor är inte kunniga inom förlossningsvård :) 

    Det är ingen brådska. Vid tillväxtkoll vill man att det ska passera minst 1-2 v för att annars är inte skattningen tillförlitlig. Om du är frisk, barnet mår bra, flödena ok, då kan man absolut vänta. Ultraljudstider är lätt att få om ärendet anses brådskande. 


    Beror väl till stor del på vad de har för erfarenhet som ssk och tidigare erfarenhet...
  • Anonym (bm)
    Anonym (....) skrev 2018-04-18 23:50:32 följande:
    Beror väl till stor del på vad de har för erfarenhet som ssk och tidigare erfarenhet...
    En sjuksköterska jobbar aldrig på en förlossningsavdelning eller mödravårdscentral, så klinisk erfarenhet kommer alltid att saknas.
  • Mom2be262
    Anonym (....) skrev 2018-04-18 23:48:47 följande:

    Remisser skickas aldrig per post. De faxas eller skickas elektroniskt.

    Bedömer de att barnet är ovanligt stort (över 5kg) så blir det snitt.


    Jo, det skickades per post både enligt barnmorskan och även enligt sjukhuset
  • Mimmi O

    Jag har gjort tillväxt-ul med båda mina t

    Två tidigare barn samt nu på måndag (v30+6) med tredje barnet.

    Jag har högt blodtryck och äter mediciner. Det kan vara tillväxthämmande så därför görs det. Gör nog ett till om ca 5 veckor tror jag.

    I vilket fall... de har räknat fel alla gånger.

    Med andra barnet räknade dom att han skulle väga mellan 5200-5500gr. Ut kom en på 4300gr.

    Det är väldigt stor skillnad. Så lita inte på det till 100%.

  • fjanten
    Mimmi O skrev 2018-04-19 09:10:19 följande:

    Jag har gjort tillväxt-ul med båda mina t

    Två tidigare barn samt nu på måndag (v30+6) med tredje barnet.

    Jag har högt blodtryck och äter mediciner. Det kan vara tillväxthämmande så därför görs det. Gör nog ett till om ca 5 veckor tror jag.

    I vilket fall... de har räknat fel alla gånger.

    Med andra barnet räknade dom att han skulle väga mellan 5200-5500gr. Ut kom en på 4300gr.

    Det är väldigt stor skillnad. Så lita inte på det till 100%.


    Det beror lite på när TUL görs och hur duktig läkaren är. Mina TUL har stämt bra, svägerskans med, en väninna hade dock fått väldigt långt ifrån sanningen också!
  • Anonym (....)
    Mom2be262 skrev 2018-04-19 08:54:52 följande:

    Jo, det skickades per post både enligt barnmorskan och även enligt sjukhuset


    Det är totalt fel!
  • Anonym (....)
    Anonym (bm) skrev 2018-04-19 05:42:46 följande:

    En sjuksköterska jobbar aldrig på en förlossningsavdelning eller mödravårdscentral, så klinisk erfarenhet kommer alltid att saknas.


    Som ssk man jobba på våde mvc och förlossning. Dock ovanligt i större städer.
  • Mom2be262
    Anonym (....) skrev 2018-04-19 12:15:26 följande:

    Det är totalt fel!


    Suck... vet inte vad jag ska svara på det? Har även en vän som är läkare som bekräftade att de skickas per e-post eller post. Det kan säkert faxas också men det är inte fel att det skickas via post/e-post .....
  • Anonym (....)
    Mom2be262 skrev 2018-04-19 12:26:46 följande:

    Suck... vet inte vad jag ska svara på det? Har även en vän som är läkare som bekräftade att de skickas per e-post eller post. Det kan säkert faxas också men det är inte fel att det skickas via post/e-post .....


    E-mail går bra. Men att skicka med post har man inte gjort på många år. Finns säkert någon läkare som fortfarande är kvar i stenåldern men tack och lov är de få.
  • Mom2be262
    Anonym (....) skrev 2018-04-19 13:50:51 följande:

    E-mail går bra. Men att skicka med post har man inte gjort på många år. Finns säkert någon läkare som fortfarande är kvar i stenåldern men tack och lov är de få.


    Ja men så bra att du har koll på läget!
  • Anonym (....)
    Mom2be262 skrev 2018-04-19 13:53:55 följande:

    Ja men så bra att du har koll på läget!


    Ja och alla andra som tagit steget in i 2000-talet...
  • EpicNurse
    Anonym (....) skrev 2018-04-19 13:50:51 följande:

    E-mail går bra. Men att skicka med post har man inte gjort på många år. Finns säkert någon läkare som fortfarande är kvar i stenåldern men tack och lov är de få.


    Jo man skickar med post även om fax är vanligast!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (....)
    EpicNurse skrev 2018-04-19 16:35:04 följande:

    Jo man skickar med post även om fax är vanligast!


    Inte sedan många år tillbaka
  • EpicNurse
    Anonym (....) skrev 2018-04-19 16:45:44 följande:

    Inte sedan många år tillbaka


    Hahaha okej ;)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (bm)
    Anonym (....) skrev 2018-04-19 12:16:17 följande:
    Som ssk man jobba på våde mvc och förlossning. Dock ovanligt i större städer.
    Nej, det kan man inte. Vad skulle den ssk jobba med på förlossningen/mvc? Boka tider?
  • Anonym (....)
    Anonym (bm) skrev 2018-04-20 05:34:12 följande:

    Nej, det kan man inte. Vad skulle den ssk jobba med på förlossningen/mvc? Boka tider?


    Det kan man. De kan göra allt som inte är specifikt för BM. Men som sagt, det är ovanligt i större städer och mera vanligt på landsbygden och i små städer.
  • Anonym (bm)
    Anonym (....) skrev 2018-04-20 09:48:00 följande:
    Det kan man. De kan göra allt som inte är specifikt för BM. Men som sagt, det är ovanligt i större städer och mera vanligt på landsbygden och i små städer.
    Men berätta då, vad en sjuksköterska gör på MVC el förlossning i de mindre städerna. Jag vill verkligen veta då jag vet flera ssk som skulle älska att jobba där. Du verkar ju veta.
  • Anonym (bm)
    Anonym (....) skrev 2018-04-20 09:48:00 följande:
    Det kan man. De kan göra allt som inte är specifikt för BM. Men som sagt, det är ovanligt i större städer och mera vanligt på landsbygden och i små städer.
    Allt är ju specifikt för BM. Lyssna på fosterljud, mäta magen, skriva ut preventivmedel, gynundersökningar. Ta blodtryck? Det blir väl konstigt att skicka in en sjuksköterska mitt i besöket som ska ta prover och BT? 
Svar på tråden Hjälp från barnmorska eller sjuksköterska! Någon inom sjukvården