• SskSabina86

Oengagerad bonusmamma?

Hej! Jag skulle behöva lite perspektiv på mina barns "bonusmamma". Jag och mina barns pappa är skilda. Jag är omgift och barnens pappa har för ca 2 månader sedan flyttat ihop med sin flickvän. De har varit i hop i ca 1 år. Det som gör mig lite ledsen är att hon inte verkar engagera sig så mycket i barnen. Äldsta dottern som är 8 år säger att de inte får kalla henne för bonusmamma, då hon inte är redo för det. Detta gjorde min dotter lite ledsen, iof så är hon känsligt lagd men ändå. Mitt ex är bortrest det här veckoslutet tors-sön (det är hans barnvecka) och då kan inte hon vara med barnen då hon var upptagen med annat. Min nuvarande man är inte alls på detta sätt. Han har verkligen anammat mina barn och skulle jag åka bort så är det självklart att han skulle ta hand om barnen. Han har varit deras bonuspappa sen han flyttade in hos oss och älskar dem som om de var hans egna barn. Jag förstår såklart att detta inte är något man kan kräva av en "bonusförälder" men jag blir ledsen för mina barns skull. Överdriver jag? Jag tycker att flyttar man ihop med någon som har barn så måste man ju köpa hela konceptet. Kan tillägga att hon inte har egna barn och är 32 år gammal.

• Svar på tråden Oengagerad bonusmamma?
  • Brumma
    Lainie Kennedy skrev 2018-04-25 14:35:20 följande:

Spannet mellan att inte tolerera någons existens och att tycka att personen är viktigare än en själv är ganska stort.

Vem har sagt att man skall tycka att barnet är viktigare än en själv?

Läser du alltid in saker som inte står? Eller är det bara så att du hittar på fritt?
  • Lainie Kennedy
    Brumma skrev 2018-04-25 18:50:15 följande:

Vem har sagt att man skall tycka att barnet är viktigare än en själv?

Läser du alltid in saker som inte står? Eller är det bara så att du hittar på fritt?

Att tvinga fram känslor man inte har för ett barn i syfte att kunna bo med barnets förälder är att göra barnets känslor viktigare än sina egna och därmed sig själv.
  • Lainie Kennedy
    Brumma skrev 2018-04-25 18:47:35 följande:

Håller fullständigt med om att det inte är en skyldighet att tycka särskilt mycket om någon. Eller tycka om någon mycket heller för den delen.

Tycker man inte om någon så låter man helt enkelt bli att bo med personen ifråga.

Men vi pratar inte om att inte "tycka särskilt mycket om" någon. Vi pratar om att inte tycka om någon överhuvudtaget. Att tycka motsatsen - att tycka illa om någon.

Valet är ju inte enbart bonusförälderns. Situationen är knappast att någon tvingar sig in i en bostad och sitter och hatar ett barn. En förälder väljer att bo med en annan vuxen, som flyttar in där barnet också bor. Vem är det som ska säkerställa att det här är ett arrangemang barnet är ok med?
  • Brumma
    Lainie Kennedy skrev 2018-04-25 20:50:53 följande:

Valet är ju inte enbart bonusförälderns. Situationen är knappast att någon tvingar sig in i en bostad och sitter och hatar ett barn. En förälder väljer att bo med en annan vuxen, som flyttar in där barnet också bor. Vem är det som ska säkerställa att det här är ett arrangemang barnet är ok med?

Har vi inte redan dragit den här frågan?

Se svar nedan...
    Brumma skrev 2018-04-25 15:53:54 följande:

Absolut är det förälderns ansvar att se till att barnet mår bra.

Det fråntar inte individansvararet för den nya.

Ett barn märker om någon det bor med tycker illa om det. Att inte ens kunna känna sig omtyckt i sitt eget hem blir en form av psykisk misshandel. Man har eget ansvar för att inte utsätta någon för misshandel.

• Brumma
    Lainie Kennedy skrev 2018-04-25 20:47:27 följande:

Att tvinga fram känslor man inte har för ett barn i syfte att kunna bo med barnets förälder är att göra barnets känslor viktigare än sina egna och därmed sig själv.

Och ingen har pratat om att tvinga fram känslor man inte har heller. Det handlar om att ta att ansvar för sina känslor och handla därefter...
  • Anonym (Pija)

Jäklar var nervösa en del blir! Verkar vara ordklyveri i högsta skala. När en person pratar om att föräldern har ansvar för barnets välbefinnande så blir nästa person nervös över att bonuspersonen eventuellt kanske inte tycker om barnet och eventuellt inte tar ansvar för sina känslor och beteenden. Varför går vissa igång så mycket som om det gällde antingen eller, svart eller vitt? Varför finns det människor som tror att bara för att man har flyttat ihop med någon som har barn sen tidigare så är man en lägre fungerande människa. För det måste ni väl tro då om ni inte kan förstå vad som menas med att det är föräldern som har ansvar för sitt barns välbefinnande. Att en förälder har ansvar för sitt barns välbefinnande sätter ju inte likhetstecken till att dess partner skiter fullständigt i hur barnet mår!

• Anonym (Pija)

Jag tror det kan vara värt att en funderar över vad orden som används och vad som händer om man tillför en negation. En del missar nog att en tillhörande negation inte alltid ger ett motsatsförhållande. Fundera över ordet "älska", det är starkt, jämför med "tycka om", att älska någon är starkare än att tycka någon. Tillför nu en negation till vardera ord. Att älska, att inte älska. Att tycka om, att inte tycka om. Jag älskar glass. Jag älskar inte glass. Jag tycker om glass. Jag tycker inte om glass. Att "inte tycka om" blir starkare än att  "inte älska". Att inte älska glass betyder inte att man hatar glass för det, medan att inte tycka om glass börjar närma sig att hata glass.

De flesta håller nog med om att en inte behöver älska sin partners barn, men vi blir illa berörda om någon säger att den inte tycker om sin partners barn. Att det inte är en rättighet att vara omtyckt bör således inte betyda att det är okej att inte tycka om sin partners barn. Vad innebär det att vara omtyckt? Innebär det att man är älskad? Tillför du en negation till omtyckt får du "inte omtyckt" Det är en stark formulering, en person som inte är omtyckt, det ska mycket till för att beskriva en person som icke omtyckt.
    Men nu löd ju inte meningen att det är okej att barnet inte är omtyckt, negationen tillhörde inte ordet "omtyckt", negationen tillhörde ordet "rättighet".

Rätta mig om jag har fel Lainie Kennedy men det är så här jag tolkar dig.

• sextiotalist
    Anonym (Pija) skrev 2018-04-26 10:50:29 följande:

Jäklar var nervösa en del blir! Verkar vara ordklyveri i högsta skala. När en person pratar om att föräldern har ansvar för barnets välbefinnande så blir nästa person nervös över att bonuspersonen eventuellt kanske inte tycker om barnet och eventuellt inte tar ansvar för sina känslor och beteenden. Varför går vissa igång så mycket som om det gällde antingen eller, svart eller vitt? Varför finns det människor som tror att bara för att man har flyttat ihop med någon som har barn sen tidigare så är man en lägre fungerande människa. För det måste ni väl tro då om ni inte kan förstå vad som menas med att det är föräldern som har ansvar för sitt barns välbefinnande. Att en förälder har ansvar för sitt barns välbefinnande sätter ju inte likhetstecken till att dess partner skiter fullständigt i hur barnet mår!

Håller med dig. Som vuxen ansvarar man för sina relationer, jag är helt ansvarig för min relation till sambons barn (och nu när de är vuxna så har de samma ansvar de också i relationen till mig).
    Som förälder är man ansvarig för barnets välbefinnande, vilket kan innebära att om barnet mår dåligt i relationen till sin nya partner så har man ett ansvar att agera. Man har också ett huvudansvar för att skapa de bästa förutsättningarna för att få en fungerande miljö hemma och även då inkludera partnern och barnet i denna miljö. Det är lika illa att köra över barnet som partnern (skillnaden är att den vuxna partnern har ett val)
  • Anonym (Pija)
    sextiotalist skrev 2018-04-26 12:01:42 följande:
    Håller med dig. Som vuxen ansvarar man för sina relationer, jag är helt ansvarig för min relation till sambons barn (och nu när de är vuxna så har de samma ansvar de också i relationen till mig).
    Som förälder är man ansvarig för barnets välbefinnande, vilket kan innebära att om barnet mår dåligt i relationen till sin nya partner så har man ett ansvar att agera. Man har också ett huvudansvar för att skapa de bästa förutsättningarna för att få en fungerande miljö hemma och även då inkludera partnern och barnet i denna miljö. Det är lika illa att köra över barnet som partnern (skillnaden är att den vuxna partnern har ett val)
    Precis så anser jag med, föräldern har huvudansvar för att skapa de bästa förutsättningarna för att få en fungerande miljö hemma, för såväl partner som barn. Den så kallade spindeln i nätet. 
    Jag vet inte om det är så att människor i gemen förväntar sig att det är så svårt att bo ihop med någon som har barn att det skulle ta fram det värsta i en. 

• Ess
    Brumma skrev 2018-04-26 01:01:57 följande:
    Och ingen har pratat om att tvinga fram känslor man inte har heller. Det handlar om att ta att ansvar för sina känslor och handla därefter...
    Vad är skillnaden mellan att tex jag utövar min hobby varje dag, och då är mina barn ensamma hemma fast jag älskar dem.
    När makens barn var här så utövade jag också min hobby varje dag, fast jag drog ut på det mer så att jag var borta längre och inte behövde tillbringa så mycket tid med hans barn. På ytan är det likadant, det var bara inombords det var skillnad. Jag skyndar mig hem till mina barn.

Sen får man ju se hur umgänget ser ut. Att bo på heltid med några man inte gillar kommer inte att funka i längden. Men att träffas vh är iofs irriterande, men inte värre än att det gick att dölja och stå ut med.
  • Brumma
    Ess skrev 2018-04-26 15:08:47 följande:

Vad är skillnaden mellan att tex jag utövar min hobby varje dag, och då är mina barn ensamma hemma fast jag älskar dem.

När makens barn var här så utövade jag också min hobby varje dag, fast jag drog ut på det mer så att jag var borta längre och inte behövde tillbringa så mycket tid med hans barn. På ytan är det likadant, det var bara inombords det var skillnad. Jag skyndar mig hem till mina barn.

Sen får man ju se hur umgänget ser ut. Att bo på heltid med några man inte gillar kommer inte att funka i längden. Men att träffas vh är iofs irriterande, men inte värre än att det gick att dölja och stå ut med.

Varför skulle det vara någon skillnad? Har jag påstått det?

Ser inga som helst problem med att bonusföräldern lever sitt liv och inte "leker familj"; umgås konstant med bonusbarnet eller åker iväg för att sporta, resa, arbeta, gå på after work eller vad man nu vill göra med sin tid.

Bonusföräldern (extravuxna/den nya/pappas tjej osv) behöver inte ta ansvar för barnet eller anpassa sin vardag efter barnet (mer än att ta hänsyn till vissa grejer osv). Om du tror det är vad jag menar har jag fullständigt misslyckats att föra fram min poäng :)

Men nej, att låtsas gilla någon funkar i korta stunder. Inte med någon man lever med. Håller med om att det skulle kunna fungera för vh eller sporadiskt umgänge men när jag skriver "bor/lever med" menar jag minst vv. Man känner av om någon ogillar en - vi vuxna gör det och det är sällan man är helt bekväm med att umgås med människor som till ytan är trevliga och låtsas som om de gillar en när det märks att det är ett spel. Likaså är jag helt säker på att barn känner av det med någon de tillbringar en längre tid med, även om de inte kan beskriva känslan med ord.

Mitt syskon har ett bonusbarn som är rent ut sagt omöjlig för mig att tycka om. Jag FÖRSÖKER se barnets bra sidor men ärligt talat är de sidorna försvinnande små. Självklart kan man, som du säger, dölja det under de stunder vi möts. Jag är noga med att visa mig glad o trevlig och jag är rätt säker på att barnet inte märker något då hen verkligen gillar mig men jag är alldeles sur, irriterad och utmattad efteråt. Jag kan inte säga att jag tycker illa om barnet men eftersom jag inte tycker om det alls så finns det inget tålamod att ta på. Inget överseende som finns naturligt om man tycker om någon. Att dölja det en längre period vore omöjligt - att leva med de känslorna och tro att barnet aldrig känner av det är att lura sig själv. Barn känner av det, precis som vi vuxna gör.

Jag har lyckats lura vuxna oxå gällande vilka känslor jag har - tydligen är jag "så jäkla trevlig och det känns som om vi känt varandra sååå länge", men det är som sagt med människor jag träffar i kortare perioder ;)

Mitt syskon älskar förresten sitt bonusbarn och kommer högst troligt adoptera barnet i framtiden då det bara finns en förälder. Så det är ju tur att man kan gilla olika ;)
  • Pope Joan II
    Ess skrev 2018-04-25 17:14:26 följande:
    Jag tror knappast det kommer bli en fråga eftersom de inte är uppfostrade till primadonnor som tror att de är allas mittpunkt.
    Annars får man ta samtalet om att de inte betyder lika mycket för andra som för oss föräldrar.
    Mina barn är också väl införstådda med att de inte navet kring vilket allt kretsar, och det är verkligen ingen strävan efter något dylikt som jag talar om. Jag pratar om att få känna sig omtyckt i det egna hemmet av de människor som envisas med att bo i det. 

Att samarbeta med studiekamrater i skola och på universitet kan innebär att man inte gillar eller blir gillad av alla. Det får man acceptera. Yrkeslivet kan ibland se likadant ut. Hemmet däremot, där ska man slippa den sortens erfarenheter. 

Om dina barn skulle vara ledsna över att tillbringa varannan vecka med en person som inte tyckte om dem och som de kände inte tyckte om dem och du responderade med ett samtal om att det fick de minsann tugga i sig skulle jag tro att du var galen vid sidan av att vara kallhjärtad och det är du väl inte?
  • Ess
    Pope Joan II skrev 2018-04-26 19:37:09 följande:
    Mina barn är också väl införstådda med att de inte navet kring vilket allt kretsar, och det är verkligen ingen strävan efter något dylikt som jag talar om. Jag pratar om att få känna sig omtyckt i det egna hemmet av de människor som envisas med att bo i det. 

Att samarbeta med studiekamrater i skola och på universitet kan innebär att man inte gillar eller blir gillad av alla. Det får man acceptera. Yrkeslivet kan ibland se likadant ut. Hemmet däremot, där ska man slippa den sortens erfarenheter. 

Om dina barn skulle vara ledsna över att tillbringa varannan vecka med en person som inte tyckte om dem och som de kände inte tyckte om dem och du responderade med ett samtal om att det fick de minsann tugga i sig skulle jag tro att du var galen vid sidan av att vara kallhjärtad och det är du väl inte?
    Jag ser ingen som helst anledning till att komma och beklaga sig om de blir trevligt och respektfullt bemötta, det får de absolut tugga i sig. 
    De vuxna styr in på den väg de valt. Vill man att partnern ska ta ansvar så styr man in på att barnet ska fråga xx. Annars låter man saken va som den alltid varit och barnet går till sin förälder. 
    Klarar inte föräldern av att få barnet att känna sig omtyckt, så är det bara att konstatera att man valt fel förälder.

Svar på tråden Oengagerad bonusmamma?