• Anonym (tappat hoppet)

    Hur jag ska ta mig ur arbetslösheten? Orkar snart inte mer

    Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till längre. Har varit arbetslös i snart ett år och min självkänsla är verkligen på botten! Gråter ofta när jag ska sova och gråter när jag ska kliva upp på morgonen. Känner att jag börjar hamna i en depression på grund av min situation och ser inget ljus i tunneln. Tog examen för två år sedan och har sedan dess haft en korttidsanställning inom min bransch och även haft praktik för att få mer kött på benen. Söker massor av jobb hela tiden och har testat att kontakta företag för att se om de behöver folk också. 

    Jag har fått några intervjuer och gått vidare i ett par processer efter första intervjun men det är alltid någon annan som får jobbet till slut. Jag har alltså ett bra CV ändå som arbetsgivare nappar på, men jag är rätt säker på att det är min osäkerhet som gör att jag får ett nej efter intervjun. För varje nej jag får sjunker självkänslan mer och mer och nu vet jag inte hur jag någonsin ska känna mig som den säkra, glada personen jag var innan den här jobbsökarskiten. Jag verkar liksom bra på papper men duger inte som den jag är i verkligheten :(

    Mår skit av att folk ser mig som en rädd liten mus (som jag inte är egentligen). Klart som fasen att jag inte får något jobb när jag utstrålar osäkerhet så fort jag kliver in i rummet i princip. Hur ska jag stärka min självkänsla så att jag kan äga på nästa intervju och lyckas få ett jobb till slut? Jag är en lugn person i grunden som är lite introvert men när jag väl känner mig bekväm i situationer så är jag social, skämtsam och pratsam. Introvert extrovert kanske. 

    Det är även fruktansvärt jobbigt när alla runtomkring ska tjata och fråga hur det går med jobbsökandet, även om det är av all välmening så stressar det och får en att känna sig sämst. Om någon annan här har varit långtidsarbetslös vore det intressant att veta hur ni tog er ur det också. 

  • Svar på tråden Hur jag ska ta mig ur arbetslösheten? Orkar snart inte mer
  • Anonym (Anna)
    Anonym (tappat hoppet) skrev 2018-04-18 13:15:20 följande:

    Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till längre. Har varit arbetslös i snart ett år och min självkänsla är verkligen på botten! Gråter ofta när jag ska sova och gråter när jag ska kliva upp på morgonen. Känner att jag börjar hamna i en depression på grund av min situation och ser inget ljus i tunneln. Tog examen för två år sedan och har sedan dess haft en korttidsanställning inom min bransch och även haft praktik för att få mer kött på benen. Söker massor av jobb hela tiden och har testat att kontakta företag för att se om de behöver folk också. 

    Jag har fått några intervjuer och gått vidare i ett par processer efter första intervjun men det är alltid någon annan som får jobbet till slut. Jag har alltså ett bra CV ändå som arbetsgivare nappar på, men jag är rätt säker på att det är min osäkerhet som gör att jag får ett nej efter intervjun. För varje nej jag får sjunker självkänslan mer och mer och nu vet jag inte hur jag någonsin ska känna mig som den säkra, glada personen jag var innan den här jobbsökarskiten. Jag verkar liksom bra på papper men duger inte som den jag är i verkligheten :(

    Mår skit av att folk ser mig som en rädd liten mus (som jag inte är egentligen). Klart som fasen att jag inte får något jobb när jag utstrålar osäkerhet så fort jag kliver in i rummet i princip. Hur ska jag stärka min självkänsla så att jag kan äga på nästa intervju och lyckas få ett jobb till slut? Jag är en lugn person i grunden som är lite introvert men när jag väl känner mig bekväm i situationer så är jag social, skämtsam och pratsam. Introvert extrovert kanske. 

    Det är även fruktansvärt jobbigt när alla runtomkring ska tjata och fråga hur det går med jobbsökandet, även om det är av all välmening så stressar det och får en att känna sig sämst. Om någon annan här har varit långtidsarbetslös vore det intressant att veta hur ni tog er ur det också. 


    Du har olika alternativ.

    1.

    Sök alla jobb som finns.Även utanför din utbildning.

    2.

    Sök jobb även i andra städer.Tex bor jag i malmö men söker jobb i hela Skåne.

    3.

    Om du bara vill ha jobb inom din utbildning och är flyttbar så får du söka i hela landet.

    4.

    Passar inget får du inse att det tar tid att få jobb. FÖR ALLA. Du är inget undantag
  • Anonym (tappat hoppet)
    Anonym (Maria) skrev 2018-04-19 06:11:05 följande:

    Jag vet precis hur du känner det och hur du har det, men ge inte upp. Jag arbetar själv inom kommunikation och för ett par år sedan såg det lika mörkt ut för mig som det gör för dig och jag mådde också riktigt dåligt av det.

    Min lösning ur problemet var att satsa på att frilansa under arbetslösheten för att få lite att sälja så att jag kunde säga att jag jobbat. Det ger oftast inte så mycket pengar i början, men man får lite att skriva i sitt cv och bara det visar att du är en person som vill och kan!

    Du kan hitta lite småjobb på Elance/UpWork (de har nyligen bytt namn). Det är internationellt, men sök bara på "Swedish". Vill de att du ska fakturera kan du använda Frilans Finans. Det har jag gjort flera gånger och de är seriösa. Sedan finns också en ny lovande portal som heter Content Central. Även om det inte blir sålt kan du skriva in det i ditt cv som arbetsprover och det är bra! Sök också på "frilans" som sökord på Platsbanken och se om någon behöver något litet jobb. Här får man vara beredd att tänka brett, men det kommer ofta upp ganska bra med saker.

    Slutligen kan du göra saker och sälja på spekulation på gammalt vis. Hör av dig till företag med specifika idéer (en reklambroschyr som du tycker skulle passa dem eller liknande) och se om de nappar.

    Kort sagt måste man tänka som en egenföretagare och att du är ditt varumärke. Varje liten pyttig sak du gör kan sedan skrivas i ditt cv. Kanske inte ensamt, men under en gemensam rubrik som "samarbetspartners inom frilans" där du listar så namnkunniga företag som möjligt.

    Lycka till!


    Hade jag vetat att det var så här svårt att ta sig in i branschen hade jag valt något annat, även om det här är vad jag egentligen vill och tycker är kul. Har funderat lite på att frilansa. En kompis tipsade om Frilans Finans och att det var smidigt. Kanske bara hjälpa mindre företag med deras sociala medier eller göra lättare logotyper och trycksaker. 

    Fick ett ryck och sökte några fristående kurser igår också bara för att. Det var ändå kurser som jag kan ha nytta av och som ser bra ut att jag har gått. Det var ju sen anmälan så inte ens säkert att jag kommer in, men kändes ändå skönt att ha en liten plan. 

    Tack för pepp och tips!
  • Anonym (tappat hoppet)
    Anonym (Samma sits) skrev 2018-04-19 09:51:48 följande:
    Jag vet inte riktigt om jag helt håller med om det sista... Visst, efter 6-7 intervjuer är man ju mer på det klara med vad för frågor som kommer (och kan finslipa sina svar osv) - så då blir man lite tryggare. Sedan når man/många en tröskel, kanske efter 10-15 intervjuer där man fortfarande inte får jobbet. Då har man plötsligt ännu en grej att vara nedstämd över; man kan intervjutekniken utan och innan men får ändå inga jobb. Förstår du hur jag menar?

    Jag tror att det är där TS har börjat hamna, och där hamnade jag med. Då var det nästan skönt att söka jobb man är överkvalificerad för, och få upp självkänslan lite genom att få ett jobb.
    Haha ja som jag känner nu skulle jag bli superglad om vem som helst ville anställa mig, även om jag är överkvalificerad. Hittat massor av "lättare" jobb nu som jag ska söka. Mitt mål var att ha ett jobb i början på året... Men till sommaren måste jag ju ha fått in en fot någonstans! Även om det bara är som receptionist eller administratör.
  • Anonym (cc)
    Anonym (tappat hoppet) skrev 2018-04-18 18:20:55 följande:
    Ja det har du rätt i! Men frågan är hur många nej man ska behöva ta innan ett ja kommer?
    En ekonombekant räknade (för ett år par år sedan) med 70 intervjuer tills ett ställe där han och arbetsgivaren ville ha varandra.

    Tills vidare så engagera dig volontärt som nämnts ovan. Bra både för att inte säcka ihop, du känner att du bidrar och för att kunna skriva i CV. Du kanske rentav hittar någon fattig verksamhet du sympatiserar med som behöver hjälp inom ditt yrkesområde (förstås med brasklapp att det måste ske i mån av tid).

    Annars är det väl alltid någon kurs i desktop publishing, poddsändningar e dyl som du kan piffa ditt CV med?

    Traineeplats i din bransch? Visst bär det emot att jobba underbetalt men ger god erfarenhet. Rent gratisjobb av den typ folk tar för att komma in på TV/kultursektorn etc bär mig emot att rekommendera men är möjligen en väg.
  • Anonym (cc)
    Anonym (tappat hoppet) skrev 2018-04-20 11:17:47 följande:
    /.../ Även om det bara är som receptionist eller administratör.
    Administratör själv och vet inte om jag - beroende på arbetsplats förstås - vill kalla det "bara". Syftar då inte på att det inte är ditt drömjobb utan på svårighetsgraden i själva jobbet. Själv sitter jag med kanske femton-tjugo program inkl dp och webbverktyg, telefon, ref-koll och språkgranskning, resebokningar, inköp, fakturahantering, deadlines för publikationer, allt praktiskt runt evenemang,  viss IT-support, en telefon som sällan är tyst och dito e-post och folk som står i dörren.
    Du personligen och din bakgrund är kanske är jättelämpad men tyvärr sett ibland att hp inte automatiskt ger någon större kompetens inom adm-området.
  • FragaUgglan
    Anonym (Maria) skrev 2018-04-19 06:11:05 följande:

    Jag vet precis hur du känner det och hur du har det, men ge inte upp. Jag arbetar själv inom kommunikation och för ett par år sedan såg det lika mörkt ut för mig som det gör för dig och jag mådde också riktigt dåligt av det.

    Min lösning ur problemet var att satsa på att frilansa under arbetslösheten för att få lite att sälja så att jag kunde säga att jag jobbat. Det ger oftast inte så mycket pengar i början, men man får lite att skriva i sitt cv och bara det visar att du är en person som vill och kan!

    Du kan hitta lite småjobb på Elance/UpWork (de har nyligen bytt namn). Det är internationellt, men sök bara på "Swedish". Vill de att du ska fakturera kan du använda Frilans Finans. Det har jag gjort flera gånger och de är seriösa. Sedan finns också en ny lovande portal som heter Content Central. Även om det inte blir sålt kan du skriva in det i ditt cv som arbetsprover och det är bra! Sök också på "frilans" som sökord på Platsbanken och se om någon behöver något litet jobb. Här får man vara beredd att tänka brett, men det kommer ofta upp ganska bra med saker.

    Slutligen kan du göra saker och sälja på spekulation på gammalt vis. Hör av dig till företag med specifika idéer (en reklambroschyr som du tycker skulle passa dem eller liknande) och se om de nappar.

    Kort sagt måste man tänka som en egenföretagare och att du är ditt varumärke. Varje liten pyttig sak du gör kan sedan skrivas i ditt cv. Kanske inte ensamt, men under en gemensam rubrik som "samarbetspartners inom frilans" där du listar så namnkunniga företag som möjligt.

    Lycka till!


    Håller med, och har gjort detta själv. Att prestera och lyckas som frilansare är något som hjälper självförtroendet. Det viktiga är att inte fokusera på hur mycket pengar man tjänar, utan snarare vilken erfarenhet som du får. Dessutom känns det mycket bättre på en intervju att säga tt man jobbar frilans, är att man är arbetslös. Prova på det!
  • Anonym (Jag)

    Jag blev arbetslös i 3 månader. Är undersköterska. Var hemskt dom månaderna, då man inte hade nån titel. Man var typ ingenting... ? Fruktansvärda månader! Så förstår dig precis! Jag fick jobb sen. O mår mycket bättre nu..

  • Anonym (Samma sits)
    Anonym (cc) skrev 2018-04-20 12:37:52 följande:

    Administratör själv och vet inte om jag - beroende på arbetsplats förstås - vill kalla det "bara". Syftar då inte på att det inte är ditt drömjobb utan på svårighetsgraden i själva jobbet. Själv sitter jag med kanske femton-tjugo program inkl dp och webbverktyg, telefon, ref-koll och språkgranskning, resebokningar, inköp, fakturahantering, deadlines för publikationer, allt praktiskt runt evenemang,  viss IT-support, en telefon som sällan är tyst och dito e-post och folk som står i dörren.

    Du personligen och din bakgrund är kanske är jättelämpad men tyvärr sett ibland att hp inte automatiskt ger någon större kompetens inom adm-området.


    Det låter ungefär som min förra admintjänst då. Det är ju ungefär det en admin gör...
  • Anonym (M)
    Anonym (tappat hoppet) skrev 2018-04-18 23:22:19 följande:
    Oj :( Hade du något annat jobb under tiden du sökte eller var du arbetslös i två år? Måste varit så sjukt befriande när du väl fick napp! Känns som att jag kommer vara lyckligast i världen den dagen jag får det jobbet jag vill ha. Ja det är verkligen viktigt att inte låtsas vara någon som man inte är. 
    Jag hade tjänstledigt från mitt gamla jobb när jag studerade sen efter studierna så hade jag inget annat val än att fortsätta. Jag hade ju ett jobb men det kändes surt att ha lagt tre år på studier och sen inte komma vidare. Är såklart ännu tuffare att vara arbetssökande under tiden. Sök andra jobb också, lättare att få ett jobb när man har ett jobb. 

    Sökte verkligen hur mycket jobb som helst innan jag tillslut kammade hem ett jobb inom mitt område. Blev till och med att jag erbjudande om två jobb så fick tacka nej till det ena :)

    Så ge inte upp!!
  • Anonym (Aldrig ge upp!)

    Så länge du bara får komma på intervjuer så kommer det att bli du som får jobbet, till sist.

    Ge inte upp bara, det kommer att hända!

  • Anonym (Anonym "gammal" kommunikatör)

    Hej!
    Jag känner igen mig. Har också en utbildning inom kommunikation, arbetserfarenhet och dessutom flertalet tilläggsutbildningar, men jag kan inte komma in på arbetsmarknaden. Jag är psykiskt trött och funderar på att ta mitt eget liv för att jag inte orkar mer. Upplever att det är en stark åldersdiskriminering på arbetsmarknaden, 48 år och räknas bort som oduglig, har inget värde men 20 år kvar till pension. 

    Vidare håller jag inte med om att "sök ett arbete inom vården!" ? jobbar själv deltid där. Visst är det ett trevligt arbete men det betalar inte mina höga studieskulder. Snarare känns det förnedrande att till och med arbetsförmedlingen rekommenderar högutbildade kvinnor att söka sig till vården så att vi inte är ett problem för dem. Samtidigt så finner mina yngre klasskamrater jobb på en gång, trots att de bara jobbat på ICA innan. Försök att fortsätt att kämpa ? men visst är det hårt! Själv ska jag testa att starta eget innan jag ger upp helt. Har drivit egen firma som fotograf under många år, vidareutbildade mig för att slippa frilansa, men får nog ov att göra det igen....OM jag orkar. 

    Inte så upplyftande, men jag kan säga att du inte är ensam i den här situationen.

  • Anonym (Solros)

    Hej! Hur går det TS? Ser att tråden är rätt gammal. 


    Jag är i samma situation som dig! Jag är sjukskriven sedan två veckor tillbaka för utmattning men har under tiden försökt hitta andra jobb då jag ska sluta på mitt nuvarande. 


    Det var över förväntan många som hörde av sig till mig och ville bjuda in på intervju. Men tyvärr var det många ställen som inte alls kändes bra förutom ETT. Och inte trodde väl jag att dom skulle höra av sig och säga att jag fått jobbet. Blev såklart jätteglad och tänkte att det här är för bra för att vara sant. Så vi bestämde dag när jag skulle börja och allt var färdigt tills dom ringer en vecka senare och säger att dom gett bort mitt jobb/tjänst till en annan fast dom lovat mig det där jobbet. Blev så jäääävla arg, besviken och ledsen och mitt självförtroende har gått i botten verkligen. Fyfan alltså. Så nu vågar man aldrig lita på någon som lovar en ett jobb. 

  • Anonym (gri)

    Känner igen mig en del men lyckades tillslut få ett jobb. På just den arbetsintervjun där jag fick jobbet så klickade jag med han som intervjuade mig och kände mig mer avslappnad och social. Dessutom var det bara en intervju och inte 2-3 stycken som andra har, för ibland gör jag en jättebra första intervju men att sen kan osäkerheten lysa fram på andra intervjun eller att jag inte vet vad jag ska säga då jag sagt alla frågor och allt kallprat i första intervjun.

    Jag tycker det är jättesynd att de väljer även extroverta till roller där det inte krävs. Ett jobb som jag inte fick gjorde mig helt förkrossad. Det var bara jag och en till det stod emellan, när hon fick jobbet fick jag veta lite mer om varför de valde henne "hon har jobbat med ledarskap" "du måste vara mer framåt" "du säljer in dig dåligt" osv, kan säga att den rollen har inget med ledarskap att göra och förstår inte ens att de övervägde någon annan än mig då jag hade rätt utbildning. 

    Så skulle väl säga att lägg inte all skit på dig för att du inte får jobbet, det är den som intervjuar dig som också måste få dig bekväm. Du får försöka så gott det går att vara social och glad på intervjuerna och be gärna om feedback när du inte fått jobbet.

  • Anonym (Alice)
    Anonym (Alice) skrev 2018-04-18 20:25:18 följande:
    Hur jag ska ta mig ur arbetslösheten? Orkar snart inte mer

    Jag är i samma sits som dig ts. Letar mitt första "riktiga" jobb efter universitetet. Det är verkligen fruktansvärt.

    Alla nej, folk som aldrig svarar på mail, att överanalysera allt man skriver och alla välmenande men onödiga kommentarer... Får ofta höra hur dåligt det är att vara arbetslös länge (som om jag inte visste det?), och att jag bara ska "ta ett jobb" (som om jag inte försöker?).

    Jag känner mig inte som mig själv längre, och definitivt inte som en självständig vuxen människa.

    Har också funderat på att börja jobba som volontär för att inte bli helt galen. Vet inte vad mer jag kan säga, mer än att du är åtminstone inte ensam.


    Wow, fem år senare och jag har fått ett kanonjobb. Tog ett par skitjobb och en och annan praktik, men sen råkade alla bitar falla på plats och jag fick ett riktigt bra jobb. Fattar typ fortfarande inte vad som gick rätt eller varför de valde mig, men jag är glad att de gjorde det. 

    Jag kommer ihåg vem jag var där 2018 och hur tungt det var. Det känns så vanvettigt skönt att ha kommit loss ur träsket som är arbetslöshet. 
Svar på tråden Hur jag ska ta mig ur arbetslösheten? Orkar snart inte mer