• Anonym (P.L)

Kristen välja preventivmedel

Jag är kristen (inga fördomar) tack och ska välja preventivmedel. Jag kan inte använda mig av p-piller i olika slag. Spiral eller p-spruta . Vad finns det för andra möjligheter? Kondom är inget för oss men helt ok om jag vill. Tips ?

• Svar på tråden Kristen välja preventivmedel
  • Glinda från Oz

Varför kan du inte använda dig av hormonella preventivmedel? Det är inte fel enligt kristendomen. Är du emot abort är det bara dagen efter piller som du inte kan använda.

Kopparspiral är ett hormonfritt preventivmedel, så finns pessar (som både är krånglig och inte lika säkert)

• Meriall

Natural cycles? Ja den är inte 100% säker men det är inget preventivmedel. Det är iaf 100% kompatibelt ned kristen värdegrund oavsett hur nitisk du är.

• Regndamen
    Glinda från Oz skrev 2018-04-19 07:53:23 följande:

Varför kan du inte använda dig av hormonella preventivmedel? Det är inte fel enligt kristendomen. Är du emot abort är det bara dagen efter piller som du inte kan använda.

Kopparspiral är ett hormonfritt preventivmedel, så finns pessar (som både är krånglig och inte lika säkert)

Om någon anser att livet startar vid befruktningen funkar inte många preventivmedel. Pessar och kondom är nog bland de få.
  • Jenna Eriksdotter

Du kan ju börja med att konvertera till sunt förnuft. Allt blir ju lättare att hantera när man kan tänka rationellt. Det är det bästa tipset du kan få.

• Anonym (Undrar)

Vad är det viktiga för dig ur kristen synvinkel? Att undvika abort eller helt enkelt oönskad graviditet? Eller graviditet innan du är gift? Att undvika preventivmedel som påverkar kroppen på ett oönskat sätt? Att undvika otrygghet för dig och partnern?

Har du sex redan eller väntar du? Planerar ni debut på bröllopsnatten? Har du använt preventivmedel tidigare=

Ja det finns olika aspekter att förhålla sig till om man som kristen vill ha ett ansvarsfullt och gott sexliv. Vilket preventivmedel som passar dig/er beror till en del på dessa saker.

• Anonym (Hepp)
    Anonym (P.L) skrev 2018-04-19 07:50:06 följande:

Jag är kristen (inga fördomar) tack och ska välja preventivmedel. Jag kan inte använda mig av p-piller i olika slag. Spiral eller p-spruta . Vad finns det för andra möjligheter? Kondom är inget för oss men helt ok om jag vill. Tips ?

Tips: kör kondom. Inga biverkningar och man använder det BARA när man ska ha sex.
  • Glinda från Oz
    Regndamen skrev 2018-04-19 09:15:31 följande:

Om någon anser att livet startar vid befruktningen funkar inte många preventivmedel. Pessar och kondom är nog bland de få.

Det blir ingen befruktning av hormonella preventivmedel det är liksom det som är grejen med dem,
  • Regndamen
    Glinda från Oz skrev 2018-04-19 14:43:52 följande:

Det blir ingen befruktning av hormonella preventivmedel det är liksom det som är grejen med dem,

Det kan ske en befrukting, och då fäster inte det befruktade ägget. Vill man undvika allt sådant så är det kondom och pessar som gäller.
  • Anonym (Va)
    Regndamen skrev 2018-04-19 09:15:31 följande:

Va? Preventivmedlet är preventiva alltså innan befruktning inklusive akut p-piller.
  • Anonym (Elsa)

Jag skulle välja kondom. Används bara under sexet och är enkla att använda. Kanske inte det roligaste, men Natural Cycles och dylikt är ju inte direkt säkert. Sånt skulle jag bara använda mig av om jag var i en stadig relation och ett till barn skulle vara trevligt men inget man "aktivt" försökte få.

• Regndamen
    Anonym (Va) skrev 2018-04-19 23:05:57 följande:

Va? Preventivmedlet är preventiva alltså innan befruktning inklusive akut p-piller.

Även om man tar p-piller så kan ett ägg befruktas, och då fäster det helt enkelt inte i livmodern. De förhindrar graviditet, ett befruktat ägg måste även fästa för att man ska bli gravid.

Men ser man att livet startar vid att själva ägget befruktas funkar det ju inte.
  • annabellelee

Pessar tänker jag är det som finns kvar. Nackdelen är ju att man måste sätta in den innan så det kräver lite planering, men annars är jag bara fördelar!

• Anonym (lite salt)

Obs: Ägglossningen uteblir vid p-piller. Det är alltså inte så att man dödar ett embryo, utan det finns inget ägg att befrukta. Bara så att ni vet...

• Regndamen
    Anonym (lite salt) skrev 2018-04-20 07:31:51 följande:

Obs: Ägglossningen uteblir vid p-piller. Det är alltså inte så att man dödar ett embryo, utan det finns inget ägg att befrukta. Bara så att ni vet...

Ägglossning kan ske ändå. De metoderna går bort om man anser att livet startar så fort ägget är befruktat.
  • Anonym (Hepp)
    Konservativ skrev 2018-04-20 08:23:21 följande:

NaturalCycles. Även katolska kyrkan godkänner det.

Fast risken för oönskad graviditet är stor och om man inte vill ha barn alls blir det problem.
  • Konservativ
    Anonym (Hepp) skrev 2018-04-20 09:37:16 följande:
    Fast risken för oönskad graviditet är stor och om man inte vill ha barn alls blir det problem.
    Risken är mindre än 2% och detär lika mycket som andra preventivmedel. Enligt dem själva.
Svar på tråden Kristen välja preventivmedel